"the Underworld" - de bouw van mijn HT (update 10-1-2007)

Started by Stress!!!!!, August 1, 2006, 06:51:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stress!!!!!

Al heel lang beloof ik jullie eens een topic te openen van de bouw van mijn HT. Daar de bouw van de noodzakelijke ruimte nu in een eindfase is aangekomen lijkt het mij nu het juiste moment om dit topic te openen. Het leek mij een leuk idee om ook de bouw van de ruimte zelf in het verhaal mee te nemen, daar dit een "niet zo normaal" project is. Zoals de topic-titel misschien al doet vermoeden is de ruimte een kelder. Nou had het huis waar ik in woon geen kelder. Dus dit topic start met de bouw hiervan onder mijn bestaande huis....

De start.

26 April 2006. De bouw gaat beginnen. Om de kelder te realiseren moet er wat klei worden weggegraven onder mijn huis. In het totaal is dit uitgekomen op zo'n 150 m3. Dit uitgraven werd gedaan door twee bobcats onder het huis en een grote kraan voor het afvoeren van de door de bobcats weggegraven grond.

1 Mei 2006. Nadat alle grond was afgevoerd kon er een wapeningsnet in voor de werkvloer. Hierin worden 6 uitsparingen (emmers) gemaakt waar later de heipalen moeten komen. Door simpelweg de 6 emmers weg te halen als het beton voor de werkvloer is gestort hoeft er niet meer gehakt te worden als de heier komt.

8 Mei 2006. De heier begint. Er moeten totaal 6 palen van 16 meter de grond in onder mijn huis. Dit wordt gedaan met een mini heimachine en stalen buispalen. Stukken van 2 meter worden in het werk op elkaar gelast en de grond in geramd. Al met al een gigantische klus! Maar wel mooi om te zien!! Na het heien wordt de paal voorzien van wapeningsstaal intern en volgegoten met beton.
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

Stress!!!!!

#1
18 Mei 2006. De palen zijn volgestort en er wordt begonnen met het plaatsen van de verloren bekisting. Dit hout verdwijnt straks achter de gestorte betonnen wanden en kan niet meer worden verwijdert. Vandaar "verloren" bekisting. Meteen verdwijnt het "gapend gat" gevoel. Wat een plaatje hout al niet kan doen!

19 Mei 2006.  De ijzervlechters zijn er weer. Dit keer om het dubbele stalen net aan te brengen voor de definitieve vloer. Er worden meteen stekeinden (opstaande stukken staal) geplaatst om later weer het staal te kunnen bevestigen voor de wanden.

22 Mei 2006. De vloer wordt gestort. Totaal 26 cm dik! Best wel indrukwekkend als je zo'n gigantische betonpomp voor de deur hebt staan speciaal voor jou...

Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

Stress!!!!!

#2
24 Mei 2006. Nadat het beton een dagje of twee heeft gedroogd kan er worden begonnen met het aanbrengen van isolatie t.b.v. de betonwanden. Het is meteen superlicht in de ruimte. En warm...

8 Juni 2006. Inmiddels is het dus juni geworden. Het isoleren is voltooid, de vlechters zijn weer geweest voor het ijzer van de wanden en de binnenbekisting wordt gezet. Een secuur werkje. Want het moet natuurlijk wel allemaal recht en haaks worden.

16 Juni 2006. De binnenkist voor de onderste helft van de wanden staat. Om de druk van het vloeibeton te kunnen weerstaan worden er even 44 constatiel poten ingezet. En het werkt! Tijdens de stort geeft de kist geen kraakje....

Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

LittleNinja

Da's een behoorlijke kruipruimte!!!  :P  Hoe diep was het toen je begon?!  :o

Heb je in de woning last gehad van het heien?? Bijvoorbeeld verloren gegaan servies..

Een erg intensief project. Succes! Ik blijf het in ieder geval volgen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nelisje

Ik weet niet of het hier ook zo gegaan is maar vaak is het dat ze in krappe ruimtes palen boren en dan die stalen buis vol storten met beton. Het lijkt dus ongeveer hetzelfde idee als hier. Maar daar kan de topicstarter zelf vast meer over zeggen :)

Hoe dan ook een leuk project, succes ermee :)

spotmatic

Zo, dat is geen half werk! Helaas is mijn rijtjeswoning direct op het Veluwse zand gebouwd (er is zelfs geen kruipruimte), dus een mooie kelder zit er niet in. Sowieso vind ik het jammer dat er nauwelijks nog nieuwe woningen met een kelder worden opgeleverd. Zo'n extra "verdieping" levert toch veel mogelijkheden op?

Heb je ook even op die Bobcat gezeten? Heel makkelijk te bedienen, mijn vader gebruikt er ook een om de laatste restjes zand/grind uit het ruim van zijn binnenvaartschip te krijgen (een kraan kan niet bij de moeilijke hoekjes).

Ik zal dit topic zeker met veel interesse volgen!
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

BitchCrew

Is het niet omdat bouwen al duur genoeg is?
een kelder is idd een hele mooie plaats als extra, berging, ht, wijn, ...

Marsh

zo... hallo, dat heeft flink wat duiten gekost, en het is nog maar nét begonnen...
Ziet er nu al goed uit op de laatste foto!
Ga het zeker volgen!
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


Nelisje

Een kelder is vaak het ondergeschoven kindje ja.

Terwijl een kelder natuurlijk ongekend veel mogelijkheden biedt die op andere verdiepingen moeilijk te realiseren zijn, en ze ook nog relatief goedkoop te bouwen zijn (ramen zijn niet nodig, en er kunnen goedkopere stenen gebruikt worden omdat deze van buitenaf niet te zien zijn).

Marsh

Quote from: Nelisje on August  1, 2006, 09:24:34
Een kelder is vaak het ondergeschoven kindje ja.

Terwijl een kelder natuurlijk ongekend veel mogelijkheden biedt die op andere verdiepingen moeilijk te realiseren zijn, en ze ook nog relatief goedkoop te bouwen zijn (ramen zijn niet nodig, en er kunnen goedkopere stenen gebruikt worden omdat deze van buitenaf niet te zien zijn).

Maar je moet wél zeker weten dat je daar nog wel ff een aantal jaar (10?) blijft wonen natuurlijk.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema


Stress!!!!!

@LittleNinja
De kruipruimte was slechts 60 cm. Na het graven 3,50 meter.  ;D
Last van het heien viel op de begane grond 1000% mee. Echter toen ik op zolder op mijn stoel achter de computer zat was het net of er constant iemand in mijn rug stond te trappen.  ;D

@Nelisje
De palen zijn er echt ingeramd. Met een intern gewicht in de paal van zo'n 800 kg op 12m diepte.
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

R

Wow stress, dat ziet er prima uit. We blijven meelezen O0

SiR-ROUND

Jemig, das pas dedicated... En met het risico van instorten van je huis?

Stress!!!!!

Natuurlijk is er altijd een risico dat het fout gaat.... Maar als de betonpalen eenmaal bloot liggen kan een aannemer heel gauw zien of er wat mis is. In mijn geval niets aan de hand. Is wel een aparte ervaring zo'n paalwoning!
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

R

#14
Heb wel eens gehoord dat een kelder bouwen op deze manier best pittig is. vooral het dichtkrijgen van de naden schijnt moeilijk te zien. Iets om op te letten dus. Volgens mij heb je wel een kundige aannemer, ziet er prima uit, maar puur ter info.

edit: oh hij is al klaar.

Als je je foto's extern host. imageshack bijvoorbeeld, kunnen zo allemaal in een post hoor.

Stress!!!!!

Ik baal een beetje dat ik maar 3 foto's per bericht kan plaatsen... :(

26 Juni 2006. De onderkant van de wand staat. De binnenkist wordt verplaatst naar boven en de constatiels worden weer aangedraaid. Storten, drogen, kist lossen en dan is betonwerk klaar.

2 Juli 2006. Het betonwerk is klaar.  :) Foto 2 en 3 in deze post laten het eindresultaat zien vanuit de twee tegenoverliggende wanden genomen. Inmiddels is ook het gat gezaagd waar mijn trap naar beneden komt (staat nu een ladder). Deze komt pas na de bouwvak.  :-\
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

R


Stress!!!!!

Quote from: Ruben on August  1, 2006, 10:40:05
Heb wel eens gehoord dat een kelder bouwen op deze manier best pittig is. vooral het dichtkrijgen van de naden schijnt moeilijk te zien.

Is wel een aandachtspunt tijdens de bouw... Er wordt een zogenaamde kimband ingebracht. Een soort bitumenstrip van 10 cm hoog en enkele mm's dik. Deze zit dus 5 cm in het beton van de vloer en 5 cm in de wand. In de opstort van de bovenste helft van de wand zat deze er dus ook weer in gestort. Zo krijg je een waterdichte overgang. Er is trouwens een speciale waterdichte beton gebruikt, genaamd flowcrete. Vloeit zo uit in de kist en plakt als stroop. En als prettige bijkomstigheid; is zelfdichtend!  :)
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

R

Quote from: Stress!!!!! on August  1, 2006, 11:00:42
Is wel een aandachtspunt tijdens de bouw... Er wordt een zogenaamde kimband ingebracht. Een soort bitumenstrip van 10 cm hoog en enkele mm's dik. Deze zit dus 5 cm in het beton van de vloer en 5 cm in de wand. In de opstort van de bovenste helft van de wand zat deze er dus ook weer in gestort. Zo krijg je een waterdichte overgang. Er is trouwens een speciale waterdichte beton gebruikt, genaamd flowcrete. Vloeit zo uit in de kist en plakt als stroop. En als prettige bijkomstigheid; is zelfdichtend!  :)

Klinkt goed O0

gvy

#19
hoy,

Nu begrijp ik je naam Stress  ;D
Als ze dit onder mijn huis aan het bouwen zouden zijn, zat ik toch even met een pakje stress.

't is prachtig.

Ik vraag me wel af hoe de aansluiting tussen het bestaande gewelf (kelderplafond) en de keldermuren wordt gerealiseerd?

Wat worden de binnenafmetingen?



SiR-ROUND

Quoteflowcrete

Lijkt qua kleur veel op ons nieuwe aanrechtblad... ;D

LittleNinja

Quote from: spotmatic on August  1, 2006, 08:52:47
Helaas is mijn rijtjeswoning direct op het Veluwse zand gebouwd (er is zelfs geen kruipruimte), dus een mooie kelder zit er niet in.

Zand? Makkelijk scheppen joh!!  ;)

Quote from: Stress!!!!! on August  1, 2006, 09:36:09
@LittleNinja
De kruipruimte was slechts 60 cm. Na het graven 3,50 meter.  ;D
Last van het heien viel op de begane grond 1000% mee. Echter toen ik op zolder op mijn stoel achter de computer zat was het net of er constant iemand in mijn rug stond te trappen.  ;D

@Nelisje
De palen zijn er echt ingeramd. Met een intern gewicht in de paal van zo'n 800 kg op 12m diepte.

Pff... Weinig ruimte!! Met een strandschepje begonnen?  ;D
Het is wel een heel heftige verbouwing. Was een houten opbouw niet mogelijk en/of makkelijker geweest??

Hoelang zijn die heipalen eigenlijk? En hoe heb je die erin gekregen?

Bij dit soort verbouwingen stuit je volgens mij continu op op te lossen probleempjes.. Ach, dat maakt het een uitdaging. Zit je zelf overigens in de bouw?

Succes daar!!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Stress!!!!!

Jij ben t ook al zo'n visueel ingestelde... ;D Zit ik daarvoor al die tekst te typen?
Staat in mijn beginpost. 6x 16m...
Ik ben overigens niet werkzaam in de bouw. Ben een handige netwerkbeheerder....


Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

reza

Soo :o

Als we geen ruimte hebben, dan graven we toch wat ruimte >:D ;D
Wat een project zeg!! Gaat wel waanzinnig worden als het klaar is, dat kan niet anders.
Ik ga dit ook zeker volgen.

suc6 in ieder geval ;D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

eduard

Vraagje Stress, hoe is de fundering van je woning op gevangen was deze eerst geheid of stond je huis op balken.