ThuisBios Gex

Started by Gex, March 23, 2016, 13:10:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gex

Hoi allemaal, na een half jaartje hier op het forum geregistreerd te staan en heel veel gelezen te hebben, nu dan toch maar mijn eigen topic aangemaakt.


Over een weekje gaan we beginnen met de aanbouw van mijn eigen thuisbioscoop, deze heeft bescheiden (binnen)maten van 5,32m x 3,66m en 2,60m hoog.

Momenteel heb ik een Pioneer SC LX56 receiver (met B&W DM602 front en een JBL surround set), deze wil ik nog gaan vervangen voor een Atmos receiver (Pioneer SC LX59/ Marantz 7010 + eindversterker voor 7.1.4). Wat betreft de speakers zat ik te denken aan de Teufel 500MK2 surround set, alleen moet ik dan nog kijken wat voor atmos plafondspeakers het worden, vooral deze laatste keuze is belangrijk omdat ik deze in wil laten bouwen in het gipsplafond.

Wat de beamer betreft gaat het zo goed als zeker de JVC X5000 worden. Het is de bedoeling dat er ook nog een tv komt voor het gamen, vandaar ook dat ik een elektrisch tab tensioned spanscherm wil gaan aanschaffen.

Wat betreft de akoestiek wil ik wat panelen op hangen, het zal geen perfecte akoestische ruimte worden omdat ik daar niet de kennis voor heb en om het te laten doen zal ook veel te duur worden.

Zijn er nog bepaalde zaken waar ik zeker rekening mee moet houden?

jantje112

Prima afmeting voor een mooi HT! Extra tv in de bios vind ik zelf nooit een goed idee, maar daar verschillen de meningen over!

Jep

Met de zaken die je opnoemt is best een leuke bios te maken!

Quote from: Gex on March 23, 2016, 13:10:11
Zijn er nog bepaalde zaken waar ik zeker rekening mee moet houden?

Zaken akoestisch gerelateerd of je bioscoop in het algemeen?

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Gex

Beiden, vooral van akoestiek heb ik geen kaas gegeten, ik heb wel heel veel gelezen op internet, maar ik heb geen duizenden euro's om aan akoestiek uit te geven, maar ik zie zeker het belang van akoestiek, dit merk ik ook vooral met de niet zo geweldige akoestiek in mijn huiskamer, maar in deze ruimte heb ik natuurlijk wel meer mogelijkheden.

Wellicht zijn er gewoon goede tips om rekening mee te houden, zo is het bijvoorbeeld belangrijk waar de apparatuur te plaatsen, voor bij het scherm (dit was ik eerst van plan in een meubel), maar ik zie heel veel voorbeelden waar de apparatuur zich achter de luisterplek bevindt in een rack.

Zijn er enkele "eenvoudige" toepassingen waardoor je snel veel winst kunt boeken op het gebied van akoestiek.

Ik heb niet de illusie dat ik een perfecte ruimte kan krijgen, daarvoor ontbreekt gewoon het budget, maar het liefst wel zo goed mogelijk.

Ian G

Akoestiek tip 1: plaats je zitgedeelte op 2/3de van de lengte van de ruimte.
2: hang panelen op de eerste reflectiepunten.


Gex

Quote from: Ian G on March 23, 2016, 18:03:00
Akoestiek tip 1: plaats je zitgedeelte op 2/3de van de lengte van de ruimte.
2: hang panelen op de eerste reflectiepunten.

1 Wat betreft 2/3 van de lengte, dit zou inhouden dat ik maar op 3,5 van mijn scherm kom te zitten, zelf dacht ik eerder aan ongeveer 4 meter van mijn scherm, en dan zou ik dus minder diep dan 2/3 zitten, scheelt dit heel veel qua akoestiek?

1 Wat bedoel je precies met de eerste reflectiepunten?

Jep

Quote from: Gex on March 23, 2016, 19:51:58
1 Wat betreft 2/3 van de lengte, dit zou inhouden dat ik maar op 3,5 van mijn scherm kom te zitten, zelf dacht ik eerder aan ongeveer 4 meter van mijn scherm, en dan zou ik dus minder diep dan 2/3 zitten, scheelt dit heel veel qua akoestiek?

1 Wat bedoel je precies met de eerste reflectiepunten?

Die 2/3 komt als ik me niet vergis voort uit het feit dat op die plek minder akoestische 'narigheden' te ervaren zijn. Hoe dat exact in elkaar steekt, kan ik je helaas niet uitleggen, maar er zijn zeker personen op dit forum actief die dit wel kunnen uitleggen.

3,5m vanaf je scherm zitten is niet overdreven dichtbij in jouw ruimte?

De eerste reflexiepunten zijn de punten waar geluid vanaf je luidsprekers eerst de muur/grond/plafond raakt, voordat het geluid je oren bereikt. Vanaf je zitplaats bekeken, zou je je luidspreker zien staan, als je op die plek bij wijze van spreken een spiegel zou plaatsen. Die reflexiepunten kun je verminderen door daar een absorptiepaneel te hangen. Heb je een harde vloer (b.v. laminaat), dan zal een vloerkleed tussen de zitplaats en de luidsprekers de reflexies aardig kunnen wegnemen.

Pas op met teveel demping in de vorm van panelen, tapijt, gordijnen etc. Je ruimte kan daardoor te 'doods' gaan klinken. Als je hier weinig verstand van hebt en het past niet in het budget om daarvoor kennis en kunde in te schakelen, dan zou je voordat je definitief de ruimte gaat afwerken moeten gaan experimenteren met zitpositie, plaatsing speakers (sub is een leuke uitdaging) en absorptie (na-galmtijd). Zeker voor een thuisbioscoop is het nemen van de juiste maatregelen om de akoestiek op orde te krijgen met alleen experimenteren erg moeilijk. Meten is weten!

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.