DTS vs DD5.1

Started by Tadream, December 18, 2002, 12:17:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tadream

Ik zie vaak in reviews (en ook hier) dat in sommige gevallen de DD5.1 soundtrack van een film beter klinkt dan de DTS versie.
Hoe komt dit?
Is Dolby 'aandachtiger' bezig met het geluid dan DTS?
Of vinden wij de luisteraars het openere (is dit nederlands :-)) geluid van DTS minder prettig?
Hoe meer het gecomprimeerd wordt hoe 'compacter' het geluid klinkt wat een hoop mensen als prettiger ervaren (omdat het lekkerder klinkt op huis, tuin en keuken setjes) terwijl het (in mijn ogen) juist niet beter is.
Meestal als ik een film huur en hij is ook in DTS dan kies ik standaard voor DTS en luister ik verder niet meer naar DD5.1.

Wat zijn jullie ideeen/ervaringen hiermee?
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

J.A.F._Doorhof

Hi,

Als beide mixen op dezelfde manier zijn gemaakt in dezelfde studio dan zal de DTS track in 99,9% van de gevallen beter klinken.

In sommige gevallen is het zo dat de DD track in een andere studio is gemaakt als de DTS versie, het kan dan voorkomen dat de DD track beter is.

Een bekend voorbeeld is bv BladeII, ik moet nog steeds gaan vergelijken maar ik vondt de DTS track gewoon zeer goed en open. De DD track schijnt beter te zijn, ik ga dit binnenkort een keer beluisteren.

Verder is er heel veel commotie geweest over de Queen we will rock you DVD release, waar de DD en DTS track echt BEHOORLIJK afwijken, als je in eerste instantie luisterd ga je voor de DD track, die klinkt namelijk wat meer LIVE, als je echter beter luistert dan is de schoonheid en defenitie van de DTS track veel mooier, maar ze zijn beide echt verschillend.

In principe kies ik ook altijd gewoon voor de DTS track van een DVD.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tadream

Blade II had ik 2 weken geleden gezien en de DTS soundtrack vond ik inderdaad behoorlijk goed klinken. Had ook niet het gevoel om daarna de DD5.1 nog te testen.
Eigenlijk zou er een soort standaard moeten zijn dat de beide soundtracks door dezelfde studio gemaakt moet worden, maar dat zal in sommige gevallen wel niet haalbaar/betaalbaar zijn.
De gebruikte apparatuur in zo'n studio bepaalt natuurlijk hoe het uiteindeljke geluid is.
Ze zouden het in ieder geval goed moeten testen voordat ze het uitbrengen.

Of zou het misschien zo zijn dat we een bepaald soort klank beter vinden? Soms denk ik weleens dat als er veel bas inzit dat men het automatisch beter vinden...zo van: hoor eens wat een geweld. :-)
Denon AVC-A10SE; Denon DVD 1600; Denon TU1500RD; Fronts: Energy E:XL28P Rears; Energy E:XL25 Center; Energy E:XLC V.d. Hul Clearwater 5.1 analog interlink; PS3 - PS4; Zotac ZBox AD02 HTPC / Openelec; Panasonic TX-65ST60; Philips Fidelio X1 Headphones
Foobar > Modi2Uber > Asgard2 > HE-400

Martin_M

#3
Over het algemeen klinkt de DTS track beter dan de DD varant.
Maar je komt soms DVD's tegen waar dit inderdaad andersom is.

Over het algemeen let ik juist op hoe 'werkelijk' het geluid klinkt. Ik moet me in de omgeving kunnen verplaatsen. Dit is bij een DTS-track vaak beter mogelijk door de mindere compressie en daardoor vaak een betere definitie. Maar in de studio zullen ze mix moeten maken en daar kan natuurlijk van alles misgaan.
Ik was echt niet tevreden met het geluid van Blade II.
Het kwam totaal niet los van de speakers en het geheel klonk niet 'echt'.
Na een kwartiertje ofzo zijn we overgegaan naar de DD track. Deze was iets beter maar nog niet om over naar huis te schrijven. Ik weet niet meer of deze tracks door verschillende studio's zijn gemaakt (kan het me eigenlijk niet voorstellen).

Martin M
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

MrPink

Hetzelfde was het geval bij de tracks van de R2 versie van LOTR:FOTR.

Groetjes,
Oscar