Project FAP

Started by Gerrit Pols, July 17, 2006, 12:53:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HansBo

Nou inderdaad,

geweldig gebouwd.

fgroen

Super gelikt man!!!

Hier mag je met recht trots op zijn.

Smaakt het naar meer?  >:D ;D 8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Sullivan

Fantastisch eindresultaat. Respect. Veel luister plezier!

mvg,
Frank

Benco

ziet er super uit

AlphaMale

Buitengewoon prachtig...!

De klank hopelijk ook  :)
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

Gerrit Pols

Beste Allemaal,

Bedankt voor de leuke reacties. ;D. Ja, wij zijn er ook wel groos mee. :D

Gisterenavond zat de halve familie hier om ze aan te horen. Ik was er nogal intensief mee bezig geweest vandaar.

De komende tijd zullen ze inspelen. Hoe lang duurt dit ongeveer? Geldt dit ook voor de tweeter ook inspelen?

Na het inspelen zou ik ze toch eens willen laten doormeten om te zien of er nog verbeteringen doorgevoerd kunnen worden.
Als iemand zich geroepen voelt dan hou ik mij aanbevolen.

Er zal ook nog een staatje gemaakt worden wat het allemaal gekost heeft :P. Moet hiervoor wel wat rekeningen bij elkaar zoeken.


Ja, Fokke het smaakt naar meer, waarschijnlijk een subwoofer of een UcD versterker.
De huidige versterker, DENON PMA 860, van 15 jaar oud zal nu samen met de CD-speler de zwakste schakel zijn. De CD speler zal zo en zo vervangen moeten worden want hij slaat over. Wil dus een nieuwe DVD speler aanschaffen maar weet nog niet welke ???. Iemand een suggestie?

Jullie worden op de hoogte gehouden.

Groeten,

Gerrit



fgroen

Quote from: Gerrit Pols on March 12, 2007, 21:13:05
De huidige versterker, DENON PMA 860, van 15 jaar oud zal nu samen met de CD-speler de zwakste schakel zijn.

You bet your boots!!!  ;D

Ik denk dat je met die speakers hele behoorlijke elektronica kunt aanschaffen om eruit te halen wat erin zit.

Quote from: Gerrit Pols on March 12, 2007, 21:13:05
Wil dus een nieuwe DVD speler aanschaffen maar weet nog niet welke ???. Iemand een suggestie?

Dat kun je beter niet doen (om muziek op te draaien bedoel ik). Er is mij geen DVD speler bekent die op behoorlijk niveau muziek kan afspelen. Met speakers op dit niveau zal je denk ik aan een goede CD speler moeten gaan denken...  8)

Als het een nieuwe moet zijn: denk eens aan een Sugden. Mooi geluid voor een redelijke prijs. Ik had laatst de Bijou CDmaster over de vloer:



Héél leuk spelertje.. Mijn schoonbroer in Nieuw-Zeeland is er nu uitermate tevreden mee.  8)

Anders is de A21a series 2 ook een hele leuke lijn... link

Alle Sugden prijzen (Engelse ponden) staan hier.  8)

Als het tweedehands mag zijn: keus genoeg. Ga maar voor een Wadia.  ;) Ik ben ook nog steeds gecharmeerd van de Proceed CD spelers van Madrigal. (ik heb momenteel weer een PCD-3 in huis).  8)

Let wel: zoveel mensen zoveel suggesties.  ;)

Dit is slechts de mijne.  :D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gerrit Pols

Ha die Fokke,

Nog gefeliciteerd!!!!! Mooie jaren toegewenst.

Tja Sugden, ziet er mooi uit maar dat kunnen we nog niet trekken.....  nu verdienen de luidsprekers wel wat goeds maar het moet wel redelijk blijven. Zal in iedergeval de 2de hands markt in de gaten houden.
We zijn dus in eerste instantie opzoek naar een goede CD speler later zal de versterker vervangen worden.

Andere suggesties zijn nog steeds welkom....

Groeten,

Gerrit

HuubF

Je moet gewoon een shoot-out organiseren bij jou thuis. Een man of 5, met medeneming van een een cd-speler. ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

fgroen

Quote from: HuubF on March 16, 2007, 23:46:04
Je moet gewoon een shoot-out organiseren bij jou thuis. Een man of 5, met medeneming van een een cd-speler. ;)

Je bedoelt dat iedereen een CD-speler meeneemt?  ;) ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gerrit Pols

Dat zou natuurlijk wat zijn, zo'n shoot-out.

Ondertussen toch maar een CD Speler gekocht. Geen High Price, maar goed en in budget, een Marantz CD-5001 in zwart.
Een paar interlinks heb ik dan ook maar zelf gemaakt. Als kabel de Puresonic Cable balance/double shielded high Performance Silver Plated-OFHCC-Cable  :o met Crusade-audio connectors.

Peter van Speaker & Co Rotterdam had het ook nog over een zelfbouw CD speler (http://www.diy-high-end.com), misschien is dit iets voor een volgende project... :-\ Iemand hier ervaring mee?

De luidsprekers zijn nu nog steeds aan het inspelen, sinds vandaag met een Burn-in CD van Speaker & Co. Hiervoor heb ik de luidsprekers tegenover elkaar gezet en van een van de luidsprekers de draden omgedraaid. Het geluid wordt hiermee tot zeker een derde teruggebracht.
Dit is voor de buren ook wat vriendelijker. ;D

Moet nog steeds een staffel maken van de kosten, zou gauw ik met de belasting klaar ben, :P komt dit er aan.

Groeten,

Gerrit


fgroen

Chique!  ;D

Wat betreft die CD speler: made in Holland, by Guido Tent.

Prijs staat daar ook bij: €2100 ex BTW en ex shipping. De feedback over die speler is heel positief. Ik heb hem zelf nooit gehoord.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gerrit Pols

Quote from: fgroen on March 22, 2007, 09:52:03
Wat betreft die CD speler: made in Holland, by Guido Tent.

Prijs staat daar ook bij: €2100 ex BTW en ex shipping. De feedback over die speler is heel positief. Ik heb hem zelf nooit gehoord.

Dit is nog erg prijzig, als ik de site www.diy-high-end.com bekijk kan het wat goedkoper (715,19 Euro), misschien zie ik wat over het hoofd als mechanieker :-[.

Vandaag weer de luidsprekers op zijn plek gezet, ik schrok in eerste instantie een beetje, namelijk gekraak :o. Een van de luidspreker draden niet goed vastgemaakt. :D
Nu bedacht ik me: ik heb de draden in het filter en de luidspreker in de aansluitterminals (Intertechnik Polklemme K305) vastgezet met de schroefverbinding zoals het lijkt te moeten. Hierbij zijn de draden alleen gestript.
Was het beter geweest de draden eerst te vertinnen voor deze vast te zetten.
Of zelfs misschien in de terminal vast te solderen? Hoe doen jullie dat?

De luidsprekerkabels zijn nu gewoon gestript en in de terminals geklemd, zou het beter zijn deze van banaanstekkers te voorzien of heeft dit geen invloed?

Hoor graag van jullie.

Gerrit

fireman

Om oxidatie te voorkomen zou ik de gestripte uiteinden vertinnen. Je kunt het dan tevens beter vast klemmen. Nog beter is aan de terminal vast solderen.

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fgroen

Hangt ook van de dikte van de draad af. 4mm2 wordt al vervelend om te solderen, dikker is gewoon af te raden. Tegen de tijd dat het koper dan warm genoeg is om het tin te laten vloeien, is alle kunstof in de directe omgeving al pap geworden. Tevens voert een dikke streng koper heel efficient warmte af zodat je een enorme pook nodig hebt om überhaupt voldoende warmte toe te kunnen voegen.

IPV vertinnen kun je ook aan ader eindhulzen denken. Zie bijv. Intertechnik. Zoals je weet hangen daarmee in de installatietechniek complete systemen aan elkaar.

Misschien zijn ze zelfs in audio-verantwoorde vorm te krijgen.  ;D

Ja! Gevonden. Strassacker verkoopt WBT ader eindhulzen van koper.
1,5mm2: €0,65
2,5mm2: €0,70
4,0mm2: €0,75

Zal je de kop niet kosten.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Quote from: Gerrit Pols on March 22, 2007, 21:21:09
Dit is nog erg prijzig, als ik de site www.diy-high-end.com bekijk kan het wat goedkoper (715,19 Euro), misschien zie ik wat over het hoofd als mechanieker :-[.

Het grappige is dat je hoofdzakelijk het mechanische deel over het hoofd ziet.  ;) ;D

Namelijk de kast. In feite behelst de door jou genoemde prijs alleen het loopwerk, display, klok en voeding. Dus geen kast, geen DAC en geen output stages (dat is dan weer elektronisch  8)). Misschien dat dit al SP/DIF uitbraakt, dan hoef je er alleen een kastje omheen te bouwen en een DAC op aan te sluiten. Het postje "kleinmateriaal" valt bij dit soort projektjes altijd een beetje tegen.  ;)

Tentlabs heeft ook een "alleen loopwerk" versie op het programma staan, waar de volgende zaken in zitten:

• Philips CDproM drive (Tentlabs modified to accept external clock)
• Tentlabs XO3 clock, 8.4672 MHz
• Tentlabs XO supply
• 3 Tentlabs power regulators
• 1 toroidal transformer
• Complete set of wiring & connectors
• Remote handset
• Cabinet & all mechanical hardware needed
• Construction manual

Dat kost €1500,-- ex BTW, ex shipping volgens www.tentlabs.com .

Ik zie het gebodene van DIY-audio.com als "hier is een hoopje onderdelen, veel plezier ermee", en de DIY-speler zoals Tentlabs hem aanbiedt als een kant en klaar bouwpakket met een gegarandeerd resultaat.

Misschien is mijn perceptie niet juist. Dan hoor ik dat graag.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gerrit Pols

De belasting is gedaan, dus was er tijd voor een kosten plaatje.

Niet alle rekeningen kon ik meer terugvinden :-[, daar moest ik het doen met de afschriften.
Omdat dit de eerste keer was dat ik een luidspreker bouwde, zijn er nogal wat zaken dubbel gekocht, dit door verandering van ontwerp en inzicht. Eigenlijk vallen ze dus nog wat duurder voor ons uit.

Omdat lijstjes nogal lastig zijn op het forum, heb ik de prijs voorop gezet, staat dit tenminste recht boven elkaar.


€   220,00            Hout   
€    40,00            Lijm   Volgende keer grootverpakking kopen
€    23,18            Olie   
€    60,00            Lood (Geschat)
€    28,75            Lood bitumen   
€    26,00            Pirtex   
€  262,78             Fineer   
      
€ 1.420,00           Drivers/Filter compenten   
€     66,50           Interne bekabeling   
€    133,33          Terminals   
      
€      17,90          Luidsprekerdoek   
€        5,69          Verf   Voor het frontje
      
€      86,93          Spikes   
      
€     125,00          Diverse   Kit, Schroeven, Nagels, Freesje, PMMA, Spuitbussen, zand en wat verder vergeten
      
€    2.516,06         Totaal   of € 1.258,03    Per luidspreker


Hoop geld, maar dan heb je ook wat. ;D

Volgens de kenners zouden geluid-gelijkwaardige luidsprekers rond de € 5.000 per stuk moeten kosten. Onze insteek was dan wel dat deze zelfbouw luidsprekers er ook zo uit moesten gaan zien.

Misschien kon het hout ook nog wat goedkoper wanneer er uitgegaan was van dunner materiaal. 2x15 mm ipv 30 mm. Was het lood nodig?
De vorm maakte het door de mallen ook kostbaarder. Fineren of spuiten? Filter intern houden, zodat er geen extra terminals nodig zijn.

Gestart is in juni 2006 en 9 maanden later zijn ze aan het inspelen. Ik schat dat er 350-400 uur ingestoken is. Hierbij niet de uren en slapeloze nachten dat we alleen maar aan het denken waren hoe iets uit te voeren.

Al met al zijn we zeer tevreden en het smaakt naar meer..... ;)


Gerrit   

Sullivan

#117
Quote from: Gerrit Pols on March 28, 2007, 22:28:38Omdat lijstjes nogal lastig zijn op het forum, heb ik de prijs voorop gezet, staat dit tenminste recht boven elkaar.

Je kan een niet-proportioneel font kiezen zoals Courier. Deze fonts hebben een vaste breedte per letter/spatie waardoor alles netjes onder elkaar komt. Je zet de tekst dan tussen fonts tags: [font=Courier][/font]


€   220,00   Hout   
€    40,00   Lijm   Volgende keer grootverpakking kopen
€    23,18   Olie   
€    60,00   Lood (Geschat)
€    28,75   Lood bitumen   
€    26,00   Pirtex   
€   262,78   Fineer   
      
€ 1.420,00   Drivers/Filter compenten   
€    66,50   Interne bekabeling   
€   133,33   Terminals   
      
€    17,90   Luidsprekerdoek   
€     5,69   Verf   Voor het frontje
      
€    86,93   Spikes   
      
€   125,00   Diverse   Kit, Schroeven, Nagels, Freesje, PMMA, Spuitbussen, zand en wat verder vergeten
      
€ 2.516,06   Totaal   of € 1.258,03    Per luidspreker



fgroen

Voor al deze vraagstukken: zie hier.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Mike.een.audiofiel

Mooi werk geleverd ;)

Gerrit Pols

Beste .... (door de crash, naam even kwijt)  :-[

" Hoe de FAPs klinken" .

Ze klinken goed en zien er ook ook nog eens goed uit. Vooral de vraag welk merk is dit geeft een kick.

Wat voor al opvalt in vergelijk met de vervangde B&W 580s oud is de zuiverheid en dat bij elk volume. Vooral het laag klinkt goed.

Of er nog verbeteren doorgevoerd kunnen worden, weet ik niet.
Het was de eerste set luidsprekers die we gebouwd hebben, dus niet veel ervaring en vergelijk.

Het liefst zou ik ze eens willen door laten meten. Wanneer iemand zich geroepen voelt, de koffie zal klaar staan.  :)

Groeten,

Gerrit

fgroen

Hee Gerrit,

Ik kan ze wel een keer komen DEQX-en. Kun je de respons zien en tegelijk kijken wat er tonaal anders kan dan wel niet klopt. Neem ik ook wel een klein 5-kanaals eindbakje mee zodat ze aktief zijn aan te sturen. (jij had toch de boel gewoon volledig los bedraad als ik met het goed herinner)

PM maar even als je dat wat lijkt.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

R

Mooi hè, zo'n forum. Mooi aanbod!

Quote from: fgroen on August  9, 2007, 09:49:16
Hee Gerrit,

Ik kan ze wel een keer komen DEQX-en. Kun je de respons zien en tegelijk kijken wat er tonaal anders kan dan wel niet klopt. Neem ik ook wel een klein 5-kanaals eindbakje mee zodat ze aktief zijn aan te sturen. (jij had toch de boel gewoon volledig los bedraad als ik met het goed herinner)

PM maar even als je dat wat lijkt.

Gerrit Pols

Quote from: fgroen on August  9, 2007, 09:49:16
Ik kan ze wel een keer komen DEQX-en. Kun je de respons zien en tegelijk kijken wat er tonaal anders kan dan wel niet klopt. Neem ik ook wel een klein 5-kanaals eindbakje mee zodat ze aktief zijn aan te sturen. (jij had toch de boel gewoon volledig los bedraad als ik met het goed herinner)


Ha die Fokke,

Heel Hifideel van je :D Handig zo'n forum.

Alles was los bedraad, dus moet mogelijk zijn. Ben erg benieuwd

PM gestuurd.

Groeten,

Gerrit

Dirc

Pff even een half uurtje zitten lezen. Wat een mooi project en een nog mooier resultaat.
Die moeten wel goed klinken.

En wat is inmiddels je levertijd  >:D :P