Project FAP

Started by Gerrit Pols, July 17, 2006, 12:53:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BernHardN

Lekkere rotzooi geeft dat hè, en een beetje statisch gaat overal aan zitten.
maar wel een mooie oplossing  8)

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Erik van Voorst (in memoriam)

Het oog wil ook wat...niet geheel onbelangrijk bij HighEnd producten.... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

take5

WOW  O0

Al af??

P.S. fap fap fap

Gerrit Pols

Nee ze zijn nog niet af, de laatste tijd wat minder aan de luidsprekers kunnen werken, :( maar we zijn toch weer wat verder komen. :D

De luidsprekers zijn in de olie gezet, totaal nu 9 lagen. Denk dat het nu wel genoeg is. Verschillende lagen gepolijst met schuurpapier korrel 1200.
Danish Oil is wel tuig  :P (blijkt ook uit de aanwijzingen op de verpakking) dus tijdens het oliën een masker gedragen. Tijdens een eerste test had ik dat niet gedaan, wat resulteerde in hoofdpijn  :-\ en niet alleen bij mij maar ook bij de vriendin. :-*

De methode van Erik van Voorst door voor het oliën eerst het fineer met Rustin Plastic Coating te behandelen is niet (na)gedaan. Het leek mij een te groot risico, vooral omdat de laag niet te dik mocht zijn omdat anders de olie niet door het fineer opgenomen zou worden. Vandaar gelijk de olie erop.
Misschien kan achteraf de Coating aangebracht worden? Iemand ervaring?  ???


Gerrit Pols

#79
De kastjes voor de externe filters zijn gemaakt en van fineer voorzien. Ondanks dat er veel werk in zit, gooien we ze weg omdat we ze simpelweg niet mooi vinden.  :o

De "print" platen met het filters zullen samen in een aparte kast ingebouwd worden, De bodem afmetingen zullen de grondafmetingen hebben van de versterker en op de versterker geplaatst worden.
Het idee is verkregen van Dre  ;)uit een ander forum:
(zie foto en http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2180&postdays=0&postorder=asc&start=0).
Het zal een MDF kastje worden, dat zwart gespoten zal worden.

Nu is het wel zo dat de spoelen in het filter een bepaalde afstand/stand ten opzichte van elkaar moeten hebben. Zal het nu geen problemen kunnen geven wanneer het filter op een versterker geplaatst wordt waarin ook een trafo in zit?  ???

Het gevolg is wel dat er een berg aansluitterminals bij moeten komen. Elke luidspreker 4 stuks en de filterkast totaal 12. We moeten dus nog een keer naar Speaker en Co. Peter zal zich afvragen waarom ze nog niet spelen.  :-[

Wordt vervolgd....


HuubF

#80
Het zou ontzettend cool zijn als je ze, als ze eenmaal klaar zijn, zonder te beluisteren naar het grofvuil brengt en dan weer een nieuw project begint!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

sphere

Moet ie zeker eerst jou van te voren mailen over hoe laat, waar en wanneer  >:D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

HuubF

Inderdaad. ;D

Het ziet er allemaal zó gelikt en gedegen uit. Maar toch, als de speakers direct al perfect klinken is er een heus wonder gebeurd.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Wowly

Ik heb ook eriks advies niet opgevolgd. Waarom? ik denk dat een dergelijk (ver-)dun(d) lagjes vrijwel niets toevoegd van de eigenschappen van de coating, niet verlijmend, niet verstevigend, gewoon heel weinig. Ik heb eerst 2 lagen danish oil aangebracht om de dieptetekening aan te brengen, en daarna 6 lagen coating, die ik waarschijnlijk te dun heb aangebracht, (had flink moeten smeren ipv erg dun uitsmeren = strepen trekken)

Het geheel is nu erg mooi en vrij stevig, al had ik het veel steviger verwacht. Kan er nog een deukje induwen met een schroevendraaier bijvoorbeeld, en volgens al de halleluja verhalen over de coating zou dat niet kunnen..

Al met al toch fraai geworden:



Wowly

fgroen

Hoi Gerrit,

Wat ziet dat er mooi uit.

Een paar opmerkingen:

1. Pas op, dat de spoelen via het metaal van de versterker geen koppeling met elkaar gaan maken. (of dat het metaal van de versterker ahw een "rem" vormt op het veld van de spoelen: het wisselende veld van een spoel wekt wervelstromen op in nabij gelegen metaal. die stromen zijn hetzelfde als een kortgesloten wikkeling van een trafo. Dit heeft een aanzienlijke invloed op de werking van de spoel. Om die reden is de achterkant van mijn Donderstenen ook geen metaal (zou héél mooi zijn geweest), maar kunststof.)

2. Wat betreft aansluitingen: denk ook aan Neutrik Speakon connectoren. Is tot 8-polig te verkrijgen, werkt werkelijk fantastisch met zilveren kontakten en is in vergelijking tot het WBT-materiaal spotgoedkoop.

Het enige nadeel is dat het geen enorme berg goud aan je luidsprekers oplevert, maar een eigenwijze blauwe stekker...  ;D

3. Aan de kant van het filter zou je de verbinding naar je luidsprekers toe gewoon aan het filter vast kunnen solderen (filterkastje met staart). Dat scheelt weer 6 aansluitingen per kant en een kontakt overgang...
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gerrit Pols

Bedankt voor de reacties

Quote from: Wowly on February 11, 2007, 18:59:52
Ik heb ook eriks advies niet opgevolgd. Waarom? ik denk dat een dergelijk (ver-)dun(d) laagjes vrijwel niets toevoegd van de eigenschappen van de coating, niet verlijmend, niet verstevigend, gewoon heel weinig.
Beste Wowly, we zullen maar weer een testje doen met achteraf het aanbrengen van de Plastic Coating. Het zijn vloerstaanders dus er zal wel eens met de stofzuiger tegen aan gegaan worden, alle stevigheid is dus welkom.

Quote from: fgroen on February 12, 2007, 09:27:48
1. Pas op, dat de spoelen via het metaal van de versterker geen koppeling met elkaar gaan maken.
Beste Fokke, een testje zal dit uitwijzen, filter op de versterker versus filter op een zekere afstand.
Ondanks dat het kastje van Dre uit staal is, zal mijn kastje geheel van MDF gemaakt worden.

Quote from: fgroen on February 12, 2007, 09:27:48
2. Wat betreft aansluitingen: denk ook aan Neutrik Speakon connectoren. Is tot 8-polig te verkrijgen
Het enige nadeel is dat het geen enorme berg goud aan je luidsprekers oplevert, maar een eigenwijze blauwe stekker... 
Van het weekend toch maar naar Speaker & Co geweest en 16 Intertechnik aansluitingen gekocht. Een goedkopere variant als WBT, desondanks toch een hoop €€€€.

Quote from: fgroen on February 12, 2007, 09:27:48
3. Aan de kant van het filter zou je de verbinding naar je luidsprekers toe gewoon aan het filter vast kunnen solderen (filterkastje met staart). Dat scheelt weer 6 aansluitingen per kant en een kontakt overgang...
Voor de flexibiliteit toch gekozen voor allemaal aparte aansluitingen, zowel op de luidsprekers als op het filterkastje.
Het is trouwens een 2 weg i.pv. een 3-weg systeem. Zouden er 4 schelen per kant.

Het MDF filter kastje zal voorzien worden van een "glazen" bodem. Eventueel kan hij omgedraaid worden zodat het filter van boven zichtbaar is.
De aansluitingen zijn onder 45 graden geplaatst zodat de luidsprekerdraden mooi aangesloten kunnen worden.

Wordt vervolgd...


PS Fokke;    Peter en Janet waren zeer onder de indruk van de Donderstenen.

AlphaMale

Wauw!

Wat een mooie kasten! Goed bezig!  ;D
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

M. Volk

Ha die Gerrit,

Ziet er allemaal heel mooi uit. Waar haal je de tijd vandaan!

Even voor mij als leek (reageer maar), waarom zit het filter niet gewoon in de luidspreker kast?

Als je het filter op je versterker plaats wees er dan wel zeker van dat deze niet stoort op je filter. De voeding van je versterker kan nogal wat "vuil" opleveren. Als je hem kan horen is dit mogelijk al een teken.

Moet je de behuizing ook niet bekleden met lood. Dit heb je misschien nog wel over van je boxen. Vwb de EMC afscherming kan dit goed werken. Ook twee compartimenten maken in je filter behuizing kan problemen voorkomen.

Geeft de bekabeling tussen het filter en de boxen zelf geen problemen? Kunnen de kabels onderling niet op elkaar gaan storen?

Ik kan niet wachten tot ik ze kan horen.

Groetjes, Margaret.

Gerrit Pols

Weer wat verder gekomen. Het gaat allemaal wat langzamer, ben op dit moment ook met een schutting bezig die er door de storm van 4 weken geleden uitgeblazen is. >:(

Quote from: M. Volk on February 24, 2007, 09:47:38
Even voor mij als leek (reageer maar), waarom zit het filter niet gewoon in de luidspreker kast?

Ha die Margaret,
Leuk dat er eens een vrouw reageert!  Die discussie over het filter heb ik al natuurlijk thuis ook al gehad (WAF). Maar wanneer de spoelen op minimaal 20 cm van elkaar moeten komen past dat niet eens in de kast. Ondanks dat dit met het oorspronkelijke ontwerp nogal eens gedaan werd, zie bijvoorbeeld: http://www.moritznet.nl/Speakerbouw.htm. We gaan gewoon voor de veilige beste mooiste weg.

Quote from: M. Volk on February 24, 2007, 09:47:38
Als je het filter op je versterker plaats wees er dan wel zeker van dat deze niet stoort op je filter. De voeding van je versterker kan nogal wat "vuil" opleveren. Als je hem kan horen is dit mogelijk al een teken.

Moet je de behuizing ook niet bekleden met lood. Dit heb je misschien nog wel over van je boxen. Vwb de EMC afscherming kan dit goed werken. Ook twee compartimenten maken in je filter behuizing kan problemen voorkomen.

Geeft de bekabeling tussen het filter en de boxen zelf geen problemen? Kunnen de kabels onderling niet op elkaar gaan storen?

Een test zal het allemaal moeten uitwijzen. Bekleding met lood zorgt er niet voor dat magnetische velden tegengehouden worden. Zoals Fokke ook al aangaf, moet er geen koppeling van de spoelen door het metaal kunnen ontstaan.
Als test kunnen we er altijd nog een plaatje lood of staal onder leggen.
Ik verwacht niet dat de bekabeling problemen zal geven. Bi-wiring and amping wordt nu ook toegepast

Quote from: M. Volk on February 24, 2007, 09:47:38
Ik kan niet wachten tot ik ze kan horen.

Ik ook niet en je bent hierbij uitgenodigd om te komen luisteren.  ;)

Het kastje is eerst met een spuitbuis in de grondverf gespoten waarna het geheel geplamuurd is met lakplamuur. Daarna na het gladschuren in de matte zwarte lak gespoten, ook uit een spuitbus. Totaal heb ik er 2 x 2 spuitbussen opgespoten.
De spuitbussen zijn gekocht bij de Action voor maar 1,99 Euro stuk.  ;D

Er moeten nog een paar details aan de luidsprekers zelf gedaan worden, voordat ze naar beneden de woonkamer in kunnen. Zoals de Spikes en het "aambeeld" voor de drivers.

Wordt vervolgd....


Gerrit

BernHardN

Dat ziet er netjes uit.....

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

HuubF

Quote from: Gerrit Pols on March  1, 2007, 21:33:45
Weer wat verder gekomen. Het gaat allemaal wat langzamer, ben op dit moment ook met een schutting bezig die er door de storm van 4 weken geleden uitgeblazen is. >:(

Naar analogie met de speakers denk ik dat je de schutting op zolder aan het bouwen bent, en er pas mee naar buiten komt als hij tot in de puntjes geschuurd, gefineerd, gelakt, nogmaals geschuurd, gelakt en andermaal geschuurd en gelakt is!

Even zonder gekheid: sluit die speakers nou eens aan man! Ze moeten ook nog maanden inspelen, hoor!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

fireman

#91
Ik heb niet alles gelezen, maar dit is  :o  :o  :o CoooooooLLLLL  :o  :o  :o

Zeer mooi, als het ook nog zo klinkt dan is dat echt super.

Waarom heb ik dit draadje niet eerder gezien  ???


Dit snakt naar een herbouw of een nieuwbouw van de eve's  :-*  ( iemand eve's kopen ?? )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Gerrit Pols

#92
Het is gelukkig niet zo mooi weer geweest om aan de schutting te werken, dus weer wat verder gekomen. ;)

Quote from: HuubF on March  2, 2007, 08:28:20
Naar analogie met de speakers denk ik dat je de schutting op zolder aan het bouwen bent, en er pas mee naar buiten komt als hij tot in de puntjes geschuurd, gefineerd, gelakt, nogmaals geschuurd, gelakt en andermaal geschuurd en gelakt is!

Even zonder gekheid: sluit die speakers nou eens aan man! Ze moeten ook nog maanden inspelen, hoor!

Het wordt wel een schutting met een fundering, dus niet zomaar wat. Misschien moeten we er een topic in Afterhours aan wijden.

Het "aambeeld" van de drivers bestaat uit een MDF ring. De ring is aan alle zijde afgerond, Om de drivers wordt rubber of vilt geplakt zodat ze afsteunen tegen het "aanbeeld" .

De luidsprekers zijn vandaag van de zolder naar beneden geschouwd. Heb hiervoor een draagbaar gemaakt omdat ze door de ronde vorm niet vast te houden zijn. De eerste samen met mijn vriendin,  :-* de tweede toch maar met m'n zwager.
Beneden gekomen hebben we maar eens gewogen.

We wisten dat ze zwaar waren maar 65 kg per stuk. :P :P
En dan gaat er nog 8,2 liter (ongeveer 13,5 kg) zilverzand in en de drivers en spikes van 4,5 kg. Totaal zullen ze rond de 83 kg wegen.

Vandaag begonnen het zilverzand op 200 graden voor een uur in de oven te drogen.

Wanneer ze met zand gevuld zijn worden, zullen de spikes gemonteerd worden. Het moeilijkste zal dan zijn om ze rechtop te zetten.

wordt vervolgd....

HuubF

Ziet er prachtig uit! ;)

Is die ongelofelijk sexy blote voet van je vriendin?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Peerless Monster

Ik had dit topic nog nooit eerder gezien.
Impressive en boeiend!
Heb er zelf ook weer van op gestoken.
Het viel me op dat de netheid waarin de speakers worden gemaakt maar zelden zo goed is.
Mijn complimenten en ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Gerrit Pols

Weer verder gekomen en ze hebben ze spelend gekregen! :D


De onderzijde van de luidspreker is nu ook gevuld met zilverzand, totaal is er 10,75 kg ingegaan. Iets minder dan berekend, dit komt waarschijnlijk door de dichtheid van het zand en het Pirtex. Pirtex dient om druk op het zand te houden. Daarnaast kan de ruimte nooit volledig gevuld worden.

Het totale gewicht met de drivers is 80 kg per stuk. :P

Vandaag de drivers er ingezet en de nodige kabels op lengte gemaakt en ze doen het.  ;D

Ze klinken goed.  :D Dit is de eerste luidspreker die ik maak en heb nog niet de kennis om het goed te beoordelen.
De komende weken zullen we ze inspelen.

Een van de frontjes moet nog afgemaakt worden.
De luidspreker staat nu nog op een plaatje MDF. Dit maakt het makkelijker om ze door de kamer te schuiven. Wanneer de juiste positie bepaald is zal dit weggehaald worden.
De luidspreker kabels zullen ook nog netter gemaakt worden.


Wordt vervolgd....


Gerrit

sphere

Fantastisch Gerrit!!!  :o
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

HuubF

Ziet er werkelijk schitterend uit, gefeliciteerd. ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

mikeske

Wow, dat ziet er prachtig uit zeg  :o
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

-madison-

 :D Prachtig resultaat!! Gefeli O0
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.