zelfbouw speakers

Started by jeroen_B, December 6, 2001, 15:26:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroen_B

Weet iemand interessante (liefst nederlandse) links over het zelf bouwen van speakers.Ik wil me eens oriënteren op het bouwen van speakers en subs.

jeroen

Martin_M

#1
Hoi Jeroen,

Weet wel waar je aan begint!
Ik ken een aantal personen die zelf hun eigen speakers hebben gebouwd. Bij hen was het een aantal jaar (lees >7) en een aantal modellen verder voor ze echt tevreden waren over de combinatie van onderdelen, kast-architectuur, filterbouw en afstelling etc.

Maar interreseerd je dit echt en heb je het geduld dan kan je wellicht over een tijd trots zijn op een eigen produkt!

Een collega van mij heeft vroeger een eigen speakerlijn gehad (waren koker-vormig, prachtige strakke, diepe bas!). Ik zal 'm eens vragen waar je het beste informatie vandaan kan halen. Weet ik meer, post ik 't hier!

 
Succes,
Martin M.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

jeroen_B

#2
Mocht je wat links voor me hebben dan hoor ik dat graag.
Mijn bedoeling is om een bestaand ontwerp te gaan bouwen.
Een speaker die door meer mensen is gebouwd dus en waarvan bekend is welke onderdelen goed zullen gaan klinken.
Naar mijn idee kun je dan voor relatief weinig geld een hele goede speaker maken.
Maar ik wil me eerst eens wat gaan verdiepen in de materie en ook in de afwerking van speakers(houtfineer).

jeroen

jaco

#3
Jeroen,

Je zou wellicht eens kunnen gaan kijken bij Speaker en Co. Dat is een bedrijf wat al jaren bestaat, en ze hebben een vrij redelijk aantal zelfbouw ontwerpen staan die je kunmt beluisteren. Ze zitten ook op verschillende plaatsen in nederland. De ontwerpen komen gedeeltelijk ook uit de Electuur etc. Zijn dus gedeeltelijk door bekendere zelfbouwers ontworpen.
http://www.speakerenco.nl/

Groeten, Jaco

jeroen_B

#4
Ik ben de afgelopen dagen al veel op zoek gegaan en heb die site ook al gezien. Tevens de site van remo en speakerland.

Heb jij toevallig ervaring met de zelfbouwpakketen jacco?

jeroen

J.A.F._Doorhof

#5
Zoals je mischien weet leveren wij speakers die van origine uit een zelfbouw project zijn ontstaan.

Ik kan je een paar dingen van te voren aangeven, wat ik heb gehoord van onze bouwers.

1.
Er zijn verschrikkelijk veel verschillende soorten units, varierend van slecht tot zeer goed (prijs zegt niet alles), let dus goed op. Een combinatie van de duurste units hoeft in GEEN enkel geval een formule voor succes te zijn.

2.
Kast ontwerp is van levensbelang, zonder een degelijk en goed kastontwerp kun je net zo goed niet beginnen. Zorg dat je materialen goed gekozen zijn.

3.
Filter ontwerp.
Mischien wel het allermoeilijkst, het filter moet zo worden ontworpen dat je op een RTA geen X-overs ziet.

Nogmaals dit zijn de kleine dingen die onze bouwers mij hebben verteld. De Bazuin (onze topper) is ontstaan na ongeveer 10 jaar van hobbyen, en elke keer veranderen tot een echt erg goede speaker. Het blijkt dat de eerste types nergens naar klonken.

Stel je dus maar vast in, op lekker lang puzzelen. En verwacht niet in eens succes. Een GOEDE speaker ontwerpen duurt erg lang. Een matige speaker bouwen via een zelfbouwpakket kan sneller.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jeroen_B

#6
Hoi ,
Ik zit net op hifi.nl wat na te zoeken.Het blijkt dat toch aardig wat mensen zelf hun speakers bouwen.De meesten gebruiken wet een kant en klaar bouwpakket voor de speakers die eigenlijk niet eens zo duur zijn.
Naar ik begrijp zijn de meeste van die bouwpakketen ontworpen door de makers van de speakers.Je zou er dan toch van uit moeten kunnen gaan dat die er verstand van hebben.


jeroen

J.A.F._Doorhof

#7
Da's waar.
Maar als je echt het maximale wilt behalen zul je toch ook zelf wat moeten experimenteren.

Er zullen weinig mensen zijn die een ECHT waanzinnig ontwerp gratis gaan weggeven.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jeroen_B

#8
Het gaat mij erom dat ik in de toekomst een betere speaker wil hebben als ik nu heb.(b&w 305).
Dit is op zich geen dure speaker.Ik heb er wel vertrouwen in dat een zelfbouwer beter zal zijn als deze speaker.
Aangezien bekende merken dezelfde componenten gebuiken als die je los kan kopen is de kwalitiet van de onderdelen wel gewaarborgd denk ik.
Nu alleen nog uitzoeken wat een mooi en goed ontwerp is.

IK lees op het hifi forum dat de pied piper als zelfbouw pakket voor onder de 1000 piek verkocht is in het verleden.
Nu bestaat het zelfbouwpakket niet meer en kost ie 3000 piek.

Dat soort dingen zetten mij wel aan het denken.
Als je ziet wat de losse onderdelen kosten en wat speakers kosten in de winkel dan is er toch heel wat geld te besparen als je een goed ontwerp kan vinden of maken.



jeroen

J.A.F._Doorhof

#9
Klopt, maar denk aan het volgende.

Kasten moeten gezaagd worden, en niet te vergeten gespoten. Dit kost ERG veel geld.
Een kast is vaak duurder dan de hardware.

Je hebt wel gelijk dat veel speakers ZWAAR overpriced worden. Wij hebben express gekozen om geen grote advertenties te zetten en daardoor de prijzen laag te houden. Mensen die het horen zegt dit meer dan mooie reklame folders en uitspraken.

Hou ons op de hoogte van je avontuur.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#10
Jeroen,
Zelf geen speakers gebouwd, behalve subwoofers. Dat is niet zo moeilijk. Ik zou inderdaad maar een bestaand ontwerp pakken, en niet zelf gaan proberen als het je 1e speaker is.

Wat Frank zegt qua kosten klopt volgens mij wel. Veel geld gaat toch wel zitten in een mooi afgewerkte kast. Maar als je tevreden zou kunnen zijn met een MDF kast die geverfd is, valt het nog wel mee.

Succes, Jaco

jeroen_B

#11
hoi,
Ik wil eigenlijk als eerste eens een sub proberen te bouwen volgend jaar.Ik hoor al van meer mensen dat dit makkelijker is dan speakers. Heb jij een kant en klaar pakket gekocht jacco? Of heb je zelf iets gemaakt.
Ik wil dan eigenlijk gelijk een hele heftige sub bouwen.

Frank,
De bouwpakketen zijn al gezaagd als je ze koopt.De afwerking (fineer) wil ik zelf gaan doen.Ik wil dit eerst gaan beoefenen voordat ik speakers ga bouwen.

J.A.F._Doorhof

#12
Ok,

Als de kast eral bij zit, dan is het zeker mischien een leuke experiment.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#13
Jeroen,
Ik heb indertijd 25cm Vifa basdrivers gekocht. Bij Speaker en co hebben ze me verteld welk volume kast en welke poort ik moest gebruiken.
Als je echt een heftige woofer wilt maken moet je het gaan zoeken in 15" of 18" drivers. Helaas kom je dan ook vaak uit op 100 tot 120 liter kasten. Die moet je wel willen/kunnen plaatsen. De commerciele subs hebben vaak een kleinere kast en aangepaste versterking zodat ze met minder kastinhoud toch laag kunnen spelen.
Beter zou natuurlijk de juiste grote kast zijn. Bij Frank speelt een 18" chassis in een 120 liter kast met een 150 watt versterker of zo, terwijl ik bag end 18" heb met een 400 watt versterker.
Maar er zijn een aantal 18" chassi op de markt die veel door mensen worden gebruikt om heftige subs te maken, zoek maar eens op internet. Reken er wel op dat zo'n driver los al meer kost dan een kleine Rel !

Jaco


Martin_M

#14

QuoteIk heb 'm nog even hierover gesproken en hij kende veel goede verhalen over 'de jongens uit Oss'. Deze hebben tegenwoordig de site speakerland.com waarvan ik begrepen heb dat je deze al hebt bezocht.

Als je een goede speaker wilt voor 'minder' geld dan kan ik meepraten met Frank. De speakers die hij levert (de HT7 Oktaaf & Bazuin) komen ook uit een zelfbouwproject. Ik zou ze zeker eens komen beluisteren. Ikzelf viel ook meteen voor de prijs/kwaliteit verhouding in vergelijking met commerciele markt.

Martin M

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

cinepaulis

#15
Hoi jeroen,

Als je een extreme sub wilt, zou je eens aan Rob Dingen kunnen vragen hoe hij zijn sub heeft gebouwd. Echt een gigantisch beest (qua omvang) met een super-diep laag. Serieus geweld(dad)ig !

En inderdaad zelfbouw pakketten zijn zo gek nog niet. Vroeger werden er veel Dynaudio pakketten verkocht die serieus goed klonken (als je de mensen mag geloven). Je kunt bij Speakerland en dergelijk ook gaan luisteren naar de kant-en-klare exemplaren. Dan heb je een idee van hoe iets uiteindelijk klinkt, voordat je met een zak vol onderdelen en wat hout in de garage staat  :P

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

jeroen_B

#16
hoi,
Ik heb van het weekend contact gehad met een jongen die ook speakers uit een bouwpakket heeft gebouwd.
Deze jongen heeft toch een aantal speakers gehad die ook niet echt goedkoop zijn en zweert bij zijn zelfbouw speakers.

Wat betreft de sub:
Visaton heeft 36 cm en 40 cm drivers te koop
36 cm = 600 piek
40 cm =700 piek

Daar kun je nog geen kleine rel voor kopen.

Heel interessant om te weten dat bepaalde merken gewoon dezelfde drivers gebuiken als die je los kunt kopen.
Na wat zoekwerk blijkt dat bepaalde bouwpakketen al meerdere jaren bestaan en dat sommige al tot in de 20e generatie zijn ontwikkeld.Krijg steeds meer de indruk dat we het toch niet over simpele bouwpakketjes hebben.

Ik denk dat ik binnenkort maar eens in rotterdam ga luisteren naar de speakers.

jeroen

jaco

#17
Jeroen,
Ik wil je enthousiasme niet bederven, maar de prijs van het chassis alleen is niet genoeg: dempingsmateriaal, connectoren, kabel,  optioneel Low pass filter, versterker, houtpaket, afwerk materiaal.

Maar het is leuk werk om te doen, en ik zit er ook over te denken zelf speakers te gaan bouwen. Houd je van de straat :)

Jaco

jeroen_B

#18
hoi jacco,
Ik heb bij bol.com nu het boek van vance dickason besteld.
Een in het nederlands vertaald boek over zelfbouw speakers en het tunen ervan.Dik 300 pagina,s als ik het goed heb.
Lijkt me een must als je zelf speakers wilt gaan bouwen


grtz jeroen

jaco

#19
Jeroen, Kennis kan geen kwaad. Veel leesplezier.

Jaco

jeroen_B

#20
Ho,
Ben vandaag naar een zelfbouwzaak geweest en heb daar een aantal speakers en subs beluisterd.
Ik heb een sub met een 10 inch master/slave en een 200 watt versterker beluisterd en een aantal speakers varierend van 250€ tot 850€.
Wat betreft de sub,deze geeft toch behoorlijk diepe klappen en voor 765€ heb je daat een redelijke sub voor zover ik het in een klein half uurtje kon horen.Voordat ik hem zou kopen zou ik hem in ieder geval wel eens een poosje thuis willen hebben.
Tevens een de behuizing voor een 15 incher gezien waar ik op een later tijdstip nog wel eens naar wil luisteren als ze het demo model klaar hebben. (kosten 830€ zonder afwerking)

Daarna heb ik een aantal speakers beluisterd en ik moet zeggen dat dat een vreselijke domper was op de vreugde.
De speakers werden aangestuurd met marantz blokken dus daar zal het wel niet aan liggen.
Tussen de verschillende speakers zit een vreselijk verschil in geluid (klankkleur en volume.Het reference plus model wat een 2.5 model is en die toch een lekkere bas zou moeten kunnen weergeven op papier doet dat gewoon totaal niet.
Wat ik vaak hoor in de vakbladen is dat de topspeakers onderling een zelfde soort geluid neer kunnen zetten.Alleen detailverschillen dus in de topmerken.Zelfbouwspeakers van boven de 500€ per stuk die de helft goedkoper zouden zijn dan de commerciele speakers zouden dus in ieder geval een beter geluid neer moeten zetten dan mijn b&w 305 speakers.
No way !! Zoals ik het gehoord heb is dat niet het geval.In geen van de speakers kwam het geluid "uit de speakers" en ontstond er een mooi stereo beeld waarbinnen ik instrumenten kon plaatsen.
Ik begin zelf nu te twijfelen of er niet iets anders aan de hand was daar want het is me echt tegengevallen.

Wat ik vaker gevraagd heb aan mensen die zelfbouwspeakers hebben is wat voor vergelijkings materiaal ze in huis gehad hebben.Vaak krijg je daar ook geen antwoord op of bouwen ze een sub omdat ze hem kopen in de winkel te duur vinden.


Dit viel me echt tegen en vraag me af of er hier ook mensen zijn die wel eens zelfbouwspeakers hebben beluisterd.
Het kan ook zijn dat ik vanmiddag een tijdelijke aanval van gehoorgestoordheid heb gehad ;D


jeroen

Bart_M

Je moet met zelfbouw er niet vanuit gaan dat het gelijk perfect is. Ikzelf ben een jaar geleden begonnen met een 3-weg van visaton.
110 liter bassreflex. Nu zit mijn 4e baffle erop.
Schuiven met de units, iets andere inhoud, iets meer/minder demping. Je kan het filter nog aanpassen, andere bekabeling enz. enz.
Je moet het ook een beetje als hobby zien. Niet bouwen, plaatsen en klaar. Maar bouwen, luisteren, bijstellen, luisteren, bijstellen, luisteren. Op deze manier krijg je wel de speaker die je precies wilt. En het geeft dubbele voldoening als je het zelf gemaakt hebt.

jeroen_B

#22
Als je een zelfbouwpakket koopt dan mag je er toch vanuit gaan dat het spul op elkaar is afgestemd en dat het goed klinkt? Dat je dan als dat je hobby is er nog aan gaat fijntunen kan ik wel begrijpen.
Op deze manier word het wel heel duur om speakers te bouwen als je bezig blijft om het spul te verbouwen.
Na wat ik gehoord heb koop ik wel gewoon mijn speakers in duitsland. Veel goedkoper uiteindelijk en veel beter geluid.
Maar ja, als het een hobby voor je is kan ik het wel begrijpen dat dat leuk is.

jeroen




Bart_M

#23
Dezelfde speaker klinkt nooit hetzelfde in 2 verschillende kamers. Hoe wil je de speakers die je in Duitsland gaat kopen thuis gaan beluisteren?

Het voordeel van zelfbouw vind ik dat je dus net die aanpassingen die specifiek aan de kamer liggen kan doen.
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om in een speaker die ik in de winkel koop zomaar mijn decoupeermachine te zetten.
Maar je hebt gelijk: je moet er maar zin in hebben.

jeroen_B

#24

QuoteDezelfde speaker klinkt nooit hetzelfde in 2 verschillende kamers. Hoe wil je de speakers die je in Duitsland gaat kopen thuis gaan beluisteren?



Ik had al een speaker op het oog die ik al meerdere malen heb beluisterd bij een zaak en bij een kennis van me.Als ik andere speakers koop wil ik dat type kopen uit duistland.


jeroen