Tritec versus gewone luchtspoel shootout

Started by hifiman, August 8, 2006, 09:07:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

#25
Na het spoelenverhaal zijn we verder gegaan met nog wat andere zaken.

Om te beginnen wilde ik (wederom verborgen agenda  >:D ) even samen met Audiofiel luisteren wat nu beter klonk, versterker op het netfilter of ongefilterd.

De conclusie was al snel dat het ongefilterd toch een stuk beter klonk  :o

Dat verbaasde mij omdat ik enerzijds vanuit theorie (filter met lage inductie gebruikt en klasse D versterker erop aangesloten) verwachtte dat het filter weinig "verkeerd" zou doen. Anderzijds omdat ik samen met Garmtz juist eens het omgekeerde had vastgesteld  ???  ::) Maar goed the proof is in the pudding en na een aantal keer wisselen was de conclusie unaniem dat het zonder filter beter was en dus heb ik dat zo maar gelaten! De cd speler blijft wel op het netfilter.

Let niet op de afwerking (binnenkant) van het filter, het was mijn eerste zelfhobby project sinds 100 jaar, het volgende filter gaat een stuk mooier/netter bedraad en gesoldeerd worden.

hifiman

Toen was het tijd voor de volgende aktie  ;D

Ik had namelijk het vermoeden gekregen dat de Tjoeb bijdroeg aan mijn laagprobleem. Overigens was dit probleem volkomen verdwenen met de luidsprekers van Audiofiel! Dat is ook niet zo raar want die gaan minder laag door en ik had al eens gemeten dat het laagprobleem zich voordoet rond de 35 Hz (staande golf).

Toch was ik nieuwsgierig wat er zou veranderen als we een andere cd speler zouden proberen. Daarnaast was ik ook nieuwsgierig hoe een CEC klonk want ik zat al te azen op een CEC, die ik inmiddels dus ook gekocht heb.

Op de foto zie je de 2 spelers die Audiofiel meegenomen had.

hifiman

#27
Wat ik al hoopte gebeurde ook, het laag van de CEC was strakker en (mede) daardoor was mijn laagprobleem gelijk een heel stuk minder! Ondertussen heb ik hetzelfde met de door mij aangeschafte CEC die overigens duidelijk eenzelfde karakter heeft als deze CEC van Audiofiel.

Daarnaast vond ik de CEC erg mooi klinken, het hoog is wat zijiger dan van de Tjoeb, er is meer detail, wel heeft de Tjoeb een mooier middengebied vind ik (stemmen). Maar onder de streep kies ik voor de CEC en mede dankzij die luistertest was de knoop snel doorgehakt en heb ik diezelfde avond nog een CEC aangeschaft  ;D

Op de foto zie je mijn set (voor aanschaf van de CEC) met de spelers van Audiofiel bovenop.

Let trouwens ook eens op de overkeenkomsten tussen de CEC en de Parasound, deze komen duidelijk uit dezelfde stal.

De Parasound speler deed het helaas niet goed (kon geen TOC lezen van de cd's) en die hebben we verder dus niet gebruikt deze middag. Hopelijk weet Audiofiel het probleem snel op te (laten) lossen.

oud_account_1

Quote from: Audioloog on August 11, 2006, 09:21:11
Maar goed nu die verschillen dus, ik ga proberen het hier onder woorden te brengen:

Zwarte Dynaudio's met Tritec spoelen
- stemmen klinken wat rauw
- geluid klinkt wat smoezelig, Audiofiel noemde daarbij de term "versmeerd"
- meer zwart tussen de stem en de instrumenten
- laag is strakker
- gitaaraanslagen hebben wat minder "presence"

Laminaat Dynaudio's met gewone luchtspoelen
- stemmen klinken vloeiender
- geluid is wat schoner en "smoother"
- totale geluidsbeeld is "vloeiender" alles vloeit wat meer in elkaar over zeg maar
- laag is wat softer
- gitaar aanslagen hebben wat meer "presence"

Misschien heeft Audiofiel hier nog wat aan toe te voegen ?
Wat is het verschil tussen 'vloeiender' en 'versmeerd'?
Als de beschrijving klopt dan zou ik voor de luchtspoelen gaan, ik zou graag iets 'zwart' inleveren voor minder rauwheid in stemmen.
(Tenzij de stem rauw is, had Celine gezopen?)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

Quote from: squadra on August 11, 2006, 09:56:40
Wat is het verschil tussen 'vloeiender' en 'versmeerd'?
Als de beschrijving klopt dan zou ik voor de luchtspoelen gaan, ik zou graag iets 'zwart' inleveren voor minder rauwheid in stemmen.
(Tenzij de stem rauw is, had Celine gezopen?)
Goede vraag, mensen gebruiken vaak dezelfde termen voor verschillende zaken, dat maakt het extra lastig.

Audiofiel gebruikte overigens de term "versmeerd" , ik zou het beschrijven alsof er een soort van (heel kleine) "vervorming" in het geluid zit waardoor het wat minder vloeiend wordt.

Met vloeiend bedoel ik dat alles in elkaar overvloeit, het is een harmonisch geheel en losse gedeelten die een som vormen. Snap je een beetje wat ik bedoel te zeggen?

hifiman

#30
Om mijn laagprobleem (tijdelijk) op te lossen had ik bij wijze van experiment een simpel highpass filtertje gemaakt voor tussen de cd speler en de versterker.

Ik was echter bang dat dit naast het sublaag verminderen ook slechte dingen zou doen voor het geluid en dus stond er op mijn (wederom verborgen) agenda ook om dit even uit te testen. Audiofiel merkte op dat het geluid minder open werd en het hoog wat scheller werd. Ik hoorde precies hetzelfde en de conclusie is dus dat het gebruik van dit filter verre van ideaal is. Ik had nog wel kunnen proberen om het filter te maken met betere componenten maar ik schat in dat het toch een negatief bij-effect zal bijven houden.

Ondertussen heb ik besloten niet verder te gaan met een dergelijk filter omdat mijn laag probleem stukken minder is dankzij de CEC cd speler die ik nu heb. En gisteren bleek dat als ik de bank nog 10 a 15 cm naar voren zet het probleem helemaal de wereld uit is.  :D Ik zit dus met mijn bank nog net op een buik van een staande golf, maar dat wist ik eigenlijk al.

oud_account_1

Quote from: Audioloog on August 11, 2006, 10:01:48
Goede vraag, mensen gebruiken vaak dezelfde termen voor verschillende zaken, dat maakt het extra lastig.

Audiofiel gebruikte overigens de term "versmeerd" , ik zou het beschrijven alsof er een soort van (heel kleine) "vervorming" in het geluid zit waardoor het wat minder vloeiend wordt.

Met vloeiend bedoel ik dat alles in elkaar overvloeit, het is een harmonisch geheel en losse gedeelten die een som vormen. Snap je een beetje wat ik bedoel te zeggen?
Even overdrijven, dan is het misschien makkelijker :)
Bedoel je dat met de luchtspoelen klinkt als een band, en het met de tritec spoel klinkt alsof er toevallig verschillende instrumenten tegelijkertijd bespeeld worden?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

#32
Quote from: squadra on August 11, 2006, 10:07:25
Even overdrijven, dan is het misschien makkelijker :)
Bedoel je dat met de luchtspoelen klinkt als een band, en het met de tritec spoel klinkt alsof er toevallig verschillende instrumenten tegelijkertijd bespeeld worden?
Ja zoiets ja, maar dan dusdanig dat de band dus zonder meer mooier klinkt met als nadeel dat je minder zwart tussen de instrumenten hoort. Het blijft lastig om uit te leggen wat je gehoord hebt  :P

hifiman

We hebben de gezellige en zeer leerzame (voor mij althans) en ook vruchtbare middag afgesloten met een bezorg chineesje (de vrouw was ondertussen ook thuis gekomen uit haar werk). Tijdens het eten hebben we nog genoten van de klanken van de CEC speler.

Helaas ben ik vergeten een foto te nemen van een chineessende Audiofiel.  :-\

Na het eten werd ik opgebeld door de man die de CEC TL5100Z te koop had (had ik hem verzocht via email) en zo kwam het dat een tijdje later Audiofiel vertrok om een andere projector op te halen en ik met mijn vrouw vertrok om de CEC op te halen  ;D

Het is haast niet te geloven maar nog voor de dag om was stond er in mijn set opeens ook een CEC te spelen (zie foto)  ;D

hifiman

Nog even terug naar de luidspreker vergelijking..

Het was opvallend wat een verschil in sound er zat tussen mijn Paradigm luidsprekers en de Dynaudio's van Audiofiel.
De paradigms klinken voller, de Dynaudio's wat kaler (althans zo ervaar ik dat) en ik geef de voorkeur aan een voller geluid. Maar zo simpel is het niet, de Dynaudio's hadden weer andere eigenschappen die weer net mooier waren dan de Paradigm. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan de Paradigm's maar ik zou me kunnen voorstellen dat Audiofiel het omgekeerde vind.

hifiman

Ik sluit mijn verslagje nog even af met een woord van dank aan Audiofiel, met name voor het feit dat hij de moeite wilde nemen zijn spullen mee te sjouwen naar mij!  :D

In elk geval vind ik het harstikke leuk zo met audiofielen onder elkaar lekker testen, vergelijken en ook kleppen over de hobby en andere zaken des levens (alhoewel ik het volgens mij met name over audio heb gehad  >:D ).

Ik sluit me aan bij wat Audiofiel ook al heeft gezegd: moeten we vaker doen zoiets!  O0

hifiman

En hierbij geef ik het woord aan Audiofiel  ;D

Wowly

Het verschil tussen de gewone luchtspoel en de tritec onderschrijf ik, echter een tritec hoor je langer te luisteren.

Op de DDIY2006 was er iemand die twee filters liet horen, blind voor ons, en we moesten ons oordeel geven welk we het beste vonden klinken. Hij had veel moeite gedaan om een basis en een high-end-fliter te maken. Ik had nog precies 5 minuten de tijd om te luisteren. De verschillen waren erg groot, ondanks dat er exact dezelfde waarde's waren gekozen (en draaddikte's etc etc, hij had er veel moeite op gedaan). Ik vond degene die de meeste precense, attack, frisheid en stereo-imaging had leuker klinken dan de ander welke wat duffer, versmeerder, laid-back klonk (ff in een notedop). Wat bleek, ik had gekozen voor de mid-fi-variant, en met mij velen anderen.

Toen ik jou verhaal las, zag ik de overeenkomst. Blijkbaar ben je een net zo eerlijke/no-nonsense luisteraar als ik, zeggen waar het op staat, ongeacht wat de prijs/reputatie is van een bepaalde component.

Echter, mijn zwager speelt met dynaudio nuance's, waarin hij de luchtspoel ook heeft gewisseld met een tritec. Pas na enig inspelen en langer (!) luisteren kwamen duidelijk andere kwaliteiten naar voren, zoals diepte en hoogte, wel een smaller stereobeeld, maar veel betere plaatsing. Het grootste verschil, imo verbetering, lag hem in de klankkleur en de emotie, die flink was toegenomen (zeker als het volume naar wat hogere regionen ging). Dit was in eerste instantie niet zo duidelijk, en het leek toen ook alsof het wat minder was geworden. Dus, voor de kwaliteiten van een tritec zul je echt langer dan een uurtje moeten luisteren en je niet meteen laten verassen door de schijnbare openheid/snelheid/frisheid van een gewone luchtspoel.

Mijn reference monitor heeft momenteel een bandspoel voor het laag, en het verschil tussen de gewone en tritec is net zo groot als tussen de bandspoel en de tritec. De bandspoel is zeker meer dan het dubbele waard, en dus de investering. Misschien een idee voor een volgende shootout  ;D

Leuk was om te lezen dat je last had van een 35Hz rommel. Dat je het überhaupt hoort is al heel erg knap (al helemaal op de dynaudio's), want dat is bijna niet mogelijk, zoiets is bijna alleen maar te beleven (!) als je 2 cd-spelers naast elkaar zet. Goed dat je de CEC hebt gekocht, een goed loopwerk elimineerd die lage rommel beter......

De speakers die Audiofiel heeft zijn trouwens van zeer goede klasse, en als ik jou hoor zouden ze best een upgrade voor je kunnen zijn op de langere termijn. Juist dat kalere geeft vaak aan dat je te maken hebt met een set die de achterliggende equipment goed kan volgend, dwz, hoe beter je equipment, hoe beter het geluid. De wat meer voller klinkende speakers blijven na een bepaald upgradenivo hetzelfde klinken, nog steeds vol, maar worden nauwelijk spectaculairder. Dynaudio goed toegepast is uiterst geschikt om met een betere set te worden gespeeld. (en dan heb ik het niet over de enkele van hun eigen fabrieksmatig gemaakte luidsprekers  :()

Overigens irriteer ik me MATELOOS aan de manier waarop jij wel 10 verschillende reactie's nodig hebt om je verhaal te doen. Ik heb me al eerder uitgelaten over deze manier van topicverpesting. Bijzonder irritant om te lezen voor een lezer. Iedere keer een reactie, echter wel van dezelfde persoon. Enfin, het was ondanks de irritante manier toch erg leuk om te lezen wat jullie hebben uitgespookt  :)

Wowly

Audiofiel

(1/5)

Allereerst mijn dank weer terug voor de gastvrijheid, de gezelligheid, de lekkere Chinese hap n de heerlijke Thaise hap (zelfs uit de magnetron nog veel lekkerder dan de toch al goede Chinees). ;D

Het was voor mij al weer een aardige tijd geleden dat ik het verschil tussen de twee spoelen had beluisterd. van die luistertest thuis en bij Artspeak stond mij bij dat de Tricec imposant strakker is in het laag. Ook de dynamiek in het laag leek beter dan de gewone luchtspoel. Het middengebied echter, en dan met name stemmen, vond ik minder goed. Minder luchtigheid rondom de stem of instrumenten. Met een direct A-B vergelijking is de Tritec in eerste instantie lekkerder en ik denk dat veel mensen met een korte luistersessie daar ook voor zouden kiezen. Na wat langer luisteren vind ik de luchtspoel vooral minder vermoeiend klinken en 'echter' in het middengebied.

Bij Audioloog thuis was het dus een leuk experiment om dat verschil nog eens nader onder de loep te nemen. Soms klinken zaken anders als je ze 1 of 2 jaar later nog eens hoort, dus dit was een uitgelezen kans. Geen monitor zonder stand, dus naast 4 Dynaudio zelfbouwers van net geen 15 kilo per stuk had ik ook 2 zandgevulde Dynaudio Stands meegenomen van elk ruim 9 kilo. Omdat Ronald graag een andere speler in zijn set wou horen heb ik bovendien mijn CEC 2100 en Parasound HCA-1000 meegenomen. In principe twee identieke spelers, zij het dat de eerste door mij gemodificeerd is. Daarover later meer, nu eerst wat meer informatie over de speakers.

Dynaudio Gemini
De Dynaudio Gemini maakte 3 jaar geleden een onuitwisbare indruk op mij. Ik was gewend al 10 jaar naar de Acoustat One electrostaten te luisteren en dus helemaal verwend met het doorzichtige en snelle karakter daarvan. Toen ik dan ook besloot om 5 identieke zelfbouw speakers te maken ben ik op zoek gegaan naar snelle speakers met een bijzonder afstraalgedrag. Diep laag interesseerde mij niet, dat kon ik wel naar de subs routen. Maar wel snelheid, ruimtelijkheid en transparantie. Voor het filter was ik eerst uitgegaan van het advies van Speakerland wat betreft de componenten voor het filter: beter dan de basiscomponenten, en nog beter was niet nodig. Met een filter van zo'n 40 euro per kast leek dat dus klaar. Na diverse gesprekken met zelfbouwers en diverse testen tussen verschillende componenten, besloot ik om het filter radicaal anders te maken. De componenten werden dus veel duurder en uiteindelijk bleek 1 filter bijna even duur als de 5 die ik bij de zelfbouwwinkel in eerste instantie kocht. Ik heb dus met verschillende filters kunnen testen en daarom kwam ik ook met de keuze tussen Tritec en luchtspoel. De versie met Tritec heb ik later weer kunnen gebruiken in een andere set van twee Gemini's die ik heb gemodificeerd.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

(2/5)

De filters
Beide filters zijn gehardwired en hebben een geoptimaliseerde layout zodat er slechts 1 draadbrug nodig is. De componenten zijn stuk voor stuk vastgelijmd op een plankje. De pootjes zijn in elkaar gedraaid en daarna met zilversoldeer geborgd. Ook de aansluitdraden naar de units zitten eerst geklemd/gedraaid aan de componenten en zijn daarna pas gesoldeerd. Het filter is uiteindelijk ingepakt met folie en ook de aansluitdraden naar de units en entree zitten eerst geklemd en dan pas gesoldeerd: de 2,5 mm kabel is in twee gelijke helften verdeeld en de gaatjes in de aansluitpennen van de units en entree zijn verder uitgeboord zodat er 1,2 mm doorheen kan. Daarna beide helften goed in elkaar draaien en borgen met zilversoldeer.

In principe zijn de twee filters volledig identiek, met uitzondering van de Tritec/luchtspoel wissel. Een minder belangrijk verschil tussen deze twee betreft het correctienetwerk en de zuigkring. Bij de gewone luchtspoel versie heb ik ook daar de duurdere MKP's toegepast en wel van het merk Leclanchier. Bij Dynaudio matchen die erg goed en feitelijk is het vrijwel dezelfde condensator als de Audyn Cap Plus (ik hoorde zelf in ieder geval geen duidelijk verschil). Mijn voorkeur gaat uit naar de Leclanchier, simpelweg omdat die dezelfde kwaliteit biedt voor 80% van de prijs.

Het belangrijkste verschil tussen de twee kasten is dus de spoel, ik denk dat die 95% van het verschil in klank uit zal maken. De spoelen zijn overigens vrijwel identiek in weerstand: 0,25 versus 0,26 ohm, dus dat verschil is verwaarloosbaar. Uiteraard is naast het filter, de rest ook gelijk: zelfde poorten, dempingsmateriaal, bitumenplaten, entree en ook interne bekabeling.

Filter Tritec (zwarte kasten):





Filter 'gewone' luchtspoel (birds eye maple):





Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

(3/5)

De luistersessie
Ik heb Audioloog niet verteld welke kasten welke spoel bevatte omdat ik hem niet wilde beïnvloeden. Ook vragen rondom bevestiging van zijn eerste luisterervaringen heb ik de eerste anderhalf uur niet beantwoord (we hebben totaal zo'n 3 uur naar alleen de speakers geluisterd). Pas nadat beide sets speakers elk ongeveer 6 keer op de stands hadden gestaan, heb ik mij ook over de verschillen uitgelaten. Ik merkte in het begin dat Audioloog ook een lichte voorkeur had voor de zwarte kasten, precies wat ik eerder al bij andere luisteraars meemaakte: pas na lang luisteren kun je je een echt gefundeerde mening vormen over luidsprekers.

Voor mij waren de verschillen evident aanwezig. De Tritec-kasten hadden een strakker laag en een vrij breed beeld. Stemmen waren een klein beetje absent en soms wat minder goed te localiseren. Wel een heel dynamisch geluid: punch zou ik het willen noemen. Het middengebied was een beetje versmeerd: ik bedoel daarmee dat voor mij losse klanken en instrumenten soms in elkaar overvloeiden in plaats van op zichzelf te staan. Op het eerste gezicht geeft dat misschien een ronde, volle indruk, maar het beeld klopt niet helemaal.

De 'gewone' luchtspoel-kasten waren iets minder strak in de laagste octaven en daarmee minder punchy. Maar de stemmen kwamen wel duidelijker uit de verf, je zou ze zelfs meer present kunnen noemen. Een heel belangrijk verschil vind ik de ruimtelijke afbeelding. Misschien was het zelfs een beetje minder breed, maar het geluidsveld ervaarde ik als dieper en hoger. Geluid kwam ook meer los van de speaker. Hier is de versmering weg en klinken stemmen en klanken beter uit. Ook aanslagen van gitaren klonken nu fraaier en details bleven meer leven zonder op te gaan in het geheel. Ik zou dit beeld homogener willen noemen. Bij de snelle gitaarmuziek van Fleetwood Mac's Big Love waren de solo's ook veel makkelijker te volgen, bij de Tritec zaten de noten meer aan elkaar vast.

Hou me ten goede, de Tritec versie klinkt helemaal niet slecht, het gaat hier om nuances. Wel duidelijk hoorbare nuances. Ik geef zelf de voorkeur aan de 'gewone' luchtspoel vanwege het ruimtelijker karakter, de coherentie/homogeniteit (minder versmering) en het gemak waarmee er naar te luisteren is. Ik gebruik deze speakers overigens alleen in mijn meerkanaals set. Ik kan me best voorstellen dat iemand anders een andere keuze maakt, want er blijft altijd een component persoonlijke smaak aan vast zitten.


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

(4/5)

De CD-spelers
De tweede luistersessie was tussen de Tjoeb van Ronald en mijn CEC-2100. Dit is identiek dezelfde CD-speler als de Parasound CDP-1000. Parasound heeft deze voor CEC geproduceerd, evenals de 5100 die de CEC-versie van de CBD-2000 is. Duidelijk verschil, behalve het overduidelijk andere merkje, is dat CEC geen dikke stalen kolom in de spelers gebruikt. Daarmee is de door mij gemodificeerde CEC-2100 zelfs nèt iets minder zwaar dan zijn standaard Parasound-broertje.

Beide kasten gebruiken dezelfde printplaat, zelfde voeding, hetzelfde loopwerk, dezelfde display, etc. Op de printplaat zie je alleen een paar andere condensatoren en op het DAC-boardje rechts zie je bij de CEC nog extra electronica voor de hoofdtelefoon-aansluiting die de Parasound mist.

Originele Parasound CDP-1000





Originele CEC-2100





Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

(5/5)

Luistersessie
De Tjoeb heb ik al vaak horen spelen in diverse sets en bij shootouts. Het is een mooie speler, die je naar smaak kunt uitbreiden met diverse upgrades/modificaties. De Ultra Tjoeb, zoals Audioloog die nu heeft (nadat zijn upsampler kapot ging) vind ik de mooiste uitvoering. Zoals vaak met buizen kan het laag mij soms wel wat storen: strak is immers anders. Het middengebied is wel heel mooi en stemmen komen lekker los met voldoende 'lucht'. Het hoog is naar mijn mening weer wat minder detailrijk en zelfs een beetje 'geknepen', net alsof het langzaam afloopt naarmate de frequentie hoger wordt.

De Parasound CDP-1000 weigert helaas bij een drie van de vier CD's dienst door de TOC index niet in te willen lezen, daarom laten we een vergelijk tussen deze en de CEC maar achterwege (thuisgekomen bleek hij overigens met slechts 2 van de 10 last te hebben en na een halve dag spelen is ook dat over: te lang stil gestaan?). We sluiten dezelfde ArtSpeak zilver interlink aan op de Tjoeb als op de CEC en beginnen te luisteren. De verschillen zijn groot, nòg groter dan zonet met de spoelen.

Het laagprobleem is met de CEC een stuk minder. Bovendien is het veel strakker geworden: baslijntjes zijn nu beter te volgen. Het hoog is iets helderder en meer gedetailleerd. Het middengebied is niet beter, maar vooral anders. De detaillering lijkt mij fraaier, maar het klankkarakter van de Tjoeb is door de warmte misschien wel mooier. Overigens is de CEC nog niet volledig gemodificeerd, er komt te zijndertijd nog een Tent klok in. Wel is de kast volledig aangepakt (bitumen), zelfs onder het loopwerk. Daarnaast is onder meer de voeding aangepakt met betere elco's en diodes.



Zo snel als Ronald is, moest hij dezelfde dag nog een eigen CEC gaan kopen! En dan ook nog het betere broertje van deze 2100, namelijk de snaaraangedreven 5100. Een prachtig loopwerk om een keertje aan te pakken met een paar modificaties, want er valt nog veel meer uit te halen. Maar dat kan altijd nog, want de ongemodde 5100 zal nu al even goed presteren als de geteste gemodde 2100.

Het was weer een gezellige en leerzame dag. Ik ben benieuwd wat we de volgende keer gaan doen...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Wowly on August 11, 2006, 11:50:14
Het verschil tussen de gewone luchtspoel en de tritec onderschrijf ik, echter een tritec hoor je langer te luisteren.

We hebben totaal ruim 3 uur geluisterd naar alleen de speakers en wel ruim 10x gewisseld. ;)
De Tritec spoel is al 3 jaar ingespeeld, net als de 'gewone' luchtspoel.

QuoteLeuk was om te lezen dat je last had van een 35Hz rommel. Dat je het überhaupt hoort is al heel erg knap (al helemaal op de dynaudio's), want dat is bijna niet mogelijk, zoiets is bijna alleen maar te beleven (!) als je 2 cd-spelers naast elkaar zet. Goed dat je de CEC hebt gekocht, een goed loopwerk elimineerd die lage rommel beter......

Het 35 hz probleem is alleen op de Paradigm. De Gemini geeft geen 35 Hz meer weer (of het moet -10 dB zijn). ;D

QuoteOverigens irriteer ik me MATELOOS aan de manier waarop jij wel 10 verschillende reactie's nodig hebt om je verhaal te doen. Ik heb me al eerder uitgelaten over deze manier van topicverpesting. Bijzonder irritant om te lezen voor een lezer. Iedere keer een reactie, echter wel van dezelfde persoon. Enfin, het was ondanks de irritante manier toch erg leuk om te lezen wat jullie hebben uitgespookt  :)

Dan zul je mijn verhaal in 5 stukken ook wel irritant vinden. Ik vind dat het de leesbaarheid juist bevorderd en erger me op mijn beurt wel eens aan 1 post van 6 schermen lang. Niet iedereen heeft een Apple 30" Cinema Display (ik in ieder geval -helaas- niet). ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Wowly

Echter bij jou verhaal heb je een duidelijk doel met de aparte stukken, bij audioloog staan er twee zinnen en weer één foto, de post erop weer twee zinnen en één foto. Echter na een lang stuk typen per ongeluk een heel stuk kwijtraken (vaak gebeurd bij mij  :-[) is ook niet leuk..

Ik vond het al zo apart dat jullie die 35 Hz hoorde. Toch ondanks de -10 Db kun je het als je er gevoelig voor bent wel merken, daarom vond ik het knap! Idd de Gemini's zijn een fanatstsich ontwerp, ik begrijp dat jij er totaal andere filters in hebt zitten (geen andere componenten maar ook andere waarde's?)

Ik heb je een PM gestuurd....

WOwly

Audiofiel

#45
Quote from: Wowly on August 11, 2006, 12:17:10
Idd de Gemini's zijn een fanatstsich ontwerp, ik begrijp dat jij er totaal andere filters in hebt zitten (geen andere componenten maar ook andere waarde's?)

Of het een fanatisch ontwerp is weet ik niet, ;D maar ik vind ze wel erg goed. Vooral ook omdat het echte d'Appolito's zijn en de units gewoon erg goed zijn.

Ik gebruik wel dezelfde waardes, maar alleen veel betere componenten. En betere verwerking daarvan vanwege hardwired etc. Nee, ik vind het originele ontwerp met de time-delay prima. Er zijn alternatieve filters (zonder timedelay) die een beter gedrag geven en beter meten, maar de ruimtelijkheid wordt dan anders vanwege fasefouten. Uiteraard is dat ook een kwestie van smaak.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Wowly

Damn, onlangs nog mijn refmons naast een d'appolitosysteem gezet......werden weggeblazen qua stereo-imaging (de refmons dus helaas.....). Voor de rest waren de refmons erg goed, maar zo'n opstelling voegt veel toe.

Wowly

hifiman

Quote from: Wowly on August 11, 2006, 11:50:14
Overigens irriteer ik me MATELOOS aan de manier waarop jij wel 10 verschillende reactie's nodig hebt om je verhaal te doen. Ik heb me al eerder uitgelaten over deze manier van topicverpesting. Bijzonder irritant om te lezen voor een lezer. Iedere keer een reactie, echter wel van dezelfde persoon. Enfin, het was ondanks de irritante manier toch erg leuk om te lezen wat jullie hebben uitgespookt  :)
Het verbaasd mij dat je je daar zo aan ergerd  :o, maar er is zowiezo een hele praktische reden voor. Ik zit op mijn werk en er lopen regelmatig collega's cq de baas binnen. M.a.w. ik loop het risico plots mijn browser te moeten wegklikken. Daarom hak ik het in stukken, als ik het dan moet wegklikken heb ik geen half uur lang voor niets getypt.  ;D

Wowly

Aha!!! daar komt de aap uit de mouw!!! >:D ;)

Nou liever zo dan helemaal niets te lezen toch?

Wowly

hifiman

Leuk verslag Audiofiel, ik heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen of aan op te merken, sluit goed aan bij hoe ik alles ervaren heb   :D