Aanrader home gigabit - nog 20mbps to go for

Started by Del member, August 7, 2006, 22:13:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Del member

Vandaag mijn Dell Powerconnect 2716 binnengekregen, een 16 poorts Gigabit switch.



Specs :

High-performance, Gigabit Ethernet solution

    * Delivers full wire-speed switching across all ports and web-managed features
    * Dell-designed switch ships as an unmanaged switch, but can be easily set up as a web-managed switch with the push of a button
    * 16-port Gigabit Ethernet PowerConnect switch includes features not usually found on unmanaged LAN switches, such as integrated front panel LEDs and cable diagnostics
    * PowerConnect 2716 supports maximum switching capacity of 32 Gbps
    * Supports auto MDI/MDIX and auto-negotiation of speed, duplex and flow control
    * Supports the following management capabilities when enabled
    * Easy web access to management features
    * Up to 64 industry-standard VLANs
    * Four priority queues for optimizing network traffic using industry standard quality-of-service capabilities
    * Port mirroring so that traffic flowing through one port can be mirrored to another port for intrusion detection and troubleshooting
    * Link aggregation for up to 6 groups supporting up to 4 ports in each group
    * Supports Virtual Cable Diagnostics by Marvell® to provide advanced troubleshooting capabilities for your cable infrastructure

Eerste indrukken : full Gbps yes !

1. Test setup 1 :

- Dell D810 laptop met Gbit Broadcom (Windows XP)
- Pointer Systems laptop met Gbit Marvell Yukom (Windows XP)

Gemeten speed : zo'n 250mbps ... h'mmmmmmmm ....

Na wat zoekwerk weeral bevestiging dat Broadcom crap is.

2. Test setup 2

- Pointer Systems laptop met Gbit Marvell Yukom (Windows XP)
- Asus K8N-Deluxe Nforce 4 onboard NIC (Linux Fedora Core 5 32bits)

iperf met de pointer als server en de asus als laptop geeft mooi 940mbits

3. Test setup 3

- Abit KT133A moederbord met 3 100mbps netwerk kaarten in link aggregation (Linux Fedora Core 3)
- Pointer Systems laptop met Gbit Marvell Yukom (Windows XP)

Link aggregation geconfigureerd op 3 poorten van de switch, kaarten in 802.3ad mode (link aggregation).

Deze setup geeft exact 200mbps iperf performance. Linux klaagt dat een van de 3 DLINK kaartjes niet OK is, wellicht de reden dat ik ook maar 2/3 performance zie.

4. Test setup 4

In deze setup haal ik 200mbps file copy via netbios en 800mbps iperf, beide als destination de laptop. Deze switch maakt goed wat ie belooft.

mooi mooi mooi

Dit zonder jumbo frames of enige speciale optimalisatie. Gemeten met iperf -w 256K

Samba is nog niet schitterend : de HDTV movie kopieert aan max 25Mbyte/sec. Dit moet ik nog eens optimisen. De switch kan het alvast theoretisch aan.

Voor de HT'ers :
- het ding is stil gezien geen cooler
- heeft een IEC inlet, geen cheapo externe power adapter dus

En voor de networking people
Nu komt het leuke : per default is dit een domme switch, tot je het 'managed' knopje met een paperclip indrukt. Dan wordt de switch een volwaardige enterprise achtige access-layer switch. Het heeft volgende sexy feeatures :

- webinterface
- VLAN ondersteuning met poorten in access mode en VLAN trunks
- Link Aggregation Groups : bvb duw in een oude PC 4 100mbits kaarten en haal 400mbits naar je GBIT enabled hosts (mooi & getest)
- QoS

en meer !

Dit is gewoon een degelijke switch voor weinig geld en veel features. Ook de performance is 'true'. 't Is nog geen cisco IOS maar voor de prijs is het een koopje. Het is een layer 2 switch, dus voor routing van je VLAN's of voor NAT heb je nog een externe oplossing nodig. Daarvoor gebruik ik nu een Linksys WRT54GS deze heeft VLAN support en inter-vlan routing & NAT al wat je wil.

donaldk

Op idealo.de zie ik dat deze 298,- euro moet kosten, maar ik zie ook dat hij in de VS bij Dell nu van $269,- voor $189,- op de site staat.

Infoworld:

http://www.infoworld.com/Dell_PowerConnect_2724/product_58902.html?view=1&curNodeId=0

Dell PowerConnect 2724

Dell, dell.com/


Very Good   8.2 

criteria  score  weight 
Performance 8.0 30.0%

Configuration 8.0 20.0%

Management 8.0 20.0%

Scalability 8.0 20.0%

Value 10.0 10.0%




Cost:
$369

Bottom Line:
The newest budget beater from Dell's LAN-switching line hits the high points, providing 24 10/100/1,000 copper ports with two shared SFP-based fiber ports at an impressive $15 per port. Suitable for small-business networks, the PowerConnect 2724 lacks a command-line interface and some common features, but it's a managed 10/100/1,000 Ethernet switch for an unmanaged price.



gijsnoorlander

#2
De goedkoopste 16 poorts Gbit switch die ik kon vinden was de Netgear GS116 voor 115 euro. site fabrikant
Deze is unmanaged (zoals die uit de startpost dus geleverd is, maar die kan dus omgezet worden naar een managed switch)

De volgende 16-poorts switch is de 3com OfficeConnect® Gigabit Switch 16 die vanaf 160 euro te krijgen is in NL
Deze is ook unmanaged.

De goedkoopste managed 16-poorts switch is de D-link DGS-1216T voor zo'n 240 euro.

De goedkoopste 24-poorts (unmanaged) Gbit switch is de SMCGS24 EZ Switch™ 10/100/1000 voor 266 euro.

Kortom als die (24 poorts managed) switch van Dell inderdaad voor 190$ (138,98 euro) te koop is, dan kun je er een hoop verzendkosten tegenaan gooien en dan nog is 'ie goedkoper dan wat er ook hier te krijgen is.

PeterPan

Doet deze switch ook nog 10mb en half duplex?
Denon DVD-3930, OPPO BDP-83, PS3, Xbox 360 HD DVD, Popcorn Hour C-200, Pro-Ject Debut III, Humax iHDR-5050c.
DVDO iScan Duo, Panasonic 42PZ80, Epson EH-TW2900, Arcam AVR350, Kef XQ30 :wub:

gijsnoorlander

Quote from: BENN0 on September 30, 2006, 09:49:17
Doet deze switch ook nog 10mb en half duplex?
Voor zover ik heb kunnen zien doen alle Gbit switches dat.
Ik heb mijn HP Jetdirect EX ook op een Gbit switch zitten.

Del member

Nog een aanrader voor de buget speed freaks :

een rol van 305m cat5e bij 1to0.nl

Voor 4x de prijs die ik zelf betaald heb in een reguliere shop voor 30m heb je hier bijna het drievoud aan kabel.
Heb thuis al m'n cat5 eruit gehaald en alles vervangen door cat5e.

Momenteel heb ik 'maar' drie devices die GigE aankunnen ... maar in de toekomst zal dit meer en meer standaard worden.


lampie1979

Interessant, ben ook op zoek naar een mooie Gigabit switch, powerbuy? :)
|Onkyo TX-NR905B| |Monitor Audio GR60/20| |MC Systems| |Behringer FBD1124P| |SVS PC-Ultra| |QED 25th Anniversary| |Hitachi PJ-TX300| |Projecta 2m| |Xbox-360 incl stuur| |HTPC C2D| |5TB fileserver| |Hoepel 2.3a|

lampie1979

#8
183,26 euro op de dell.nl site :|
|Onkyo TX-NR905B| |Monitor Audio GR60/20| |MC Systems| |Behringer FBD1124P| |SVS PC-Ultra| |QED 25th Anniversary| |Hitachi PJ-TX300| |Projecta 2m| |Xbox-360 incl stuur| |HTPC C2D| |5TB fileserver| |Hoepel 2.3a|

gijsnoorlander

Quote from: lampie1979 on September 30, 2006, 23:01:29
Interessant, ben ook op zoek naar een mooie Gigabit switch, powerbuy? :)
Ik ken maar weinig netwerken waarbij het praktisch is om 24-poorts switches te gebruiken. Eigenlijk alleen maar bedrijfsnetwerken en daarbij is het vaak niet de grootste kostenpost (bekabeling leggen is veel duurder)
Meestal zijn 8 poorts switches voor thuis gebruik het meest praktisch en dan is managed ook vaak niet nodig. (voor studentenhuizen is managed mischien wel makkelijker en dan is 16 poorts vaak ook wel praktischer)

Del member

Quote from: gijsnoorlander on October  2, 2006, 08:05:30
Ik ken maar weinig netwerken waarbij het praktisch is om 24-poorts switches te gebruiken. Eigenlijk alleen maar bedrijfsnetwerken en daarbij is het vaak niet de grootste kostenpost (bekabeling leggen is veel duurder)
Meestal zijn 8 poorts switches voor thuis gebruik het meest praktisch en dan is managed ook vaak niet nodig. (voor studentenhuizen is managed mischien wel makkelijker en dan is 16 poorts vaak ook wel praktischer)

8 poorten daar doe ik als network engineer niks mee hoor

2 laptops die op 2 plaatsen in de living moeten kunnen aangesloten worden = 4 patches
2 servers
1 netwerk printer
1 router

voila zit al vol :)

Voor 99,99% van de end-users is een 4 ports switch als onderdeel van een router wellicht genoeg.

gijsnoorlander

Quote from: ub4b on October  2, 2006, 09:21:21
8 poorten daar doe ik als network engineer niks mee hoor

2 laptops die op 2 plaatsen in de living moeten kunnen aangesloten worden = 4 patches
2 servers
1 netwerk printer
1 router

voila zit al vol :)

Voor 99,99% van de end-users is een 4 ports switch als onderdeel van een router wellicht genoeg.
Ik red het hier thuis ook niet met 8 poortjes. Maar er zit nogal wat tussen 8 en 24 poortjes :)
Daarnaast is het meestal ook praktischer om 2 kleinere switches te gebruiken, omdat je vaak >1 concentratie aan PC's hebt. (/me heeft hier in totaal 2 switches in huis en WiFi voor de laptop. )

Del member

Quote from: gijsnoorlander on October  2, 2006, 19:29:23
Ik red het hier thuis ook niet met 8 poortjes. Maar er zit nogal wat tussen 8 en 24 poortjes :)
Daarnaast is het meestal ook praktischer om 2 kleinere switches te gebruiken, omdat je vaak >1 concentratie aan PC's hebt. (/me heeft hier in totaal 2 switches in huis en WiFi voor de laptop. )

2 switchen zijn idd msch praktischer (en twee unmanaged spullen zijn dikwijls goedkoper dan 1 managed switch) maar dit gaat ten koste van bandbreedte natuurlijk

niet dat de meeste mensen gbit thuis nodig hebben
voor grote zaken als HD is het wel praktisch
maar voor al de rest en zelfs voor standaard audio en dvd storage heb je geen gbit nodig


Tomaz

Bij mij staat een Asus GigaX 1116 te zoemen. Ook 16 port 1000Mbps. Ik haal er een kleine 600Mbit/sec mee :D

Kost rond de 250 euro tegenwoordig.

HD afspelen wil dan aardig zegmaar  O0
Stereo: Accuphase DP-65 || MIT Terminator 2 || Accuphase E-306 || Cardas Neutral Reference || B&W CDM 9NT
"HT": JVC XV-S42, VdH Optocoupler, Denon AVC3800, Oehlbach, Wharfedale

gijsnoorlander

Vrijwel elke Gbit switch haalt een Gbit/s in full-duplex per poort, dus je zou al > 125 MB/s moeten versturen (in 1 richting) tussen die 2 switches voordat je bandbreedte tekort komt.
Ikzelf kom in de praktijk vrijwel nooit boven de 40 MB/s uit tussen 2 PC's. Dus dan zou je al tussen 6 machines elk zo'n 40 MB/s moeten versturen van switch 1 naar switch 2 voordat je bandbreedte tekort komt.

In de praktijk komt dat vrijwel niet voor bij kleine netwerken. (grote netwerken ook niet zo gauw :) )

Hakker

Ik weet dat het een oude draad kick is maar misschien voor sommige wel handig om te weten.

Voor degene die wel een managed switch willen hebben maar geen 16 poorten nodig hebben of een nogal groot ding willen hebben kan ik de HP Procurve 1800-8G aanraden.

mogelijkheden naast het snel zijn op het netwerk zijn:
webinterface, VLan, LLDP, SNMP, Trunking

Hoe snel is ie... uhm nou we hebben hem nog niet op de knieen gekregen in RL situaties. beperkende factor is zijn de HD's waaronder 4 WD Raptors die stonden te pompen op 4 poorten. Het heeft in een week tijd iig ruim 30 TB overgepompt Waarbij de switch iig niet de beperkende factor van de traffic is geweest. port to port snelheden van 50+ MB/sec was de normaalste zaak.

Del member

Quote from: Hakker on August  6, 2007, 01:23:12
Het heeft in een week tijd iig ruim 30 TB overgepompt Waarbij de switch iig niet de beperkende factor van de traffic is geweest. port to port snelheden van 50+ MB/sec was de normaalste zaak.
wtf ik hoop dat je enkel aan 't stresstesten was  ;D

Hakker

Quote from: 4G on August  6, 2007, 10:10:18
wtf ik hoop dat je enkel aan 't stresstesten was  ;D

In dit geval was het Campzone waar ik het mee naartoe genomen had waar 3 fileservers bij stonden gewoon om te zien hoe die het vol zou houden :)

Del member

Sinds ik die Dell switch gekocht heb is de server van waarop de iperf client draait verandert:

- 64 bits Fedora Core 5 ipv 32 bits
- open source forcedeth driver, niet de nvnet

Ik weet niet meer of ik vroeger nvnet gebruikte op 32bit. Maar 't eindresultaat is dat ik 10mbps inboet :

[root@nas ]# iperf -c 172.20.0.100 -w 256k -t 10
------------------------------------------------------------
Client connecting to 172.20.0.100, TCP port 5001
TCP window size:   256 KByte (WARNING: requested   256 KByte)
------------------------------------------------------------
[  3] local 172.20.0.20 port 54048 connected with 172.20.0.100 port 5001
[  3]  0.0-10.0 sec  1.08 GBytes    931 Mbits/sec

172.20.0.100 is m'n laptop als iperf server met de laatste marvel yukon drivers.
En die 931Mbit is dus payload niet de packet load die nog hoger ligt.

Voor de speed freaks heb ik nog leuke discussie die de maximum mogelijke speed beschrijft met 1GigE :
http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?t=454867&page=1
en http://www.linuxquestions.org/questions/showpost.php?p=2588956&postcount=37

Ik zit nog 20mbps van de theoretisch grens vanaf :P


donaldk

Nou ja iemand claimt daar toch mar 11 Mbit/s aan ethernet en tcp headers, dus dan zit je 58 mbit/s onder de grens.

Del member

Quote from: donaldk on August 23, 2007, 03:20:31
Nou ja iemand claimt daar toch mar 11 Mbit/s aan ethernet en tcp headers, dus dan zit je 58 mbit/s onder de grens.

Das met jumboframes .... ik heb het over standard packets van 1500 bytes.

donaldk

Tja wat is de theoretsche grens. Dat ze nog niet zijn begonnen over Shannon's law, en lichtsnelheden, enz.

Del member

Quote from: donaldk on August 23, 2007, 22:44:16
Tja wat is de theoretsche grens. Dat ze nog niet zijn begonnen over Shannon's law, en lichtsnelheden, enz.

Daarnet pieken van 937mbit. Het gaat zo hard dat een tool a la iptraf niet meer kan volgen :)

1 Gbps = 1.000.000.000 bits / seconde op layer 1
Op layer 2 komen er ethernet headers bij
Op layer 3 ip headers
Op layer 4 tcp headers

En op layer 7 de inhoud. En wat ik dus meet is 937mbps inhoud. In werkelijkheid wordt er dus een veel hogere bandbreedte over m'n netwerk geduwd die bijna aan 1 Gbps grenst. Wat iperf toont is de payload van de packets.

tijse400

ik van 3com een 8 poorts gigabit switch gekocht, omdat ik te weinig poorten had en geen extra kabels daarvoor van de router naar de andere ruimte wilde trekken. die switch klosstte me maar 60 euro. ( geen office connect, maar de (soho?) 3com versie. blauw met blauwe lichtjes.

daarna kocht ik een laptop mat wireless N ( en b) maar op mijn router ( netgear van 7 jaar oud) was de wireless overleden, dus heb ik een linksys wrt350n storage router gekocht die is gigabit en wireless n. dus voor de toekomst kan ik wel even vooruit met 3 beschibare poorten in de woonkamer bij de kabelmodem, en met een draad naar de knutselkamer met de 8 poorst switch daar ook voldoende aansluitingen. de inksuys was een koopje op marktplaats ( 80 euro)

ik heb geen managed nodig, een externe HD op de router is superhandig ipv een complete server. voorlopig is gigabit snel genoeg voor het degelijke thuisgebruik, en wireless N snel genoeg om wat dan ook te streamen en voor  voip ook zat.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!