Calibreren Hoe

Started by Egwin, January 23, 2002, 15:30:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Egwin

Hoi,

Goed, je hebt een Db meter en een Platinum test DVD.

Maar dan.... kunnen jullie mij simpel vertellen hoe ik te werk ga?

Met vr gr Egwin
Sonus Faber Minima Amator II # Primaluna evo 300i #  Audia Flight FL CD THREE S # Auralic Aries Mini incl. Sbooster # Transparent MW Ultra biwire # Transparent BML Reference # Gigawatt PF-1 MK2 & LC-2 Evo Powercords

J.A.F._Doorhof

#1
Ok,

Is al een keer uitgelegd, maar dat was verborgen in een andere thread, dus hier komt ie......

Zorg eerst dat binnen je pre-amp/receiver. Al je speakers op de waarde "0" staan. Stel je timeallignment in. Dit doe je vaak door te meten hoe ver je speakers van je luisterlokatie staan.

Je gaat geknield achter je zitlokatie zitten met de dB meter op de hoogte en plek waar normaal je hoofd zit, en je richt de dB meter ongeveer onder een hoek van 45 graden richting het plafond. Je laat nu het eerste signaal van Platinum klinken (het leveladjustment signaal) en daarmee stel je je hoofdvolume zo af dat je 75dB meet (84dB is de standaard, maar dat is vaak VEEL te hard voor normaal gebruik van je HT).

Als je dat gedaan hebt dan laat je nog een keer de 1e speaker horen (LEFT) en check je of je EXACT 75dB hebt. Dan ga je naar je volgende speakers en je stelt ze allemaal af (niet met het hoofdvolume, maar met de speaker instellingen) op EXACT 75dB.

Je subwoofer komt als laatste.
Wat ik meestal doe, is proberen de instelling op de pre-amp tussen de +5 en -5dB te houden, en de rest met het volume op de sub zelf te regelen. Het beste zou zijn +0 en dan het volume op de sub.

Hou een beetje als regel dat het volume van je versterker van de sub niet boven de 75/80% procent hoeft te komen.

Als alles met DD in balans is, neem dan de DTS track om te checken of daar ook alles correct is. Heb je een LFE offset dan kun je (door bovengestelde maatregel) nog altijd + of - 10dB bijregelen. Schrijf dit op (de offset), en je weet direct waar je pre-amp op moet staan voor DTS.

Veel succes.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#2
frank,het volume hoeft toch niet perse 75db te zijn?
je kunt toch gewoon zorgen dat alle speaker even hard klinken?(bv op 70 hz oid)
en is het echt belangrijk dat de speaker afstanden ingesteld zijn VOORDAT je begint met het afstellen van het volume?



J.A.F._Doorhof

Het volume dient overeen te komen met het volume waarop je normaal films luistert, en dat is zeer belangrijk om de volgende reden.

Ons menselijk hoor is niet linear, in tegendeel.
Wij horen via een zgn Robinson en Dadson theorie.

Deze theorie bevat dat wij alleen maar gevoelig zijn in het midgebied, bassen en hoge frequenties is ons gehoor zeer slecht in. MAAR.........

Naarmate het volume harder wordt worden we gevoeliger voor de bas en de hoge frequenties. Als je dus je sub calibreerd op 90dB en je luistert op 60dB dan zullen je mids goed overkomen, maar je LFE VEEL te zacht staan. Terwijl als je calibreerd op 60dB en je luistert op 90dB zul je helemaal gek worden van de bas.

Aangezien de standaard 84dB voor normaal luisterplezier te hard is, adviseer ik meestal op 75dB te calibreren, dit valt eigenlijk buiten de c-stand (eigenlijk stand B), maar je kunt het eventueel met de C-stand nog calibreren, en het eindresultaat komt het meest overeen met het standaard luisteren.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#4
Maar een geluidsdrukmeter trekt zich toch helemaal niks aan van de werking van het menselijk gehoor? Geeft een C-gewogen meting niet gewoon exact dezelfde resultaten op 70 en 85 dB?

85 dB geluidsdruk is -20 dBs beneden referentie-niveau (105 dB. Heeft THX deze geluidsdruk gekozen omdat een film zich gemiddeld op dit niveau beweegt op referentieniveau? En hoeveel mensen zijn er die op dit referentieniveau luisteren?

Ik snap net als guzz ook niet precies wat je bedoeld...

J.A.F._Doorhof

Ok,

Er zijn 3 standen op een dB meter, deze standen staan gelijk aan de menselijke mogelijkheden om BAS te horen.

Te weten :
A 20-55dB
B 55-85dB
C 85-140dB

De exacte omschrijvingen:
A.
Wordt gebruikt bij het calibreren op lage volumes, filtert veel bas uit omdat we dit niet horen.
B.
Wordt gebruikt voor gemiddelde volumes, filtert minder bas uit, omdat we op dit niveau al gevoeliger worden voor de basweergave.
C.
Wordt gebruikt voor zeer luide weergaves, filtert bijna geen bas uit omdat we op dit soort volumes bas goed horen.

In een nutshell.

Een dB meter compenseert voor het menselijk gehoor.
Als je op een laag volume draait en calibreert dan ben je niet zo gevoelig voor bas DUS filtert de dB bas er uit waardoor je je sub level harder zal moeten zetten om een gelijke reading te krijgen.

Voor een HT opstelling moet je dus een keuze maken op wat voor volume je je LFE calibreerd als je altijd heel zacht draait kun je beter op een zacht niveau calibreren, als je heel hard draait kun je beter op een hard niveau calibreren.

Probeer het maar weer uit.
Calibreer even met stand A.
En luister nu op een normaal niveau naar je film.

Calibreer dan op stand C.
En luister naar je film.

Laat maar weten wat de resultaten zijn  ;D.

De filters op een dB meter zijn echt fantastisch en daarom wordt er ook altijd aangedrongen om een dB meter met een C-stand te kopen. Alleen wordt er nooit uitgelegd waarom ? De enige reden die je vaak hoort is, om de subwoofer te kunnen afstellen. En daar hebben ze ook helemaal gelijk is. Ik hoop hiermee uitgelegd te hebben waarom ECHT.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#6
Zeer interessant en volledig duidelijk en compleet Frank! Weer wat geleerd... :)

FrankL

#7
Ik ook! Thanks.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

cinepaulis

#8
Frank,

Ik kan me vergissen (maar dan eet ik in dit geval mijn stinksokken op!), maaaarrrr...

In de gebruiksaanwijzing van de analoge VoltCraft dB meter staat dat de C-stand een ongecorigeerde stand is met een rechte karakteristiek. De A-stand is de response van onze oren (waarbij we dus op lage volumes nauwelijks bas meer horen).

Daarnaast (dus NIET in plaats van) heb je op de Voltcraft meter nog de gevoeligheidsinstelling die op 50, 60, 70, 80, 90 of 100 dB gezet kan worden.

Er zijn dus twee aparte (onafhankelijk te bedienen) controls op deze meter. Tenzij ik me ernstig vergis (zal vanavond de handleiding er bij nemen) staat er nergens dat de A of C stand iets met de gevoeligheidsknop heeft te maken zoals je suggereerd door te zeggen:
A 20-55dB
B 55-85dB
C 85-140dB

Maar wellicht heb jij een heel andere dB meter die op een andere manier werkt. In dat geval is het misschien handig om te vermelden welke meter dat is, dan kunnen mensen namelijk de juiste instellingen voor HUN meter gebruiken.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

garmtz

#9
Paul,

Wat Frank probeert te zeggen is het volgende: een dB meter corrigeert voor het menselijk gehoor (hoewel ik me ook meen te herinneren dat de C-stand helemaal vlak is). Het menselijk gehoor is bij lage niveaus (20-55 dB geluidsdruk) zeer ongevoelig voor laag en hoog, maar het gehoor wordt steeds vlakker bij hogere geluidsvolumes (55-85 dB geluidsdruk). Pas tegen de pijngrens is het gehoor gevoelig voor alle frequenties (85-120 dB). De kurve A, B of C houdt hier rekening mee. De 50, 60, 70, 80 etc dB standen zijn alleen om de wijzeruitslagen zichtbaar te maken en zijn dus onafhankelijk van de gebruikte correctiekromme.

J.A.F._Doorhof

#10
Alle standen emuleren het menselijk gehoor, maar op verschillende volumes/geluidsdrukken.

De C-stand is de meest vlakke, maar valt echt al behoorlijk af in de lage regionen.

MvrGr.
Frank

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#11
Frank, Garmt,

Aangezien mijn stinksokken op het spel staan vraag ik nog even door:

1. Mag je in dat geval dan suggereren dat je een calibratie eigenlijk in de B stand zou moeten doen omdat je referentievolume 75 dB is ? (op mijn VoltCraft zit dus alleen maar A of C).

2. Of moet je de speakerlevels op referentievolume van 85dB calibreren (omdat dat het begin is van je C-stand op de meter) en vervolgens alleen je master volume omlaagbrengen (ik wil echt geen 2 uur lang op referentieniveau luisteren want dan kunnen de overburen het letterlijk verstaan).

Mijn huidige methode is het mastervolume zetten op een stand waarop ik normaal gesproken luister. Mijn fronts staan altijd op 0 dB en de rest corrigeer ik. De absolute waarde van het aantal dB's gebruik ik eigenlijk niet. Dat ik bijv. 70dB meet met mijn versterker op -15dB maakt voor mij niet veel uit. Harder zet ik hem toch (vrijwel) nooit.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#12
Als je het goed doet moet je dus inderdaad calibreren volgens de B-stand.

MAAR je kan dit compenseren.
De afval van het LFE zal ongeveer -2dB zijn op 140hz, en -5dB op 80hz en uiteindelijk -17dB op 20Hz dat is het verschil tussen de C en B standen.

Ik weet zo niet welke Hz-en je receiver/pre-amp gebruikt voor de subcalibratie. Maar het is denk ik redelijk om te zeggen dat je 80Hz mag aanhouden.

Je zou dan je sub ongeveer 5dB harder moeten zetten dan de dB meter op C stand aangeeft. Om eerlijk te zijn gebruik ik nooit de dB meter meer, maar toen ik dat wel deed moest ik inderdaad na de meting met de RTA de sub ongeveer 3-4 dB harder zetten.

Hopenlijk heb je hier wat aan.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#13
Tja, de VoltCraft / RadioShack meter heeft dus geen B stand :-[ , dus ik doe het toch maar op de C-stand.

Ja, ik denk dat je met 4-5 dB aardig in de richting komt.
Als ik meet op de C-stand, dan geven de 5 hoofd speakers geven nu 70dB aan (mijn eigen referentievolume) en de sub geeft dan ca. 74dB aan (metertje schommelt nogal, zelfs op de slow stand). Gevoelsmatig klopt dit beter dan als ik de sub ook op 70 dB calibreer, want dan mis ik toch echt wat impact.

Als ik dus op 85dB zou calibreren, dan zou het wel moeten kloppen: dan zou ik de sub dus wel op dezelfde waarde als de fronts en surrounds moeten zetten. Maar zoals gezegd, op dit niveau luister ik nooit, dus dat heeft volgens mij weinig zin.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

Op 85dB zou je inderdaad stand C aanhouden, en tja ook ik hou het niet uit op 85dB.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#15
De calibratietoon van een AVIA/VE disc of versterker bevat niet 1 frequentie, maar zo'n 2-3 oktaven. Dit om een goede middeling mogelijk te maken.

Eigenlijk is het hele calibratieverhaal m.b.t. het absolute volume een beetje bizar. Het komt in mijn ogen op het volgende neer:  calibreer op referentieniveau (met signalen opgenomen op -20 dB, zoals Ultimate DVD Platinum) en LUISTER ook op referentieniveau. Pas dan heb je een correcte weergave. Luister je op een ander niveau, dan heb je OF een afwijking, OF je moet calibreren op dat niveau (met de juiste correcties/stand van de dB-meter).

Lexicon heeft hier een zeer elegante oplossing voor, genaamd loudness (maar dan van het edelste soort): de loudness-kromme volgt de kromme van het menselijk gehoor en gaat ervan uit dat op referentieniveau er geen compensatie nodig is. Hoe lager het volume, hoe meer er wordt bijgeregeld. De waarheid gebiedt mij te zeggen dat deze functie bij mij altijd uit staat... :)

Ik had nog een vraag aan Frank: jij gebruikt een RTA. Kun je in de software ook een correctie instellen voor het gebruikte calibratieniveau (dus A, B of C?).

J.A.F._Doorhof

#16
Ik kan met de RTA inderdaad ook correcties opgeven.

De loudness regeling die je hebt zou ik toch aanzetten als hij werkt volgens de "Equal loudness curves" van Robinson en Dadson, dan zou ik die toch gebruiken.
Het is een redelijk simpele berekening dus veel misgaan kan er niet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#17
Gisteren weer even met de loudness getest en het werkt eigenlijk heel fijn. Misschien laat ik hem zo wel een tijdje staan. Kijken of het me bevalt op langere termijn. In de handleiding staan de exacte curves op verschillende volumes.

De handleiding is te downloaden: http://www.lexicon.com/downloads/DC-2/DC-2_Owners_Mnl_Rev1.pdf

Leuk voor als je de curve even op juistheid zou willen checken.