Energy subwoofer

Started by mollieman, January 10, 2002, 06:08:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mollieman

Hoi medeforumers,

ik ben Marcel Molleman, en nieuw op het forum.
sinds 1.5 jaar bezig het HT, en val nog steeds van de
ene verbazing in de andere, soms.  ;D

welnu, ik zit mijn hersens te pijnigen op het volgende vraagstuk, wellicht dat iemand hier meer van weet dan ikzelf, dat zou echt super zijn.

ik heb een Denon avr 3801 receiver, met Chario speakers en een 'vette' Energy e:XL-S12 (30.5 cm)
nu kan ik deze op 3 manieren aansluiten, namelijk:

1. via de zogenaamde 'High Level' aansluiting, wat wil zeggen dat je je front speakers (links en rechts) aansluit op de subwoofer, en vervolgens van je subwoofer naar je front-speakers gaat. (lijkt me persoonlijk niet zo!)

2. via de Low-level aansluiting, dus van de subwoofer uitgang van je a/v receiver naar de subwoofer op de sub-input aansluiting op mijn sub!

3. idem 2, behalve dan aansluiten op de Xover-input van mijn sub, ipv de sub-input.

als ik dit laatste doe, kan ik het volume en de frequentie van de sub niet meer regelen op de sub zelf.

he he, dat is eruit.
nu, normaal gesproken had ik mijn subwoofer aangesloten via optie 2, maar misschien dat er mensen zijn, die goed aan kunnen geven, wat nu eigenlijk het 'beste' is om aan te sluiten.

Bij voorbaat dank,

Marcel Molleman

cinepaulis

#1
Hoi mollieman,

Welkom op het forum!

Om maar meteen met de deur is huis te vallen:

Optie 3 is ook goed, dan laat je de filtering geheel over aan de receiver (de sub-uitgang zal alleen frequenties tot 120 Hz aanbieden). Voor film is dit zeer geschikt omdat je toch het volledige bereik van het LFE kanaal wilt weergeven (< 120 Hz).

Je kunt eventueel ook je front speakers op 'small' zetten waardoor de receiver wordt ontlast en je soms een ruimtelijker en rustiger geluid krijgt. De lage tonen van je fronts worden dan bij film ook naar de sub gestuurd.

Bij muziek is het aan te raden om optie 2 te gebruiken zodat je de sub zo kunt instellen dat ie netjes aansluit op je fronts die op de 'small' instelling bijv. vanaf 80 Hz beginnen (de exacte frequentie zal in je handleiding staan).

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#2
Hi, en natuurlijk welkom op ons forum.

Je kunt het beste optie 3 kiezen omdat je dan zomin mogelijk tussenfilters/stappen gebruikt.

MAAR.
Het moet niet zo zijn dat je dan vanuit je pre-amp je subwooferlevel op vreemde standen moet zetten. Meestal moet je aanhouden dat je pre-amp zo veel mogelijk rond de "0" blijft staan. Als je sub ineens -10 of +10dB moet gaan bedragen, gebruik dan optie 2. Kantelfrequentie gewoon helemaal open, en het volume om te balanceren.

Voor muziek kun je inderdaad je sub aanpassen met de kantelfrequentie, het nadeel is dan alleen wel dat je met films basinformatie mist. Een LFE kanaal bevat nml informatie die WEL tot 120Hz komt. Als je dan je kantelfrequentie zo hebt ingesteld dat je bv 70Hz als kantel gebruikt dan heb je wel een mooie intergratie voor muziek, maar niet voor het LFE kanaal voor films.

Het is dus een afweging. Maar voor films adviseer ik toch om de kantelfrequentie voluit te laten staan, en alleen te balansen met het volume van OF de pre-amp OF de subwoofer.

Laat maar eens weten wat je bevindingen zijn.
Gebruik voor het balanceren wel een dB meter met C-stand.

MvrGr.
Frank

PS.
En natuurlijk, post alle vragen die je hebt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mollieman

#3
Dank Cinepaulis,

ik heb inderdaad optie 3 gekozen, omdat dat beter
en strakker klinkt.

Ik heb een probleem om mijn speakers op SMALL te zetten
omdat ik veel geld heb uitgegeven aan speakers,
en het nu juist full-range speakers zijn.
Maar dat kan ook tussen de oren zitten.

Ik heb het wel geprobeerd, en het klinkt natuurlijker,
met alle speakers op SMALL.

Dan is er alleen nog het probleem, als ik dan naar een cd
luister, vindt ik het toch mooier om de speakers op LARGE
te hebben staan. Dan ook het liefst de subwoofer uit.

Maar bedankt in ieder geval voor de reactie,
en ik ga zeker nog stoeien om de juiste setup te vinden.

Thankx,

Marcel

J.A.F._Doorhof

#4
Tja,

Dat blijft een probleem  ;D.

Ik hebzelf ook speakers die tot zeer laag doorgaan (31,5Hz) maar als ik moest kiezen (gelukkig hoef ik dat niet), dan zou ik zeer zeker small overwegen.

Ten eerste heb je zo een veel betere controle over je bass weergave en je kamer.

En ten tweede ontlast je je mainspeakers van de vaak vermogenvretende bassen.

Aan de andere kant, vooral voor muziek is het van belang dat je een ZEER goede subwoofer gebruikt, en daar zit vaak het probleem. Een goede muzikale sub is gewoon zeer moeilijk te vinden, vandaar dat ik hem zelf maar ben gaan bouwen.

Gewoon testen en serieus luisterwerk zijn de enige oplossing.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mollieman

#5
Hoi Frank,

dank voor de respons.  ;D

ik heb even zitten testen, de sub aangesloten middels
optie 3, de speakers op SMALL.
het klinkt ruimtelijker, beter naar mijn mening.

ik heb even zitten testen met een audio-cd
en dat kwam eigenlijk ook wel goed tot z'n recht.
ik ga zeker nog val alles proberen de komende dagen
zeker middels jouw/jullie input.
super gewoon  8)

volgens mij heeft de subwoofer nu meer controlle,
omdat ik ook wat last had van dat het geluid uit de sub
nogal na bleef galmen (of hoe noem je dat)
dat kwam aan de ene kant omdat ik niet goed gelezen had
dat de subwoofer minimaal 10 cm van de muur af moest staan!
hehehehe
maar ik vindt dat het nu nog beter is geworden,
de bass is strak, hard en houdt op wanneer het moet!
zoals gezegd, het is een beest van een subwoofer
zeker voor de bescheiden woonkamer die ik ermee vul. :-)
als hij echt loopt te blazen, komt er een stoot lucht uit
dat wil je niet weten, vandaar anders neergezet, zodat dit geen probleem meer kan zijn, als dat eventueel terugkaatst.

nogmaals bedankt voor jullie reacties,
en als ik weer meer getest heb, laat ik het weten natuurlijk.

Groeten,

Marcel

J.A.F._Doorhof

#6
De plaatsing van je sub is HEEL belangrijk.
Voor mij werkt het beste om de sub tussen de mains in te plaatsen, maar ik heb al bij verschillende klanten moeten uitwijken naar plekken NAAST de mains.

Maar als startpunt zou ik beginnen tussen de mains.

We hopen je natuurlijk ook met andere posts te zien  ;D ;).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#7
Hoi mollieman,

Ja, voor muziek is de afstelling van de sub wat kritischer.

Bij film valt het niet altijd op als het niet optimaal is, maar bij muziek wel: bij overlap van bastonen (die dan zowel door de sub als de mains worden weergegeven) of een verkeerd volume (te hard/zacht) hoor je meestal wel als 'er klopt iets niet'.

En zoals Frank al zegt, plaatsing is ook belangrijk. Ik heb wel eens gehad dat de sub aan de zijwand van de kamer welliswaar een mooie vlakke response gaf (alle bas frequenties vrijwel even hard), maar de 'punch' was weg: een trage na-ijlende bas was het resultaat  :-[ Dit hoeft niet altijd te gelden, daarom is experimenteren en veel luisteren de enige manier om erachter te komen.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P