Project FAP

Started by Gerrit Pols, July 17, 2006, 12:53:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Benco

Netjes ! , zeer netjest ! eigenlijk nog netter dan zeer netjes ! :-)

Gerrit Pols

#51
Quote from: HuubF on November 27, 2006, 14:07:35
Je zou na al deze maanden noeste arbeid bijna vergeten dat er ook nog units in moeten.

De drivers moeten nog gekocht worden, eerst nog even wat sparen :(. We moeten half december ook nog mijn verjaardag vieren waar ook nog eens honderd mensen willen komen. Je wordt maar 1 keer 40 toch.... Maar de bedoeling is dat ze toch eind volgende maand gekocht gaan worden. Dan kunnen ze ingefreesd worden.

Quote from: fgroen on November 27, 2006, 10:59:40
Heb jij dat fineer gewoon "erop gestreken" zonder aanpersen (dus gewoon alsof je een overhemd strijkt)?

Een overhemd strijken heb ik nooit gedaan  ;) dus weet niet of ik dit nu het zelfde doe. En zoals je kunt zien laat ik dit ook nog gedeeltelijk door mijn vriendin doen. We zorgen er wel voor dat het goed warm wordt en oefen gewoon druk uit op het fineer met het strijkijzer zelf. Strijkijzer staat hierbij tussen de 1 en 2 stippen. Waar het fineer oversteekt kun je aan de onderzijde de warmte goed voelen. 

Quote from: BernHardN on November 27, 2006, 13:58:16
ga je straks alles in huis fineeren?

Dit is de eerst keer dat we gefineerd hebben en het viel niet tegen :D. Veel meubels heb ik uit massief hout gemaakt, waarbij het hout nogal eens ging werken :(. MDF fineren is dan toch een mooi alternatief. :)

Groeten,

Gerrit

fgroen

Quote from: Gerrit Pols on November 27, 2006, 20:31:09
Een overhemd strijken heb ik nooit gedaan  ;) dus weet niet of ik dit nu het zelfde doe. En zoals je kunt zien laat ik dit ook nog gedeeltelijk door mijn vriendin doen. We zorgen er wel voor dat het goed warm wordt en oefen gewoon druk uit op het fineer met het strijkijzer zelf. Strijkijzer staat hierbij tussen de 1 en 2 stippen. Waar het fineer oversteekt kun je aan de onderzijde de warmte goed voelen. 

Ah! dus dat fineren was niet zozeer iets dat je samen met je vriendin leuk vindt, maar meer een bevestiging van het rollenpatroon...   :-X :D :D ;D ;)

Anyway, jouw werkwijze (of beter gezegd: jullie werkwijze) vergelijk ik inderdaad met overhemden strijken. Zal ik ook eens proberen met mijn A4-tjes. Hoewel die zó klein zijn, dat het kwa tijd toch niet veel uitmaakt.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gerrit Pols

De eerste luidspreker is gefineerd.  :D Er moet nog wel wat aan gepolijst worden om het zaakje egaal glad te krijgen. Het geheel ziet er erg strak uit.
Een klein probleempje: Op de delingen van het fineer zelf is, zijn een paar haarschuurtjes ontstaan  :o. Deze zijn maar een haar breed, maar ze zijn er wel.
Hoe kunnen we deze het beste dicht maken?
Wanneer we het met Gupa dichtmaken kan het zijn dat dit te zien is als de luidspreker geolied gaat worden.
Of moeten we er misschien niets aan doen en het met de olie en fijn schuurpapier dicht schuren?
Of de methode van Erik van Voorst door voor het olieen eerst het fineer met Rustin Plastic Coating te behandelen. Wat zou de beste manier zijn?  ??? Graag jullie advies.

Ook nog even bij Speaker & Co geweest voor luidsprekerdoek, Voorlopig gekozen voor Levergrijs (betere omschrijving nog niet verzonnen). S & C zou ook nog navraag doen voor Antraciet kleuring doek, dit was niet op voorraad. Dan wordt de keuze gemaakt.

Deze week zullen we beginnen met de tweede kast.

Wordt vervolgd....

dre73

ik heb precies hetzelfde probleem gehad,bij mij kwamen de scheurtjes pas na een paar dagen in het zicht.
ik heb ze nooit helemaal uit het zicht gekregen,wat kan de oorzaak zijn?
misschien vochtigheidsgraad?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Interficior

Quote from: dre73 on December  3, 2006, 16:48:09
ik heb precies hetzelfde probleem gehad,bij mij kwamen de scheurtjes pas na een paar dagen in het zicht.
ik heb ze nooit helemaal uit het zicht gekregen,wat kan de oorzaak zijn?
misschien vochtigheidsgraad?
Waarschijnlijk wel. De temperatuur zal dan wel gestabiliseerd zijn. Aan de andere kant, dre73, jij hebt Wengé gebruikt, dat splijt ook waar je bijstaat natuurlijk.
Take it or lease it

dre73

de wenge splinterd inderdaad waar je bij staat,ik had het expres al 2 weken in de ruimte gelegd waar ik het ging fineren,maar helaas. :-[
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik van Voorst (in memoriam)

#57
Dat ziet er vervelend uit... :-\

Als het niet echt in het zicht zit dan.....

Anders zou ik het opnieuw doen......veel werk maar je blijft je eraan ergeren....

Heb je ge-acclimatiseerd en de droge delen over elkaar heen afgesneden en met veel tape tegen-elkaar aangetrokken....en verlijmd rekening houdend met de vochtigheidsgraad.....

Sommige mensen hebben vaak een eerste keer "geluk" en denken meteen dat fineren makkelijk is....maar helaas ...het blijft moeilijk...er kan veel foutgaan... :'(

Dat lakken met Plastic is alleen een beetje preventief werk voor hoekrandjes....die zullen dan met de tijd minder snel (of niet) open gaan staan....

Never ever met dat vloeibare/kneedbare hout aan de gang gaan...buiten het feit dat het erger in het zicht komt...je smeert ook ogenblikkelijk de nerven er omheen dicht !!!!

Succes
Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Gerrit Pols

Erik bedankt voor het al het medeleven.

De haarscheurtje zijn heel erg smal en je moet er met je neus boven opzitten.  Het flitslicht maakt het erger dan het is. Ik heb zelf het idee dat ze iets smaller geworden zijn en kunnen gemakkelijk dicht geschuurd worden. Dus ik denk dat het schuren en de olie weg te krijgen is, mits de olie een fixerende werking heeft?  ???

Het fineer was flexplaat (fineer op papier) en is in 1 stuk erop geplakt. De scheurtjes zijn op de fabrieksdeling ontstaan. De flexplaat lag al meerdere weken te acclimatiseren.

Ik denk dat het is ontstaan doordat de vochtigheid tijdens fineren zelf veranderd. Eerst smeren we er vochtige lijm op dat weer opdroogt. Daarna gaan we het erop lijmen door er met een warm strijkijzer overheen te gaan. waardoor een gedeelte van het vocht zal gaan verdampen. Dat het überhaupt nog goed gegaan is. :o

We zullen een fout proefstukje maken en hierop de repareermethode proberen. Jullie worden op hoogte gehouden......



fgroen

Bij mij kiert het ook een beetje bovenop de speaker. Hoewel niet zover als bij jou, is het wel zichtbaar van heel dichtbij. Ik heb er verder niets aan gedaan, en besloten dat ik mezelf er niet aan ga ergeren.  8)

De olie heeft bij mij de pijn wel een beetje verzacht, maar helemaal weg krijg je die kier niet met olie.

Ik weet niet, of zaagsel (eigenlijk schuursel) van het betreffende fineer met olie iets zou doen... Er zijn wel mensen die hun speakers met blanke lak hebben afgewerkt, die schuursel met lak vermengd in kieren hebben gestopt. Door het gebruiken van lak als fixeermiddel voor het zaagsel alsmede afwerking, gaat dat denk ik wel goed. Je moet in ieder geval ook nooit witte houtlijm gemengd met zaagsel toepassen, na oliëen zul je dan een enorme witte vlek rond je kier krijgen. Omdat PVAC-lijm een thermoplast is (een eigenschap waarvan we dankbaar gebruik maken) versmeer je het alleen maar als je het weg probeert te schuren. m.a.w.: je blijft het altijd zien.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ja ik weet wat je bedoeld...ik heb ook diverse stukken liggen "af fabriek" waarbij het toch nog is gaan werken   :(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Gerrit Pols

Een grote stap verder.....
Mijn verjaardag gevierd en toch nog wat geld over in deze dure maand :D. We hebben dus de drivers en filteronderdelen gekocht. Net nog voor de kerst konden we ze gisteren ophalen bij Speaker & Co.  ;D
We hebben de komende dagen dus iets om te doen.

Het fineren is nagenoeg klaar er is nog 1 voorkant te doen. Dan kunnen de gaten voor de drivers er in gefreesd worden.
Gelijk dus maar begonnen met een cirkelmal voor de bovenfrees. Als draaipunt is een 6 mm centreerstift gebruikt. Om uitlubberen van het draaipunt tegen te gaan hier een stalen strip gemonteerd. De MDF plaat is aan alle kanten afgerond om beschadigingen aan het werkstuk tegen te gaan.

Ben aan het puzzelen geslagen met het filter. Omdat het filter los van de luidsprekerkast komt, wil ik dit zo slank en lag mogelijk houden. De beide spoelen komen plat te liggen (Hart op Hart 21 cm). Dit moet volgens alle informatie ver genoeg van elkaar af zijn. :-\
Het is voor mij de eerste keer dat ik een luidspreker aan het bouwen ben en dus ook de eerste keer een filter. Zit er een + aan een spoel? ???. Zit de + aan de binnen of buitenzijde van de spoel, of is er misschien een voorkeur.


Binnenkort dus de gaten erin, spannend want het moet in 1x goed zijn.

Groeten en prettige Kerstdagen toegewenst. :D

Gerrit

HuubF

Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Gerrit Pols

Het begint nu ergens op te lijken. :D

Eerst de centreergaten gemaakt met een handig Sinterklaas cadeautje. Hierin als draaipunt voor de cirkelmal een paspen geslagen. De sparingen voor de aansluitingen van de tweeter eerst geboord voordat er gefreesd werd.
Toen gaan frezen  :o en alles is goed gegaan.  ;D

De drivers passen er strak in. De schroeven dienen ervoor om ze er weer eruit te kunnen halen.
Gestart met de huisjes voor de externe filters.


Wordt vervolgd.....

Merijn

Sweeet! Dit is echt tof gedaan.  8)

Als de kieren tussen het fineer en de mdf zitten werkte het bij mij heel goed om met een injectiespuit met naald de afwerklak op de hoeknaad te injecteren. Dus niet door het hout heen he! Wel persen nadat het overtollige lak netjes is weggevloeid. Ik gebruik Jachtlak van Sikkens en dat 7% verdund met de bijbehorende verdunner. GEEN thinner pakken als dat niet eerst geprobeerd is op een teststukkie. Voor olie weet ik het niet, maar zou het niet mengen met het zaagsel. Goede kans dat het donkerder wordt... Succes!
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Gerrit Pols

Start gemaakt met de filters. Alles hardwired op een MDF Plaatje. De verbinding tussen de drivers en het filter zal rechtstreeks zijn, dus zonder stekkers.

De kastjes voor de filters zullen ook voorzien worden van een bolle bovenkant gelijk als de luidsprekers en het geheel weer gefineerd.

Wordt vervolgd.....


Chimera

mooi werk!! Sta telkens weer versteld wat hier zoal in elkaar geknutseld wordt, echt prachtig.
Hoop dat het resultaat goed is :)

fgroen

En???

Kun je de verleiding weerstaan om de boel even aan te sluiten en te luisteren?  ;D

Ziet er allemaal perfect uit.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gerrit Pols

De verleiding is wel erg groot :P, maar we moeten sterk zijn >:(.

Weet precies hoe het anders zal gaan: het werkt dus afwerken komt later en dan gebeurt het nooit meer.

Dus eerst afmaken...


Gerrit

fgroen

Quote from: Gerrit Pols on January  8, 2007, 11:00:26
De verleiding is wel erg groot :P, maar we moeten sterk zijn >:(.

Weet precies hoe het anders zal gaan: het werkt dus afwerken komt later en dan gebeurt het nooit meer.

Dus eerst afmaken...


Gerrit


:D :D :D :D

Heel goed, geduld is een schone zaak. Zeker als je met zulke mooie speakers bezig bent.

Het is wel herkenbaar. Mijn vorige speakers hebben op die manier 10 jaar lang dienst gedaan in hun nakie, oftewel "bare MDF".  :-[  :-X
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Benco

Quote from: Gerrit Pols on January  6, 2007, 19:14:55
Start gemaakt met de filters. Alles hardwired op een MDF Plaatje. De verbinding tussen de drivers en het filter zal rechtstreeks zijn, dus zonder stekkers.

De kastjes voor de filters zullen ook voorzien worden van een bolle bovenkant gelijk als de luidsprekers en het geheel weer gefineerd.

Wordt vervolgd.....



ziet er fraai uit , maar staan de spoelen niet te dicht bij elkaar ?
Das ook mijn probleem geweest




ik ben door rugproblemen e.d. nog niet verder geraakt , maar mn plan van hoe ik verder moet heb ik wel ... keep you posted , verder  vind ik fap een erg fraai project ! waaaaw !

fgroen

Ik schat dat bij Gerrit de spoelen hart op hart ongeveer 20cm uit elkaar staan.

Dat is volgens de info van Troels Gravesen geen probleem.

8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Benco

die tritec spoelen zijn gauw 95mm doorsnee  als je er zo tee te heb je al 190mm waartussen 200 mm spatie moet zitten ... 390mm das erg groot hoor zoveel plaats heb ik niet in mn kasten die maar 200mm diep zijn (binenkant) , ik ga het proberen oplossen door de speolen onder een hoek te zetten dat ze mekaar niet meer kunnen beinvloeden ...

Gerrit Pols

#73
Goed gezien Fokke 8). Ze staan 205 mm uitelkaar ;D

Benco, het gaat om de Hart op Hart afstand van de spoelen niet de afstand tussen de spoelen.

Ik heb de zelfde info gebruikt om de spoel afstand te bepalen. Ik wilde er niet één op de kant zetten omdat anders het filterkastje te hoog zou kunnen worden.

Deze vond ik ook nog http://www.moritznet.nl/Speakerbouw.htm hier zitten ze wel erg dicht bij elkaar.

Gerrit


Gerrit Pols

Deze week niet veel tijd gehad  :( wel nog even bezig geweest met de filterkastjes. De buitenkanten zijn gefineerd voordat de bolle bovenkant gemaakt wordt. Dit zal een scherpere overgang geven waardoor er minder geschuurd zal hoeven te worden. De onderzijde glad gemaakt door schuurpapier op de tafel te plakken en het kastje hier overheen te bewegen.

De onderzijde wordt doorzichtig zodat het filter bekeken kan worden 8). Hiervoor een plaat PMMA van 3 mm bij de Formido laten halen. Het spul is niet nagenoeg niet te zagen, het barst zo,  misschien als je klemt tussen twee platen MDF is het wel mogelijk, moeite heb ik niet genomen. Gewoon ingesneden met het obby mes en op de rand van de tafel gebroken. Daarna met het filterkastje als mal met de kantenfrees erlangs. Dat geeft wel een statische rotzooi :o.

Plaatje zal vast gezet worden met verzonken schroefjes.

NU beginnen met de mal voor het frezen, zal het zelfde gebeuren als de bovenzijde van de kasten zelf alleen met een kleinere radius.

Wordt vervolgd......