Licht en scherm bedienen met x10

Started by neptune, December 16, 2002, 08:59:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

neptune

Hallo,
Als newbie heb ik nog niet zoveel kennis over X10, maar ik heb gehoord/gelezen dat het heel handig is. Nou vind ik voor HT dat de uitleg op de site van marmitek en op het internet een beetje onduidelijk en algemeen is, vandaar dat ik hier gewoon de vraag ga stellen wat ik nodig heb :)
Ik zou graag met mijn universele AB mijn electrische projecta scherm op afstand willen bedienen en het licht willen kunnen dimmen.
Je kan waarschijnlijk veel meer met X10, maar dat heb ik niet nodig en is dus niet interessant. Ik heb ook gezien dat in dit forum de setjes van de praxis worden afgekraakt wegens slecht functioneren, maar voor mijn 2 simpele toepassingen, scherm en lamp, zou het daarvoor niet een goede (en goedkopere) oplossing zijn? Ik heb geen behoefte om iets later verder uit te breiden o.i.d., het moet gewoon werken ...
Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.


zet hier iets neer

J.A.F._Doorhof

Hi,

Het probleem met de goedkopere sets is vaak dat het OF radiografisch is, OF stoort OF gewoon niet werkt.

X-10 is een goedkope en betrouwbare oplossing, en geloof me, langzaam aan ga je toch steeds meer uitbreiden  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

neptune

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 16, 2002, 12:30:56
Hi,

Het probleem met de goedkopere sets is vaak dat het OF radiografisch is, OF stoort OF gewoon niet werkt.

X-10 is een goedkope en betrouwbare oplossing, en geloof me, langzaam aan ga je toch steeds meer uitbreiden  ;D.

MvrGr.
Frank
Radiografisch? daarmee bedoel je infrarood? dat kan storen op andere infrarood AB's?
Ik geloof inderdaad dat X10 beter is. Ik zag dat er behalve marmitek ook een andere fabrikant is die X10 apparatuur levert, het heet Xanura
www.xanura.nl
Ik weet niet wat daar de prijzen van zijn, maar ik heb begrepen dat het wel eens goedkoper kan zijn dan Marmitek.
zet hier iets neer

J.A.F._Doorhof

Hi,

Radiografisch is iets anders dan infrarood.
Je wilt het met je universele AB bedienen en die zijn in 99% van de gevallen IR (Infra Rood).

Met IR moet je richten op je apparaat, met Radiografisch niet (zo kun je het makkelijk onthouden).

Als je het goed bekijkt is Marmitek niet echt duur, je kunt het set namelijk heel erg uitbreiden, ik heb met Xanura geen ervaring.

Volgens hun site gebruiken ze een verbeterd X-10 protocol genaamd A-10, heb je al prijzen van hun ?
Ik denk dat het een stuk duurder zal zijn dan Marmitek, ook omdat het alleen maar door een erkend installateur mag worden geïnstalleerd, losse verkoop is niet mogelijk (volgens de site).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

neptune

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 16, 2002, 15:17:46
Hi,

Radiografisch is iets anders dan infrarood.
Je wilt het met je universele AB bedienen en die zijn in 99% van de gevallen IR (Infra Rood).

Met IR moet je richten op je apparaat, met Radiografisch niet (zo kun je het makkelijk onthouden).
OOh ja, nou weet ik het weer , ik had eens zo'n geweldig "handige" IR-muis van trust, echt waardeloos was dat :)

Als je het goed bekijkt is Marmitek niet echt duur, je kunt het set namelijk heel erg uitbreiden, ik heb met Xanura geen ervaring.

Volgens hun site gebruiken ze een verbeterd X-10 protocol genaamd A-10, heb je al prijzen van hun ?
Ik denk dat het een stuk duurder zal zijn dan Marmitek, ook omdat het alleen maar door een erkend installateur mag worden geïnstalleerd, losse verkoop is niet mogelijk (volgens de site).

MvrGr.
Frank
Ok xanura is dus geen optie, behalve misschien bij nieuwbouw, ook dat wist ik niet
Hoe zit het trouwens met het bedienen van X10 met je universele AB ? moet je AB dan ook radiografisch ondersteunen of is het IR?
zet hier iets neer

J.A.F._Doorhof

X10 kan gewoon met Infra Rood bedient worden, MAAR je moet dan wel even een Pronto gebruiken om de codes aan jouw AB te leren, of je moet een X-10 universele AB kopen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

neptune

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 17, 2002, 14:00:03
X10 kan gewoon met Infra Rood bedient worden, MAAR je moet dan wel even een Pronto gebruiken om de codes aan jouw AB te leren, of je moet een X-10 universele AB kopen.

MvrGr.
Frank
Mijn AB kan zelf ook codes leren, daar heb ik toch geen pronto voor nodig?

zet hier iets neer

J.A.F._Doorhof

Als je rechtstreeks CODES kan invoeren niet, maar meestal moet je de AB's via een LEARN functie programmeren, en zonder voorbeeld kun je dat niet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

neptune

wat om wat specifieker te zijn heb ik dus nodig voor licht en scherm en wat kost me dat ongeveer? Ik heb geen pronto maar wil wel mijn universele AB van mijn NAD versterker kunnen gebruiken?
zet hier iets neer

J.A.F._Doorhof

Hi,

Je hebt nodig:
LM12 lampmodule : € 49,95
IR7243 IR ontvanger : € 64,95
AB HR10 : € 59,95
SW10 voor scherm : € 89,95

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Stevie

Streep die AB maar door. Je kan ook iemand met een Pronto lief aankijken of hij de X10 codes naar jouw NAD AB kan overpiepen...
.signature: file not found