Het Grote Sonus Faber Cremona Auditor Fan Topic

Started by Draiz, July 7, 2006, 00:30:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Draiz

Het Grote Sonus Faber Cremona Auditor Fan Topicm kortweg HGSFCAFT  ;D
Ik heb sinds een tijdje een 5.1 opstelling met de auditor en center uit de cremona serie en ben daar heel, heel erg blij mee. Speakers die niet alleen erg mooi zijn, maar ook qua mij betreft een geluid geven dat je in de muziek betrekt. Een erg mooi gedetailleerd holografisch beeld met een grootsheid die niet aan hun formaat af te lezen valt. Nu geloof ik dat de Auditor ondertussen een populaire speaker is hier op het forum. Ik heb helaas nog geen foto's omdat mijn setup er redelijk provisorisch bij staat qua meubel en kabel dressing door een recente 180 graden draai  O0 , maar het leek me leuk hier wat auditor set ups/foto's en ervaring uit te wisselen. Ook met als achterliggende gedachte dat we wellicht met een aantal bezitters bij elkaar op bezoek kunnen gaan, zodat de diverse eigenaren hun geliefde speakers tzt ook een keer in een andere set in een andere ruimte kunnen horen. Ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd naar de Auditors op Lavardin, terwijl een aantal van jullie het misschien leuk vindt de auditors een keer in 5.1 op een lexicon/chord combi te horen!
Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12

sultankat

Ik heb ze niet, maar ik geef deze mooie Italianen graag een upje.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

graafke


Perfectionist

Een beter forum begint bij jezelf.

Ettepet


R


FrankB

Ik heb dit topic nooit gezien ;D

Maar hier dus ook iemand die erg geniet van z'n auditor's  O0
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

De SF Cremona Auditor is inderdaad een bijzondere speaker! Heeft de mogelijkheid om uitermate muzikaal te spelen, mits goed aangestuurd. Wat mij betreft prefereer ik zelfs de Auditor op punten i.v.m. de Cremona, vanwege de betere afbeelding, subtiliteit in het hoog en transparantie van de Auditor. De Cremona heeft wel weer iets meer rust en een dieper laag.

Over het algemeen kan gezegd worden dat de Cremona serie subtieler klinkt dan de Domus serie, vanwege de betere kwaliteit tweeter in de Cremona serie. Maar als ik moest kiezen tussen een Grand Piano of Auditor, zou ik me wel 3x achter mijn oren moeten krabben... ;)

Berend van Til

Ik heb destijds ook diverse malen naar de Domus serie geluisterd (en naar vele andere merken), en steeds was mijn eerste indruk dat ze net teveel kleurden en net niet sprankelend genoeg klonken. Na een tijdje luisteren merkte ik dat niet zo meer, het wende wel en het klonk eigenlijk prima.

De Auditors waren niet in de buurt te beluisteren, maar ik wilde ze toch een keer gehoord hebben hoewel het voor 90% zeker de Piano's zouden worden. Maar niet naar de Auditor's geluisterd hebben zou mij altijd een twijfelachtig gevoel geven. Dus 80km gereden naar Tilburg om ze toch eens te horen ter vergelijk.

Mijn oren vielen bijna van mijn hoofd.

Helemaal geen wat donkerder gekleurd geluid bij de eerste indruk. Wat een verschil! Eerst de auditor's vergeleken met de Concertino's, toen met de Piano's, die het eigenlijk zouden worden.

Later nog 2 keer teruggegaan naar Tilburg om nog eens te luisteren en steeds hetzelfde. Veel verfijnder klonken ze.
Het verschil tussen oude en nieuwe snaren op mijn elektrische gitaar.

In het laag kwam er natuurlijk veel minder uit dan uit de Piano's. Maar het verbaasde me hoeveel er nog wél uitkwam. En nooit dat opzwellende laag bij extreem "zware" muziek wat ten koste van de doortekening in het laag gaat, iets wat bij de Piano's een paar maal wel gebeurde.

Uiteindelijk had de verkoper ter vergelijk even een subwoofer erbij aangesloten (cutoff op 42 hz) en dat gaf een fijn fundament extra plus wat extra warmte voor de gehele sound.

Ik was verkocht, hoefde niet langer achter mijn oren te krabben ;), en heb ze nu een maand of 4 in gebruik en ben er zeer tevreden over.

Naast het geluid geniet ik ook van de speakers als meubelstuk. Ook als ze uit staan zijn ze een waar genoegen om te aanschouwen.
Misschien betaal je wel een paar honderd Euro meer voor de afwerking van de speakers in vergelijking met andere merken maar dat was het mij dubbel en dwars waard.


Groeten, Berend

stefan_82

heb een paar cremona auditors op het oog :D -eindelijk komt er mss een einde aan mijn zoektocht-

Welke speakercable raden jullie mij aan?

Heb een PL2 versterker en ah!tjoeb ultra cd speler (daar tssn hangt een kimber hero)

er werd mij aangeraden om een ah! KB10 speakercable  (2x2.5m  aan 300 euro) er tssn te hangen

ik weet niet wat de (goedkopere) alternatieven zouden zijn.
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

RuTT


hulskof

Quote from: RuTT on January  5, 2009, 21:07:20
Hierbij een linkje van een tevreden Sonus Faber gebruiker.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=70879.0

Gr.RuTT

Mooie ruimte, Rutt. Ooit wel eens gedacht de Auditors te vervangen door de vloerstaanders? De ruimte lijkt me er heel geschikt voor.

stefan_82

Quote from: hulskof on January  6, 2009, 08:39:58
Mooie ruimte, Rutt. Ooit wel eens gedacht de Auditors te vervangen door de vloerstaanders? De ruimte lijkt me er heel geschikt voor.

daar denkt iedereen wel eens aan  :P vooral dan aan de prijs

@ Rutt: heb je verschillende versterkers geprobeerd op de cremona's??.. Ben perfect tevreden met mijn PL2 en mijn CA's maar blijkbaar kan je met (zwaardere) versterkers er nog dat ietsje meer uithalen
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

RuTT

Ik heb diverse buis versterkers geprobeerd en helaas konden deze niet het gewenste vermogen en stabiliteit leveren. Daarna een stuk of zes transistors geprobeerd waar in mijn  situatie de VM de meeste punten scoort . Deze combi is onvoorwaarlijk stabiel en is in staat icm met de Sonus Faber erg natuurgetrouw weer te geven

Vloerstaanders ipv de monitors is een optie, zeker in de ruimte waar de set staat. De ruimte is niet alleen groot, maar ook hoog (280 cm). De slam en impact die een grote vloerstaander in dit soort ruimtes kan geven zal ik nooit met de monitors kunnen bereiken. Anderzijds de plaatsing, ruimtelijkheid en de dynamiek die ik nu behaal zal weer moeilijk worden met de vloerstaanders.

Dit neemt niet weg als mijn dealer ze ooit ééns heeft staan, dat ik ze zeker bij mij thuis ga beluisteren..

Gr.RuTT

hulskof

Ruimte en plaatsing, kan ik begrijpen. Maar meer dynamiek met monitoren???  :huh2:
Door het grotere frequentiebereik van vloerstaanders heb je daar toch sneller een groter dynamisch bereik mee, of zie ik dat nu verkeerd?

In ieder geval: je hebt een fraaie set die vast veel genoegen schenkt.

RuTT

Het dynamisch bereik duidt op het verschil tussen de grootste en de kleinste mogelijke waarde van een grootheid. Dus je hebt helemaal gelijk.

Laat ik het anders omschrijven, met de dynamiek in het laag met vloerstaanders loop ik het risico dat deze minder dynamisch klinkt, dwz dat te veel laag het midden en het hoog verdoezeld.

gr.RuTT

R


FrankB

Hier al jaren een fan, de mijne zijn uit 2005 volgens mij  O0 O0
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

R

Garmt heeft het hierboven al verwoord.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=46482.msg709479#msg709479

Quote from: hulskof on January  8, 2009, 20:14:42
Ruimte en plaatsing, kan ik begrijpen. Maar meer dynamiek met monitoren???  :huh2:
Door het grotere frequentiebereik van vloerstaanders heb je daar toch sneller een groter dynamisch bereik mee, of zie ik dat nu verkeerd?

In ieder geval: je hebt een fraaie set die vast veel genoegen schenkt.

hulskof

Dat ging nog over de oude Cremona-serie. Ik vraag me af of hij over de nieuwe serie - en dan met name het verschil tussen de Auditor en de vloerstaander - ook zo denkt.

RuTT

#20
Ik heb tijdens mijn keuze naar de Sonus Faber, Grand Piano's en zijn broertje Concerto domus geluisterd. De Grand Piano's heb ik zelfs enige tijd thuis mogen beluisteren. Het laag kreeg ik in geen geval goed. Verschillende versterkers geprobeerd en diverse opstellingen.

Zelfs nog naar een demo geluisterd bij de Hifiwinkel in Beek naar de GP en zijn broertje Concerto Domus en de auditor, hier was bij de vloerstaanders het laag evenééns niet goed, zelfde bevinding als bij mij thuis. Te veel aanwezig en te boemerig, daarom de SF Auditor gekozen. Krijg ik nou het halve forum over me heen als ik stel dat SF beter monitors bouwt, dan vloerstaanders?

In mijn geval Less Is More

Gr.RuTT

planeet

Less is more ... maar hang er maar aan de SF CA is een McIntosh aan  >:D

Heb de SF CA ingeruild (allez, upgrade eigenlijk  :P ) naar de SF Guarneri M.  :devil: ongelooflijk laag dat uit een monitor kan komen

Veel plezier met SF !!! Ik blijf er nog een hele tijd aanplakken  :tongue2:

R

De vloerstaander weet ik niet zo. Dit riep hij in mijn topic over de auditor M's versus de oude.

Quote from: garmtz on January  6, 2009, 08:54:56
Er is best wel een groot verschil zelfs tussen de 'gewone' Auditor en de 'M'! De 'M' is dynamischer en sneller, met een opener en neutraler middengebied. Ik vind het echt een betere speaker, hoewel hij net weer wat minder een klassieke SF sound heeft.

Quote from: hulskof on January  8, 2009, 22:01:38
Dat ging nog over de oude Cremona-serie. Ik vraag me af of hij over de nieuwe serie - en dan met name het verschil tussen de Auditor en de vloerstaander - ook zo denkt.

hulskof

Quote from: RuTT on January  8, 2009, 22:58:10
Ik heb tijdens mijn keuze naar de Sonus Faber, Grand Piano's en zijn broertje Concerto domus geluisterd. De Grand Piano's heb ik zelfs enige tijd thuis mogen beluisteren. Het laag kreeg ik in geen geval goed. Verschillende versterkers geprobeerd en diverse opstellingen.

Zelfs nog naar een demo geluisterd bij de Hifiwinkel in Beek naar de GP en zijn broertje Concerto Domus en de auditor, hier was bij de vloerstaanders het laag evenééns niet goed, zelfde bevinding als bij mij thuis. Te veel aanwezig en te boemerig, daarom de SF Auditor gekozen. Krijg ik nou het halve forum over me heen als ik stel dat SF beter monitors bouwt, dan vloerstaanders?

In mijn geval Less Is More

Gr.RuTT

De Domus is ook een andere speaker dan de Cremona vloerstaander. Appels met peren, als je het mij vraagt ;) (Maar vanuit prijstechnisch oogpunt snap ik het wel.)

RuTT

Quote from: hulskof on January  9, 2009, 07:59:30
De Domus is ook een andere speaker dan de Cremona vloerstaander. Appels met peren, als je het mij vraagt ;) (Maar vanuit prijstechnisch oogpunt snap ik het wel.)

Wie weet... Zie mijn vorige posting, als de gelegenheid zich voordoet ga ik deze ook zeker beluisteren bij mij thuis.

Gr.RuTT