Ervaring tot nog toe met JBL PB10 subwoofer

Started by B. Kuiper, December 16, 2002, 20:34:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B. Kuiper

Ja ja, de man die altijd zei dat zijn Pied Pipers laag genoeg gingen voor het LFE gebeuren is ook aan de sub.

Heb sinds kort een JBL PB10 subwoofer staan, de machine is voorzien van een 150 watt versterker en 10" conus. Een en ander in een downfiring configuratie.

De kast heeft een zwart laminaat en voelt robuust aan, de poten zijn voorzien van rubberen dempers(denk grote 1/2 squash bal). Aansluitingen zijn standaard. Behalve van de normaal aanwezige level, phase en crossover schakelingen is deze sub tevens voorzien van een zgn. LFE schakelaar. Deze schakelt het gehele crossover filter uit in de sub en laat het bassmanagement over aan de receiver die hem aanstuurd.

JBL's hebben nogal de naam boemerig te klinken, maar in combinatie met mijn huidige setup (aangestuurd door een pioneer D510 receiver) heb ik hier weinig tot geen last van). De sub vult het geheel mooi en en is redelijk forgiving in plaatsing en afstellen. Een en ander geschiede met de spl-meter en de HT tuneup DVD.

Verschil in geluidsbeleving was onmiddelijk, films klinken gelijk een stuk voller en completer. Goed voorbeeld is de seismic charge scene uit EpII. Nu begreep ik dat EpII sowieso extreem gebruik maakt van het LFE dus een andere film erin. BlackHawk Down, he wacht ff zo klonk ie in de bios ook.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze sub, er zullen voor meer geld een stuk betere subs te krijgen zijn. Dat lijdt geen twijfel bij me, maar tussen de drie en vierhonderd euro is dit denk ik een toppertje.

Bas
"Always a little further"