Advies gevraagd nieuwe aankoop

Started by Yanmik, December 16, 2002, 17:02:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Yanmik

Hoi iedereen,
mijn huidige set staat momenteel te koop (Onkyo Integra 5 jaar oud met luidsprekers van Quadral) en dus ben ik aan het uitkijken naar iets nieuws. Daar ik iets compacter wil dan voor-en eindversterker, tuner, cd speler en surroundprocessor ga ik voor een receiver met aparte DVD speler.
Van huidige set ben ik heel tevreden (heeft zo'n 6000 euro gekost) en wil dus wel kwaliteit blijven hebben.
Set wordt voornamelijk gebruikt als home theater ...
In mijn zoektocht zou mijn keuze gaan naar 1 van volgende merken en modellen:
- Onkyo TXDS989 + DV-SP800
- Pioneer VSA-AX10 + DV-757Ai
- HarmanKardon AVR8500 + DVD25
- Marantz SR-14MKII + SA12-S1
- NAD T752 + T562
- Vincent SV388 + SDV1

Mijn persoonlijke keuze zou gaan tussen Onkyo en Pioneer.

Quadral luidsprekers worden misschien ook vervangen en dan zou ik opteren voor B&W Nautilus 802 als front, CDM-CNT als center, ASW650 als subwoofer, Nautilus 805 als rear surround.

Is dit een goede keuze in combinatie met 1 van bovenstaande of zijn er betere alternatieven in zelfde prijsklasse? (cabasse, kef, martin logan, thiel)

Nu had ik graag jullie mening geweten voordat ik deze aankoop ga doen. Bedoeling is ook dat ik huidige Philips 16:9 TV vervang door waarschijnlijk plasmaTV van Pioneer of ander merk, maar Pioneer schijnt heel goed te zijn voor plasmaTV

Alvast vele dank voor jullie reacties.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

J.A.F._Doorhof

Hi,

Persoonlijk zou ik voor de Marantz of NAD gaan.

Voor je naar Plasma neigt ga ook een keer kijken naar projectie, het kost een stuk minder geld en geeft betere resultaten, tenzij je het voor de looks doet.

Ook het wegwerken in een woonomgeving kan makkelijker dan je denkt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Yanmik

Is projectie even zuiver als plasma? Ook voor gewone tv kijken?
Idd, de looks van een plasma vind ik wel great maar een projector en scherm is zeker ook niet slecht.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

J.A.F._Doorhof

Hi,

Persoonlijk vindt ik een Marantz VP12s2 een STUK mooier dan welke Plasma dan ook (ongeveer zelfde prijs range).

Maar daaronder kun je denken aan de Sharp 9000 of de Epson TW100, beide zullen een HEEL goed beeld neerzetten.

De Epson en eventueel de Marantz kun je een keer bij ons komen bekijken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert

Quote from: willem1 on December 16, 2002, 17:02:55Quadral luidsprekers worden misschien ook vervangen en dan zou ik opteren voor B&W Nautilus 802 als front, CDM-CNT als center, ASW650 als subwoofer, Nautilus 805 als rear surround.

Willem1,

Als je zowel voor de fronts als de rears voor de B&W Nautilus gaat dan raad ik ook aan om voor een center te gaan die ook uit de Nautilus reeks komt, dit in verband met o.a. de klankkleur.
Het lijkt mij namelijk sterk dat de Nautilus en de CDM serie bijna precies dezelfde klankkleur hebben.

Waar blijven trouwens de B&W bezitters? ;D

Helemaal ideaal zou zijn om 5, 6 of 7 dezelfde speakers te hebben bv. 5, 6 of 7 keer de Nautilus 802/803/804/805.

De B&W ASW 650 lijkt mij de mindere schakel met zulke topspeakers, dan lijkt mij een ASW CDM of ASW 4000 een sub die op gelijk niveau presteert als de rest van de speakers. Maar het kan ook goed uitvallen.


MvrGr.
Robert

patrick_vdb

QuoteWaar blijven trouwens de B&W bezitters?

Hier is er al eentje ;D

Ik kan niet anders dan Robert gelijk geven, indien je de Nautilus als fronts gaat nemen neem dan ook een HTM1 of HTM2 als center (afhankelijk van welke Nautilus je als fronts neemt). Alhoewel beide speakers toch een B&W geluid laten horen integreert een CDM-CNT niet optimaal in de Nautilus-lijn.

Tijdens een van mijn luistersessies heb ik de N805 beluisterd met de Marantz SR14 en ik moet zeggen dat het een heel mooie combinatie is, lekker vol (maar niet te) van klank, muzikaal en gedetailleerd. Voor een 802 echter lijkt mij de SR14 (en ook de andere versterkers genoemt in je lijstje) te zwak. Ze zullen wel in staat zijn om de 802 in beweging te brengen maar de volle potentie van de speaker zal niet naar voren komen (en dat is in deze prijsklasse enorm zonde ;)).

Ook wat betreft de sub zou ik echt uitwijken naar de asw4000 (als je binnen de B&W-lijn wilt blijven) of een andere kwaliteitssub (zelfbouw is natuurlijk ook nog een heel mooi alternatief). De detailering van de Nautilus wil je ook in de sub terug horen en de ASW650 schiet dan echt tekort.

Omdat de set voornamelijk gebruikt gaat worden voor HT zou ik persoonlijk ook overwegen om identieke speakers te plaatsen (dus allemaal N85 of N804 of....etc, al dan niet gecombineerd met de HTM2, voor de N805 echt de perfecte match maar ook voor de N804, of HTM1, vanaf de N803 het best te gebruiken).

Mvrgr

Patrick

Yanmik

Wat betreft de luidsprekers: met de N802 als front zal ik raad opvolgen en gaan voor de HTM2 als center. Sub: zal uiteindelijk ASW4000 worden maar niet direct. Ga eerst een tijdje luisteren met front, center en rears en indien nodig voeg ik dan de sub toe (want die kost ook een aardig centje)
Nu nog die receiver en DVD ...
Jammer dat zo'n goede (en dure) receiver volgens jullie te zwak is voor de N802 van B&W
Eventueel extra versterker gebruiken maar indien ik dit zou doen heb ik alweer een toestel bij en ik wil net compacter gaan.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

thommy

#7
Hallo Willem1,
Neem toch maar de HTM-1 hoor, deze is echt gemaakt voor een N-802!!

En voor amp, kan ik je een Parasound HCA-2205AT aanraden, pure kracht!

Mvgr
Yves.

patrick_vdb

Hoi Willem1,

Indien je zeker bent van de N802 als fronts dan zou ik, net zoals Thommy al aangaf, zeker de HTM1 als center gaan gebruiken (de HTM2 is echt voor de N805 en de N804, zelfs bij de N803 zou ik al een HTM1 gaan gebruiken).

Uiteraard hoeft niet alles in 1x aangeschaft te worden lijkt mij. Stap voor stap je set opbouwen maakt de hobby des te leuker (en iedere stap voorwaarts levert je een directe verbetring op waarvan je dan weer extra geniet).

Een N802 verdient naar mijn mening echt een stevige eindversterker. Zo'n Marantz laat zeker geluid uit de N802 komen maar optimaal is het niet. Dit lijkt mij gezien de prijs van zowel de N802 alsook de prijs van een Marantz toch echt zonde (met andere goedkopere alternatieven kun je wellicht betere resultaten behalen).

Maar ik zou je toch willen meegeven om vooral eens uitgebreid te gaan luisteren in de diverse audio-zaken om zodoende je eigen ervaringen op te doen.

Mvrgr

Patrick

Robbo

Om even door te gaan op het HTM verhaal: de HTM1 is de center vanaf de N804 en de HTM2 voor de N805. Vergelijk de bouw maar eens. De HTM1 is bijna gelijk aan de N804, de HTM2 is een N805 op zijn kant. Een N805 heeft exact dezelfde driver (incl. magnetische afscherming!) als de HTM2.

Maar even afgezien van de Nautilus serie, wat natuurlijk een top speaker is. Ik denk dat het beste advies voor Willem is om eens naar een goede audiozaak te gaan en daar eens wat setup uit te testen. Zoals hij zelf al aandraagt er zijn meerdere optie wat speakers betreft. Je kunt wel zeker stellen dan een Martin Logan set anders klink dat een Nautilus. Daarbij is de keuze voor een processor/eindversterker of receiver ook nog niet gemaakt. Iets wat natuurlijk de sound ook beinvloed.

Ik denk als je de Quadral lekker vind klinken je eerder zult neigen naar de Martin Logans, maar ik kan me vergissen. Zoals al eerder werd aangedragen zul je deze type speaker echt goed doen als je ze met een goede versterker aanstuurt. Anders is het mijnsinziens de investering niet waard. Je koopt een N802 ipv een N804 omdat je er net het beetje extra uithaalt er daar heb je goede power voor nodig.

Wat betreft compactheid: een SR-14 zal niet veel compacter zijn dan een goede eindversterker.

Rob

Darkman

Misschien leuk om te weten, maar de pioneer vsx-a10 heeft in What hi fi een supertest gewonnen, van yamaha dsp-z1, en Denon avc-a1sr

Het Apparaat zou alles eruit spelen op stereo, maar in Home Theater zou het zelfs de beste av/amp ter wereld zijn, Hij kwam in sommige passages zelfs in de buurt van een Lexicon/Bryston referentie combo van de reviewers daar. Hij werd erg goed getest met de Mordaunt-Short declaration 500 THX en aangezien ik die speakerset bezit, zou ik denk ik voor de Pioneer gaan. Op het gebied van stereo zal denk ik de Sr 14 mkII van marantz wel een van de beteren zijn.
Knowledge is not power, knowledge applied is power.

J.A.F._Doorhof

AAAAARGH,

De best A/V amp ter wereld ?

Tja.......

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

Blijft de vraag wat je van deze (gesponsorde reviews) moet denken, is het objectief? Ik zeg niets, maar er zijn maar weinig bladen die nog objectief zijn.

Beste ter wereld, bijna dan. Dat is nogal een uitspraak.......
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

ub4b

Quote from: thommy on December 16, 2002, 23:25:34
Hallo Willem1,
Neem toch maar de HTM-1 hoor, deze is echt gemaakt voor een N-802!!

En voor amp, kan ik je een Parasound HCA-2205AT aanraden, pure kracht!

Mvgr
Yves.

B&W werkt samen met Rotel en Classe voor de versterking van hun subs. Ook zie je in veel landen B&W/Rotel en/of B&W/Classe importeurs. B&W heeft ooit monoblocs op de markt gebracht die eigenlijk Rotel waren.

Ik gebruik de Rotel RMB-1095, een 5x200WPC amp voor mijn Nautilus 803 (bi-amped) en HTM1. Heb nooit het gevoel power te missen, is eerder mijn gehoor die het zou laten afweten vanwege te luid dan dat de Rotel/B&W bij die luide volumes zou gaan vervormen.

Ondanks de kracht mis ik weinig subtiliteit, we hebben deze Rotel aan de goedkoopste tot zowat duurste Sonus Faber bookshelf (guarneri) speaker gehangen en nooit had ik het gevoel dat de Rotel ons in de steek liet bij onze SF reviews. De guarneri is kwa hoog veel gedetailleerder dan de Nautilus 805, maar is gezien zijn laag rendement en beperkt vermogen geen HT speaker voor echt luid te gaan. Wel mooie audiofiele zuiltjes :-*

De Guarneri :


Johan Van Gompel

Quote from: Darkman on December 19, 2002, 13:57:11
Het Apparaat zou alles eruit spelen op stereo, maar in Home Theater zou het zelfs de beste av/amp ter wereld zijn

"Beste" is behoorlijk subjectief. Zelfs al heb je dezelfde speakers.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

MrPink

QuoteDe guarneri is kwa hoog...
Ik weet dat Guarneri een vioolbouwer(sfamilie) uit de 18e eeuw was, maar dat zal hier wel niet bedoeld worden... ;)

Groetjes,
Oscar

Darkman

Sorry er had moeten staan "beste geïntegreerde amp ter wereld" In de zin dat ze deze erg goed vonden presteren bij what hi fi. Natuurlijk zijn er veel betere combi's pre/pro en poweramps, maar ze bedoelden hier de beste ter wereld in de klasse yamaha/denon/marantz/arcam e.d.
Knowledge is not power, knowledge applied is power.

Yanmik

Hoi iedereen,
denk dat ik eruit ben ...
Ga als volgt te werk gaan om mijn huidige set en luidsprekers te vernieuwen:
1) Huidige fronts (Quadral) bi-wiren
2) AV receiver ter vervanging van voorversterker, surround processor en tuner
Dit zal 99% zeker de Pioneer VSA-AX10 worden
Fronts blijven aangesloten op huidge eindversterker van Onkyo die verbonden zal zijn met de Pioneer (deze Onkyo is eigenlijk wel een super eindversterker als ik specs vergelijk met andere nieuwe modellen)
3) Alle kabels vernieuwen (MIT, VD Hull, Oehlbach, Eichmann)
4) Nieuwe fronts B&W N803 maar liever de N802 met als center de B&W HTM1
En de huidige Quadral fronts proberen als rear.
5) Subwoofer B&W ASW4000
6) B&W rear N805

Is deze manier van opbouwen OK?
Laat maar weten of ik op goede weg ben!
Thanx.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Yanmik

Oeps, iets vergeten:
7) DVD speler van Pioneer ter vervanging van huidige Sony natuurlijk :-)
8 )En ook nog een andere eindversterker ipv de Onkyo (ook in zilver zodat alles in zelfde design is - oog wil ook wat)
En de receiver, eindversterker en DVD speler zal aangesloten worden met een systeem X10 zodat ik met afstandsbediening alles kan bedienen en aan-en uit schakelen. En da's dan eigenlijk nummerke 2a
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

patrick_vdb

Quote from: willem1 on December 26, 2002, 22:02:48Is deze manier van opbouwen OK?
Laat maar weten of ik op goede weg ben!
Thanx.

Vele wegen leiden naar Rome en een set opbouwen/samenstellen kan dus op vele manieren (afhankelijk van je eigen verwachtingen en wensen). 1 Tip wat ik echter wil meegeven is "ga luisteren naar het eindresultaat voordat je begint met opbouwen/samenstellen" want dat mis ik in je verhaal ;) Mischien is het toch niet precies wat je zoekt?

Mvrgr

Patrick

Yanmik

Toch wel, reeds geluisterd.
B&W 802 met center HTM1 en sub ASW4000 gehoord.
Straks de Pioneer gaan beluisteren.
Vraag van mij is: is volgorde logisch?
Combinatie Pioneer, B&W, kabels, bestaande Quadral als tussenstap als surround gebruiken, Onkyo eindversterker voorlopig blijven gebruiken enz...
Voorstel van type voor goede eindversterker ipv bestaande Onkyo (moet wel krachtig genoeg zijj om B&W aan te sturen - liefst zilverkleurig zodat het past bij de rest)
Andere vraag: met X10 systeem wil ik alle componenten gelijktijdig kunnen aan-en uitschakelen, dus met 1 afstandsbediening voor alles. Is dit mogelijk?
Thanx.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

patrick_vdb

De B&W's beluisterd in samenwerking met de Pioneer en de eventueel aan te schaffen eindversterker?

De volgorde is opzich wel logisch maar persoonlijk zou ik de kabels als laatste in het traject zetten of in ieder geval pas die kabel vervangen wanneer de betreffende combinatie compleet is (dus speakerkabel vervangen wanneer de nieuwe versterker en speakers zijn gekocht etc). Een nieuwe versterker en nieuwe speakers betekend vooral een nieuw geluid, aangezien alles nog nieuw is en je niet precies weet hoe het klinkt in je eigen kamer kun je beter hier een tijdje naar luisteren en dan bepalen welke kabel met welke klank je nodig denkt te hebben.

X10 heb ik geen ervaring mee dus dat laat ik graag aan de andere over ;)

Mvrgr

Patrick

Yanmik

Beslissing is gevallen ... en aangekocht.
2 x CDM-1NT als rear (verschil met de N805 is te miniem om er zoveel meer aan uit te geven dan de 1NT)
Receiver Pioneer VSA AX10i (dit is de nieuwere versie, met de 'i')
Luidsprekers bi-wired aangesloten en op spikes geplaatst. Betere kabels gebruikt (Monitor cable en Qed coax digital voor DVD)
Binnenkort nog de fronts aanpassen met rubberen tegel, daarboven marmer of graniet tegel en daarboven de luidsprekers.
Nu verder sparen voor de B&W N802 met aangepaste eindversterker (Classé zou heel goed zijn?), center HTM1 en sub ASW4000 en een plasma (Pioneer)
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber