Nozema installeert nog dit jaar HDTV-voorbereide DVB-T apparatuur

Started by Shorty, July 6, 2006, 13:17:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shorty

Goed nieuws: volgens dit bericht op TVBEurope wordt het Nederlandse zenderpark - dat eind dit jaar ophoudt met het uitstralen van analoge tv-signalen - voorzien van apparatuur die het mogelijk maakt om HDTV in MPEG-4 AVC uit te zenden.
Dus wie weet, misschien kunnen we over (2? 4? 10?) jaar gewoon HDTV uit de ether plukken.   :)

VrGr,

Bart J.

wil

Klinkt leuk, maar ik wacht het eerst af. De voorspellingen van de introductie van Blu-Ray, de Parasound DVD-speler en de Pulse DVD van Pink Floyd geven mij meer zekerheid dan alle berichtgeving over HDTV via de kabel bij elkaar  ::).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Shorty

 ::) Anderzijds.... op David de Jongs weblog lees ik nu net weer dat KPN ontkent dat het op MPEG-4 AVC wil overstappen - om hun Digitenneklanten niet op kosten te jagen. Want dan zou iedereen een ander kastje moeten kopen/krijgen....

QuoteDe afgelopen weken was door een aankondiging van het Amerikaanse Harmonic enige onrust onstaan in de markt van DVB-T ontvangers van Digitenne/KPN. Harmonic kondigde aan dat ze met de levering van nieuwe encoders een simpele migratie kon plegen van MPEG2 naar de MPEG4 H264 standaard. MPEG4 is niet compatible op bestaande digitale etherontvangers, waardoor verwarring ontstond. KPN verklaart nu dat het hier slechts gaat om het voorbereid zijn van nieuwe diensten.

Overigens is KPN bezig met de inrichting van een nieuwe divisie onder de naam KPN Broadcast Services waarin Nozema Services NV, Digitenne Holding BV en KPN Broadcast opgaan. Volgens Marius Potman is nog onduidelijk hoe dit er exact uit zal komen te zien, evenals het onduidelijk is of de meer dan 70 jaar oude naam Nozema zal blijven bestaan. De integratie zal uiteindelijk uitmonden in het samenvoegen van Digitenne en KPN TV. Een tijdpad hiervoor kon Potman niet aangeven.

Dat hadden ze dus bij Nozema nog niet echt in de gaten, want:
Quote"As we contemplated the upgrade of our transmission infrastructure, the ability to deliver a superior experience today, and at the same time position ourselves to better enable the digital television services of tomorrow was critically important," said Rob Timmermans, managing director of Nozema Services. "Harmonic's efficient DiviCom encoding and DiviTrackIP statistical multiplexing solutions optimise our use of the available spectrum, giving us the latitude to add new MPEG-4 AVC-based standard and high definition television channels in the future.

Dus die HDTV over de ether gaat minstens 10 jaar duren.  :(

VrGr,

Bart J.


garmtz

Interesting... Maar ik geloof dat in NL >80% via de kabel kijkt...

Shorty

Quote from: garmtz on July  6, 2006, 13:32:00
Interesting... Maar ik geloof dat in NL >80% via de kabel kijkt...

Jawel, maar dat doen we voornamelijk omdat de kabel een groter aantal zenders biedt. Met Digitenne is dat al een stuk beter. En als ze daarnaast ook nog eens HDTV gaan aanbieden....

VrGr,

Bart J.

Dennis N

HDTV via de ether alla digitenne/ kpn? ???
Ze kopen nu al te weinig bandbreedte in om sd kanalen een beetje knappe bitrate te geven.
Krijgen we zeker hdtv op 5 mbit/sec ;)
LG oled 65C7 / PS4/ Marantz SR7012 / Zappiti 4K  /  Monitor audio GX200 / zoek een GXC150 gloss black /Monitor Audio RSFX

donaldk

Quote from: Shorty on July  6, 2006, 13:17:09
Goed nieuws: volgens dit bericht op TVBEurope wordt het Nederlandse zenderpark - dat eind dit jaar ophoudt met het uitstralen van analoge tv-signalen - voorzien van apparatuur die het mogelijk maakt om HDTV in MPEG-4 AVC uit te zenden.
Dus wie weet, misschien kunnen we over (2? 4? 10?) jaar gewoon HDTV uit de ether plukken.   :)

VrGr,

Bart J.

Ringrose loopt achter ;), de release was vorige week (27-6) al uit en toen waren er al wat die het oppikten. Kwam een paar weken terug op de HD cross-media cafe ook al een oud Philips DVS-er tegen die het oude head-end hadden gebouwd en nu dus voor Simac bezig was/is met het nieuwe head-end.

Hopelijk gebruiken ze de ruimte die vrijkomt door de verbeterde compressie en de decentrale statmuxing verstandig. Krijgen we wat minder artifacten op de reeds doorgegeven kanalen en een wat robustere modulatie voor de wat minder robuste multiplexen. De zesde multiplex kunnen ze dan eventueel gebruiken voor nieuwe zaken zoals, een HD kanaaltje. Hopelijk wordt er nog wat extra inband frequenties gevonden voor DVB-H, hoeft dat ook niet op de zesde mux.

Tube-freak

Laat maar komen hoor.  Ik heb zelf digitenne en ben er wel tevreden over.  Ik heb nooit last van artifacten ofzo.  Misschien omdat ik redelijk dicht bij de zendmast woon.  Ik vind het beeld van digitenne er wel aardig uit zien.  Maar dat is dan wel op een 50hz Sony Breedbeeld tv van 7 jaar oud.  (Die overigens en mooier beeld geeft dan menig 100hz bakbeest met al die electronische onzin aan boord).

HDTV via de lucht zou voor mij een uitkomst zijn want ik kan namelijk geen kabel ontvangen in de slaapkamer zonder eerst mijn halve huis te verbouwen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

donaldk

Nou ook op 50Hz bakken zijn de quantizationartifacts duidelijk te zien hoor (had er drie met KPNTV een is vervangen door een 100Hz), inderdaad op 100Hz tv's wordt het effect versterkt, helaas.

Zoals gezegd er is inderdaad nog wat extra ruimte gevonden naast de al jaren geplande zesde multiplex, die na de analoge afschakeling online komt. Niet landelijk dekkend, maar interessant voor dvb-h of een hd testje.

http://broadbandtvnieuws.c.topica.com/maaeXwXabrMJab6BAF2baehnQk/

Tube-freak

Quote from: donaldk on July  7, 2006, 13:43:48
Nou ook op 50Hz bakken zijn de quantizationartifacts duidelijk te zien hoor

En wat betekent dat in het nederlands?? ^-^
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

donaldk

Artifacts, kunstmatige zaken die er niet horen te zijn. Door de quantisation, de waarde van pixels wordt vastgesteld, als je meer comprimeert, wordt de waarde van meerdere pixels gelijk getrokken, kortom je ziet een vlakje (blokje in plaats van echte beeld informatie) om het even heel kort en kort door de bocht uit te leggen.

Tube-freak

Nou dat is me nu nog nooit opgevallen.  Weet je zeker dat het niet aan je decoder of kabel ligt??
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

donaldk