Tritec versus gewone luchtspoel shootout

Started by hifiman, August 8, 2006, 09:07:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Woensdagmiddag 9 augustus komt forumlid "Audiofiel" bij mij op bezoek en het doel is om het verschil in karakter te beluisteren tussen een Tritec luchtspoel of een "gewone" luchtspoel. Ik heb het dan over de seriespoel van het laag gedeelte (2 weg systeem) in een luidspreker scheidingsfilter.

Best wel een aparte shootout dacht ik zo  ;D Uiteraard vind ik het zowiezo gezellig dat Audiofiel langs komt, maar het zou mooi zijn als ik er ook wat van opsteek en er conclusies uit kan trekken die mij verder helpen om mijn set te verbeteren.

Ik ben erg benieuwd naar de verschillen tussen de twee spoelen daar ik pas geleden het scheidingsfilter van mijn front luidsprekers gemodificeerd heb en ik heb daarbij voor de midrange een Tritec luchtspoel gebruikt. Mocht uit de shootout blijken dat het karakter van de gewone luchtspoel mij beter bevalt dan zal ik niet schromen deze spoelen in het filter van mijn fronts weer te vervangen.

Audiofiel heeft namelijk 2 sets gelijke luidsprekers (die hij dus mee gaat nemen) waarbij alleen de spoelen dus verschillen.

Op mijn verzoek neemt Audiofiel ook een cd speler mee (waarvoor dank!) om eens te kijken hoe een andere cd speler (tov mijn Ultra Tjoeb) in mijn set klinkt, het gaat dan met name even om het laag, maar ik ben ook benieuwd hoe het totaal plaatje "anders" zal klinken met een andere speler.

Tevens ben ik benieuwd naar de mening van dit ervaren forumlid over het geluid van mijn set, temeer daar hij er ook al bij is geweest toen we een keer een versterker shootout bij mij thuis deden.

Bijkomend voordeel van het feit dat Audiofiel deze speakers meeneemt (het zijn monitoren) is dat ik eens kan luisteren of daarmee (monitoren ipv vloerstaanders, minder lage basextensie) gelijk mijn basprobleem (akoustiek) de wereld uit is  ::)

Als er dan nog tijd is en Audiofiel nog zin heeft dan kunnen er eventueel nog wat andere luistertestjes gedaan worden zoals bijvoorbeeld met en zonder netfilter op de cd speler cq de stereo versterker.

Helaas kan mijn vrouw deze dag niet koken (dat hou je nog tegoed Audiofiel!) maar een afhaal chineesje zit er wel in aan het eind van de middag  ;D

Met dank aan Audiofiel die bereid is met zijn spullen te slepen en ermee naar mij toe te komen!   :D

Uiteraard volgt nog een verslagje van wat er deze middag getest is en de bevindingen en eventuele conclusies.

Audiofiel

Ik heb er zin in, Ronald. Dat wordt beregezellig! Ik zal mijn camera ook meenemen. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on August  8, 2006, 16:22:40
Ik heb er zin in, Ronald. Dat wordt beregezellig! Ik zal mijn camera ook meenemen. 8)
Doe dat, dan kunnen we die ook vergelijken  ;D

Maarre, ik heb er ook zin an  8) Ondertussen al wat light spul en sapjes voor je gehaald hoor  :-*

Audiotwin

Quote from: Audiofiel on August  8, 2006, 16:22:40
Ik heb er zin in, Ronald. Dat wordt beregezellig! Ik zal mijn camera ook meenemen. 8)

Fotoooooo's ;D Ben benieuwd :)

Ar

Tevredenheid!!!

take5

Quote from: Ar on August  8, 2006, 16:45:39
Fotoooooo's ;D Ben benieuwd :)

Ar


Met die vraag ben je wel HEEEEEL vroeg zo te lezen  ;D

Erik

Klinkt als een leuke sessie, we horen de uitslag wel :)

ben vooral benieuwd naar dat het verschil in spoel.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

#6
Een dag te vroeg... ;D

Ik kan al wel vast verklappen dat mijn ervaring tot nu toe in het voordeel van de luchtspoel is uitgevallen voor wat betreft middengebied (en openheid/loskomen) en in het voordeel van  de Tritec wat betreft strak laag.

Maar hier speelt natuurlijk ook een groot aandeel 'smaak' mee. Niettemin wordt het een heel interessant vergelijk denk ik zo. De vorige keer dat ik deze speakers naast elkaar liet horen was bij Louis Raatjes van ArtSpeak... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on August  8, 2006, 21:29:21
De vorige keer dat ik deze speakers naast elkaar liet horen was bij Louis Raatjes van ArtSpeak... ;)
En deze keer bij een professional  ;D

hifiman

Quote from: Audiofiel on August  8, 2006, 21:29:21
Ik kan al wel vast verklappen dat mijn ervaring tot nu toe in het voordeel van de luchtspoel is uitgevallen voor wat betreft middengebied (en openheid/loskomen) en in het voordeel van  de Tritec wat betreft strak laag.
Wat Audiofiel hier zegt had sterk mijn interesse gewekt en dat komt eigenlijk door het volgende:

Toen ik de caps in mijn filters van mijn fronts had ge-upgrade was ik positief verrast, stemmen klonken duidelijk echter en een gitaar klonk veel meer "aanwezig". Toen ik een paar dagen later ook de spoelen verving hoorde ik een positief effect mbt detaillering in het geluid, maar ik heb ook het idee dat dat de voorgaande voordelen (caps) weer gedeeltelijk om zeep heeft geholpen. Ik heb mezelf toen maar verteld dat dat verbeelding moet zijn maar dat weet ik nog steeds niet zeker.

Daarom ben ik extra benieuwd naar de verschillen die ik vanmiddag ga horen!

Fraenk

Ik ben ook erg benieuwd naar de bevindingen.

Toen ik bij Speaker & Co Rotterdam Tritec spoelen kocht voor mijn Vifa Premium 11 (moet ik nog steeds bouwen...) werd mij verteld dat met de Tritec het mid erg mooi klinkt en iat deze iets minder 'geschikt' is voor laag.

Ik zou het zelf niet weten, aangezien ik ze niet heb vergeleken.

Wowly

Een tritec is toch ook een luchtspoel?

Wowly

hifiman

Het was een gezellige, leerzame middag  :D Voor een verslagje moeten jullie nog heel even geduld hebben.  ;D

hifiman

Quote from: Wowly on August  9, 2006, 23:36:27
Een tritec is toch ook een luchtspoel?

Wowly
Dat klopt, de vergelijking ging dus tussen een Tritec luchtspoel en een gewone luchtspoel  ;D

hifiman

Vooruit dan maar, alvast een foto'tje.  ;D

Movievault

Ronald gaat aan de andere speaker, binnenkort weer een side/upgrade  ;)
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

hifiman

Quote from: FrankG on August 10, 2006, 12:51:10
Ronald gaat aan de andere speaker, binnenkort weer een side/upgrade  ;)
Nee hoor, hooguit aan de andere spoel voor de time being   ;D

Movievault

Ik ben benieuwd hoe het vergelijk was met de dynaudio´s
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

hifiman

#17
Hoog tijd voor een verslagje wat er zich allemaal heeft afgespeeld in huize Audioloog afgelopen woensdagmiddag.  O0

Rond 14:00 arriveerde Audiofiel bij mij thuis met zijn A-team bus.  ;D We begonnen gelijk maar met spullen uitpakken, want wat had Audiofiel allemaal meegenomen:
- 4 zelfbouw Dynaudio luidsprekers
- 2 luidspreker stands
- een CEC 2200 cd speler
- een Parasound CDP1000 cd speler
- wat interlinks (die uiteindelijk eigenlijk niet gebruikt zijn)

Na een beetje bijgekletst te zijn onder het genot van een kopje thee  :o gingen we beginnen met het audiofiele werk van die middag.

Eerst liet ik Audiofiel mijn set horen, sinds de vorige keer dat hij bij mij was is er namelijk het volgende veranderd:
- Lyngdorf SDAi2175 versterker ipv Krell KAV300i
- bi-wiring ipv single-wiring (Wyrewizard Spellbinder)
- Artspeak zilveren interlink ipv Madrigal HPC interlink
- scheidingsfilters van luidsprekers gemodificeerd (betere componenten)

De rest van de set bestond dus uit een Ultra Tjoeb cd speler, Paradigm Studio 60 luidsprekers en een zelfbouw netfilter.

Wat audiofiel hier van vond (t.o.v. de vorige keer) laat ik aan hem over om te vertellen.

De volgende stap van mijn verborgen agenda  >:D was dat ik Audiofiel kennis liet maken met mijn bas probleem. Celine Dion in de cd speler , track 16 op ongeveer 2 minuten en tsjakka de bas boemt door de kamer. Audiofiel vroeg nog of echt mijn SVS wel uitstond  :o


hifiman

#18
Vervolgens gingen we werken aan het hoofddoel van deze meet & greet, namelijk de spoelen vergelijkingstest.  8)

De zwarte Dynaudio's hebben Tritec spoelen, de laminaat kleurige Dynaudio's hebben de gewone luchtspoelen. Overigens vertelde Audiofiel mij pas nadat ik een mening gevormd had (na vele malen wisselen) welke spoel nu in welke zat.


hifiman

Al na de eerste wisseling was 1 ding duidelijk, het verschil tussen beide speakerparen (en dus de spoelen) is overduidelijk en best groot. Iets wat me zowiezo al verbaasde, dat een spoel (zelfde waarde!) zoveel kan uitmaken zeg.  :o

Wat ik een stuk moeilijker vond was het onder woorden brengen van de verschillen en te bepalen wat dan mijn voorkeur zou hebben.

hifiman

We luisterden na elke wisseling steeds dezelfde muziek, met name een nummer van de Dire Straits en eentje van Celine Dion. In een later stadium (toen ik wist welke spoel in welke speaker zat) zijn we ook wat andere nummers gaan opzetten.


hifiman

#21
Maar goed nu die verschillen dus, ik ga proberen het hier onder woorden te brengen:

Zwarte Dynaudio's met Tritec spoelen
- stemmen klinken wat rauw
- geluid klinkt wat smoezelig, Audiofiel noemde daarbij de term "versmeerd"
- meer zwart tussen de stem en de instrumenten
- laag is strakker
- gitaaraanslagen hebben wat minder "presence"

Laminaat Dynaudio's met gewone luchtspoelen
- stemmen klinken vloeiender
- geluid is wat schoner en "smoother"
- totale geluidsbeeld is "vloeiender" alles vloeit wat meer in elkaar over zeg maar
- laag is wat softer
- gitaar aanslagen hebben wat meer "presence"

Misschien heeft Audiofiel hier nog wat aan toe te voegen ?

Audiofiel

Ik was juist bezig met de foto's! Ik zal zo ook even reageren. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#23
En dan de vraag, wat klonk nu beter  ???

Ik vond dat moeilijk om te beslissen. Analytisch luisterend kies ik denk ik al snel voor de luchtspoelen. Maarrrrrr ik vond dat meer zwart met de Tritec ook erg aantrekkelijk. Tijdens het wisselen hoorde ik weliswaar steeds dezelfde verschillen maar ik ben geloof ik een paar keer van mening gewisseld wat nu beter was. En dat was dus niet omdat de verschillen niet duidelijk waren, maar omdat het lastig was te zeggen wat ik nu mooier vond.

Ik denk dat ik uiteindelijk voor de luchtspoelen kies, maar heb daar nog steeds twijfel over. Wat ik zelf dus ga doen is komend weekend de Tritec spoelen in mijn fronts vervangen door gewone luchtspoelen en kijken waar ik de voorkeur aan geef.

hifiman

#24
Quote from: Audiofiel on August 11, 2006, 09:23:29
Ik was juist bezig met de foto's! Ik zal zo ook even reageren. ;)
Gaaf!  8) Overigens is mijn verhaal nog niet af  ^-^