Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek; bijna klaar!!

Started by robbiedobbie, August 12, 2006, 00:56:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Davey

Het word weer heel erg mooi Ed. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Met name hoe ze klinken.

asterduc

en een tussenfrontplaatje erop.
De units worden bevestigd met M4 boutjes. Er is nml draad voorzien in de frontplaat.
Tussen de units en de tussenfrontplaat past juist een stukje dik papier, alles tot op 1/10mm nauwkeurig.

Hopelijk krijgen we deze week het speciaal fineer toe, dan kan er volgend weekend verder afgewerkt worden.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Rob_Dingen

Hoi Ed

Ziet er super mooi uit en het is zeker qua kast het mooiste project wat ik tot nu toe gezien heb.
Zeker door het huiswerk wat je gedaan hebt m.b.t interne reflecties.
Ben zeer benieuwd hoe dat straks gaat klinken.

Rob

asterduc

Quote from: Rob_Dingen on July  9, 2007, 12:54:52
Hoi Ed

Ziet er super mooi uit en het is zeker qua kast het mooiste project wat ik tot nu toe gezien heb.
Zeker door het huiswerk wat je gedaan hebt m.b.t interne reflecties.
Ben zeer benieuwd hoe dat straks gaat klinken.

Rob

Bedankt Rob,
het is zeker het mooiste compliment wat ik tot nu toe gezien heb:o

Interne reflecties: ik meen dat je hiermee de middentoonbehuizing bedoeld.
Daar ben ikzelf ook benieuwd naar. Ik heb trouwens nog de prototype kast met een 'gewone' driehoekige behuizing om mee te vergelijken.

Mijn hoop is om ze tegen het einde van de vacantie spelende hebben.

Voor het definitieve resultaat zal het nog wel minstens een jaartje duren om het filter 'op punt' te stellen.
Maar met de hulp van enkele zwaargewichten op het forum kan dat misschien nog wel lukken voor de volgende DDIY dag.

Groeten,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Marc Heijligers

Quote from: asterduc on July  9, 2007, 19:49:32
Voor het definitieve resultaat zal het nog wel minstens een jaartje duren om het filter 'op punt' te stellen.
Maar met de hulp van enkele zwaargewichten op het forum kan dat misschien nog wel lukken voor de volgende DDIY dag.

Mijn tip voor het filter, met de units in de kast in een dode kamer gaan meten. Dat sluit zoveel potentiele fouten uit, daar heb je erg veel plezier van bij het ontwerpen! O.a. Speakerland in Oss biedt deze service.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

asterduc

Quote from: Marc Heijligers on July  9, 2007, 21:25:12
Mijn tip voor het filter, met de units in de kast in een dode kamer gaan meten. Dat sluit zoveel potentiele fouten uit, daar heb je erg veel plezier van bij het ontwerpen! O.a. Speakerland in Oss biedt deze service.

Marc

Bedankt voor de tip Marc.

Mijn plan was het volgende:

1. thuis near field metingen doen met de units in de uiteindelijke kast.

2. met simulatiesoftware Netcalc en Simbox 2 filters simuleren.

3. via mijn Clio meetsysteem (Clio 3.2) dmv MLSSA de frekwentieband vanaf 200 hz meten en meettechnisch op punt zetten

4. fijntunen door een combinatie van luisteren en meten.

5. naar Ruud (Speakerland Oss) om het totale weergavebereik in balans te trekken.


Zou jij de eerste metingen ook reeds in de acoustisch dode ruimte uitvoeren?
Ik zou denken dat near field metingen geen voordeel halen uit deze gedempte kamer.

Hetzelfde zou ik denken van de meting op hogere frekwentie. Voor de overgang Mid/High bvb.
Die zou normaal gesproken evengoed door een MLSSA meting kunnen gebeuren. Of pakt dat in de praktijk anders uit?

Groeten,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Rob_Dingen

Hoi

In een dode kamer is de resolutie veel hoger en hoef je geen verschillende metingen aan elkaar te plakken.
De phase metingen zijn zeker zo belangrijk als freq metingen en hoe beter de combinatie  van deze metingen des te beter het resultaat met simuleren.
Ik heb er thuis erg veel mee geexpirimenteerd om dat goed voor elkaar te krijgen om wat je meet te kunnen vergelijken met de simulaties.
Zeg niet dat het niet te doen is maar een goede dag in een dode ruimte neemt veel ellende weg.
Het is wel verstandig om thuis te beginnen tot dat het ergens op lijkt en dan pas te gaan.

Rob

asterduc

Quote from: Rob_Dingen on July 11, 2007, 09:10:41
In een dode kamer is de resolutie veel hoger en hoef je geen verschillende metingen aan elkaar te plakken.
De phase metingen zijn zeker zo belangrijk als freq metingen

Rob, ik denk dat ik je beredenering begrijp en je hebt wat dat betreft gelijk.

Om representatief te zijn moet de fasemeting op grotere afstand van de speaker worden uitgevoerd en dus daar schiet MLSSA in een ruimte te kort.
Ik zou ze natuurlijk wel in de tuin in open lucht kunnen doen en de speaker op een hoge staander zetten. Wordt overwogen, als het weer het toelaat.


Dit is de nieuwe filter ontwerpvolgorde.

1. near-field metingen uitvoeren met de units in de uiteindelijke kast.

2. met filtersimulatiesoftware een eenvoudig filter simuleren.

3. dmv MLSSA de frekwentieband vanaf 200 hz meten en een basisfilter maken

4. naar Speakerland en via frekwentie en fasemetingen het filter op punt zetten.

5. fijntunen door een combinatie van luisteren en narrowband meting

Lijkt mij een strak plan.

Groeten,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



DV79

Fantastich project zeg  :o, echt supermooi om te zien hoe dit vordert.

Ik wou dat ik het geduld kon opbrengen om iets dergelijks te maken, en daarbij ook nog de skills had om het te doen natuurlijk  ;).

Als ze net zo goed klinken als ze er uit zien, tot nu, dan heb je een erg mooie speaker in je bezit als ze klaar zijn.

Succes ermee.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

asterduc

Quote from: DV79 on July 11, 2007, 11:55:38
Ik wou dat ik het geduld kon opbrengen om iets dergelijks te maken, en daarbij ook nog de skills had om het te doen natuurlijk  ;).

Bedankt DV79,
iedereen is in staat zoiets te doen. Je moet het alleen willen doen.
Als de zin en de wil er is dan komt de rest (bijna) vanzelf.

Als het project af is en naar volle tevredenheid klinkt, overweeg ik om de losse schijven en de frontplaat als bouwpakket aan te bieden.
Aangezien alles wordt voorgefreesd en perfect past is het samenbouwen relatief eenvoudig.

Groeten,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



DV79

Klinkt interessant. Ik heb altijd al in m'n hoofd om nog eens iets zelf te gaan bouwen.

Zal wel een aardige duit gaan kosten dit verhaal?
Ligt waarschijnlijk ook deels aan de componenten die je gebruikt?
Ga je ook het filter dan aanbieden of alleen de kast?

Ik blijf het in ieder geval volgen.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

Marc Heijligers

Quote from: asterduc on July 11, 2007, 11:22:42
Om representatief te zijn moet de fasemeting op grotere afstand van de speaker worden uitgevoerd en dus daar schiet MLSSA in een ruimte te kort.

Een dode kamer meting op afstand heeft als voordeel dat je de effecten van je kast mee meet. Je meet de baffle step, en eventuele externe reflecties t.g.v. diffracties. Nearfield metingen zijn nog steeds nuttig, om te zien hoe een unit zich gedraagd t.o.v. de kast effecten. Dan weet je wat bepaalde pieken en dalen in je karakteristiek zijn, en of je er akoestisch of elektrisch iets aan wil/kan doen.

Ik zou met near-field metingen beginnen om te kijken of alles wel klopt, en meteen daarna dode kamer metingen doen, en op basis daarvan designen. Een aanpassing op een later tijdstip is niet een kwestie van een andere condensator of zo. Het bespaart je uiteindelijk een hoop tijd. Ik heb een jaar lopen rommelen om die reden. Pas na dat jaar kreeg ik fundament en body in de speaker, iets wat daarvoor altijd ontbrak omdat je in dat gebied simpelweg niet goed kan meten in de huiskamer of in de tuin.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

asterduc

Quote from: DV79 on July 11, 2007, 15:46:41
Zal wel een aardige duit gaan kosten dit verhaal?

even narekenen wat het zou kunnen kosten.

Kast
Met gewoon MDF kom je voor één kast op 150 euro.
Speciaal MDF met een Trespa frontplaat kost het dubbele, dus 300 euro.
Neem nog 150 euro voor het freeswerk.
---------------------------------------------------------------------
450 euro (prijsgunstig alternatief 300 euro)

Units
De Scan Speak units zijn niet goedkoop.
Tweeter: 330 euro voor de Scan Speak Ringstraler (kan ook met de nieuwe 66000 aan 190 euro).
Midrange: 210 euro voor de Scan Speak 15M4531
Woofer 1: 200 euro voor de Scan speak 21W8555-00
Woofer 2: 200 euro voor de Scan Speak 21W8555-01
Passief membraan: 130 euro voor de Scan Speak 21W00-00. (Kan ook prijsgunstig met een baspoort van 4 euro).
Prijzen volgens Speakerland http://www.speakerland.nl/content/index.php
----------------------------------------------------------------------
1070 euro (prijsgunstig alternatief 804 euro)

Toebehoren
Terminals: 13 euro.
Kabels 1: Silverwire voor laag en hoog: 15 euro.
Kabels 2: Tritek wire voor mid 6 euro.
Zilversoldeer: 2 euro.
Soundcare spikes: 50 euro. (alternatief gewone spikes 9 euro)
Bouten en schroeven: 5 euro
---------------------------------
91 euro (50 euro)

Filter
Filterplatine: 10 euro
Condensatoren: vanaf 40 euro
Spoelen: vanaf 55 euro
Weerstanden: vanaf 2 euro
---------------------------
vanaf 107 euro tot max 250 euro

Totaal:

zo'n 1750 euro. Met wat korting moet 1500 tot 1600 euro haalbaar zijn.


Het prijsgunstig alternatief komt op zo'n 1250 euro. Hier is 1150 haalbaar.



Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



DV79

 :) Ik vind een ongeveer prijs ook mooi, maar dit is helemaal top.
Bedankt voor het uitschrijven.

Je maakt me wel heel nieuwsgierig naar het eindresultaat.

Als je het goed vindt en je zit enigzins in de buurt zou ik als het klaar is het wel eens willen horen.
Alhoewel ik qua grootte van de speaker betwijfel of m'n vrouw het ooit ons huis in zou laten ;), het is dus puur uit interesse.
Ik heb nooit echt goede speakers gehad uit een hogere klasse en ben aan het oriënteren om toch eens een stap omhoog te gaan. Nu is dit project een veel te grote stap, letterlijk en figuurlijk. Maar ik ben gewoon erg benieuwd.

Daar komt bij dat ik een speaker van een dergelijke diepte nooit kwijt ga kunnen in ons 'huisje'.
Ik kwam een tekening tegen op de 2e pagina van zo'n 55 cm diep, met daarbij nog de nodige ruimte die een dergelijke speaker nodig heeft om te kunnen 'ademen'  ::) M'n vrouw ziet me aan komen  ^-^

Ook verwacht ik dat ik met m'n surround receiver een beetje te kort ga komen om een dergelijke speaker echt los te laten komen. Ik blijf voorlopig nog maar even dromen denk ik ;)

Het doet totaal niets af aan het ontwerp dat ik echt erg mooi vind. Het zijn meer de praktisch zaken die me tegen zouden houden om een dergelijk set te kunnen plaatsen.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

asterduc

Quote from: DV79 on July 11, 2007, 23:08:21
Daar komt bij dat ik een speaker van een dergelijke diepte nooit kwijt ga kunnen in ons 'huisje'.

Oooh, maar niet treuren hoor, er is nog een setje monitors in de planning.
zelfde vorm, zelfde idee.

Die krijgen de Scan Speak 15W4531 en de Scan Speak Ringstralen (of 66000).

Worden 'slechts' 50 hoog en 40 diep.  :)

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



asterduc

Quote from: Marc Heijligers on July 11, 2007, 19:18:07
Ik zou met near-field metingen beginnen om te kijken of alles wel klopt, en meteen daarna dode kamer metingen doen, en op basis daarvan designen.

okee Marc, make sense, nieuw plan dan.

1. near-field metingen uitvoeren om kastresonanties te bestuderen.

2. naar Speakerland om de units op te meten.

3. filtersimulatie via Netcalc en Simbox

4. Basisfilter opbouwen en simulatie vergelijken met MLSSA metingen

5. naar Speakerland om filter af te stellen

6. fijntunen door een combinatie van luisteren en narrowband meting

Ed.

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Audiofiel

Quote from: asterduc on July 11, 2007, 23:37:21
Oooh, maar niet treuren hoor, er is nog een setje monitors in de planning.
zelfde vorm, zelfde idee.

Die krijgen de Scan Speak 15W4531 en de Scan Speak Ringstralen (of 66000).

Worden 'slechts' 50 hoog en 40 diep.  :)

Njam njam, dat klinkt heel erg lekker! :o :P


Ik ben benieuwd hoe deze 'grote' jongens gaan klinken. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DV79

Quote from: asterduc on July 11, 2007, 23:37:21
Oooh, maar niet treuren hoor, er is nog een setje monitors in de planning.
zelfde vorm, zelfde idee.

Die krijgen de Scan Speak 15W4531 en de Scan Speak Ringstralen (of 66000).

Worden 'slechts' 50 hoog en 40 diep.  :)



Kijk, now we're talking  8). Het wordt steeds interessanter.
Hier ben ik wel heel benieuwd naar.

Zal een stuk beter ontvangen worden hier :-[.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

Marc Heijligers

Quote from: asterduc on July 11, 2007, 23:47:19
5. naar Speakerland om filter af te stellen

Bij goede unit metingen heeft dat geen zin. Je zal binnen een paar tiende dB precies terug zien wat je simuleert.

De enige reden om na goede unit metingen nog na te meten, is om te kijken of je fouten gemaakt hebt, of dat je met significante component toleranties te maken hebt. Dat kan je thuis ook nameten.

Dus 1 keer meten in een dode kamer is voldoende.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

asterduc

Quote from: Marc Heijligers on July 12, 2007, 20:30:19
Bij goede unit metingen heeft dat geen zin. Je zal binnen een paar tiende dB precies terug zien wat je simuleert.

hmmm, dat is nieuw voor mij.
Je hebt dan geen bevestiging van wat je vermoed.

Maar ik begrijp wat je bedoeld. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken en ook hoe anders het gaat klinken en meten tov mijn huidige prototype.

En nu maar hopen dat de tijd vliegt, dan kunnen we spoedig luisteren  ;D

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



asterduc

de kasten zijn nu voorzien van een afwerkingslaag.

Het materiaal dat is gebruikt is een combinatie van uitgeschraapt en zwartgebeitst fineer dat op een drager van formica is gelijmd en is voorzien van een sterke doorzichtige kunststof laag.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



royal d

Wat een werk zeg... ben benieuwd naar het eindresultaat.

R


Marc Heijligers

Quote from: asterduc on August  4, 2007, 01:55:47
de kasten zijn nu voorzien van een afwerkingslaag.

Het materiaal dat is gebruikt is een combinatie van uitgeschraapt en zwartgebeitst fineer dat op een drager van formica is gelijmd en is voorzien van een sterke doorzichtige kunststof laag.

Ed.


Hoi Ed,

Ziet er geweldig uit! Heb je al eens op het resultaat "geklopt"? Blijft het dood, of heeft het materiaal wat je gebruikt een klank?

grtn,
Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

asterduc

Quote from: Marc Heijligers on August  5, 2007, 19:50:25
Ziet er geweldig uit! Heb je al eens op het resultaat "geklopt"? Blijft het dood, of heeft het materiaal wat je gebruikt een klank?

dag Marc,

de kast zelf geeft niet de indruk "dood" te zijn. Hij doet mij sterk denken aan een sterke kast in meerlagig berkenmultiplex met ruim veel bracings.
De rechthoekige prototypes die ik vorig jaar heb gemaakt zijn op dat vlak minder 'hoorbaar'.
Metingen met de acceleratiemeter moet ik nog doorvoeren.

Het afwerkingsmateriaal geeft een ander aanklopgeluid, maar dat is dan meer het oppervlakte contact dat hiervoor verantwoordelijk is. Ik neem aan dat dit geen invloed gaat hebben op de kastklank.
Wel is er een zeer groffe reliefstruktuur aan de buitenzijde. Zou dit een invloed gaan hebben op de afstraling van het geluid? Dat relief zal zeker als een difuser gaan werken. Die rond gebogen wand start op zo'n 150° van de on-axis. 

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102