Project FAP

Started by Gerrit Pols, July 17, 2006, 12:53:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Movievault

Reeds prachtig werk geleverd.
Dit gaat zeker mooi worden.
Zorg dat alles goed in de lijm zit.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

fgroen

Waanzinnig Gerrit!

Ziet er werkelijk prachtig uit. Ik wil me niet eens een voorstelling maken van de kubieke meters stof die jij af hebt moeten voeren...  >:D

De vaart zit er in ieder geval goed in.  ;)

Grtz, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gerrit Pols

De kasten zijn nu naar de zolder verhuisd, deze moest daarvoor eerst opgeruimd worden, wat ook nog eens 2 dagen duurde. In ieder geval nu een schone en mooie werkruimte.

De binnenzijde van de kast is nu bekleed met lood en loodbitumen. Het lood is vastgezet met contactlijm. Hiervoor eerst het lood goed schuren en ontvetten.
Met witte houtlijm gaat het ook goed maar duurt langer voordat de lijm droog is, daarnaast is het klemmen ook een probleem door de afgeronde vorm.
Voor de zekerheid het lood ook nog vast gezet met 25 mm gedraaide draadnagels.
Het geheel met acrylaatkit afgedicht. Daarna de loodbitumen eroverheen geplakt. Dit is ook nog eens met speciale kit voor bitumen afgekit. Waarschijnlijk ook wat overkill, maar we waren er toch mee bezig.

Ik had nog een paar meter pneumatiek slang over, hierdoor zal de interne bedrading getrokken worden. Mocht het nodig zijn om de bedrading eens te veranderen kan dit eenvoudiger gedaan worden. De slangen vallen in het Pritex dempingsmateriaal. Achteraf was het mooier geweest deze in de constructie te verwerken, misschien iets voor de volgende keer.

Het tweeter gedeelte moet nog van wat loodbitumen voorzien worden en het Pritex moet aangebracht worden.  Op de achterzijde en bodem 42 mm, de zijwanden en bovenzijde met 20 mm, alles volgens het Ultimaxi ontwerp van Speaker & Co.
Achter het tweeter gedeelte en de gehele voet zullen gevuld worden met zand.

De boven- en onderzijde moeten nog vlak afgefreesd worden.
Losse terminals met lang draadeind zijn gekocht, ben er nog niet uit hoe deze te monteren, ter bescherming moeten ze wel in de kast vallen, hierbij moet dan ook nog rekening houden dat de opening gefineerd kan worden.

Wordt vervolgd...

Gerrit Pols

fgroen

Gaaf.

Goed te horen dat het projekt FAP voortgaat.

Zijn je kasten nog te torsen, of heb je straks een takel nodig om ze van zolder af te krijgen?

Doe je het frezen ook op zolder? Stoffige boel wordt dat...  8)

Die blauwe slangen... waar heb ik dat meer gezien??  ;) Erg strakke oplossing..  :)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gerrit Pols

Weer wat verder gekomen.

De boven en onderzijde van de kast zijn vlak gefreesd. Om het stof een beetje in toom gehouden met de stofzuiger aangesloten op de frees,
Om de doorgang van de slangen geheel dicht te maken, is er plaatje met veel kit en schroeven vast gezet. De gaten zijn verzonken, waardoor de kit er tussen geperst wordt.

De terminals zijn door middel van een mal verzonken uitgefreesd. Door een boring van 30 mm zijn de slangen naar de terminals geleid. Het gat is afgedicht met purschuim en kit. De terminals zijn in een demonteerbaar plaatje gemonteerd.

Pirtex is aangebracht en de kasten zijn gesloten.

Wordt vervolgd.... ;)

Gerrit Pols

nog een paar foto's

Gerrit Pols


Weer wat verder gekomen...

De baffle is handmatig op lengte gezaagd en daarna recht gefreesd. De zijkanten nu met 3 mm MDF bekleden. De buiging kan het MDF wel maken, maar ik was toch bang  :-\ voor spanningen in het materiaal waardoor later misschien scheuren kunnen ontstaan.

De platen heb dus eerst gebogen door middel van een tweetal balken, waarin met een schijffrees een 3 mm gleuf is gemaakt, en een tweetal draadeinden. De buiging is iets groter ingesteld dan de buiging van de luidspreker. Daarna de binnenzijde met een plantenspuit natmaken en een nacht laten staan.
Met als resultaat een gebogen plaat die nagenoeg de box volgt. :D

Gerrit Pols

Om de platen tegen de kast te plakken heb ik eerste een V-vormig bed gemaakt. Hierop werd een met lijm ingesmeerde plaat gelegd. Hierop de luidspreker en het geheel met vrachtwagen spanbanden in het matras gedrukt.


De MDF bekleding was extra groot gehouden. Het overtollige met de hand weggezaagd. Daarna met de kantenfrees aan de gang. Doordat de zijkant bol is, hiervoor een "tafeltje" gemaakt haaks ten opzichte van de baffle waarop de frees kon rusten. Met een zeer mooi resultaat.
De strakke overgang is niet te voelen.  ;D

Volgende stap zal zijn de boven en onderzijde af te sluiten.

Wordt vervolgd.....

BernHardN

 :o dat gaat wel goed komen

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Gerrit Pols

Weer wat verder gekomen :D:

De 3 mm MDF platen moesten nog aan de achterzijde van de luidspreker glad gemaakt worden. Door middel een tweetal geleidingen de gehele achterkant afgevlakt.

De onderzijde is afgesloten door een 12 en 30 mm MDF. Deze zijn door middel van lijm en schroeven vast gezet en met de kantenfrees glad gemaakt. Nadat de lijm opgedroogd is de schroeven verwijderd en glad geplamuurd.
Er zal nog 10 liter zand in de bodem van de luidspreker gegoten worden. Hiervoor zijn in de bodem gaten getapt voor M16 verzonken bouten. Mocht het zand nog wat inklinken is er nog wat pirtex in deze ruimte aangebracht. Dit zorgt voor spanning op het zand wanneer de luidspreker rechtop staat.

Donderdag naar de Arnhemse Fijnhouthandel geweest om fineer te halen. Er werd goed tijd voor ons genomen. verschillende soorten bekeken en gekozen voor Esdoon (Kuiperflex). Redelijk prijzig  :-\ als er twee platen aangeschaft moet worden als het net niet uit 1 plaat kan. Echter voor 4 euro een strijkijzer gescoord bij de kringloopwinkel ;D.

Ben nu een mal aan het maken voor de boven zijde. De bovenzijde zal niet zadelvormig worden, zoals de eerste tekeningen, maar bol in de diepte richting van de box. Ik heb afgezien van de zadel vorm omdat de achterzijde een scherpe hoek zou krijgen, ongeveer 70 graden, waardoor ik problemen verwachte met het fineren. Vandaar deze aanpassing.

Wordt vervolgd...

Gerrit Pols

Weer wat verder gekomen.

Eerst zijn er twee platen gemaakt van 22 mm die de vorm hebben van de bovenzijde van de luidspreker. De platen zijn gecentreerd door middel van deuvels, zodat ze nadat ze voorzien zijn van een bolling exact terug geplaatst kunnen worden.

De mal voor de bovenzijde bestaat uit een tweetal ronde geleidingen waarop een karretje met de frees heen en weer kan rijden.
Door nu het karretje over de mal heen te bewegen wordt de radius van 950 mm gevolgd. Door de mal steeds 4 mm te verplaatsen wordt het gehele oppervlak van voorzien van een bolling.
De geplastificeerde plaat (stuk afval) heeft al voordeel dat de mal er gemakkelijk overheen glijdt daarnaast is deze ook goed aan de maat.

Het koste 6 uur om de mal te maken en 25 minuten om het beide platen te frezen. ;)

De bovenzijde is nu gevuld met vogelzand. Dit is eerst 1,5 uur de oven in gegaan bij 180 graden om het geheel droog te krijgen. Gaten afgedicht met plamuur.
Hierop zal de bovenzijde geplakt worden. Misschien dat de bovenzijde nog voorzien wordt van een facet. Ben ik nog niet helemaal uit. ???

Wordt vervolgd...

fgroen

Vet Gerrit!!

Ziet er echt prima uit. Als hier fineer op zit, wordt het helemaal WAUW!!  8)

Vergeet je geen pneumatiek aansluitingen te maken om de compressor aan te sluiten?  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gerrit Pols

De bovenzijdes zijn er nu opgeplakt. Om het geheel goed aan te persen, zijn deze met een paar vrachtwagen spanbanden er op gedrukt. Ze stonden als een snaar.
Fokke, hiermee konden we gelijk testen voor als we er 8 bar op gaan zetten.

Ondanks de centreerdeuvels kwam het geheel niet exact terug op zijn plek :(. Met plamuur en veel schuren kwam het weer goed. Schuurpapier met dubbelzijdig plakband op een stuk MDF werkt hier het beste om de hoeken scherp te houden.

Er zou nu gefineerd kunnen gaan worden :D. Ik heb nog nooit gefineerd, om te oefen zal ik eerst nog het filterkastje maken. Eerst maar dit kastje voordat we aan onze kostbare boxen beginnen.

Wat is naar jullie mening de beste volgorde van fineren? 
Zelf denk ik aan onder-, achter, boven, zijkanten en voorkant.  ???
Ook de richting van het fineer aan de bovenkant is nog een vraag voor mij. Zou de nerf door moeten lopen van de voorkant naar de bovenkant of juist van de zijkanten naar de bovenkant?
Dus nerf aan de bovenzijde van voor naar achter of van links naar rechts?  Suggesties van jullie zijn welkom.

Wordt vervolgd...



SiR-ROUND

Prachtig! Erg mooie speakervorm.

blue-eyes

Dit soort oplossingen: geweldig!

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Wowly

Nerf van voor naar acheteren over de bovenkant laten doorlopen, zo kijk je het meest tegen de speakers aan.
Beslis of je de naden aan de voorzijde of aan de zijkanten/bovenkant/onderkant wil hebben. Dat bepaald de volgorde. Begint altijd aan de achterzijde.

Fineren is niet moeilijk als je nauwkeurig werkt. nog sterker, fineren is met lignaflex heel erg makkelijk, hoe het gaat met andere soort van knoestige bobbelige stukken weet ik niet, ik denk nog meer voorbereidend werk ;D

Wowly

fgroen

Hier nog een stem voor nerf bovenop van voor naar achter.

Ik heb zelf de zijkanten gefineerd vóórdat ik de bovenkant het gefineerd. Onderkanten zijn bij mij zwart met sokkel.

In jouw situatie zou ik:

  • onderkant
  • achterkant
  • zijkanten
  • voorkant
  • bovenkant
fineren. Eventueel voor-en bovenkant omwisselen. Zoals Wowly al aangaf, ligt het eraan waar je de naden wilt hebben.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gerrit Pols


Weer wat verder gekomen.

Voordat er gefineerd kan worden, moesten eerst de voorfrontjes klaar. Met magneetjes zullen deze gefixeerd worden. De mageneetjes komen onder het fineer. Per frontje 7 sets van magneten. Magneten zijn besteld bij Conrad, diameter 8 mm, dikte 4 mm. Binnen 2 dagen waren ze al binnen, lekker snel en je hoeft de deur niet uit. Erg leuk speelgoed :D, heb mij verbaasd over de kracht van deze magneetjes.

De frontjes waren gelijk in de radius van de luidspreker meegefreesd. Door dat er daarna nog 3 mm MFD op de boxen is geplakt, vallen deze mooi een paar mm binnen de box. De radius van de bovenzijde van de box is met de kantenfrees overgenomen.
Het ging voor de eerste keer een keertje goed mis :o In mijn enthousiasme de frees niet vast gezet, waardoor deze wegliep tijdens het frezen van een van de gaten. Gelukkig kon het nog met Bison Repair Kit hersteld worden :D.
Het eerste frontje is als mal gebruikt voor de tweede en met de kanten frees overgenomen. Daarna de randen met de frees aan beide zijde afgerond.
Voor het centreren van de magneten eerst kleine gaatjes in het frontje geboord, het geheel op de luidspreker gepositioneerd en met een paar spijkertjes in de gaatjes, is de positie overgenomen. Opgenoord naar 8 mm en de magneetjes met lijm vastgezet. Net als de " 4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is"  van Fokke Groen de magneetjes in het frontje 1 mm laten uitsteken. Hiermee kan de dikte van stof opgevangen worden.

Wel even een brandlucht, in de strijd was het lager van de kantenfrees vastgelopen. Had hem nog maar een maand en zoveel is er niet mee gefreesd. Iemand ook deze ervaring met de Piranha?

wordt vervolgd....


Gerrit Pols

Van het weekend ook samen met mijn vriendin  :-* aan het fineren begonnen. We hebben nog niet eerder gefineerd, maar het resultaat valt ons zeker niet tegen.  ;D
De volgorde zal worden is geworden; onder-, achter, zijkanten, boven en voorkant. Na een proefstukje is er gekozen voor de strijkmethode. Vooral door de ronde zijkanten is dit de beste methode.
Eerste beide zijden met een lakroller insmeren en transparant laten opdrogen. Dan vanuit het midden opstrijken met huishoudpapier als bescherming.

Als eerst de opening van de verzonken terminals gedaan, hier, door de beperkte ruimte niet mogelijk met de strijkbout dus "persen", waarna het geheel glad geschuurd is.
De onder- en achterzijde volgden. De rechte haakse overgangen konden met een kantenfrees glad gemaakt worden. Hiervoor wel tape opgeplakt zodat het lager de fineer niet beschadigd en er nog een 0,2 mm weggeschuurd moet worden.
De rest van de overgangen glad gemaakt door met de hand te schuren. Om strakke overgangen te krijgen het schuurpapier met dubbelzijdig plakband op een stuk MDF geplakt. De overgangen zijn erg scherp geworden.

Veel moeten schuren, maar het resultaat mag er zijn. 8)
We zijn er beiden zeer tevreden over. Van de eerste box moet alleen de voor- en bovenkant nog gedaan worden. Waarna snel de tweede zal volgen.

Wordt vervolgd.......

Gerrit Pols

krijgen er niet genoeg van... :)

Wowly

Echt heel erg netjes hoor. Je hebt een Gründliche manier van werken!!!

Fineren is zo fijn, in een wip ziet je project er weer helemaal af uit.....

Wowly

Erik van Voorst (in memoriam)

Errug Strak Hoor  8)  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Super Gerrit!

Heb jij dat fineer gewoon "erop gestreken" zonder aanpersen (dus gewoon alsof je een overhemd strijkt)?

Ik had voor mijn avaclones de taktiek om eerst 10 seconden het strijkijzer op een plek te zetten en dan daarna nog na te persen met een plaatje MDF in de vorm van het strijkijzer. Dat was veel tijdrovender dan "overhemden strijken". Als "overhemden strijken" óók gaat, scheelt dat een hoop tijd de volgende keer.

Voor die ronde vormen is napersen gewoonweg een crime neem ik aan....

Grtz, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

BernHardN

Quote from: Gerrit Pols on November 26, 2006, 20:10:12
krijgen er niet genoeg van... :)

ga je straks alles in huis fineeren?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

HuubF

Je zou na al deze maanden noeste arbeid bijna vergeten dat er ook nog units in moeten.

Dat is de bedoeling, toch?  ;)

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)