Afwerking voor berkenmultiplex

Started by PaulSQ, July 9, 2006, 00:15:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PaulSQ

Ik ben bezig aan een nieuw setje speakers. De laagkasten zijn van 30 mm mdf (voor en achterkant 50) en voorzien van keurige bracing. De voor en achterkant worden zwart gespoten en, nu komt het, de beide zijkanten en bovenkant zijn bekleed met 12mm berkenmultiplex dat door de firma tophout in R'dam (beetje reclame mag toch wel) keurig voor mij in verstek op maat gezaagd is!

Dit triplex moet worden afgewerkt, ter bescherming tegen "alles" en het lieftst tevens met een verfraaiing van het uiterlijk tot gevolg.

Wat is de beste manier?

Olie; wat voor en procedure?
"Verf"; wat voor en procedure?

Alvast bedankt voor de hulp zodat ook de afwerking deze keer helemaal top wordt!
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Interficior

Quote from: PaulSQ on July  9, 2006, 00:15:20
Olie; wat voor en procedure?
Werkbladolie kun je hier goed nemen, ook versies van Deense olie (is volgens mij deels hetzelfde maargoed). Je moet hier met een kwast je werkstuk inverven en dat na een kwartier erafhalen met een niet-pluizige doek. Is opzich erg makkelijk omdat je geen druipers kan maken, omdat het olie echt in het hout trekt. ALs je het nog wat mooier wilt doen moet je het met watervast schuurpapier fijner dan 600 in ieder geval erinschuren (dus met de naad mee).
Quote"Verf"; wat voor en procedure?
Wil je hem echt verven of wil je hem lakken? Ik zou hem dan aflakken met een lak die je zelf kiest, je moet zelf weten of je matglans of mega-bling-bling-glans wilt. :)
Take it or lease it

Merijn

waar ikzelf hele mooie resultaten mee heb berijkt is eerst het hout polijsten met enkele finen soorten schuurpapier (neem hier de tijd voor) en dan met bijenwas die je au bain marie verwarmt hebt. Opbrengen met een flanellen doek en na 15 min uitwrijven. Dit 2 a 4 keer doen en je hebt een spiegelglat resultaat zonder hoogglans.
I Prefer Coffee For Mental Stability...

PaulSQ

Alvast bedankt voor de input!

Wat is de beste manier om een resultaat als op deze foto te bereiken?




bvd Paul
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

R


PaulSQ

Op onderstaande foto lijkt het toch "gewoon" multiplex te zijn?

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Merijn

Heeft wat weg van mijn methode, alleen wel een minder getekende plaat multiplex genomen. Mijn methode is wel makkelijk en stinkt nauwelijks..., anders spuitlakken met celluloselak...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

PaulSQ

#7
Merijn,

ik ga jouw methode proberen, alleen waar koop ik bijenwas? ::)

(online heb ik het wel gevonden, maar dan zijn de verzendkosten hoger dan de was zelf)

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Interficior

#8
Kijk eens bij een echte drogist. :)
Take it or lease it

Merijn

Ik heb de bijenwas in een doorzichtige witte fles gekocht bij de Hubo. (ongeveer 14 euro geloof ik voor 3/4 liter) Deze fles is prima in een pannetje warm water voor te verwarmen en zo op te brengen. Let wel op met vocht: de klassieke kringen in de tafel kunnen ook hier optreden...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

mikekiwi

Even hierop inhakend: ga je dan eerst de zijkanten en bovenkant behandelen en dan pas monteren of verlijm je ze eerst? Als dat laatste de bedoeling is(en dat vermoeden heb ik), hoe voorkom je dan het beste dat de olie/lak/was in aanraking komt met (in het genoemde voorbeeld) de zwarte voor en achterkant? Met verven gebruik je afplaktape, maar dat lijkt me hier niet de bedoeling...

Interficior

#11
Mja het is was, dus dat kun je zo weer van je zwartgeverfde voorkant afvegen als het fout gaat. Bij lak is het natuurlijk een ander verhaal, dan zou ik houtjes gaan klemmen. Creatief wezen is gewoon belangrijk. ;D

Overigens kun je bijenwas/antieke wrijfwas gewoon uit het potje op je hout smeren, je hoeft het niet te verwarmen ofzo. Ik weet niet hoe jouw fles eruitzag Merijn? Wellicht had ie een hals, dat wordt het je natuurlijk moeilijk gemaakt. ;)
Take it or lease it

Merijn

idd, en door het verwarmen wordt hij zo vloeibaar dat het in de vezels trekt. Mooiere dieptewerking...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

PaulSQ

Alle verdere praktische tips zijn van harte welkom! :)

Ik ga het als ik was kan vinden morgen uitproberen op de onderkant.

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

ruud2

hallo Paul,

wellicht onnodig om te zeggen ,maar probeer het op een stukje afval.
eenmaal gewaxt, is het nooit meer overschilderbaar mocht je van gedachte veranderen.

groet, Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Merijn

Ja, Ruud, dat kan ik alleen maar beamen, zo ben ik ook er toe gekomen deze hoorntjes in de was te zetten, er zat een vettige laag op de multiplex hahaha. Overigens met geduld tot een zeer mooi resultaat te brengen, schuren met 200 t/m 800, daarna polijsten (schuurklosje met korrel 1000 was bij mij voldoende, tis wel veel schuurwerk  O0)
I Prefer Coffee For Mental Stability...