kast modificatie

Started by eazyQ, July 26, 2006, 09:46:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eazyQ

Hallo,

Ik heb een paar Mission 762 front speakers staan, die op zich niet slecht zijn.

Aangezien ik iemand ken die speakerkasten kan bouwen voor weinig, vroeg ik mij af in hoeverre het nut zou hebben om de huidige kast te slopen en alleen de speakers/filters etc in een volledig nieuwe kast te plaatsen.

Mijn vraag : waar moet ik op letten bij het ontwerpen van een nieuwe kast en moeten de filters worden aangepast/vernieuwd als ik de boel in een nieuwe kast plaats?

Vast bedankt voor het meedenken.

eazyQ

#1
wat verdere info:
het betreft een 2-weg reflex systeem
LF 210mm
HF 19mm
Crossover 4-element componenten, 5-way binding post
Huidige kast = 500x250x283mm

Ik zou dus graag een 100cm kast willen ontwerpen, om meer effectief volume te krijgen.
Het design wat ik in gedachten heb is dit (neem me mijn gebrek aan tekenkwaliteiten niet kwalijk):

Interficior

Heb je een meetmicrofoon? In dat geval kun je je filter compleet herconstrueren, en bijvoorbeeld de T/S parameters van de woofer achterhalen zodat je weet wat voor respons je krijgt bij een bepaald volume met een bepaalde afgestemde pijp.

Ik weet dus niet of het het idee is alles nieuw te doen, of dat je gewoon de interne binnenmaten hetzelfde houdt etcetera.
In principe mag je alles doen met een ontworpen kastvorm mits:
- Je de afstand woofer-tweeter gelijk houdt.
- Je het aantal liters gelijk houdt.
- Je geen vierkant maakt.

Je filters kun je meestal wel verbeteren door de condensatoren, en vooral de elko's te vervangen door een mooie Audyn Cap (Q4 series), maar let op, dit hoeft niet altijd een verbetering te zijn!
Take it or lease it

eazyQ

Mijn bedoeling is dus om de huidige speakerunits in een andere (grotere) kast te gaan bouwen.
Het aanpassen van het huidige filter zal inderdaad nodig zijn vooral omdat de kast groter zal worden.

Echter, ik heb er niet zo verschrikkelijk veel kaas van gegeten.
Dit klinkt wellicht niet zo bijster intelligent, maar wat zijn de T/S instellingen? Ik kom de term vaak tegen, maar nergens een duidelijke omschrijving wat dat nu zijn.

Interficior

Quote from: eazyQ on July 28, 2006, 09:55:42
Mijn bedoeling is dus om de huidige speakerunits in een andere (grotere) kast te gaan bouwen.
Het aanpassen van het huidige filter zal inderdaad nodig zijn vooral omdat de kast groter zal worden.
Het filter zorgt voor de overnamefrequentie van de units. Ik snap daarom niet waarom je je filter aan zou moeten passen als je je kast enkel groter maakt.
QuoteEchter, ik heb er niet zo verschrikkelijk veel kaas van gegeten.
Dit klinkt wellicht niet zo bijster intelligent, maar wat zijn de T/S instellingen? Ik kom de term vaak tegen, maar nergens een duidelijke omschrijving wat dat nu zijn.
T/S parameters zijn waarden die het 'karakter' van een speaker bepalen. Hierin is vanalles opgenomen, van het gewicht van het membraan tot aan de magnetische kracht van de spreekspoel, van veerkrachten tot aan dempingsfactoren. Hierdoor kun je voorspellen wat een speaker gaat doen in een bepaalde kast, en zo kun je bijvoorbeeld weten op welke frequentie je je pijp moet afstemmen. Weet je op welke frequentie je pijp nu is afgestemd?



v = snelheid van het geluid in m/s (~ 344 m/s)
a = oppervlak van je pijp in m²
V = intern volume van je kast (minus de pijp en units en dergelijke) in m³
l  = de lengte van de pijp in meters
Take it or lease it

eazyQ

Ik zei al, ik heb er nog niet zoveel kaas van gegeten.
Maar ok, de formule die je aangeeft berekend dus op welke frequentie mijn pijp nu is afgesteld.
Het volume van de kast heb ik (24 liter= 0.024 m3) en de snelheid van het geluid staat vast. De rest is uiteraard meetbaar in de huidige speaker.

Als ik het goed begrijp zou ik dus voor een gelijk geluid uit mijn nieuwe kast dus eerst de huidige Frequentie moeten berekenen, om vervolgens die waarde samen met het volume van de nieuwe kast terug te reken naar de waarden van de pijp. Maakt dan de locatie van de pijp nog veel verschil, is daar ook een formule voor? (sorry dit is dus iets gecompliceerder dan ik dacht, maar dat is dus een uitdaging.)
Heb je eventueel een linkje waar de formules duidelijk staan uitgelegd?

Interficior

#6
Quote from: eazyQ on July 28, 2006, 14:04:48
Als ik het goed begrijp zou ik dus voor een gelijk geluid uit mijn nieuwe kast dus eerst de huidige Frequentie moeten berekenen, om vervolgens die waarde samen met het volume van de nieuwe kast terug te reken naar de waarden van de pijp. Maakt dan de locatie van de pijp nog veel verschil, is daar ook een formule voor? (sorry dit is dus iets gecompliceerder dan ik dacht, maar dat is dus een uitdaging.)
Heb je eventueel een linkje waar de formules duidelijk staan uitgelegd?
Ho ho, zo werkt het niet. ;D
Je komt erg ik de buurt. Zodra je het kastvolume gaat vergroten, kan de pijp korter worden, dat is helemaal waar. Maar zodra het volume vergroot wordt, kan door de lagere eigenresonantie van de lucht in de kast de woofer (zeer waarschijnlijk) lager komen. Hierdoor kun je je pijp weer lager tunen, en wordt de pijp weer langer. Als je de pijp op dezelfde frequentie tuned krijg je een 'bobbel' in je curve. Ik kan het zometeen wel even voor je uittekenen, dan kun je het zien. Als je geen meetapparatuur hebt en het is ook niet mogelijk om daarvan wat te lenen óf bijvoorbeeld bij Speaker en Co het te laten meten, zou ik eerst een testkast voor het laag maken van je volume die je dacht te creeëren. Dan lijmt u er een regenpijp op die zeker weten te hoog getuned is. Dan koopt u nog eenzelfde pijp maar dan waarvan de binnendiameter de buitendiameter is van de vorige pijp. Deze schuift u er dan op, en kunt u hands-on de afstemfrequentie veranderen. Op het gehoor kunt u dan kiezen wat het lekkerste klinkt. :)

Plaatsing van de pijp maakt niet zo bizar veel uit. Zet hem niet direct achter de driver, en liever aan de voorkant dan aan de achterkant. De achterkant is niet verboden ofzo, maar dan staat ie tegen de muur aan te spelen, en dat zorgt voor meer bas, minder gecontroleerd etc. De onderkant is hetzelfde verhaal, maar dan nog sterker omdat je speakers wel van de muur af kan zetten maar niet van de grond af (moeilijk tenminste). Dan krijg je weer dingen als de lucht daaronder gaat ook meewerken als pijp etc. etc.

Voorbeeld:

^ Klikbaar.

Wat je ziet:
Een goed afgetunede woofer met pijp;
Dezelfde tuning maar meer dan twee keer zoveel volume;
Nog steeds zelfde vergrote volume maar dan zo goed mogelijke afstemming van de pijp (juist, dat lukt dus niet meer zo mooi).

Overigens verschilt het effect ook weer per speaker. ;)
Take it or lease it

eazyQ

OK, bij meer kastruimte is er dus meer basvolume, mits de pijp goed getuned is en de kast akoestisch veranwtoord is uiteraard. Dat is dus precies wat ik wil en waarom ik er aan wil beginnen.

Het pijpverhaal is in ieder geval duidelijk nu, dat wordt gewoon laten meten (rotterdam is niet zo ver van den haag) dus dat komt goed. Heb je nog tips voor de binnenkant van een kast waar je rekening mee moet houden? ik heb een aantal verschillende bouwtekeningen van vloerstaande 2-weg systemen bekeken, maar blijkbaar is er geen echte "standaard" binnenkant.

Interficior

#8
Sluit de tweeter op in een apart kastje (van hout dus)
Zorg ervoor dat je genoeg bracing hebt, en dat het op verschillende verhoudingen in je kast zit, dus niet in het midden zetten, maar op 2:3 bijvoorbeeld.
Dempen kan met tapijt, dat is lekker zwaar.
Als je ruimte over hebt: opvullen met zand; het mooiste zou zijn als je reflexpijp eigenlijk in massief hout is gedraaid, en die pijp in een zandgevulde ruimte zit, of eenzelfde truukje met een regenpijp
Zorg dat je het gat van de basunit van binnen afrond.
Zorg ervoor dat de kast naar jouw inzicht mooi wordt ;D
Maak foto's van je progress en post ze hier. ;)

Oh, ik weet niet of ik het al gezegd had, maar het volume van de pijp moet van de kastvolume worden afgetrokken.
Take it or lease it

eazyQ

Je tipsa worden bijzonder op prijs gesteld.
Nu alleen nog eens iemand zien te vinden die mijn ideën op een fatsoenlijk manier op papier kan zetten zodat ik kan gaan beginnen met de bouw.

XZodra ik e.e.a heb zal ik zeker de updates/grades hier gaan posten.

Interficior

Ik zou zeggen: Krabbel wat op een gelezen krant/reclamefolder/een ander lor gewoon met een pen en het hoeft niet recht, en zet er dan de maten bij en reken wat heen. Zo doe ik het tenminste. Of wil je het helemaal in 3D hebben ofzo? Een kast bestaat toch uit een aantal planken, of ben je van plan je kast extreem op te gaan bouwen, zoals in laagjes?

Heb je truowens een foto van het filter?
Take it or lease it

eazyQ

Foto's van het filter heb ik niet, daar dit nog in de bestaande Mission 762 zit (die zijn nog gewoon aangesloten).
Het krabbelen op zich ga ik toch eens mee aan de slag.
De uiteindelijke kast laat ik maken door een professionele speakerbouwer die met autocad werkt en bijbehorende machine dus als ik de maten geef zou hij het moeten kunnen maken.

fgroen

Ik denk dat de op die manier gemaakte kosten nooit het door het resultaat gedekt gaan worden. Kortom, IMHO waarschijnlijk zonde van de moeite.  :-\
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Fraenk

Quote from: fgroen on July 31, 2006, 11:21:21
Ik denk dat de op die manier gemaakte kosten nooit het door het resultaat gedekt gaan worden. Kortom, IMHO waarschijnlijk zonde van de moeite.  :-\

Als dit het geval is, dan bestempelen als hobby en het is weer verantwoord.  ;D

BuSpu

Quote from: fgroen on July 31, 2006, 11:21:21
Ik denk dat de op die manier gemaakte kosten nooit het door het resultaat gedekt gaan worden. Kortom, IMHO waarschijnlijk zonde van de moeite.  :-\

Daar ben ik inderdaad ook erg bang voor. Ik snap je beweegredenen ook niet. Ik heb je nergens horen zeggen waarom er een andere kast omheen moet. Als je nou fundamentele kritiek zou hebben op de fabriekskasten dan heb je een richtlijn waar je naar moet zoeken. Als je nu zomaar een grotere kast gaat bouwen krijg je misschien meer laag (wil je dit?) maar het is nog helemaal de vraag wat de kwaliteit van dat laag is. Wie weet krijg je een enorm boemend laag, je weet maar nooit en dan is alle moeite voor niks. >:(
Bovendien is Mission niet echt een merk dat enorm bezuinigd op z'n kasten dus met nabouwen is de winst ook niet gegarandeerd.
Het kan natuurlijk zijn dat je het leuk vindt om te doen maar dan zou ik met een bestaand zelfbouw pakket beginnen. Wordt het dan niks heb je altijd de Missions nog. Vergis je niet er is een hoop mooi audiospul vernaggelt door verkeerde 'modificaties'.

Ik ben benieuwd.

:)

eazyQ

Mijn beweegredenen voor zo'n verbouwing zijn eigenlijk simpel, ik wil gewoon een andere kast ipv het simpele blok wat er nu staat. De meeste bouwpakketten zijn qua design net zo simpel en daar wil ik juist vanaf. Ik heb de mogelijkheid om een kast voor weinig te laten maken zoals ik hem wil, wat uiteraard bijdraagd aan het idee om een andere kast te bouwen.

Mijn plan was, ik ontwerp een kast, gebruik de speakers/filters van de missions maar die haal ik er heel netjes uit zodat als het echt niets wordt ik de boel weer terug kan plaatsen. 

sphere

In dat geval zou ik een binnenkast nemen die exact gelijk is aan de inhoud van de kast die je nu hebt, en dan boetseer je daar wat leuks om heen, beetje zoals franks heeft gedaan.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

eazyQ

Quote from: sphere on July 31, 2006, 15:49:30
In dat geval zou ik een binnenkast nemen die exact gelijk is aan de inhoud van de kast die je nu hebt, en dan boetseer je daar wat leuks om heen, beetje zoals franks heeft gedaan.
Dat zou natuurlijk ook kunnen, maar dat wordt denk ik alweer een stuk ingewikkelder.
Ik ga het toch gewoon proberen, ervaring doe je immers alleen maar op door iets te doen. Bovendien, fouten maken doe ik nooit, ik cvreëer gewoon kansen om te leren hoe het een volgende keer beter moet ;)

sphere

Ik wil niet brutaal overkomen, maar het volume gelijk houden maakt jouw queeste wel degelijk eenvoudiger. Het wijzigen van deze parameter zal de boel veel complexer maken.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Marc Heijligers

Quote from: eazyQ on July 31, 2006, 17:22:21
Dat zou natuurlijk ook kunnen, maar dat wordt denk ik alweer een stuk ingewikkelder.
Ik ga het toch gewoon proberen, ervaring doe je immers alleen maar op door iets te doen. Bovendien, fouten maken doe ik nooit, ik cvreëer gewoon kansen om te leren hoe het een volgende keer beter moet ;)

Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32492.msg675037#msg675037

Als je niet een duidelijk doel voor ogen hebt, dan kan je de ene "verbetering" op de andere stapelen, maar als je niet een eindresultaat in je hoofd hebt, zal je nooit een einddoel bereikt.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

eazyQ

Quote from: Marc Heijligers on July 31, 2006, 19:11:24
Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32492.msg675037#msg675037

Als je niet een duidelijk doel voor ogen hebt, dan kan je de ene "verbetering" op de andere stapelen, maar als je niet een eindresultaat in je hoofd hebt, zal je nooit een einddoel bereikt.

Marc
LOL, mijn einddoel is een andere kast met een wat dieper geluid dan nu, dus een einddoel heb ik.
@sphere : Het volume gelijk houden zal dit project waarschijnlijk wel simpeler houden, misschien dat ik dat toch ga doen. Ik ga nog even piekeren ;).

Bedankt zover voor jullie input, en zodra ik eruit ben wat/hoe/waarom/wanneer zal ik dit draadje verder bezoedelen.

BuSpu

Quote from: eazyQ on August  1, 2006, 07:04:05
LOL, mijn einddoel is een andere kast met een wat dieper geluid dan nu, dus een einddoel heb ik.

Ok dan snap ik het, een diepere kast, een dieper geluid...toch?  ;) ;D ;D