Cyburg Needles met de Visaton FRS8 *fotos*

Started by Sander Nooy, July 3, 2006, 23:04:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sander Nooy

Zoals wellicht al opgevallen wil ik beginnen met het bouwen van de Cyburg Needles.
In totaal 4 stuks voor beneden. Niet alleen goedkoop en goede kwaliteit, maar ook leuk om te doen.

Ik heb vanmiddag alle benodigdheden besteld via een de bekende Elektronica Online. Aangezien ik met een budget zit en niet weet of de speakers echt wel goed klinken heb ik er eerst 2 besteld. Ook vond ik een schemaatje waar een filter voor de Visaton FRS8 zit.

Als ik dan begin, dan maar gelijk goed, dus de weerstand, spoel en condensator besteld. (in tweevoud natuurlijk ;))

Ik kon het uiteraard ook niet laten om alvast te beginnen aan het uittekenen van de losse stukken MDF. Leuk die vrije uurtjes op je werk :P

Vanavond gelijk bij bekende doe-het-zelf zaak (dat zeg ik toch ...) 5 stukken van 122x61 MDF gehaald. Wel gelijk voor 4 speakers, dat kwam beter uit qua zaagwerk. En voor die hele 22,- hoef je het toch niet te laten.

Net klaar met alles af te tekenen. Was toch wel een werkje in je eentje. Vooral als je het voor het eerst doet. Maar heb al weer genoeg geleerd in de tussentijd.

Heb ook even gemazzeld op mijn werk. Daar is een ruime TD met een mooie zaagwerkbank. Even mijn collega van de TD gevraagd of we deze week even netjes alles kunnen zagen. Voor een paar pilsjes was dat geen probleem :)

Dat gebeurd a.s. donderdag. Daarna kan ik beginnen met het zagen/boren van de driver -en aansluitterminal gaten.

Ik wilde wat fotos maken, maar na 1x flitsen waren de batterijen op. Op fotos moet even gewacht worden dus. Ik zal morgen wel wat plaatjes neerzetten van de verschillende spullen die er op en in komen te zitten.
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

Sander Nooy

Nieuwe batterijen gehaald. Hier even wat eerste fotos van het aftekenen van het MDF.

Eerst alles "netjes" op papier ... en aftekenen maar. Goed alles nagelopen of het wel klopt. Gelukkig heb ik dat gedaan, anders was het niet goed gegaan ;)

Hopelijk dit weekend ook de speakers in elkaar zetten. Als dat gebeurd volgen er weer fotos.
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2

Razorfist

#2
Voor je gaat beginnen met zagen wil ik je nog even ergens voor waarschuwen!

Je hebt op de plaat meerdere plankjes afgetekend staan, maar denk er even aan dat je straks met waarschijnlijk een decoupeerzaag gaat zagen (of cirkelzaag misschien?) Je verliest dan altijd een stukje van het hout door de dikte van de zaagsnede. Bij het eerste plankje kun je hier rekening mee houden door aan de buitenkant van de lijn te zagen, bij het volgende plankje gaat dit echter van je maten af!

Het is dus beter om wel een zaagplan te hebben zoals je nu hebt op papier, maar de plaatjes pas af te tekenen zodra je ze uit gaat zagen. Dus 1 plankje afmeten en -tekenen, die uitzagen, volgende afmeten, zagen, enzovoorts.

Succes ermee trouwens! Waar heb je het ontwerp vandaan? een tijdschrift?
Marantz SR4300 -- H/K HD710 -- Philips DVD-963sa -- Epson TW10 projector -- 180cm Thommyscherm -- DIY Seas fronts -- Kef Q10c center -- Tannoy mR rears -- Adire Shiva + PR15 subwoofer

Sander Nooy

Ja, dat van die zaagsnede werdt me ook al verteld door een vriend van me.

En ik heb de mazzel dat het op een bandzaag straks gezaagd wordt, dus de aftekeningen zijn eigenlijk alleen voor de sier geweest ::) :-\

Ik heb het ontwerp eigenlijk van http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=44507.0 :)
Toen verder gezocht op Internet, en kwam erachter dat er ook mensen een filter bij hebben. Dat leek mij gelijk ook leuk om te doen.

Als deze 2 bevallen, wil ik er nog 2 maken, en dan de center ook. Maar die moet ik nog even rustig door de WAF heen krijgen ;)
Hier vond ik beide ontwerpen in 1 topic op het forum van de ontwerper, Cyburg.
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?s=&threadid=8378
Samsung PS50B850 - Emotiva EMC-1 - 3x Marantz MA500 - 3x Marantz MA700 - Fronts: Vifa Vivace '94 - Rears: Vifa Filligran - Center: Vifa Surround-2