Elektuur Audio Special

Started by Sander Sassen, July 11, 2006, 15:22:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sander Sassen

Beste forumleden,

Namens Elektuur ben ik de eindredacteur voor de rond het eind van dit jaar te verschijnen Audio Special. De Audio Special zal zoals vanouds een aantal ontwerpen bevatten voor zelfbouw versterkers en luidsprekers. Hierbij komt een zo breed mogelijk scala aan ontwerpen aan bod; met zowel halfgeleiders als buizen en luidsprekerontwerpen varieerend van eenvoudig tot redelijk complex.

Omdat Elektuur deze Audio Special zo interessant mogelijk wil maken voor de lezer wil ik graag vragen wat jullie, als doorwinterde zelfbouwers, graag terugzien in een dergelijke uitgave? Is er bv. behoefte aan achtergrond artikelen, of liever zoveel mogelijk zelfbouw ontwerpen? Wat voor zelfbouw ontwerpen zien jullie graag? Etc. etc.

Eventuele suggesties graag in dit topic, of anders per PB of email op [email protected]

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

garmtz

Ik heb niet echt suggesties (ben geen zelfbouwer), maar wil je wel succes wensen ermee! 8)

PaulSQ

Sander,

ik zou graag een zeer fraai 3weg ontwerp zien met de Seas L26 voor 't laag ;D

Even serieus, ontwerpen zijn leuk, helemaal interessant wordt het als de keuzes die in de ontwerpen gemaakt zijn gemotiveerd worden met relevante theorie. Hiermee doel ik op het "uiteenzetten" van díe stap die je als zelfbouwer maakt bij de overstap van kant en klare ontwerpen naar het zelf ontwerpen.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Rody

#3
Het meest interessante vind ik het altijd als er een motivatie bij staat van een bepaalde keuze en wat het effect (voordeel/nadeel) is, en vooral tov de andere mogelijkheden :)
Dus wat Paul ook zegt.

Jan Deckers

Als je hier het Forum zo bekijkt, zijn er nogal wat mensen bezig met Thiel-units. Ik zou wel eens willen zien hoe electuur met bv de C12 en C79 om gaan.

fgroen

Schrijf eens een artikel over aktieve luidsprekers, met een ontwerp erbij. Het is m.i. een onterecht onderbelicht onderwerp.

Hypex heeft zelfs hun Active Home-2 en Active Home-3 modules van de markt gehaald omdat ze daarmee onvoldoende omzet draaiden. Dat is echt een crying shame.

Zo mijn voorstel: een drieweg systeem met luidsprekerunits die in de operationele band vlak zijn. Aangestuurd door een THEL SAW 30 aktief filter, en naar keuze 3 x Accusound 40 (THEL) of 3 x Hypex UcD180. In beide gevallen natuurlijk voorzien van een ruime voeding.

Mijn voorstel voor een luidsprekerbezetting:

Laag: Seas H1209 (26cm Alu cone met phase plug);
Mid:   Peerless 830882 HDS-152 Exclusive;
Hoog: Scan Speak 2905/970000

Ik denk, dat je met deze speakerbezetting en een aktieve aansturing een enorm mooie speaker kan neerzetten die budgettair ook nog eens aardig verantwoord is.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Sander Sassen

Bedankt allemaal voor de suggesties. Een aktieve luidspreker is zeker interessant, maar om deze op te gaan bouwen met kant-en-klare modules van Thel lijkt me niet wenselijk, dan is het niet echt zelfbouw meer, maar eerder het aan elkaar knopen van kant-en-klare producten van derden. De insteek is echt dat e.a. vanaf de grond wordt opgebouwd, een aktief filter kan dan evt. wel gecomplimenteerd worden door versterker modules, maar het filter zelf moet dan wel zelfbouw zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

fgroen

Quote from: Sander_Sassen on July 12, 2006, 10:17:09
De insteek is echt dat e.a. vanaf de grond wordt opgebouwd, een aktief filter kan dan evt. wel gecomplimenteerd worden door versterker modules, maar het filter zelf moet dan wel zelfbouw zijn.


Cool!! Deste beter. Daarover is wel het nodige bij elkaar te sprokkelen denk in. Jeroen Dezaire is behoorlijk op dreef met DIY filters, en ook op de site van Linkwitz is voldoende achtergrond te vinden.

Wat wel gaaf is, is een filterschakeling ontwikkelen, waarbij de zelfbouwer zelf filterconfiguratie kan kiezen (steilheid, orde en bessel- /Butterworth- of Linkwitz-Riley karakteristiek) Een opamp schakeling voor filters is op zich textbook material. Dan een berg tabellen erbij waarmee de gewenste configuratie te bepalen is.

Het is inderdaad de keus tot op welk niveau je wilt gaan met zelfbouw. Ik heb voor mezelf de keus gemaakt om elektronica op moduleniveau te houden, maar er is niets dat je weerhoudt om het dieper aan te pakken. Elektuur heeft natuurlijk de mogelijkheid om nette printen te leveren, dat maakt het voor de zelfbouwer helemaal interessant om een artikel voor een aktief systeem te lezen, de bijbehorende printen te bestellen en op die manier een aktief systeem te maken.

Wat dan misschien ook de moeite waard is, is een uitbreiding met 3 power-opamps (deed Hypex ook), dan heb je een single-board aktief systeem. Eventueel te upgraden met UcD eindversterkers of andere eindversterking.

Wow!!! wat een mogelijkheden!!!  Een artikel met dit soort content zou ik echt waanzinnig gaaf vinden. 8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

rnacoustics

Beste Sander,

Hier mijn suggestie:
1.   Een no-compromise luidsprekerontwerp met bijvoorbeeld  de nieuwere types Thiel units zoals de c13, c90-t6.
2.   Het ontwerp moet gemakkelijk als bouwpakket in de winkel te koop zijn. En vooraf te beluisteren zijn.
3.   Uitgebreide beschrijving, met name scheidingsfilter technologie en motivatie van de toegepaste componenten.
4.   Goede meetrapporten Met goede uitleg daarbij.
5.  motivatie waarom dit nu zo'n fraaie zelfbouw project is. Kortom, een luidspreker ontwerp die je bouwt voor het leven.
6. Ook leuk lijkt mij, een uitleg van eigenschappen van elektronica componenten, met aanvullende aanbeveling,  bijvoorbeeld, welk soort condensator kan je het beste inzetten in  de phone-stage voor de RIAA correctie, enz

Mvg, Roland

BarcoCRT

Er worden vrij weinig high-end luidprekerontwerpen in Electuur luidsprekers gepubliceerd. Ik zou graag een no-compromise setup voor HT-toepassingen zien. Een luidspreker die geen problemen heeft met de specifieke kenmerken voor HT-geluid, (extreme) dynamiek en veel voice/dialoog. Aangezien voor HT altijd een processor wordt toegepast en bassmanagement waarbij altijd de speakers op small zijn ingesteld zou het dus een bookshelf formaat (of iets groter) luidspreker kunnen zijn met een bijbehorende center waarbij de units naast elkaar gemonteerd zijn. Voor de sub zou het leuk zijn om die inverschillende categorien aan te bieden zodat men daarmee de best passende voor zijn ruimte kan kiezen. De integratie van de sub met de ruimte kan vaak een probleem zijn, en door de juiste grootte te kiezen zou deze set in ruimtes van verschillende formaten tot zijn recht komen.

Misschien is het interessant om mensen op de mogelijkheid te wijzen oude nummers van Elektuur luidsprekers te kopen. Heel veel onderwerpen, zoals type filter (bessel etc), soort condensatoren zijn reeds in eerdere uitgaven behandelt.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

hifiman

Ik zou het leuk vinden als er vooral ook wat artikelen met achtergrond info instaan ipv alleen de zelfbouw projecten.

Marc Heijligers

Quote from: Sander_Sassen on July 11, 2006, 15:22:59
Omdat Elektuur deze Audio Special zo interessant mogelijk wil maken voor de lezer wil ik graag vragen wat jullie, als doorwinterde zelfbouwers, graag terugzien in een dergelijke uitgave? Is er bv. behoefte aan achtergrond artikelen, of liever zoveel mogelijk zelfbouw ontwerpen? Wat voor zelfbouw ontwerpen zien jullie graag? Etc. etc.

Ik zie veel suggesties voor een nieuw ontwerp, maar als je dat voor het einde van het jaar wil afmaken, lijkt me dat niet haalbaar, mits je alleen tot een technisch correct design wilt komen.

Misschien wel leuk om een experimenteer setup te creeeren en te bespreken, met aktieve klasse-D modules, een Behringer 2496 crossover filter, en een meet setup. Hoe werk je daar typisch mee? Wat zijn veelgemaakte fouten?

En natuurlijk een foto van Erik met zijn xXx!  O0

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Sander Sassen

Marc,

Klopt, e.a. is erg kort dag voor een volledig nieuw no-compromise ontwerp, ik probeer dan ook links en rechts geschikte auteurs te vinden die een ontwerp willen aanleveren dat zich al in een vergevorderd stadium bevindt. Uiteraard zijn de vereisten hiervoor best streng, zodat de nabouwzekerheid maar vooral het eindresultaat min of meer gegarandeerd kan worden. Niettemin worden alle suggesties hier, maar ook die ik via email heb ontvangen, zeer gewaardeerd, vooral doorgaan zou ik zeggen, het maakt de Audio Special alleen maar interessanter als ik vooraf kan inventariseren wat de potentiele lezer graag in de Audio Special terug wil zien.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Arno P

Quote from: Sander_Sassen on July 11, 2006, 15:22:59
Beste forumleden,

Namens Elektuur ben ik de eindredacteur voor de rond het eind van dit jaar te verschijnen Audio Special. De Audio Special zal zoals vanouds een aantal ontwerpen bevatten voor zelfbouw versterkers en luidsprekers. Hierbij komt een zo breed mogelijk scala aan ontwerpen aan bod; met zowel halfgeleiders als buizen en luidsprekerontwerpen varieerend van eenvoudig tot redelijk complex.

Omdat Elektuur deze Audio Special zo interessant mogelijk wil maken voor de lezer wil ik graag vragen wat jullie, als doorwinterde zelfbouwers, graag terugzien in een dergelijke uitgave? Is er bv. behoefte aan achtergrond artikelen, of liever zoveel mogelijk zelfbouw ontwerpen? Wat voor zelfbouw ontwerpen zien jullie graag? Etc. etc.

Eventuele suggesties graag in dit topic, of anders per PB of email op [email protected]

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Aan wie rapporteer je...H.Baggen?  ^-^ ;)

BarcoCRT

Ja ja, er is hier meer Elektuur 'legacy' aanwezig dan we vermoeden....
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Arno P

Quote from: rbauer on July 12, 2006, 19:00:01
Ja ja, er is hier meer Elektuur 'legacy' aanwezig dan we vermoeden....

Ach het heeft menigeen gevormd in zijn jonge jaren zal ik maar zeggen.. ;D ::) ;)

Sander Sassen

Arno,

Nee, het is niet Harry Baggen aan wie ik rapporteer, de Special valt feitelijk buiten het normale redactionele traject van Elektuur heb ik begrepen. En ja, de Elektuur (en ook de Elex) heeft denk ik voor menigeen een vertrouwde klank, voor mij iig. wel, als jonge jongen (jaar of 8 a 9) begonnen met oude edities van de Hobbit en kreeg toen van m'n vader een abonnement op de Elex ergens in de '80-er jaren. Helaas heb ik ze niet meer, netzoals het gros van m'n oude Elektuur's maar ik zag dat ze een verzamel DVD hebben met alle Elex edities, die ga ik binnenkort eens bestellen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Arno P

Quote from: Sander_Sassen on July 12, 2006, 19:55:05
Arno,

Nee, het is niet Harry Baggen aan wie ik rapporteer, de Special valt feitelijk buiten het normale redactionele traject van Elektuur heb ik begrepen. En ja, de Elektuur (en ook de Elex) heeft denk ik voor menigeen een vertrouwde klank, voor mij iig. wel, als jonge jongen (jaar of 8 a 9) begonnen met oude edities van de Hobbit en kreeg toen van m'n vader een abonnement op de Elex ergens in de '80-er jaren. Helaas heb ik ze niet meer, netzoals het gros van m'n oude Elektuur's maar ik zag dat ze een verzamel DVD hebben met alle Elex edities, die ga ik binnenkort eens bestellen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Kijk maar eens in de kolofon van de elex... :P  ;)

Sander Sassen

Goed, inmiddels zou de Elektuur DIY Special op de mat moeten liggen, ik heb tenminste via de post zojuist mijn exemplaren ontvangen. Graag wil ik dit topic gebruiken voor een stuk feedback van jullie kant. Wat vond je van de DIY Special? Wat had je graag nog meer gezien? Of wat nu juist niet? Alle commentaar is welkom, dus brand maar los!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Gerbrand

Ik had hem besteld en heb het verkeerde boek ontvangen...  :-\

Ik zal deze eerst maar eens terugsturen. Dan krijgen ik volgende week de Audio Special.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Hanz71

Ik zal ff in de kiosk kijken. Ben wel benieuwd....

Merijn

Ziet er chique uit heren!

Nette opmaak, mooie druk, bekende projecten ;)

Wat me opvalt:

Eerste scan:
Bij de monitor van Tony is een wel heel rafelige frequentiekarakterestiek afgedrukt... Hoe heeft Tony gemeten, kan niet echt een ruimteverstoring ontdekken, behoorlijke buld in het midden ook...

Binnenkort wel meer feedback van me.
I Prefer Coffee For Mental Stability...

hifiman

#22
Ik ga hem komende week ook kopen in de boekhandel  :D

Hanz71

Niet bij de locale handel  >:(. Komensde week ff ergens anders kijken, of bestellen...

Sander Sassen

QuoteBij de monitor van Tony is een wel heel rafelige frequentiekarakterestiek afgedrukt... Hoe heeft Tony gemeten, kan niet echt een ruimteverstoring ontdekken, behoorlijke buld in het midden ook...

Alle metingen zijn gedaan in de dode kamer bij Speakerland in Oss onder mijn supervisie, je kan dus de metingen van alle luidsprekers in de Special 1:1 met elkaar vergelijken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite