d'ondergrondse

Started by gvy, July 27, 2006, 01:53:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Rob_Dingen

Hoi

Ik weet niet of het nog gaat maar je zou misschien nog een malletje kunnen maken die de draden op de zelfde afstand van elkaar houd.
Zeg maar een soort kam.

Rob

Sicco

Heel interessant om te lezen dit!
Ik ben totaal niet technisch aangelegd en snap dan dus ook echt nog niet hoe hier ooit muziek uit gaat komen, maar dat zal vanzelf wel duidelijk worden neem ik aan :) Komen er nou nog speakers achter dit paneel, of zorgen de draden voor de weergave van de muziek? Misschien echt een domme vraag, maar ik probeer het te begrijpen  :D

Heel mooi project in ieder geval en ik lees het graag!
HT-set
Samsung PS50A656 | Denon 1906 | Klipsch Synergy F2k + F3c | MJ Acoustics Ref. I MKII sub | Pioneer DV-490s | Wii | PS3 | G&W Powerfilter | Soundbridge | HDX-1000 | Harmony 885 | Atlona + Monster + Spellbinder + Profigold

Chimera

#377
Ken er nu ook niet zo veel van maar de speakers komen er achter te zitten (zie anders niet direct van waar het geluid kan komen, en als ik de Martin Logan's even in mijn geheugen oproep zie ik de speaker er voor zitten).
Voor wat de draden effectief dienen, moet je hier maar eens vragen of effe google-en.

Hier staat een tekening over het het werkt. http://www.iagamerica.com/quad/eslworks.htm
Denk toch dat het zelfde princiepe is als gvy zijn elektrostaten, of niet gvy??

mikeske

Jij kan er precies wel wat van he.
Vind het wel boeiend je project, ik ben veel aan het bijleren  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

B.J.

Respect, ziet er nu al goed uit!

Sicco

Ah jah, ik begin het steeds beter te begrijpen. :)
HT-set
Samsung PS50A656 | Denon 1906 | Klipsch Synergy F2k + F3c | MJ Acoustics Ref. I MKII sub | Pioneer DV-490s | Wii | PS3 | G&W Powerfilter | Soundbridge | HDX-1000 | Harmony 885 | Atlona + Monster + Spellbinder + Profigold

gvy

#381
Hoy,

Wel voor alle duidelijkheid, een ESL heeft helemaal geen drivers nodig.
Tussen de twee draadstatoren komt een dun mylar membraan 6µ (ziet er uit als keuken plastiefolie).
Dit wordt in beweging gezet en produceert het geluid.
Maar op 1 blaadje in de inleiding van fikier z'n boek staat veruit de eenvoudigste uitleg hierover:

http://www.xs4all.nl/~mnierop/esl_boek_fikier/Hoofdstuk01x.pdf

het volledige boek staat trouwens daar (met toestemming van de auteur)

MAAR vermits dit een hybride ESL is wordt het paneel alleen gebruikt voor de frequenties tss 300Hz - 20kHz.
Voor de lage tonen wordt een gewone woofer gebruikt.


Geert

Chimera

#382
oh, dus hier word geen speaker gebruikt?
De draden zorgen dan voor de trillingen?

Edit: Pdf snel even bekeken, goede info, bedankt

gvy

#383
Quote from: Rob_Dingen on January  5, 2007, 09:58:55
Hoi

Ik weet niet of het nog gaat maar je zou misschien nog een malletje kunnen maken die de draden op de zelfde afstand van elkaar houd.
Zeg maar een soort kam.

Rob

Dag Rob,
Zo'n kammetje heb ik vroeger wel eens gemaakt, maar het was in de praktijk niet echt beter werkbaar.

Nu de draadjes (1mm) zijn in praktijk wel mooier verdeeld en strakker dan de foto's laten vermoeden.
Hieronder nog een foto van de 2 statorhelften die vanacht uitgehard zijn.
Nu dus te zien vanaf de voorzijde.



geert

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

gvy


mikeske

Quote from: gvy on January  5, 2007, 13:21:35
dank U dank U

Het zijn echt pareltjes geworden, die zou ik als alles klaar is wel een willen beluisteren en bewonderen  :-[
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

danielw

interessant topic. Ik ben zelf ook met zoiets bezig, hybride elektrostaten. Zie hier

Ik lees dat jij ook die NSS setjes gebruikt. Van Johan Jonker gekocht?

Mijn paneeltjes heb ik uit een stuk laten frezen. De draden liggen als het ware in het frame in plaats van erop. Dit zou het kromtrekken van het frame door de draadspanning moeten verminderen, waardoor ook het oplijmen van de folie zou moeten meevallen.

Wooferdeel heb ik nog geen besluit over genomen. Waarschijnlijk een gesloten kast, maar driver is nog niet gekozen.

gvy

#388
Quote from: danielw on January  5, 2007, 14:05:36
interessant topic. Ik ben zelf ook met zoiets bezig, hybride elektrostaten. Zie hier

Ik lees dat jij ook die NSS setjes gebruikt. Van Johan Jonker gekocht?

Mijn paneeltjes heb ik uit een stuk laten frezen. De draden liggen als het ware in het frame in plaats van erop. Dit zou het kromtrekken van het frame door de draadspanning moeten verminderen, waardoor ook het oplijmen van de folie zou moeten meevallen.

Wooferdeel heb ik nog geen besluit over genomen. Waarschijnlijk een gesloten kast, maar driver is nog niet gekozen.

Hallo,

Ik had je topic ook al zien verschijnen  ;D
Leuk.

Ik heb de trafo's inderdaad van Johan Jonkers.
Ik heb ineens ook 4 alu woofertjes meegekocht.
De vier ESL's komen in een HT zoals je ziet.
Ik ga de kleine woofertjes dus in een gesloten kast bouwen. Dit gaat helemaal niet laag door, maar dat geeft niet vermits er in de HT ook echte subs komen (12" ers)

Geert

reza

#389
Heel bijzonder!!! ;D echt super als je zo iets kan maken. En het gaat ook nog eens in een rap tempo.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Sicco

Het wordt me allemaal steeds duidelijker :)
Wat ben je nou uiteindelijk kwijt voor deze 4 speakers, in €? (mag ik ze nog wel speakers noemen eigenlijk? :))
En wat is nou precies de reden dat je niet gewoon speakers in de winkel koopt, maar ze zelf gaat maken?
Maak je de center ook zelf, of wordt dat wel gewoon een 'standaard' item? :)

Ik zou heel graag eens komen luisteren als het allemaal klaar is, want ik kan me er nog steeds niet echt een voorstelling van maken dat hier een voortreffelijk geluid uit komt :)
HT-set
Samsung PS50A656 | Denon 1906 | Klipsch Synergy F2k + F3c | MJ Acoustics Ref. I MKII sub | Pioneer DV-490s | Wii | PS3 | G&W Powerfilter | Soundbridge | HDX-1000 | Harmony 885 | Atlona + Monster + Spellbinder + Profigold

Del member

Quote from: Sicco on January  6, 2007, 15:11:23
Ik zou heel graag eens komen luisteren als het allemaal klaar is, want ik kan me er nog steeds niet echt een voorstelling van maken dat hier een voortreffelijk geluid uit komt :)

Heb de vorige versie al eens gehoord en nu wel vrij zeker dat je voorstellingsvermogen aan de bron ligt :)

gvy

#392
Quote from: Sicco on January  6, 2007, 15:11:23
Het wordt me allemaal steeds duidelijker :)
Wat ben je nou uiteindelijk kwijt voor deze 4 speakers, in €? (mag ik ze nog wel speakers noemen eigenlijk? :))
En wat is nou precies de reden dat je niet gewoon speakers in de winkel koopt, maar ze zelf gaat maken?
Maak je de center ook zelf, of wordt dat wel gewoon een 'standaard' item? :)

Ik zou heel graag eens komen luisteren als het allemaal klaar is, want ik kan me er nog steeds niet echt een voorstelling van maken dat hier een voortreffelijk geluid uit komt :)

Dag Sicco,

Ik kan zo niet direct zeggen hoeveel het allemaal gaat kosten. Daar kom ik nog wel eens toe

Eerst ga ik zonder center spelen in d' ondergrondse en zien wat dat geeft.
Nadien maak ik waarschijnlijk nog een horizontaal 5e paneel (Ik heb nog een full range step up trafo liggen).
( no way dat daar een gewone tweeter in het center komt, dat zou geen goed idee zijn).

Waarom maak ik dat nu zelf ??? ???
Om dezelfde reden dat ik zo goed als volledig mijn huis zelf heb ontworpen en gebouwd, dat ik d'ondergrondse (mijn HT) zelf heb gebouwd, dat ik mijn kindjes zelf heb gemaakt ;D ;D....
Ik ben een doe het zelver in hart en nieren, ik heb nogal wat materiaal en ik heb er plezier aan, eens het werkt.

Heb je al eens een set elektrostaten horen spelen? (Quad, Martin Logan, Audiostatic,Final ....)
Hoewel er absoluut ook nadelen zijn, klinken deze luidsprekers doorgaans wel voortreffelijk.
Hetzelfde niveau van de commerciele ESL's kan je dus halen met zelfbouwESL's, voor een fractie van de prijs, want doorgaans zijn elektrostaten helaas niet echt goedkope luidsprekers.
Het voordeel bovenop is dat ik er probleemloos en snel ook reparaties kan aan uitvoeren. Nieuw membraan, nieuwe coating.....( hetzelfde geldt ook voor quads, die ik al wel eens gerepareerd heb tenandere)

Geert.

Je bent altijd welkom , eens alles klaar is



Sicco

Thnx voor je reactie Geert!
Waar woon je ergens? Dan kan ik kijken of het te doen is om eens langs te komen als alles klaar is :)
HT-set
Samsung PS50A656 | Denon 1906 | Klipsch Synergy F2k + F3c | MJ Acoustics Ref. I MKII sub | Pioneer DV-490s | Wii | PS3 | G&W Powerfilter | Soundbridge | HDX-1000 | Harmony 885 | Atlona + Monster + Spellbinder + Profigold

gvy

Quote from: Sicco on January  6, 2007, 21:36:06
Thnx voor je reactie Geert!
Waar woon je ergens? Dan kan ik kijken of het te doen is om eens langs te komen als alles klaar is :)

Oosterzele, omgeving van Gent Belgie  ;)

yessica

Ik was er gisteren nog over bezig tegen mikeske, niet mogelijk, een paar post geleden spreek je nog maar van beginnen, en nu is het zo goed als af :) Het gaat allemaal heel vlug vooruit :)
Vaste klant bij CinéMike !!!

mikeske

Quote from: gvy on January  6, 2007, 23:34:41
Oosterzele, omgeving van Gent Belgie  ;)

hmmm das niet ver van Kortrijk  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Sicco

hmm, dat is toch zo'n 1,5 uur rijden vanuit Oosterhout...
zal er eens over nadenken tegen de tijd dat het klaar is bij jou :)
HT-set
Samsung PS50A656 | Denon 1906 | Klipsch Synergy F2k + F3c | MJ Acoustics Ref. I MKII sub | Pioneer DV-490s | Wii | PS3 | G&W Powerfilter | Soundbridge | HDX-1000 | Harmony 885 | Atlona + Monster + Spellbinder + Profigold

VerZeLe

Is ook niet zo ver hier vandaan :) slechts  30min rijden ofzo.

btw super project van je ik ga het zeker blijven volgen.
When The Lights Go Down

gvy

#399
nice.

Allee vooruit,

Als ze klaar zijn zal ik eens een meet en greet organiseren.
Dan kunnen de geintereseerden ineens d'ondergrondse eens bezoeken en de hopelijk goed spelende elektrostaten beluisteren.

Pas op . Ik ben nog lang niet klaar.
Zo gemakkelijk is het allemaal niet. afstandsstukken snijden en lijmen. Folie spannen (eerst spantafel maken).
Folie coaten. Electronica in elkaar futselen.
En dan moet ik nog beginnen aan de wooferbehuizing.
En er moet minstens 1 , misschien wel 2 subs gebouwd worden ook.
Dus dat duurt nog wel even.

En o ja, klein detail. Vandaag zit mijn 2 weken durende vakantie erop..... stressy job.....foetsie energie en tijd  :'(

Geert