Magnat speakers over zetten?

Started by wolsinkpower, August 9, 2006, 17:44:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wolsinkpower

in de trend van het restylen van mijn kamer zit ik ook aan te denken om in de nabije toekomst mijn speakers te restylen :P dit kan op 2 manieren:
- soort fineer erop doen.. puur dus voor andere kleur

of

zelf speakers bouwen en de speaker units van mijn Magnat Motion serie over zetten..

waar moet ik rekening mee houden met het laatste? Moet ik bij de zelfde inhoud van de kasten blijven of kan het wel wat afwijken?

nog belangrijker is eigenlijk voor mij op de nieuwe looks na.. is er grote kans dat als ik het zelf ga bouwen ik de geluidskwaliteit ook omhoog haal? Mijn speakers behoren namelijk niet tot de top en vroeg mij af of een nieuwe behuizing de kwaliteit ten goede zou kunnen komen :)
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

Interficior

Heb je foto's van die speakers eigenlijk?

De hartlijnen van de afstand tweeter-woofer moeten gelijk blijven. Je mag wel de tweeter uit het midden zetten, als de afstand tot de woofer maar hetzelfde blijft.
De inhoud moet je gelijk houden, je kunt wel wát afwijken, maar blijf gewoon bij dezelfde maat (tenzij je weer een meetmicrofoon hebt, dan kun je nog veel meer stoeien)
Je maakt geen kubus.
Je moet de units op dezelfde hoogte houden in het hout, dus als de tweeter ingefreesd is en de woofer niet moet je dat zo houden. Maar waarschijnlijk zijn ze beide ingefreesd.

Als je veel meer aandacht besteedt aan het stevig uitvoeren van de wanden door middel van bracing bijvoorbeeld heb je grote kans dat de bas strakker gaat klinken. :)
Take it or lease it

Martijn M

Het is handig ook de afmetingen van het front gelijk te houden omdat de meeste luidsprekers een correctienetwerk in het filter hebben dat voor de baffle-step compenseert. Dat betekent helaas dat je niet zo veel speelruimte hebt wat betreft het design.
Dutch & Dutch

Mariusz

Kun je niet beter dan betere units kopen en een mooie zelfbouwspeaker maken? De Motion units zijn nl. voor een behoorlijke verbetering vatbaar. Is natuurlijk duurder maar op termijn heb je er waarschijnlijk veel meer plezier van.
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

wolsinkpower

bedankt voor de tips :) je moet je wel bedenken dat ik student ben.. en de Magnat serie gewoon "super"  is voor mij.. heb hem ook voor spotprijs op kop getikt (150 euro met de actieve sub erbij) dus zelfbouw zou snel veel duurder worden :( ik heb het wel in de toekomstplannen staan maar jammer genoeg staat er erg veel in de toekomst plannen :(
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

Martijn M

Dan zou ik de speaker zo laten alssie is. Is ook veel beter voor de verkoopwaarde als je ze ooit vervangt door een goeie zelfbouwer ;). Zelfbouw hoeft trouwens niet veel te kosten. Kijk maar eens op www.zaphaudio.com
Dutch & Dutch