De nieuwe Apple Mac Pro "Woodcrest" (2x 3GHz Intel dual core Xeon)

Started by Audiofiel, August 7, 2006, 21:22:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Apple heeft zojuist de nieuwe Mac Pro gelanceerd, de opvolger van de Powermac G5 Quad Processor. Het nieuwe model is tot 1,6-2,1x sneller en gebruikt de nieuwe Intel Xeon "Woodcrest" processor. Hij is leverbaar in 2x 2 GHz, 2x 2,66 GHz of 2x 3 GHz processor.



De machine heeft dezelfde behuizing als de oude Powermac G5, maar heeft nu standaard de beschikking over 4 interne drive-bays (totaal 2 Terabyte aan opslag), 2 optische drive units en tot 16 Gb aan RAM. Oh ja, dat geheugen draait nu standaard in 256 bit, wat een FB bus van 1,33 GHz aan memory oplevert (meer dan dubbel zo snel als de G5).





Wat is er nog meer anders? Meer poorten (16 totaal). Onder meer: Dual Gigabit ethernet poorten, meer poorten (5x USB2, 2x FireWire 400, 2x FireWire 800, optisch digitaal audio in en uit):



Videokaarten zijn te kiezen van de NVIDIA GeForce 7300 GT met 128 bit 256 Mb tot de Quadro FX 4500 256 bit 512 Mb. De eerste heeft 1x Dual link DVI (Cinema Display 30") + 1s Single Link, de laatste heeft 2x Dual Link DVI (2x Cinema Display 30"). Dit 30" display is trouwens ook met meer dan 20% in prijs gedaald. :D



Eigenlijk best een leuke machine dus. De goedkoopste versie kost overigens 2199 euro inclusief btw. :D

Specs instapper:
Two 2 GHz Dual-Core Intel Xeon "Woodcrest" processors
4MB shared L2 cache per processor
1.33GHz dual independent frontside buses
1GB memory (667MHz DDR2 fully-buffered DIMM ECC)
NVIDIA GeForce 7300 GT graphics with 256MB memory
160 GB Serial ATA 3Gb/s 7200-rpm hard drive1
16x double-layer SuperDrive (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Oh ja, het gaat hier trouwens om een 64 bit Intel processor, net zoals de G5 al was. Dat maakt hem extra snel, aangezien de vorige Intel Macs (MacBook, Intel iMac, MacBook Pro en Intel Mac mini) nog gebruik maken van de Intel Core Duo die in 32 bit werkt. Uiteraard gebruikt OS-X ook die 64 bit. ;)

Daarnaast heeft de Woodcrest ook nog eens 4 Mb level 2 cache tegenover de 512 Kb die de G5 had.

Ondanks deze vette processor gebruikt deze nieuwe variant juist minder stroom dan voorheen: 65-85 watt, waardoor deze nieuwe Mac juist minder koeling nodig heeft. Volgens mij is dat precies waarom Apple destijds naar Intel wilde switchen. De Core Duo processoren worden vooralsnog juist [/i]wel[/i] een stuk heter dan de oude G4 processor die ze in de portables vervingen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

TheSpeedSkater

Leuk apparaat! Wel jammer dat er geen 13 inch MacBookPro is gepresenteerd, had ik graag gezien...Misschien met kerst?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Audiofiel

Quote from: TheSpeedSkater on August  7, 2006, 21:54:19
Leuk apparaat! Wel jammer dat er geen 13 inch MacBookPro is gepresenteerd, had ik graag gezien...Misschien met kerst?

Die komt er niet. De MacBook 13" is ook gericht op de Pro-gebruiker. Er zit daarom al een (mini)-DVI-output op, Gigabit ethernet en dezelfde vette processor als de MacBook Pro. 8)

Wat misschien wel komt is een update van de MacBook (revisie B) en MacBook Pro (revisie C). Maar dat gaat denk ik niet in september gebeuren, want de keynote van Steveo Jobs zal daar niet plaatsvinden dit jaar. Dat betekent geen produktaankondigingen in Parijs. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

TheSpeedSkater

Quote from: Audiofiel on August  7, 2006, 21:58:32
Die komt er niet. De MacBook 13" is ook gericht op de Pro-gebruiker. Er zit daarom al een (mini)-DVI-output op, Gigabit ethernet en dezelfde vette processor als de MacBook Pro. 8)

Wat misschien wel komt is een update van de MacBook (revisie B) en MacBook Pro (revisie C). Maar dat gaat denk ik niet in september gebeuren, want de keynote van Steveo Jobs zal daar niet plaatsvinden dit jaar. Dat betekent geen produktaankondigingen in Parijs. ;)
Dat vind ik erg jammer. Had graag een MacBookPro gezien in de 13inch. Omdat: vette videokaart (!), strakke looks & snellere harddisk.

Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Audiofiel

Quote from: TheSpeedSkater on August  7, 2006, 22:10:08
Dat vind ik erg jammer. Had graag een MacBookPro gezien in de 13inch. Omdat: vette videokaart (!), strakke looks & snellere harddisk.

Dat laatste is geen probleem: de (serial ATA) harde schijf in de MacBook is 'user-interchangeable' en bevindt zich in de ruimte met de accu. In 2 minuten verwisseld met een kruiskopje. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

TheSpeedSkater

Quote from: Audiofiel on August  7, 2006, 22:27:08
Dat laatste is geen probleem: de (serial ATA) harde schijf in de MacBook is 'user-interchangeable' en bevindt zich in de ruimte met de accu. In 2 minuten verwisseld met een kruiskopje. ;)

owkee...1 probleem minder..Maar ik neem aan dat je aan de video kaart niets kunt veranderen?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Erik

Ja deze machine is wel leuk voor de powerusers.

Persoonlijk vond ik de vorige shows wat leuker, werden veel meer leuke dingen geshowed. Ik had gehoopt op een paar leuke updates, weer betere minimac, goedkoper en allemaal dual core. Aankondiging voor november van Leopard. Nee er was deze keer weinig leuks imho.  :-\
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

Quote from: TheSpeedSkater on August  7, 2006, 22:29:21
owkee...1 probleem minder..Maar ik neem aan dat je aan de video kaart niets kunt veranderen?

Nee, dat kan niet.

Maar zullen we discussie over de MacBook (Pro) verder in de topics voeren die daar over gaan, Simon? Dit topic gaat over de nieuwe grote Mac desktop. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

TheSpeedSkater

Quote from: Audiofiel on August  7, 2006, 22:32:30
Nee, dat kan niet.

Maar zullen we discussie over de MacBook (Pro) verder in de topics voeren die daar over gaan, Simon? Dit topic gaat over de nieuwe grote Mac desktop. ;)

:-X



;)
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Raphie

Apple begint nou toch echt mooie PC's te maken, Macs die zometeen gewoon vista kunnen draaien en PC's die door middel van een checksum hack gewoon Mac OS draaien ;D
JBL PRX Power!

Mark S

Helaas voor 1 van mijn collega's die sinds een half jaar op een Quad werkt, staat de rest van ons nu natuurlijk te trappelen om de 3 jaar oude Dual 2 Ghz G5 machines te vervangen  O0
(of 1 proefkonijn aanwijzen, en voor de rest op de Rev.B modellen wachten)

Los van de Xeons natuurlijk, is het ook fijn om te zien hoe het ontwerp van de behuizing intern verder is geoptimaliseerd, of beter gezegd gesublimeerd.

Raphie

Ja, het design is fantastisch, daar kan de gemiddelde PC fabrikant nog een puntje aan zuigen
JBL PRX Power!