Tritec versus gewone luchtspoel shootout

Started by hifiman, August 8, 2006, 09:07:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Quote from: Wowly on August 11, 2006, 12:35:01
Aha!!! daar komt de aap uit de mouw!!! >:D ;)
Het is een beetje pruimentijd momenteel op de zaak  ;D

hifiman

@Wowly

Bedankt voor je verhaal over jouw ervaringen met de Tritec's, interessant!

Wat de speakers betreft, ik ga vast wel weer een keer upgraden, het staat nu al vast dat het dan geen vloerstaanders worden maar monitoren! Ik heb de Paradigm Signatures op het oog maar wellicht moet ik eerst nog eens wat meer speakers gaan beluisteren. Hoe mooi ik de Dynaudio's ook vond het is niet helemaal mijn smaak en die zullen het dus niet worden..

Groetjes,

Ronald

hifiman

Quote from: Audiofiel on August 11, 2006, 12:04:05
Het was weer een gezellige en leerzame dag. Ik ben benieuwd wat we de volgende keer gaan doen...
We hebben nog geen weerstanden beluisterd  ;D

Audiofiel

Quote from: Audioloog on August 11, 2006, 12:47:34
We hebben nog geen weerstanden beluisterd  ;D

Ik wil je niet gek maken, maar ik zag van die dikke MOX 9 watt weerstanden in je filter zitten. Nu klinkt het totaal anders als je voor die waarde twee MOX 4 watt weerstanden gebruikt... :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

stuiv

QuoteIk heb Audioloog niet verteld welke kasten welke spoel bevatte omdat ik hem niet wilde beïnvloeden

Is dat zo!!!!!!!!!!!!!!!.

QuoteMaar ik kan je wel voor een experiment uitnodigen. Ik gebruik in mijn (2-weg) Dynaudio Gemini's in de huiskamer het filter met de luchtspoel in serie met de woofers en op zolder heb ik eenzelfde setje in pianolak zwart met een Tritec spoel in serie met de woofers

hifiman

Quote from: Audiofiel on August 11, 2006, 12:50:44
Ik wil je niet gek maken, maar ik zag van die dikke MOX 9 watt weerstanden in je filter zitten. Nu klinkt het totaal anders als je voor die waarde twee MOX 4 watt weerstanden gebruikt... :P
Meen je dat nou  :P Hoe laat ben je morgenochtend bij me ? Geintje  ;D

hifiman

#56
Quote from: stuiv on August 11, 2006, 12:59:05
Is dat zo!!!!!!!!!!!!!!!.

Haha verrrek, dat had ik dus even niet gezien  ;D

stuiv


hifiman

Quote from: Audiofiel on August 11, 2006, 12:50:44
Ik wil je niet gek maken, maar ik zag van die dikke MOX 9 watt weerstanden in je filter zitten. Nu klinkt het totaal anders als je voor die waarde twee MOX 4 watt weerstanden gebruikt... :P
Aangezien ik morgen toch naar Speaker & Co ga, kun je misschien nog proberen toe te lichten "hoe" anders dat dan klinkt?

Audiofiel

Quote from: stuiv on August 11, 2006, 13:15:17
Wel bij de les blijven.

Volgens mij ben jij dan de enige die dat wist. ;D

Overigens gokte Audioloog na 2x switchen nog fout, hoor! Pas na langer luisteren werd alles duidelijker.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Audioloog on August 11, 2006, 13:17:31
Aangezien ik morgen toch naar Speaker & Co ga, kun je misschien nog proberen toe te lichten "hoe" anders dat dan klinkt?

Ik gebruik dubbele kleinere weerstanden in plaats van de grotere. Volgens Louis klinken de grotere slechter. Daarnaast zit er nog een belangrijk aspect aan. Als een weerstand op een bepaalde manier zijn negatieve invloed heeft op het geluid, dan hebben twee ongelijke weerstanden dat ongetwijfeld niet op dezelfde plek/frequentie. Zo had ik een weerstand nodig in de Gemini van 1,2 ohm en die heb ik gemaakt met eentje van 2, en eentje van 2,7 parrallel. Er zijn zelfs zelfbouwers die 6 weerstanden parallel gebruiken. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on August 11, 2006, 13:36:09
Volgens mij ben jij dan de enige die dat wist. ;D

Overigens gokte Audioloog na 2x switchen nog fout, hoor! Pas na langer luisteren werd alles duidelijker.
Klopt als een bus!

hifiman

Quote from: Audiofiel on August 11, 2006, 13:40:13
Ik gebruik dubbele kleinere weerstanden in plaats van de grotere. Volgens Louis klinken de grotere slechter. Daarnaast zit er nog een belangrijk aspect aan. Als een weerstand op een bepaalde manier zijn negatieve invloed heeft op het geluid, dan hebben twee ongelijke weerstanden dat ongetwijfeld niet op dezelfde plek/frequentie. Zo had ik een weerstand nodig in de Gemini van 1,2 ohm en die heb ik gemaakt met eentje van 2, en eentje van 2,7 parrallel. Er zijn zelfs zelfbouwers die 6 weerstanden parallel gebruiken. ::)
Ok dan  ;D Aangezien ik toch naar S&C ga en die weerstanden geen drol kosten ga ik dat morgen gelijk ook maar even wijzigen in mijn filters dan  :)

hifiman

#63
@audiofiel

Ik zie op een foto van je ook mooie getekende pijltjes staan op je Audyncaps. Zou het echt nog wat uitmaken in welke richting je ze aansluit? (ik heb er namelijk niet op gelet..).

bmateijsen

#64
Dat maakt uit! Soms staat het er zelfs op.

Groet,

Bjorn

Quote from: Audioloog on August 11, 2006, 13:55:15
@audiofiel

Ik zie op je foto ook mooie getekende pijltjes staan op je Audyncaps. Zou het echt nog wat uitmaken in welke richting je ze aansluit? (ik heb er namelijk niet op gelet..).

hifiman

Quote from: bmateijsen on August 11, 2006, 13:55:53
Dat maakt uit! Soms staat het er zelfs op.

Groet,

Bjorn

Afijn ik heb dus weer wat te doen morgen  ;D

Audiofiel

#66
Quote from: Audioloog on August 11, 2006, 13:55:15
Ik zie op een foto van je ook mooie getekende pijltjes staan op je Audyncaps. Zou het echt nog wat uitmaken in welke richting je ze aansluit? (ik heb er namelijk niet op gelet..).

Ja, net als met weerstanden en spoelen zal het uitmaken. Maar ik vond het te ver gaan om dat zelf uit te proberen en ben op het advies afgegaan van een zeer ervaren modificeerder. Het advies voor de richting heb ik dus gewoon overgenomen. ;D

Het advies was: spoelen (binnen naar buiten vanaf +), condensatoren (met tekst mee) en weerstanden (van tolerantie naar waarde). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Net even naar de gangbare waarden gekeken, ik heb 3 Ohm nodig in de hoogsectie, dus dat zullen dan 4 exemplaren van 12 Ohm/ 4 WATT parallel worden  :)

@Audiofiel.
Dat zal ik dan ook maar gaan doen (advies domweg overnemen)  ;D


Audiofiel

Quote from: Audioloog on August 11, 2006, 14:15:36
Net even naar de gangbare waarden gekeken, ik heb 3 Ohm nodig in de hoogsectie, dus dat zullen dan 4 exemplaren van 12 Ohm/ 4 WATT parallel worden  :)

Heb je per se 20 watt nodig in de hoogsectie? Lijkt mij stug. Ik zou voor 12 ohm een MOX4 van 22 en 27 ohm parallel zetten. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on August 11, 2006, 14:17:38
Heb je per se 20 watt nodig in de hoogsectie? Lijkt mij stug. Ik zou voor 12 ohm een MOX4 van 22 en 27 ohm parallel zetten. ;D
Zou ik ook doen, maar ja daar heb je zo weinig aan als je 3 Ohm nodig hebt  ;D

Audiofiel

Quote from: Audioloog on August 11, 2006, 14:28:11
Zou ik ook doen, maar ja daar heb je zo weinig aan als je 3 Ohm nodig hebt  ;D

Solly, ikke verkeeld gerezen...

Tsja 3 ohm is een rottige waarde voor 2 verschillende weerstanden. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on August 11, 2006, 15:55:32
Solly, ikke verkeeld gerezen...

Tsja 3 ohm is een rottige waarde voor 2 verschillende weerstanden. :-\
Klopt, maar wat is er mis met 4x 12 ohm parallel dan?

Audiofiel

Quote from: Audioloog on August 11, 2006, 15:58:37
Klopt, maar wat is er mis met 4x 12 ohm parallel dan?


Quote from: Audiofiel on August 11, 2006, 13:40:13
Ik gebruik dubbele kleinere weerstanden in plaats van de grotere. Volgens Louis klinken de grotere slechter. Daarnaast zit er nog een belangrijk aspect aan. Als een weerstand op een bepaalde manier zijn negatieve invloed heeft op het geluid, dan hebben twee ongelijke weerstanden dat ongetwijfeld niet op dezelfde plek/frequentie. Zo had ik een weerstand nodig in de Gemini van 1,2 ohm en die heb ik gemaakt met eentje van 2, en eentje van 2,7 parrallel. Er zijn zelfs zelfbouwers die 6 weerstanden parallel gebruiken. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Loric

Even mijn hoed afnemen voor zoveel zelf-modificatie plezier. Ik ben niet zo handig, understatement van het jaar.


Loric

Audiofiel

Quote from: Loric on August 11, 2006, 16:32:25
Even mijn hoed afnemen voor zoveel zelf-modificatie plezier. Ik ben niet zo handig, understatement van het jaar.

Thanks!  ;D ;D

Niet handig misschien, maar jij hebt weer een hoed!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.