Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Eduro

Zelf ben ik vrijdag bij frank geweest voor een callibratie, van een jvc 37 inch.
ik ben relaxt geholpen, uitstekende service, nadat wij thuis de tv weer hebben aangesloten en nu 2 dagen hebben gekeken kan ik alleen maar zeggen dat dit voor mij een uitstekende investering is geweest.

nb diverse vrienden en familie op bezoek geweest, lachen verschillende mensen vroegen of we een nieuwe hadden gekocht ;D

er zullen wel meer mensen gaan bellen. ;)

Snowmaster

#677
Vrijdag heb ik volgens mij Eduro gezien met zijn JVC bij Frank.
Zelf kwam ik om mijn Pioneer 427 te laten calibreren maar ik was mijn afstandbediening vergeten  :'(
Het goede daarvan was dat ik daardoor lekker vroeg in Venlo was, waar ik bij toeval de gelegenheid had om diverse plasma's met elkaar te vergelijken.
Omdat deze jongens ook calibreren (voor een veel hogere prijs) heb ik uitgebreid gesproken over de voor- en nadelen van calibratie.
Als je liefhebber bent van stand "dynamisch" en een Pioneerbezitter bent met eenvoudige kabels/aansluitingen dan zou je inderdaad wel eens een flinke tegenvaller kunnen hebben.
Vrijdag heb ik geleerd en gezien dat er maar 1 scherm het beste is : een Pioneer.
"Nadeel" van dit scherm is dat het alle fouten onverbloemd weergeeft. Na een calibratie word je hier waarschijnlijk helemaal mee geconfronteerd.
Als je een tweaker bent dan begint op dat moment een nieuw leven  ;D
Je kunt dan beginnen met een Pioneer de aansluitingen te geven die het scherm verdient.  Wat je dan krijgt :  een scherp en mooi beeld. Je kunt dan slechte uitzendingen eenvoudig herkennen en je ziet dat het niet aan de Pioneer ligt.
b.v. Tell Sell e.d. met pastelfelle kleuren. Het journaal blijft altijd lastig, maar NOS buitenopnames stijgen naar grote hoogtes ( met TVHome ! ) en lijken HD kwaliteit te krijgen. Duitse zenders zijn goed en DVD is top.   

Rotseblok, ik herken jouw beschrijving over fletsere kleuren, meer ruis en minder scherpte.
Mijn scherm is nog niet gecalibreerd, maar mijn beeld heeft meer kleur, minder ruis en meer detail gekregen door juiste en goede aansluiting. Alle digitale verbeteraars staan in mijn Pio op off. Ondertitels zijn ook niet altijd wit, soms is het gebroken wit/ivorig. Een Pioneer kan heel goed secundaire kleuren weergeven (vooral na calibratie), maar dan moet het scherm wel goede aansluitingen hebben.   

Als ik je kan helpen, stuur maar een PM dan word je misschien toch nog blij met die calibratie   ;)

Snowmaster   



     
   
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

J.A.F._Doorhof

Probleem is dat sommige mensen zich doodstaren op het beeld van Dynamic Contrast.
Zodra ik die namelijk weer aanzette bij hem was hij meteen weer enthiousast over het beeld, jammer genoeg drukt die zoveel troep in het beeld dat je ook je noise controls weer nodig hebt :(

Het beeld van een calibratie is ANDERS dat zeker.
Ik vind het VEEL dynamischer, maar dynamic contrast ziet er opgepompter uit en dat zien veel mensen als dynamischer.

Een paar dagen uit proberen is gewoon de enige remedie en dan went het zeer snel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Fico

Frank,

Ik heb sinds 2 juni een nieuwe PDP-507XD met daarop momenteel 200 speeluren en overweeg ook om door jou een ISF calibratie te laten uitvoeren.

Ik heb echter toch nog zo een beetje mijn bedenkingen:

1. Ik gebruik een Sony DCR-TRV50E MiniDV camcorder die ik op termijn wil vervangen met een Sony HDV camcorder met ondersteuning voor x.v.Colour. Als jij nu een calibratie doet voor mijn huidige camcorder, moet je achteraf nog eens terugkomen voor m'n nieuwe camcorder? En kan jij het volledige x.v.Colour (aka. xvYCC) colour gamut calibreren op een PDP-507XD? Eventueel met Colour Space = 1?

2. Hoe ga jij mijn Humax HDCI-2000 HDTV satelliet ontvanger calibreren? Via een testcard dat wordt uitgezonden op één van de Astra satellieten?

3. Ik zou volgend jaar pas een Blu-ray player willen aanschaffen. Hier moet je dan ook opnieuw voor terugkomen dan?

4. Calibreer jij een PDP-507XD over het algemeen op basis van Colour Space = 1 of 2? En wat is eigenlijk het verschil? Gebruik jij daarbij dan ook de "ISF Day" and "ISF Night" mogelijkheden van de PDP-507XD?

5. Welke kleuren kan ik ongeveer verwachten na een ISF calibratie? Ik gebruik momenteel de volgende settings:
USER
Contrast: 28
Helderheid: +2
Colour: -6
Tint: 0
Scherpte: -4
Stroombesparing: Uit
Kleurtemp: Midden-Laag
Kleurbeheer: Alles op 0
Gamma: 2
Colour Space: 2
Alle digitale fratsen zoals DRE, CTI, DNR, BNR, Dynamisch contrast, etc... UITGESCHAKELD
Pure Cinema: Uit

Gaat dit er, mits een aantal correcties, qua kleuren er ongeveer hetzelfde uitzien of gaat dat een verschil zijn van dag en nacht?

Alvast bedankt,
Fico
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Savart

Als ik het goed begrijp calibreert Frank beeldschermen en geen beeldbronnen
zoals Blu-ray-spelers, satelliet-ontvangers e.d.

Hij gaat er gewoon voor zorgen dat het beeldscherm een signaal dat het binnenkrijgt
volgens de standaarden zo 'signaalgetrouw' mogelijk weergeeft.
Indien je beeldbron uitgebreide beeld-instellingen heeft, zal hij daar ook wel eens naar kijken
maar ik denk dat dat bij de meeste beeldbronnen wel zelf te doen is met een testbeeld of een DVE-dvd.

Wellicht zal Frank het hier meteen wat beter uitleggen dan ik dat kan.

HTip

Quote from: Savart on July 24, 2007, 01:00:03
Als ik het goed begrijp calibreert Frank beeldschermen en geen beeldbronnen
zoals Blu-ray-spelers, satelliet-ontvangers e.d.

Hij gaat er gewoon voor zorgen dat het beeldscherm een signaal dat het binnenkrijgt
volgens de standaarden zo 'signaalgetrouw' mogelijk weergeeft.
Indien je beeldbron uitgebreide beeld-instellingen heeft, zal hij daar ook wel eens naar kijken
maar ik denk dat dat bij de meeste beeldbronnen wel zelf te doen is met een testbeeld of een DVE-dvd.

Wellicht zal Frank het hier meteen wat beter uitleggen dan ik dat kan.

Frank had mij voor de calibratie aangeraden om de DVD speler mee te nemen. Hij heeft eerst in de video-instellingen van de DVD verbeteringen aangebracht. Daarna pas begonnen met de calibratie van de beamer.

Leuke hiervan is, omdat we nog niet via de beamer kijken, dat we hiervan dus ook profiteren op onze TV :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

J.A.F._Doorhof

Ik calibreer inderdaad als eerste het paneel.
MAW als je andere bronnen aansluit zouden die gewoon correct moeten werken.

ECHTER.....
De deepcolor bronnen zullen alsnog nagemeten moeten worden, ze werken op verschillende displays anders.
Ik doe dit door de colorspace te meten van de units, ECHTER daarvoor moeten er wel testpatronen op deze bronnen afgespeelt kunnen worden, dus ze moeten een DVD afspeel mogelijkheid hebben of HD/BD.

Zonder testpatronen kun je niets jammer genoeg.

Settings is geen woord over te zeggen dat verschilt echt per unit.

De settings worden gedaan in het professionele menu en niet meer de ISF dag/nacht stand tenzij de klant die ECHT wil.
Nadeel van de ISF standen is dat de klant achteraf NIETS meer kan wijzigen in de instellingen, maw als hij de brightness wil aanpassen voor bv een regio 3 DVD dan werkt dat niet.
Daarnaast zijn er veel toestellen die elke keer na een boot weer terug springen naar de gebruikers stand waardoor sommige klanten al tijden niet meer naar de calibratie kijken maar naar een standaard setting.
Ook zitten er kleine afwijkingen in de software settings in vergelijk met het wegschrijven en wat ik meet.
Dit is bij de 8e generatie al minder maar nog steeds moet ik voor de dag stand een offset bedenken, dat is nooit zo nauwkeurig als het volledig meten en direct invoeren.
Vandaar dat we een half jaar geleden hebben besloten om de calibraties gewoon op de ouderwetse manier te doen, de kwaliteit is EXACT gelijk maar de klant heeft nog wel de vrijheid om dingen aan te passen.

Over de verschillende bronnen.
In principe zullen qua grayscale praktisch alle bronnen bij een DIGITALE display gelijk zijn (meettechnisch).
Het enige dat word aangepast per bron is helderheid en kleurverzadiging.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Even over de bronnen.
Ik controlleer bij de calibraties ALTIJD de bronnen qua instellingen.
ECHTER ik pas geen settings aan in de bronnen die van invloed zijn op het beeld.
MAW de bronnen worden genormaliseerd, middenstand, of 0 waardes.
Het enige dat VERANDERD word is in sommige bronnen de contrast setting omdat die bij veel bronnen te heet binnen komt voor 90% van de digitale displays.
Maar dit veranderd niet de grayscale van het apparaat.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Fico


Bedankt voor de uitleg iedereen :)

Ga eerst mijn 507 nog wat verder inspelen en wachten tot ik de Blu-ray speler heb aangekocht dan  ;)
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

EdoE

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 23, 2007, 20:03:10
Probleem is dat sommige mensen zich doodstaren op het beeld van Dynamic Contrast.

Als je het "blindstaren" had genoemd hadden we het nog letterlijk kunnen nemen ook. Het is om pijn aan je ogen van te krijgen...

Snowmaster

Quote from: EdoE on July 24, 2007, 10:58:13
Als je het "blindstaren" had genoemd hadden we het nog letterlijk kunnen nemen ook. Het is om pijn aan je ogen van te krijgen...

Het is ook niet zo moeilijk vind ik.  Kijk gewoon eens uit je raam. Zie je dan felle kleuren in de natuur?  Kijk om je heen op straat, nergens zie je zoveel contrast of felle kleuren als met stand dynamisch.
Vergelijk ook rustig het beeld van vakantiefoto's met het beeld van je scherm.
Als je eerlijk vergelijkt, kom je snel tot de conclusie dat stand dynamisch absoluut niet natuurgetrouw is. 
Een calibratie zorgt dat je beeldinstellingen "eerlijk" komen te staan en dat het beeld wordt weergegeven zoals het oorspronkelijk bedoeld is.
 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Fico


Waar zitten jullie nu eigenlijk over te bakkelijen? Of zijn er hier soms nog htforum members die hun TV in de stand "Dynamisch" hebben staan ofzo? Wie proberen jullie nu eigenlijk te overtuigen?

Wat ik eigenlijk gewoon wil weten is of mijn huidige instellingen sterk gaan verschillen met ISF gecalibreerde instellingen?

Ik ben er zelf echter nog niet van overtuigd dat een algemene calibratie van het scherm alleen voldoende gaat zijn. De weergegeven kleuren van een nieuwe HDV camcorder met ondersteuning van "x.v.Colour" zijn volgens mij niet alleen veel rijker, maar hebben volgens mij ook een totaal verschillend karakter dan bijvoorbeeld een DVD speler of een satelliet ontvanger. Moet je trouwens voor SD en HD ook geen verschillende settings gebruiken?
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

J.A.F._Doorhof

Hi,
In principe is de calibratie van het paneel voldoende en ook vaak het enige mogelijke.
Je hebt voor een calibratie testpatronen nodig, voor HD gebruiken we daar of de DVDs voor of een testgenerator.
Een HDV camera heeft geen ingebouwde grayscale generator of tapes met een grayscale dus die kun je niet calibreren.

ECHTER..... en lees door.
Als we de display calibreren met een neutrale referentie bron (bv een testgenerator of een GOEDE speler) dan zal ELKE bron die aangesloten word in principe een perfecte of bijna perfecte grayscale performance tonen.
het enige wat kan afwijken is de kleurverzadiging en de brightness/contrast, deze zijn echter zeer makkelijk en snel in te stellen als je weet wat je doet.
En daar help ik natuurlijk bij.

De grayscale zelf moet bij bv CRT's per resolutie aangemaakt worden omdat daar nog wel eens verschil in kan zitten.
Bij de flatscreens is dit echter in 95% van de gevallen NIET nodig, de unit scaled namelijk zelf alles omhoog naar de paneel resolutie, maw als we een calibratie doen met 576P dan is in 99,9% van de gevallen zoals we het nu getest hebben ook de 1080i weergave nagenoeg perfect.

Met deepcolor geldt exact hetzelfde, de fundamenten zijn gelijk aan DVD/HD er is een gamma van 2.20-2.40 nodig en een neutrale grijstint.
Het enige wat verschilt is dat de primaries en secondaries iets afwijken en dat de bitdiepte een STUK hoger ligt, maar voor de calibratie mag dat niets uitmaken, het enige dat je zult zien is een betere tonaliteit met deepcolor en wat meer verzadiging.
Als het toestel EN de bron dit goed ondersteunen zou je zelfs je verzadiging NIET aan hoeven te passen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

qapla

Frank, ik had je al een paar keer gemaild hierover en je hebt me daar ook uitleg over gegeven, alleen kom ik er niet echt uit. Je bent vorige week woensdag bij ons geweest en je hebt onze panasonic plasma 37pv30 gekalibreerd. Je hebt dit op een pioneer dvdspeler gedaan via hdmi. De pioneer stond op 720p. De userinstellingen heb je gecopieerd naar alle bronnen, maar het beeld per bron is zeer verschillend. Met name via scart zijn de kleuren veel te fel. Ik heb het idee, omdat dan de tv scaled. Als ik de dvdspeler n.l. terug zet naar 576p, zijn de kleuren ook heel anders. Helderheid en contrast instellen is lastig op een plasma en werkt heel anders dan op een gewone tv, tenminste dat gevoel heb ik, want met onze Loewe tv had ik er geen moeite mee. Als ik een testdvd van bijv. dve in de speler doe en ik ga van het eerste testbeeld met die 3 balkjes uit en ik zorg dat het derde balkje in het zwart verdwijnt dan is daarna het beeld te donker en zijn de kleuren daardoor feller. Sinds je onze plasma gekalibreerd hebt, ben ik alleen nog maar bezig met instellen en heb ik nog niet echt van een dvdtje kunnen genieten, omdat voor mijn gevoel de boel niet goed staat. Je vertelde mij ook dat het beter is om vanaf de bron helderheid en contrast in te stellen. Waarom eigenlijk? Ik kan elke bron via de plasma apart instellen. Kan het trouwens zo zijn, doordat je overdag met veel licht in de kamer helderheid,contrast en kleuren ingesteld hebt, dat daardoor de helderheid voor overdag wel goed staat, maar voor 's avonds te licht?



Groetjes,
Irma


J.A.F._Doorhof

#690
Ik zal je even een mailtje sturen heb al een idee wat er mis gaat.
Bij de panasonics is het HEEL belangrijk dat je per input EXACT dezelfde settings gebruikt dus ook de movie/standaard en colortemp warm/normaal (net hoe het toestel gecalibreerd is).

Zal ook nog even wat andere dingen naar je mailen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Snowmaster

#691
Quote from: Fico on July 24, 2007, 16:06:01
Wie proberen jullie nu eigenlijk te overtuigen?

Ach, soms mijmer je nog even door als je het woord dynamisch weer tegenkomt  ;).

Quote from: Fico on July 24, 2007, 16:06:01
Wat ik eigenlijk gewoon wil weten is of mijn huidige instellingen sterk gaan verschillen met ISF gecalibreerde instellingen?

Daar is maar 1 oplossing voor :  gewoon calibreren  :D  . 
Is/was ook een beetje mijn angst, want je word wel geconfronteerd met de afwijkingen van je apparatuur en je eigen ogen  8).

Je kunt ook altijd de instellingen nog iets aanpassen omdat Frank het ISF menu niet meer gebruikt maar de userinstellingen.
Dit heb ik toch goed begrepen, Frank ? 


Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

J.A.F._Doorhof

Bij de Pioneers gebruiken we inderdaad het professionele menu ipv de ISF dag en nacht standen zoals eerder uitgelegt.
We kunnen natuurlijk wel de ISF dag en nacht gebruiken maar ik adviseer van niet.

De veranderingen zijn niet van te voren aan te geven, sommige Pioneers staan al zeer goed afgesteld door de klanten zelf, andere zitten op een dag en nacht verschil.
Het is echter altijd de moeite waard.
en twijfel je kom dan naar Emmeloord het scheelt een STUK in de prijs.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Fico

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 25, 2007, 11:18:11
De veranderingen zijn niet van te voren aan te geven, sommige Pioneers staan al zeer goed afgesteld door de klanten zelf, andere zitten op een dag en nacht verschil.
Het is echter altijd de moeite waard.
en twijfel je kom dan naar Emmeloord het scheelt een STUK in de prijs.

Frank, gisteren was mijn vader hier bij mij op bezoek en had zijn Sony HDR-HC7E HDV Camcorder meegebracht om zijn laatste film uit Vietnam te laten zien, volledig gefilmd met x.v.Colour. Wat een PRACHTIG beeld en wat een mooie kleuren zeg :o :o 8)

Hij had ook opnamen gemaakt van een zonsondergang waarvoor hij een speciaal programma had gebruikt. Dat zou je eens moeten zien, gewoonweg prachtig. Het beeld was, zonder overdrijven, bijna zo mooi als sommige beelden van Planet Earth op BBC HD die ik hier ook met mijn Humax HDCI-2000 kan ontvangen. Ook zijn tele-macro-opnamen van bloemen, planten, dieren en gebouwen waren prachtig en de detail in de kleuren was spectaculair  8)

We hebben ook eens geprobeerd om te switchen tussen Colour Space = 1 en 2, maar met stand Colour Space = 1 zijn vooral de kleuren rood en paars overgesatureerd  :-\ We hebben wel Colour moeten terugdraaien tot -10 omdat die camcorder gemiddeld véél meer kleuren kan waarnemen dan een gemiddelde broadcast uitzending.

Wat ik mij begin af te vragen is of Colour Space = 1 op de Pioneer überhaupt ooit wel bruikbaar zou zijn op de Pioneer PDP-507XD  ???

Heeft iemand soms een ISF gecalibreerde Pioneer PDP-507XD met Colour Space = 1?
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

J.A.F._Doorhof

Bij de calibratie meet ik sowieso de colorspaces.
Ze zijn makkelijk in te stellen trouwens met de filters.
Heb je de verkeerde colorspace dan krijg je colordecoder fouten bij SD en HD materiaal.
Ik heb er zo niet opgelet waar ze allemaal op staan eigenlijk, maar volgens mij staan er verschillende op colorspace 1.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi Frank

Welke HD generator gebruik jij,ik ben al lang op zoek naar een goede generator maar kan eigenlijk niets vinden.

Quoteals we een calibratie doen met 576P dan is in 99,9% van de gevallen zoals we het nu getest hebben ook de 1080i weergave nagenoeg perfect.
Daar ben ik het niet mee eens ondanks dat ik nooit plasma's calibreer anders dan die van mezelf en van vrienden.
Ik weet zeker dat er meer dan 0,01% van de displays Panasonic is,en bij Panasonic slaat hij de instrellingen per resolutie op.
Dat is dus ook het probleem van qapla en zijn Panasonic.

Rob

J.A.F._Doorhof

#696
Bij de panasonics klopt dat vandaar dat je daar in het servicemenu elke input per resolutie apart moet instellen.
Veel werk maar daarna werkt het, wat ik meer bedoelde is dat je met flatpanels gelukkig niet meer apart 1080i hoeft te voeren voor de grayscale en daarna 720P en daarna 576P.
Ik heb dat bij verschillende pioneers en panasonics getest en de GRAYSCALE blijft perfect met een kleine fluctuatie van een paar procent per resolutie.
Echter wat je aangeeft van de blokken is helemaal correct. Ik denk ook dat het daar fout is gegaan bij haar, ik heb ze wel netjes ingesteld maar zonder bron, heb haar ondertussen al gemaild hoe dit op te lossen, foutje van mijn kant (kan gebeuren).

Panasonic zien we gelukkig inderdaad meer en meer :D voor het geld gewoon helemaal top.

Je kan de Sencore generator gebruiken maar dat ding is enorm duur.
Zelf gebruik ik de generator vanuit de laptop je kan daar eventueel met HDMI uit sturen.
Makkelijker is echter gewoon zoals we nu het ook waarschijnlijk doen de DVD in de bron laten upscalen naar de verschillende resoluties.
Het enige probleem dat je tegen kan komen met HD is de kleurverzadiging maar totdat er een BD testdisc is zullen we dat houden, want zelfs de generator doet dat niet vlekkeloos.

Heb je geen HDMI out op je laptop zijn er eventueel wat oplossingen van bv FAST.
Maar om eerlijk te zijn vind ik het meestal veel gedoe wat feitelijk niets beter is als het door de DVD speler te laten doen.
In uitzonderingen doe ik het wel eens als er bv geen DVD speler is of een hele slechte die duidelijk afwijkingen heeft, hoewel ik die gelukkig niet meer zo vaak tegenkom.

Laptop met HDMI of DVI natuurlijk is echter de beste generator, alleen wel even nameten met je DVD speler zodat je zeker weet dat je contrast en brightness goed ingesteld staat.
MAW calibreren met je DVD, daarna je laptop op dezelfde resoluties aansluiten en alles nalopen en dit locken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

qapla

Raymond is op dit moment alle bronnen in het servicemenu aan het checken en het eerste verschil heeft hij al gevonden. De scart instelling is idd anders. De reddrive stond anders. Ik heb dit draadje even verder meegelezen. Dus het klopt dat de kleuren veranderen als de dvdspeler terugzet naar 576p? Deze staat overigens weer op 720. Ook voor de calibratie was dit al zo. Vandaar dat de kleuren via scart en component (dan scaled de tv) zo fel zijn. Ik hoor net van Raymond dat hij de instelling niet onthoud. Wat nu?

J.A.F._Doorhof

Ben al met je aan het mailen maar even voor het forum.

Bij de NIEUWE panasonics word dus inderdaad per bron maar ook per resolutie een blok aangemaakt blijkbaar, dat stond niet in mijn service doc jammer genoeg maar is ook alleen maar bij de nieuwste zwarte generatie, de oude hield het alleen per input vast gelukkig.

Waar je op moet letten is dat als je in het service menu bent geweest de TV ALLES weer reset naar dynamic, dus dat moet je weer terug zetten op de cinema of standaard stand net wat gecalibreerd is.
Verder moet je ELKE handeling bij de panasonics bevestigen met OK, je ziet dan de kleur veranderen en hij slaat het op.

Maar de rest doe ik even per mail, geen paniek :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

qapla

Nee hoor, geen paniek. Alleen een beetje crisis, stress, 100 grijze haren erbij, maar verder gaat ie prima. We hebben nu alles aangepast en 3x gechecked en de tv heeft het nu opgeslagen. Alle usersettings staan zoals jij ze hebt ingesteld. Als je het servicemenu ingaat, schiet de tv in dynamisch stand. Bij het verlaten van het service menu gaat ie bij ons gewoon terug naar cinema stand warm, dus niet terug in dynamisch. Hij verandert de userinstellingen dus ook niet. Op het eerste gezicht lijken de kleuren nu minder fel. Vanavond wanneer het wat donkerder is kan ik dat wat beter beoordelen.

Bedankt voor het snel reageren


Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview