Het Grote Sonus Faber Cremona Auditor Fan Topic

Started by Draiz, July 7, 2006, 00:30:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fatalfelix

wellicht een idee om gewoon een Sonus Faber fan topic te maken, dan doe ik ook mee met m'n Concerto's  ;D

Kan overens de ervaring van Rutt niet delen. Ik stuur ze aan met een Aaron no.3 Millennium, en in de sweetspot is het laag verre van boemerig. Denk daarom dat het meer een probleem van de ruimte bij de dealer is.
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

garmtz

Quote from: hulskof on January  8, 2009, 22:01:38
Dat ging nog over de oude Cremona-serie. Ik vraag me af of hij over de nieuwe serie - en dan met name het verschil tussen de Auditor en de vloerstaander - ook zo denkt.

In mijn eerdere vergelijking vergeleek ik de oude CA met de nieuwe. De Cremona (M) heeft t.o.v. de CA (M) meer laag (duh) en dus een grotere indruk van ruimtelijkheid, vooral bij groot klassiek werk. Verder heeft hij daardoor meer slam en kan luider spelen met meer rust en autoriteit (mits een krachtige versterker! De Cremona is VEEL moeilijker aan te sturen dan een CA). De CA (M) daarentegen heeft een meer pinpoint afbeelding en is iets opener/transparanter, waarschijnlijk door de perceptie van minder laag (--> waardoor voor het gehoor meer midden en hoog).

hulskof

Vind jij, Garmt, dat er met de Cremona M nog een sub benodigd is voor echte slam? Of gaan ze laag genoeg naar jouw idee? Ik heb ze nu twee keer gehoord en persoonlijk miste ik de echte impact van de bassdrum, die ik bv wel bij de Thiel CS2.4 en bij de Master Contemporary C heb gehoord. Maar dat kan natuurlijk ook aan de ruimte en/of versterkers hebben gelegen. Ik zie dat jullie de Cremona inmiddels ook in demo hebben; een nieuw bezoekje aan jullie luisterruimte kan ik mezelf nu zo langzamerhand niet meer ontzeggen  ;)

bmateijsen

Quote from: hulskof on January 10, 2009, 14:04:38
Vind jij, Garmt, dat er met de Cremona M nog een sub benodigd is voor echte slam? Of gaan ze laag genoeg naar jouw idee? Ik heb ze nu twee keer gehoord en persoonlijk miste ik de echte impact van de bassdrum, die ik bv wel bij de Thiel CS2.4 en bij de Master Contemporary C heb gehoord. Maar dat kan natuurlijk ook aan de ruimte en/of versterkers hebben gelegen. Ik zie dat jullie de Cremona inmiddels ook in demo hebben; een nieuw bezoekje aan jullie luisterruimte kan ik mezelf nu zo langzamerhand niet meer ontzeggen  ;)

Onze ruimte is natuurlijk gewoon erg groot 60 m2, met 3,6 hoge plafonds, dus je hebt een enorme luidspreker nodig om echt slam te hebben.

Guester

Quote from: Fatalfelix on January  9, 2009, 18:42:59
wellicht een idee om gewoon een Sonus Faber fan topic te maken, dan doe ik ook mee met m'n Concerto's  ;D


Ja, dan mag ik ook mee doen met mijn concertino's. :)
Sonos - Spotify

stefan_82

hoi iedereen,

heb de CA's en omdat ik bij sommige muziekpassages opmerk dat het laag verdwenen is (tov mijn monitor audio's)
ben ik ah overwegen om wat te experimenteren met een sub.

ik weet niet of dit afbreuk zou doen tov de "laag kwaliteit" van de CA's om er een sub aan te hangen?

zag hier een velodyne CHT 12R te koop staan, ook een Gravis van Sonus Faber zelf.

wat denken jullie hiervan + het feit om een sub met een CA te mengen en dit dan nog enkel voor stereo?
hints tips zijn welkom 
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

peterrr

En ik ook met mijn "humble""poormans""SFconsjertino`s

Zo`n topic met veeeeeeel foto`s van thuis en foto`s van nieuw als het maar SF is en geen andere "uche uche" rommel jaa, :inlove:

groet peterr


( Opent morgen na de foto`s misschien wel een Topic ;D)
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

bmateijsen

Inmiddels is hier de Liuto gearriveerd.... Erg fraaie Sonus Faber! Afwerking lijkt qua vorm op de Cremona M.
Eerste indrukken zijn 8)

stefan_82

Quote from: bmateijsen on March 14, 2009, 10:49:49
Inmiddels is hier de Liuto gearriveerd.... Erg fraaie Sonus Faber! Afwerking lijkt qua vorm op de Cremona M.
Eerste indrukken zijn 8)

amai dat is kort na de Toy al! zit er al enige kort (vergelijkend met cremona, domus, toy, .. :p) verslagje in ??
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

bmateijsen

Quote from: stefan_82 on March 14, 2009, 12:49:42
amai dat is kort na de Toy al! zit er al enige kort (vergelijkend met cremona, domus, toy, .. :p) verslagje in ??

De lijn is nu gewoon erg mooi verdeeld. Ik vind de kleine Toy erg leuk, deze Liuto vloerstaander levert veel performance en is wel iets anders dan de Cremona Auditor. Vooral de dynamiek van de Grand Piano herken ik ook terug...

Maar het is nog veel te vroeg, aangezien ze net 6 uur spelen...

Fatalfelix

Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

bmateijsen


Perfectionist

Quote from: bmateijsen on March 14, 2009, 10:49:49
Inmiddels is hier de Liuto gearriveerd.... Erg fraaie Sonus Faber! Afwerking lijkt qua vorm op de Cremona M.
Eerste indrukken zijn 8)

Hoe is die qua prijs?
Een beter forum begint bij jezelf.

stefan_82

Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

stefan_82

en..iemand die me raad kan geven ivm met de sub al dan niet toevoegen

soms denk ik dat ik mss beter af zou zijn met een drie-weg maar vind de monitor qua plaatsing zooo super

ik mis gewoon wat body bij klassieke ensembles, of ruimere instrumentale set-ups?

Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

peterrr

Tja,

Zelf heb ik er een sub bij, het geheel krijgt meer body.
Hoe subtiel hij ook soms maar meewerkt natuurlijk afhankelijk van de muzieksoort.
Maar als ik een cd op zet zoals b.v.Kruder & Dorfmeister`s  de k&D sessions dan is het verschil tussen de sub aan of uit enorm.
Ik ben zelf een liefhebber van een sub met standmounters boven een vloerstaander.
Een sub is natuurlijk voorzien van een versterker en regelmogelijkheden.

De meeste die bij mij geluisterd hebben later een "subje" toegevoegd.

groet peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

stefan_82

Quote from: peterrr on March 15, 2009, 21:51:07
Tja,

Zelf heb ik er een sub bij, het geheel krijgt meer body.
Hoe subtiel hij ook soms maar meewerkt natuurlijk afhankelijk van de muzieksoort.
Maar als ik een cd op zet zoals b.v.Kruder & Dorfmeister`s  de k&D sessions dan is het verschil tussen de sub aan of uit enorm.
Ik ben zelf een liefhebber van een sub met standmounters boven een vloerstaander.
Een sub is natuurlijk voorzien van een versterker en regelmogelijkheden.

De meeste die bij mij geluisterd hebben later een "subje" toegevoegd.

groet peterr

valt er op de tweedehandse markt iets te scoren rond de 500-750 euro?
zoals ik al zei zag ik een CHT 12R staan van velodyne en de Gravis B1 van SF
of zijn beiden een league te laag voor de cremona's?
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

peterrr

Ik denk dat het verschil in "sub" A-merken en klasse`s moeilijker te horen is dan bij een speaker (mijn mening).

Ik moest zelf mijn geliefde velodyne cht10 wegdoen,(waf)
Voor een kleinere Rel T2 (wel iets duurder) maar na even spelen had ik niet echt het idee dat er veel verschil inzat.(of ik was gewend)
Ik denk dat plaatsing en de Akoestische eigenschappen, grootte e.d van de kamer meer uitmaken.
Ik heb nu zo`n 4 subs gehad  en het enige wat soms veel werk is het "integreren".
Das bij de ene wat gemakkelijker dan bij de ander..

groet peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Starred

Nog even over de Domus als het mag  :hehe:

Ik wil nog steeds naar 4 gelijke speakers, maar concertino's blijken lastig verkrijgbaar te zijn. Ik kom echter nog wel eens een Wall Domus tegen.

Kan ik ongestraft de Wall gebruiken in plaats van Concertino's in een 4G opstelling? Maw: zijn er geen klankmatige verschillen tussen Concertino en Wall? In tegenstelling tot het verschil tussen Concerto's en Concertino's, waar verschillende units gebruikt worden, heb je bij de Concertino en Wall welliswaar de zelfde units, maar worden verschillen misschien wel veroorzaakt door door het andere type plaatsing (op standaard vs hangend aan muur)?

garmtz

De integratie met een Concertino zal heel erg goed zijn. Het is immers technisch gezien op de kast na dezelfde speaker.

Starred

Quote from: garmtz on March 22, 2009, 22:40:22
De integratie met een Concertino zal heel erg goed zijn. Het is immers technisch gezien op de kast na dezelfde speaker.

Bedankt voor je reactie. Is in dit geval de invloed van de kast dan heel beperkt?
Kan je de Walls overigens nog wat indraaien of kantelen? Of worden ze echt recht tegen de muurgeplaast?

bmateijsen

Quote from: Starred on March 23, 2009, 08:21:29
Bedankt voor je reactie. Is in dit geval de invloed van de kast dan heel beperkt?

Er is iets minder volume qua kast, dus de invloed is er wel en als je echt gelijke luidsprekers wil hebben, dan zal je licht verschil  merken.

QuoteKan je de Walls overigens nog wat indraaien of kantelen? Of worden ze echt recht tegen de muurgeplaast?

Ze worden geplaatst op een beugel waarbij je ze licht een paar graden kan draaien naar beide kanten.

Groet,

Bjorn

Guester

Kent iemand de piano muziek op de sonus faber website?
Vind dit erg mooi.
Sonos - Spotify

garmtz


HenkHouten

Hallo SFCA fans. Hier een nieuwe bewonderaar. Sinds kort een set in m'n bezit als opvolger voor m'n Tannoys Saturn 8. De SFCA gekocht vanwege z'n design en 'niet onaardige geluid'.
De speakers speelden eerst op een oude Quad 405-2, circa 25 jaar oud, maar die gaf uiteindelijk voor de tweede keer de geest na al die jaren. Er is steeds veel discussie over versterkers maar de Quad kon mijn Tannoys ook goed aansturen, dus ik heb een Quad 909 gekocht. Het is dan ongelofelijk wat er uit z'n klein 'speakertje' komt.  ::) De rust, het klankbeeld, gewoon een genot. Alleen het allerlaagste laag moet het natuurlijk afleggen tegen een grote vloerstaander zoals de Tannoy. Daarom heb ik een subwoofer bijgeplaatst die werkelijk heel laag is af te filteren zodat hij alleen beneden 50 Hz 'sub'stantieel meedoet. Rel Quake. Je kan hem danook niet 'akoestisch terugvinden'.  Ik heb de kamerresonanties en akoestische versterkingsposities bepaald om  een zo goed mogelijke luisterpositie te vinden, en daar onze meubels geplaatst.

Voorversterker is een NAD162. CD loopwerk is een oude Marantz 63. DA converter is Cambridge DACMAGIC, Interconnect Voor-Eind is Monster 1000, speaker kabel Rattle Snake zilver/koper.

Muzieksmaak is jazz, blues, vokaal, pop.
Prachtig klinken: Trijntje Oosterhuis (Ken je mij, akoestisch met Leonardo Amuedo), Steely Dan, Genesis (Trick of the Tail), Borsato (Wit licht), Ennia, Doe maar, Zero Ten, Jamie Cullen. Je raakt niet uitgeluisterd.

Op discotheeksterkte kan je niet spelen daar de REL quake daar niet groot genoeg voor is, en het diepste laag het dan laat afweten, maar voor 95% van de tijd is de set een genot om naar te luisteren.

Als iemand nog suggesties heeft dan hoor ik ze graag.

Henk uit Houten