Betere kwaliteit t.o.v. makkelijkere plaatsing

Started by Marco, January 14, 2002, 16:36:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marco

Hallo forumgenoten,

Als newbie wilde ik dit forum maar gelijk binnenvallen met een dilemma  :).

Voor mijn HT is de keuze gevallen op de Tannoy Saturn serie. Als fronts staan reeds de S8. De center is nu onderweg (de S8C).

Voor de rears echter heb ik de keuze uit zuilspeakers (de S6), of 'kleintjes' (de S6LR). Mijn voorkeur gaat uit naar de zuilen. Waar ik echter bang voor ben, is dat de bank - waar ze schuin achter geplaatst worden - een hoop geluid tegen zal houden. Rugleuning en zuil zijn namelijk even hoog.
De kleintjes zijn kwalitatief minder, maar m.b.v. standaards beter plaatsbaar. Prijstechnisch maakt het allemaal niet zoveel uit.

De vraag is dus: wat weegt zwaarder; het principe van (bijna) gelijke speakers of de betere plaatsingsmogelijkheid ?

(Voor de volledigheid: woonkamer 25m2, waarvan voor HT 5*3m.
Tussen bank en achtermuur is eventueel een ruime meter beschikbaar.)

Graag zou ik jullie meningen hierover horen. Mijn dank is alvast verpletterend  :)

Groeten,
Marco

PS altijd makkelijk : http://www.tannoy.com/frame.cfm?ID=1&D=1
Arcam avr-200, Tannoy Saturn S8 en Revolution Signature DC4, Rel Strata V, Nordost, Panasonic TX-P55ST50, Dune Smart B1, Sonos, Arcam rDac

J.A.F._Doorhof

Hi,

En welkom op ons forum.

Tja, een moeilijke keus, maar het kan makkelijk zijn.

Voor achterspeakers prefereer ik dat de speakers iets boven je hangen, maar er zijn ook aanhangers van de speakers op zo een hoogte dat de tweater op oorhoogte zit.

Wat je zou kunnen doen (heb ik ook tijden gedaan), is de zuilen gewoon op verhogingen plaatsen, zodat de tweeter OF op oorhoogte komt OF ongeveer 20CM boven je hoofd.

Kleinere achterspeakers hoeven in GEEN enkel geval slecht of zelfs minder te zijn. Wat wel zeer belangrijk is, is dat zel allemaal een gelijke klank hebben, als de kleine exact gelijk klinken aan de zuilen maar alleen wat minder diep doorlopen heb je geen enkel probleem. Daarvoor gebruik je namelijk je bassmanagment.

Persoonlijk kies ik altijd voor Bazuinen voor (zuilen) en Oktaven achter (kleinere speakers). Dit is alleen niet helemaal een eerlijk vergelijk omdat deze speakers er op gebouwt worden om een gelijk klankkarakter weer te geven. Met een commercieel merk is dit altijd afwachten.

Wat ik je aanraadt om de kleine gewoon eens om te wisselen met je fronts en te testen of ze een gelijke klankkleur hebben, wissel bv alleen je rechter om en kijk of je klankbeeld nog steeds klopt. Als dit in grote lijnen in orde is, dan kun je de kleinere kopen, als dit niet klopt dan moet je echt de zuilen achter zetten.

Laat je niet leiden door BAS weergave, klankkarakter is het allerbelangrijkste voor een goede filmweergave.

Een goed voorbeeld is de film Tarzan (Disney) ik ben even de scene kwijt, maar er is een scene waar de stem van de Moderator van voren ineens van achter komt. Die stem moet natuurlijk wel gelijk blijven.

Laat je ervaringen eens weten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marco

#2
Frank, bedankt voor je snelle reactie !

Ik heb toendertijd alleen de set beluisterd met de zuilen als rears. Misschien kan een 2e sessie met daarbij een beetje expirementeren geen kwaad  :).

Ik ging er trouwens vanuit dat als speakers uit dezelfde serie komen, zoals in dit geval Saturn, de klankkleur wel hetzelfde zou zijn. Maar dat hoeft dus niet perse ?

groeten,
Marco
Arcam avr-200, Tannoy Saturn S8 en Revolution Signature DC4, Rel Strata V, Nordost, Panasonic TX-P55ST50, Dune Smart B1, Sonos, Arcam rDac

J.A.F._Doorhof

#3
Jammer genoeg is dat inderdaad in 90% van de gevallen zo.
Vandaar dat je beter eerst goed kan luisteren.

De speakers binnen een serie kunnen wel eens een totaal ander klankkarakter hebben.

Vooral met Centers is dit vaak een HEEL groot probleem.
Daar valt het namelijk ook het meeste op.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

#4
Hoi Marco

Als je de kans hebt zou ik de zelfde speakers nemen ook omdat meer kanaals audio er aan komt dan heb je het zeker nodig
Een ander voordeel ten opzichte van kleine speakers is dat je de sub een beetje ontziet omdat grotere speakers meer aan kunnen
Als ze te laag staan zou ik ze nu wat hoger zetten of eens een andere bank kopen

Rob

J.A.F._Doorhof

#5
Zie je wel, zoveel mensen zoveel meningen.

Meestal worden de speakers op large gezet om de volgende redenen:

1.
De speakers kunnen simpel weg niet laag genoeg.

2.
De speakers kunnen wel laag, maar door de lage frequenties naar de sub te sturen ontlast je de speakers en kun je rekenen op een betere weergave van het overige spectrum.

Je moet gewoon zelf experimenteren met de opstellingen. Voor multichannel muziek is vaak geen bassmanagment mogelijk (hoewel dat nu steeds vaker WEL mogelijk is), in dat geval heeft Rob helemaal gelijk en zou ik de zuilen nemen.

Een andere bank kopen kan moeilijk zijn, probeer maar eens een bank te vinden die je goed vindt en met een lage leuning, het is mij nooit gelukt :)

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marco

#6
Een schone taak is weggelegd voor Jan des Bouvie lijkt me :"ontwerp een akoestisch verantwoorde bank"  ;D

Misschien heel suf, maar ik had er eigenlijk nooit aan gedacht om de zuilen (eventueel) op standaards te zetten :-[. Je gaat er automatisch van uit dat die gewoon op de grond staan. Simpele, doch doeltreffend.
Soms moet je NIET verder kijken dan je neus lang is blijkt maar weer......

Ik zal maar eens kijken of er goeie standaards van ca. 20cm te vinden zijn.

Groeten
Arcam avr-200, Tannoy Saturn S8 en Revolution Signature DC4, Rel Strata V, Nordost, Panasonic TX-P55ST50, Dune Smart B1, Sonos, Arcam rDac

J.A.F._Doorhof

#7
Ik heb ze ooit op 90cm hoogte gehad (de standaards)  ;).
En tegen elkaar gericht, dit gaf een zeer mooi diffuus klankbeeld van achteren voor films.

Alleen met multichannel muziek was dit een wat minder goede oplossing.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raf1

#8
Marco,

Jouw "probleem" is mijn "nieuwe" stokpaardje!
Voor het beste surround resultaat, gelden 2 zaken:
identieke speakers, en optimale plaatsing voor de speakers, ongeacht kamer inrichting.
Elke afwijking van deze 2 zaken, zal meestal tot een "minder" resultaat leiden.(al zal je daar ook gelukkig mee zijn)
Maar jij hebt reeds 2 speakers, die "lastig" voor het volledig uitvoeren van de 2 genoemde zaken zijn.
Het is beter om speakers te hebben die aan de 2 criteria voldoen, dan dat het "goede" normaal gebruik stereo speakers zijn.
Als je nu mocht kiezen, en je zou goed bekijken waar en waarom je de 5(6) speakers voor surround het best kunt plaatsen, zouden het naar aller waarschijnlijkheid geen "vloerstaanders" worden.
Ook "boekenkast" types geven een zeer goed geluidsbeeld, en zeer vele malen beter plaatsbaarder.
Zeker als muur en of plafond gebruikt worden.
Deze vlakken geven de mogelijkheid om de speaker precies daar te krijgen waar  hij optimaal in het geheel zijn werk kan verrichten, en dat zal altijd het beste resultaat geven.

Groetjes,

Raf.

Marco

#9
Raf,

Interessante theorie! Ik geloof zeker dat identieke speakers vanaf het plafond een spectaculair resultaat opleveren voor surroundgeluid. Even los van het feit dat het in mijn kamer geen gezicht zou zijn (ontwerpers van nieuwbouwhuizen gaan ervan uit dat de mens alleen maar korter wordt i.p.v. langer en passen de hoogte van het plafond daarop aan >:( ). Maar het idee van geen obstakels tussen luisteraar en speakers is inderdaad prettig. Heb jij dat thuis zo in je set?

Toch zou ik bij een nieuwe keuze waarschijnlijk nog steeds voor zuilen als fronts kiezen. Mijn uitgangspunt is altijd geweest dat het stereogeluid voor muziek het belangrijkste is. En door iedere keer weer een paar maandjes te sparen wil ik de HT stukje voor stukje compleet maken. Maar films blijven voor mij ondergeschikt aan muziek. En surround vind ik bij muziek minder interessant, dus de rears zijn dan ook minder belangrijk dan de fronts.

Groeten,
Marco
Arcam avr-200, Tannoy Saturn S8 en Revolution Signature DC4, Rel Strata V, Nordost, Panasonic TX-P55ST50, Dune Smart B1, Sonos, Arcam rDac

Raf1

#10
Marco,

Er was (ooit) een tijd dat menigeen absoluut geen TV-toestel in zijn woonkamer wilde.
En BB-TV's zitten nu in zo'n zelfde situatie!
Dat er geld gepompt wordt in NXT-technologie(platte speakers) en plasma-TV's duid op het "aanpassen" van het "uiterlijk" van de meest "storende" objecten in de leef omgeving, met "alle" consecuenties voor de te leveren prestatie.
Dus er zit nogal wat aan te komen, anders zou er niet op ingespeeld worden.
Multikanaalgeluid is "here to stay", en "grote" display's ook!
Waarschijnlijk moet Jan de Bouvrie eraan te pas komen, om het meer "sociaal" acceptabel te maken.
Ikzelf heb een "dedicated" ruimte.
(ik weet het, is zeer laf want mijn woonkamer ziet er doodnormaal uit)
Die (vrijwel)geheel zwart is, dus je kunt mijn speaker's ook niet eens zien als je zou willen.
En je visie dat surround je nog niet echt bekoord, en muziek je voornaamste bezigheid is, dat heb ik de afgelopen jaren (veel)meer gehoord.
Menigeen die dat uitsprak, is thans (zwaar)DVD-verslaafd.
(ook wat muziek aangaat)

Groetjes,

Raf.

Marco

#11
Goeiemorgen Raf,

Dat de ontwikkelingen in de toekomst richting platte speakers gaan, geloof ik wel. Ik denk echter dat dat toch nog jaren zal duren eer dat ook een beetje zal doorbreken (niet echt op ratio gebaseerd, maar domweg een gedachte). Hoeveel mensen (voornamelijk/alleen maar mannen) vinden het stiekum toch wel erg gaaf/mooi om 2 van die 'grote jongens' in de kamer te hebben staan ? Ik vrees aardig wat.

Muziek en surround...hmmm...ben toch wat sceptisch. Ik weet niet hoe dat zal gaan in de toekomst, maar ikzelf heb domweg niks met instrumenten rondom je heen. Behalve misschien bij klassieke muziek of dance. Verder wil ik gitaar/bas/drums/etc. toch gewoon van voren horen komen.
We shall see :).

Een dedicated HT-ruimte ? Da's wel iets om jaloers op te zijn. Wellicht bij een verhuizing, dat het er nog eens van zal komen :).

Groeten,
Marco
Arcam avr-200, Tannoy Saturn S8 en Revolution Signature DC4, Rel Strata V, Nordost, Panasonic TX-P55ST50, Dune Smart B1, Sonos, Arcam rDac

J.A.F._Doorhof

Platte speakers zullen het nooit helemaal worden, of ze moeten een manier vinden om de basweergave toch redelijk te laten klinken.

Electrostaten zul je zeggen, maar reken daarmee altijd op een probleem met plaatsen, dit soort speakers kun je veel moeilijker plaatsen dan een gewone conventionele speaker.

Muziek om je heen KAN heel mooi zijn. Ik heb opnames waar het echt HEEL goed is gedaan. Denk bv aan Diana Krell, daar hoor je je surrounds niet totdat je ze uitschakeld, het kan ook heel irritant zoals bv BoysIIMan, en zanger die in je nek hijgt is niet echt natuurlijk  ;D.

Ophanging van speakers klinkt heel leuk, maar hou er ten alle tijden rekening mee dat je tweeters van je fronts (en het liefst ook van je backs & sides) op oorhoogte zitten. Als je dat niet doet met je fronts dan krijg je echt een heel vreemd klankbeeld.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marco

#13
Nou, het zijn uiteindelijk toch twee S6 speakers geworden (de zuilen dus). Vanmiddag besteld en vanavond worden ze al bezorgd 8).
Op naar de volgende stap: sparen voor een sub :)

Groeten,
Marco
Arcam avr-200, Tannoy Saturn S8 en Revolution Signature DC4, Rel Strata V, Nordost, Panasonic TX-P55ST50, Dune Smart B1, Sonos, Arcam rDac