Speakers en warmte

Started by crazyman, December 31, 2001, 06:22:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

crazyman

Aangezien ik 1 van m'n speakers vlak bij de verwarming heb staan (kan deze niet verplaatsen wegens ruimte gebrek), vraag ik mij toch af (aangezien de box toch wel warm wordt), heeft dit, op de lange duur, nadelige gevolgen voor m'n speaker. Uitdrogen etc. ?
Spank  your own monkey all you want, but leave your hands off of mine !
(Beavis & Butthead)
Mijn DVD Shit

J.A.F._Doorhof

#1
Je kunt inderdaad problemen verwachten.
De kast kan gaan vervormen, of de coating kan loslaten.

Het ligt er een beetje aan hoe dicht hij bij de verwarming staat, en hoe heet de verwarming is. Maar bevorderlijk lijkt het me niet.

Ik heb zelf de voorste verwarming in de HT-ruimte gewoon uit staan, ook omdat het scherm er boven hangt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert

#2
Hoi,

Ik heb mijn rechter voorspeaker vlak bij de verwarming staan (20-25 cm) en ik heb een kartonnen plaat tegen de verwarming aanstaan. Dit is omdat ik niet wil dat de behuizing van mijn speakers droog wordt en gaat krullen. Ik heb de plaat er alleen tussen in de winter want 's zomers heb ik de verwarming niet aan (ik vraag me af wie wel  ;)). Ik heb twee radiatoren in mijn kamer zitten en ik moet beide gebruiken anders kan ik het niet warm krijgen, maar als het warm is dan kan ik de andere radiator uitzetten. Het werkt niet goed mee voor de akoestiek maar liever een wat licht opgeblazen bas dan een speaker waarvan de behuizing er niet uitziet.


MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

#3
Tja, dat warm krijgen dat ken ik.
Dat is hier ook moeilijk, maar ik weiger de extra radiator aan te zetten ivm mijn scherm.

En het is uit te houden, de CRT verwarmt net genoeg  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert

#4
Frank,

Ik kan het ook net redden met de warmte van mijn tv, video, dvd, receiver en mijn enkele radiator. Je moet wat over hebben voor je hobby, of niet? ;)


MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

#5
Ik bedoel maar  :D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

crazyman

#6
Het probleem is dat die radiator de enige is in m'n kamer en ik krijg die kamer niet warm met alleen de apparatuur aan ;D .
Er bestaat een soort isolatie die voorzien is van een alu-folie laag, misschien moet ik zoiets tussen m'n speaker en de verwarming zetten...
Spank  your own monkey all you want, but leave your hands off of mine !
(Beavis & Butthead)
Mijn DVD Shit

jaco

#7
Crazyman,
Inderdaad. Er is een folie wat je normaal op de buitenmuur achter de radiator plaatst. Dit zorgt ervoor dat er niet zoveel warmte (straling) verloren gaat naar buiten. Het weerkaatst dus een groot deel van de energie.
Dat zou jij als hitteschildje tussen je speaker en de radiator kunnen plaatsen.

Houd er wel rekening mee dat de temperatuur wel oploopt, en ook de lucht vrij droog is. Dus de eerder aangehaalde problemen zouden nog wel kunnen blijven.

Ik zou inderdaad maar van die folie halen, en desnoods op een plaat hout plakken. Dan weerkaats je dus de warmte enrgie, en zorgt er ook voor de luchtstroom (warme lucht stijgt) ook niet langs de speaker gaat.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm