Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek; bijna klaar!!

Started by robbiedobbie, August 12, 2006, 00:56:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

robbiedobbie

Hoi,

Sommigen van jullie zullen waarschijnlijk al het topic van Asterduc gevolgd hebben op het zelfbouw audio forum.

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102&postdays=0&postorder=asc&start=0

-edit- Op pagina's 6 van deze site foto's van het eindresultaat. -edit-

De werkzaamheden hebben een tijdje stil gelegen vanwege werkdrukte, vakanties, te warm etc. Daarnaast hadden we ook een technische beperking die ons belemmerde om ons werk voort te zetten. Nu, eerlijkheids halve moet ik bekennen dat Asterduc het meeste werk gedaan heeft. Ik heb tot nu toe vooral ingestaan voor het design, de support en het grafische werk in sketchup (soort simpele autocad)

Even in het kort over ons: Asterduc is de technische man, jaren ervaring met het bouwen van -onder andere- speakers.
Robbiedobbie, gek van alles wat mooi is in het leven, dus ook hifi en complete 'whitney' als het gaat om het technische aspect van het verhaal. Maar goed ik ben wel graag met m'n handen bezig dus het bouwen van een paar mooie design speakers die ook goed klinken spreekt me aan.

Het concave project is niet nieuw. In augustus 2005 hebben Asterduc en ik het plan opgevat om een speaker te bouwen die er niet alleen heel mooi moest uitzien qua design maar daarnaast ook audiofiele geluidskwaliteit moest hebben. Over smaak valt niet te twisten dus hebben we onze eigen speakers ontworpen.

Om tot onze droomspeaker te raken hebben we nu een traject achter de rug van bouwen-testen-bouwen-testen enz. Het hele technische verhaal mbt alle overwegingen ga ik hier niet herhalen, daarvoor kun je bovenstaande topic lezen op het zelfbouwforum. Het huidige model hebben we trouwens ook gedemonstreerd op de zelfbouw audio dag afgelopen maart in Zutphen. Hieronder zien jullie een foto van de huidige stand van zaken

Op dit moment is het prototype af, echter nog niet in de vormgeving die we wensen. Daarvoor hadden we een CNC-frees nodig. En laat Asterduc die nu eentje binnenkrijgen binnenkort!  ;D Dan kunnen we er op beginnen werken. Dat is, als we er achter komen hoe we zo'n ding aan de praat kunnen krijgen met de tekeningen die we in Autocad formaat aanleveren.

In dit topic wil ik jullie de vorderingen op dit project laten volgen.

foto: huidige prototype: een gewone vierkante kast, het uiteindelijke model moet druppel-vormig worden. Hierover hieronder meer...

-edit- Op pagina's 6 foto's van het eindresultaat.

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

#1
Onze design-doelstelling was om een speaker te maken zonder -zover mogelijk- een compromis te maken ten nadele van de design of de geluidkwaliteit. In de praktijk blijkt dat compromissen altijd gesloten moeten worden, maar onze uiteindelijke vormgeving ligt wel heel dicht bij wat we in gedachten hadden. Hetzelfde geldt trouwens voor het beoogde audiofiele ervaring  :)

Maar dat ging niet over één nacht ijs. In eerste instantie hadden we in gedachten om een luidspreker te maken die bestaat uit twee verschillende losse delen die op elkaar staan. (Zie hieronder). Uiteindelijk hebben we dit idee laten varen omdat die te weinig design waarde heeft en niet mooi kan zijn. Daarnaast zijn zulke combi meestal ook redelijk lomp omdat het volume voor de woofers alleen uit de onderste kast gehaald kan worden. Dit in tegenstelling tot ons huidige ontwerp.

Hieronder één van de eerste ontwerpen.
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

Toen zijn we dus verder gegaan en tot iets gekomen wat eigenlijk een afgeleide was van het eerste ontwerp. (Zie hieronder.) Ook deze tekening heeft het (gelukkig?) niet gered. Waar het idee van de inkepingen bij de woofers vandaan kwam weet ik niet meer.

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

Op een gegeven moment is toen het idee ontstaan van de druppel vorm.

Wij zijn gestart met een typische regendruppel zoals een kind 'm zou tekenen.

Na enig onderzoek zijn we tot de conclusie gekomen dat er van zo'n vorm op geen zinnige manier iets gemaakt kon worden wat aan onze hoofd criteria voldeed.
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

#4
We hebben het druppel idee wel nog verder uitgewerkt en zijn uiteindelijk op een afgeleide vorm gekomen.

Maar ja, wat dan?

Hoe maak je van zo'n basis vorm een luidspreker?

Daarover binnenkort meer, dan zal ik méér tekeningen posten en vertellen over hoe de verschillende volumes tot vorm kwamen.

Hieronder de laatste grondvorm vóórdat we onze finale vorm vonden.
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

Wie meet, die weet. Dat zegt het bekende gezegde.

We zijn gaan bepalen hoe groot de volume moesten zijn voor elke unit:

-hoog
-mid
-woofer
-woofer + passieve radiator

Volume = hoogte x breedte x diepte.

Van deze variabelen was er 1 min of meer bekend namelijk de maat van de Scanspeak units. Met de overige maten heb ik net zo lang gegoocheld tot ze overeen kwamen met de volumes die ik van Asterduc als opdracht had gekregen voor de respectievelijke volumes per unit zoals tweeter, midsectie etc.

Hoe ik dat gedaan heb, daarover later meer.

Uiteindelijk zijn we in ieder geval op een vorm uit gekomen die er uit ziet zoals hieronder.

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

#6
Let trouwens op de a-symetrische vorm van de 'binnenkant' van de plaat. De buitenkant van de plaat zelf is volledig symetrisch zodat we die om-en-om op elkaar kunnen gaan stapelen en daardoor aan de buitenzijde wel een gelijke vorm hebben.

Het doel van de a-symetrische binnenkant is om reflectie aan de binnenkant van de kast tegen te gaan.

De boorgaten zijn ook zo geplaats dat de verschillende delen strakt via draadijzers op elkaar gestapeld kunnen worden.

Hieronder een afbeelding van de oppervlakten van de verschillende delen van de plaat. Deze plaat dient als basis om alle andere delen van de te maken. In totaal 57 verschillende onderdelen.
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

En op deze plaat gaan we dus de andere 7 platen kunnen baseren.

zie hieronder.
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

#8
Hier het document waarmee ik de volumes van de verschillende delen berekent heb.

De opdracht was als volgt:

hoog: geen volume nodig
mid: 2,2ltr
mid-laag: 18,3 ltr
woofer 2+passieve radiator: 50ltr

LET OP!  zoals jullie hier duidelijk zien, loopt het volume van de woofer helemaal door tot bovenaan in de kast om zo het volume optimaal te benutten.

(weet iemand hoe ik een print-screentje als afbeelding kan aanhangen? ik wil graag het reken model laten zien. Edit: het is gelukt, bedankt voor de tip)

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

Het is dan de bedoeling dat we de verschillende delen op elkaar gaan stapelen, zoals hieronder weergegeven.
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

sphere

Printscreen opslaan in mspaint, saven als PNG en dan hosten/uploaden.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

robbiedobbie

bedankt  :) tis gelukt!

Hieronder een tekening van hoe het er uit zou zien wanneer de verschillende delen op elkaar gestapeld zouden zijn. (schematisch). In ondertaande tekening dienen de 'bracing' delen enkel als bracing. In het werkelijke ontwerp (zie excell document) zie je dat verschillende op elkaar gestapel 'bracing' delen afzonderlijke volumes vormen, iets wat in onderstaande tekening dus niet te zien is.
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

Zoals jullie zien gaat tweeter op een soort van halve dome gezet worden. Deze zouden in een grote draaibank freesen en vervolgens in twee stukken zagen, 1 voor elke speaker.

De dome volgt uiteraard dezelfde lijnen als het 'basisdeel'

zie hieronder een afbeelding van zo'n halve dome.

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

#13
En hieronder een teasertje van hoe het er moet gaan uitzien.

meer tekeningen volgen later, houd dit topic in de gaten.

btw, kommentaar is welkom en gewenst...
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

Rob_Dingen

Hoi

Erg mooi qua opbouw.
Er staan geen maten bij en ik zou er voor zorgen dat de wanden dik genoeg zijn.
Ook zou ik het zo maken dat je van boven naar beneden geen vrije kolom hebt om staande golven tegen te gaan.
Dus als je er boven in kijkt mag je niet de bodem zien en dat is met jou systeem makelijk te maken.

Rob

ruud2

Quote from: robbiedobbie on August 16, 2006, 23:48:04
Zoals jullie zien gaat tweeter op een soort van halve dome gezet worden. Deze zouden in een grote draaibank freesen en vervolgens in twee stukken zagen, 1 voor elke speaker.

De dome volgt uiteraard dezelfde lijnen als het 'basisdeel'

zie hieronder een afbeelding van zo'n halve dome.




frezen in een draaibank, heb je dan een aparte kolom haaks op de draaibank?
nb. als het rond is en je gaat later deze vorm in twee delen heb je zaagverlies,
(zaagdikte)  dwz. dat de buitenmaat gaat afwijken, voor als het erg nauwkeurig komt, echter hoe groter de diameter des te minder last zul je hier van hebben, dus het grootste probleem zul je achterop de vorm tegenkomen.
misschien de diameter iets groter kiezen?

Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

robbiedobbie

#16
Quote from: Rob_Dingen on August 17, 2006, 09:19:56
Hoi

Erg mooi qua opbouw.
Er staan geen maten bij en ik zou er voor zorgen dat de wanden dik genoeg zijn.
Ook zou ik het zo maken dat je van boven naar beneden geen vrije kolom hebt om staande golven tegen te gaan.
Dus als je er boven in kijkt mag je niet de bodem zien en dat is met jou systeem makelijk te maken.

Rob

Inderdaad, zoals we de speaker willen gaan opbouwen, worden staande golven sowieso tot een minimum beperkt omdat er geen rechte lijnen zijn. Elke schijf heeft van zichzelf een ronde vorm in het horizontale vlak. Daarnaast is er in vertikaal vlak ook geen rechte lijn om dat elke schijf om en om met zijn breedste kant danwel aan de rechterkant en dan weer aan de linkerkant ligt.

De wanddikte is op het smalste stuk 1,5 cm en op het dikste meer dan 2,5cm. Bij het om-en-om plaasten van de schijven lijkt me dit wel voldoende. Kwestie ook van voldoende bracings te hebben.

iig bedankt voor de input
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

Quote from: ruud2 on August 17, 2006, 10:09:03

frezen in een draaibank, heb je dan een aparte kolom haaks op de draaibank?
nb. als het rond is en je gaat later deze vorm in twee delen heb je zaagverlies,
(zaagdikte)  dwz. dat de buitenmaat gaat afwijken, voor als het erg nauwkeurig komt, echter hoe groter de diameter des te minder last zul je hier van hebben, dus het grootste probleem zul je achterop de vorm tegenkomen.
misschien de diameter iets groter kiezen?

Ruud.


Hoe we dat freesen technisch gaan doen, kan ik geen antwoord op geven. Asterduc? Maar het lijkt me dat we de bol ietsjes groter maken dan we nodig hebben om dat zaagverlies te compenseren. Inderdaad wel een puntje van belang.  :)
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

en nog een plaatje.

btw in deze tekening is de passieve radiator niet te zien. Zoals we de kast nu gaan maken, wordt ie dus iets hoger om daarvoor ruimte te voorzien. Dan hebben we meteen ook wat meer volume voor de woofer+PR.

tekening: voor aanzicht
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

asterduc

Quote from: Rob_Dingen on August 17, 2006, 09:19:56
Hoi

Erg mooi qua opbouw.
Er staan geen maten bij en ik zou er voor zorgen dat de wanden dik genoeg zijn.
Ook zou ik het zo maken dat je van boven naar beneden geen vrije kolom hebt om staande golven tegen te gaan.
Dus als je er boven in kijkt mag je niet de bodem zien en dat is met jou systeem makelijk te maken.

Rob

Dat klopt Rob,

Door de lange open achterkolom van toch wel zo'n kleine meter wordt er een staande golf gecrëerd van rond de 350 Hz.
Aangezien de scheiding ligt op 250 Hz met een stijlheid van 12 db/oktaaf zal die ook hoorbaar zijn.

In mijn kwadrant proto is dat niet het geval omdat de kamer heel anders is opgebouwd (zie foto)

Hoe we dat gaan wegwerken is mij nog niet duidelijk.
Een absorbtiekamer zou kunnen, maar dat is de laatste toevlucht.
Een herverdeling van de schijfopeningen, zoals je zelf denk ik aan wil geven, is in dit concept niet eenvoudig maar wel degelijk mogelijk.
Dat gaat dan wel een hele puzzel worden.


Groeten,
Ed.




Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



asterduc

Quote from: ruud2 on August 17, 2006, 10:09:03

frezen in een draaibank, heb je dan een aparte kolom haaks op de draaibank?
nb. als het rond is en je gaat later deze vorm in twee delen heb je zaagverlies,
(zaagdikte)  dwz. dat de buitenmaat gaat afwijken, voor als het erg nauwkeurig komt, echter hoe groter de diameter des te minder last zul je hier van hebben, dus het grootste probleem zul je achterop de vorm tegenkomen.
misschien de diameter iets groter kiezen?

Ruud.


Klopt Ruud,

dit verschil wordt opgevangen door enkele laagjes fineer of een contrasterende laag in metaal bijvoorbeeld die voor de overgang zorgt.
Als we er vanauit gaan dat de zaagsnede 3 mm is dan is er 2 x 0,7 mm fineer nodig op dit op te vangen.

Kijk, je kunt nooit die 2 zaken mooi aan elkaar laten aansluiten. De bol en de kast bedoel ik dan.

Wat ik daarom van plan ben is een overgang tussen de 2 delen.
Een opening is de meest toegepaste. Meestal is dit een iets kleinere schijf in zwarte kleur dan zie je hem ook niet.

Groeten,
Ed.


Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



robbiedobbie

en de eerste foto's van het freeswerk.....    :)

zo'n cnc frees is hééél leuk speelgoed.

bij deze eerste testen bleek dat de tekening die we maken in coreldraw nog niet helemaal perfect is. De buitenste omlijning wordt bijvoorbeeld niet in één keer gefreest maar in verschillende korte lijnen.

dit is iets wat inmiddels hebben aangepast.
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

CarloPJB


robbiedobbie

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player