Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Allure

Is wel merkwaardig. Dit is toch geen standaard bug bij dit type Philips? Zou zonde zijn, het is voor het geld een schitterende tv!
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

J.A.F._Doorhof

Het is de allereerste die ik ben tegengekomen met dit gedrag en ik heb er van dit type al HEEL veel gedaan :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vmax

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 16, 2007, 10:37:58
Plasma's met invallend licht blijven inderdaad een probleem.
Wat je zou kunnen doen is het truukje dag/nacht stand :D
overdag's de brightness ongeveer 10% hoger zetten (afhankelijk van de hoeveelheid invallend licht).
OF natuurlijk zorgen dat er geen DIRECT licht op de display valt.

Over de prijzen is altijd wel discussie, als je in de gaten houdt dat in de omliggende landen een calibratie prijs tussen de 299,00 en 375,00 word gerekend dan zul je het al snel wel mee vinden vallen :D

De vraag is hoe we het in de toekomst gaan doen.
Routes als Rotterdam/Amsterdam worden per jaar moeilijker, onlangs om 15:30 vertrokken uit Rotterdam en was pas rond 20:30 thuis, dat is gewoon te gek voor woorden, maar het staat vast rond Rotterdam, daarna rond Gouda, dan rond Utrecht, en daarna ook nog eens de A27 voor een gedeelte afgesloten door een ongeluk.
En via Amsterdam was ook geen optie die dag door een afgesloten weg en 15-20km files alle kanten op.

Dit is iets wat mensen vaak vergeten.
6 jaar geleden reed ik bv 10 minuten van klant A naar B, ondertussen loopt dit vaak in de randstad al op naar 25 minuten (ja ik hou dat bij :D), daarbij is vertrekken voor 9:30 vanuit Emmeloord al geen optie meer, waar ik vroeger rond 8:00 vertrok. Ik ben gewoon altijd rond 11:0 bij de eerste hoe laat ik ook vertrek.

De calibraties zelf gaan wel sneller bij de nieuwe toestellen vandaar dat ik ook de prijzen nog niet verder verhoogd heb.
CRT toestellen en rearprojection TV's hebben gewoon veel meer werk dan de gemiddelde LCD en plasma.
De eerste keer dat ik er één doe is het vaak 60-90 minuten werk, als ik er echter 10-20 gedaan heb zit het allemaal rond de 25-40 minuten (sommige probleem toestellen daargelaten).

Vandaar dus dat de prijzen niet verder zijn gestegen op dit moment.

als ik dit lees zou je voor het noorden van het land friesland, groningen, drenthe bijv. minder kunnen rekenen ;D ;D gr.Vmax
Toshiba 42wl67z,dreambox 500,archsat dj70 met 7 lnb's

Oss

Vorige week heb ik mijn nieuwe Samsung LE40m86 laten calibreren. Het eerste wat mijn vriendin zei was:"Dat is wel een hele verbetering, geweldig!" Ik denk dat dat genoeg aangeeft over de kwaliteit van de calibratie.
Natuurlijk heeft mijn vriendin gelijk. Helaas is het nu ook duidelijk dat er wel een heel erg groot verschil zit tussen DVD en Blu-ray. Het verschil is door de calibratie alleen maar groter geworden.

Helaas is deze week (een week te laat) er een update (1.80) voor de ps3 gekomen waardoor er nieuwe instellingen zijn. De nieuwe softwarematige scaler van de PS3 is een stuk minder (schokkerig) dan die van de TV zelf, dus die laat ik mooi uit. Wat wel een enorme verbetering is is de xvYCC (hdmi 1.3) instelling. De kleurvlakken van voorheen zijn nu zo goed als verdwenen. Bovendien zijn de films (blu-ray) iets sprankelender van kleur
Wel heb ik de helderheid en het kleur met behulp van DVE moeten verhogen. Ik heb het idee dat de grayscale er niet onder geleden heeft. Wat denk jij Frank?

J.A.F._Doorhof

Officieel mag de grayscale niet veranderen na een firmware update.
Wel clipt de PS3 met de oude firmware op het wit en enigsins in het zwart ik hoop dat ze dat opgelost hebben.
Met een DVE is dat zo te zien inderdaad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Fico


Is xvYCC dan echt zoveel beter dan sRGB?

Maakt dan een groot verschil bij een ISF calibratie?
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Oss


Fico

Quote from: Oss on May 26, 2007, 16:21:42
Aantal kleuren: XVYCC 1.8 : 1 sRGB Dus bijna 2 keer zoveel

Akkoord, maar kan je dit verschil in de realiteit goed "zien"?
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

J.A.F._Doorhof

Je zult eerst een bron moeten hebben met bijbehorende speler die het VOLLEDIG ondersteund, dan een HDMI 1.3 verbinding EN een display die het ondersteund.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Fico

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 26, 2007, 23:51:52
Je zult eerst een bron moeten hebben met bijbehorende speler die het VOLLEDIG ondersteund, dan een HDMI 1.3 verbinding EN een display die het ondersteund.

OK, en zou je dan echt het verschil kunnen zien?
M.a.w. is de ondersteuning van xvYCC een bepalende factor bij de keuze van je scherm?
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Oss

Ik heb zowel een speler, een 1.3 verbinding als een display die het ondersteunt.
Naar mijn weten zijn er nog geen blu-ray disc's die het ondersteunen. Desondanks zie ik wel een (minimaal) verschil. Het ziet er "echter" uit. En bij de games heb ik minder last van banding.
Of het een bepalende factor is? Nog niet. Ik vermoed dat het wel de toekomst is, net zoals blu-ray.


Fico

Quote from: Oss on May 27, 2007, 23:36:43
Ik heb zowel een speler, een 1.3 verbinding als een display die het ondersteunt.
Naar mijn weten zijn er nog geen blu-ray disc's die het ondersteunen. Desondanks zie ik wel een (minimaal) verschil. Het ziet er "echter" uit. En bij de games heb ik minder last van banding.
Of het een bepalende factor is? Nog niet. Ik vermoed dat het wel de toekomst is, net zoals blu-ray.

Mag ik weten welk scherm jij hebt? Mijn vader heeft pas een HDR-HC7E gekocht en zou die camcorder eens willen testen op een Full HD 50"-52" LCD of plasmascherm met ondersteuning voor xvYCC.
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500


Djang

Bedoelen jullie daar de RGB Full Range optie mee?
Ik heb zelf de Smaung LE40F71 maar er is niet duidelijk of deze HDMi 1.3 heeft.
Als ik de RGB Full Range optie aanzet is zwart wel wat zwarter en zijn de kleueren wat mooier.
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

Tim Willems

Heej Frank,

Ik moet zeggen dat het echt een zeer grote verbetering is van tv kijken. En niet alleen met dvd's maar ook met gewone televisie beelden. Heb nu twee weken Roland Garoos zitten kijken en dat is toch een evenement waar veel tv's moeite mee hebben volgens mij. (dat zal wel aan de kleur van het gravel liggen) Maar dit jaar heb ik werkelijk nergens last van gehad. Kleuren waren goed, de witte lijnen zuiver en de bal was prima zichtbaar. Met dvd's merk ik het vooral waar het gaat om diepte. En wat games betreft is de geometrie de grootste verbetering. Hartstikke bedankt. Het was het geld dubbel en dwars waard.

Groeten Tim

HTip

Afgelopen vrijdag was het zover... Met de Themescene H78 en de Marantz DV-9500 in de auto naar Frank gereden voor calibratie.

Wat duidelijk is, is dat Frank echt weet wat ie doet. Wat erg leuk was, dat we (mijn vrouw vind dit ook leuk 8)) erbij konden blijven. We hoefden niet stil te zijn. Integendeel, we hebben tijdens het calibreren gezellig gekletst over HT zaken, hobbies, etc. We hadden het ontwerp van onze HT meegenomen en Frank heeft ons nog tips gegeven over de beste positie van de beamer, hoe deze te bevestigen aan het plafond, bepalen van de plaats van de sub, etc.

We waren erg benieuwd hoe het plaatje eruit zou zien. We hebben nog geen scherm, maar konden niet wachten ;), dus geprojecteerd op een muur met structuurbehang met licht beige kleur. Ondanks dat dit niet ideaal is (understatement ;D) zijn we nu al overtuigd dat door de calibratie het beeld beduidend is verbeterd. Dat kan dus alleen maar nog beter worden als we op een scherm projecteren.

Als bonus is door de calibratie, en daarmee het verbeteringen van de instellingen van de Marantz, het beeld op onze Philips 36PW9525 (CRT) er zelfs op vooruit gegaan 8)

Kortom... Het was de lange rit naar Emmeloord meer dan waard...

Bedankt Frank :D en tot over 800 uur... (beamertijd ;D)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Rotseblok

Beste lezer,

Hierbij een reactie over mijn ervaring met de calibratie:

Gister is Frank bij mij thuis geweest om mijn Pioneer PDP-507XD te calibreren. Van te voren heb ik diverse reactie op dit forum gelezen en toch besloten om mijn Pioneer ook te calibreren omdat het resultaat "verbluffend" moet zijn...immers je bent toch 200eu lichter.  ;). Opzich vond ik mijn beeld al een plaatje, maar je wilt toch het maximalen uit je dure plasma halen, dus die 200eu moest het wel waard zijn dacht ik.

Frank ging een meter voor de plasma op de grond zitten en begon meteen met het uitpakken van zijn laptop en startte zijn calibratie-programma. Tijdens zijn werkzaamheden heb ik genoeg kunnen vragen en Frank legde alles goed en relaxt uit.  ^-^

Na zo'n 45min was hij klaar en het resultaat was verbluffend SLECHT!  >:(
De ondertitels van de HD-uitzendingen waren wazig. Klopt ook wel omdat hij de scherpte had teruggeschroeft naar -6 i.p.v. mijn +2. Over ALLE uitzendingen, bluray, HD-tv, DVD zat ruis. De kleuren waren flets en het beeld leek net op een uitzending van 20jaar terug.

Frank wist mij te vertellen dat dit komt omdat alle digitale ruisonderdrukkingen uitgezet waren, deze opties maken aanpassingen aan het originele signaal waardoor je niet het origineel te zien krijgt. Persoonlijk had ik het idee dat ik naar een uitzending van een analoog signaal aan het kijken was. Frank gaf toe dat het beeld inderdaad meer ruis bevatte dan voor de calibratie, maar het beeld wat er nu was had meer diepte en detail (van een halve meter afstand  :-\). Zijn advies was om deze instellingen een week lang aan te zien en na een week zou ik overtuigd zijn dat het beter was dan wat ik had.
Gezien zijn 8 jaar ervaring nam ik zijn woorden aan, maar mijn bevindingen sprakken mijn tegen.
Ik heb het inderdaad een avond (30minuten) volgehouden, maar ik werd gek van de "oranje zonnebank hoofden" en het onscherpe fletse beeld.
Het 20:00 uur journaal werd gepresenteerd door een tomaat in een sneeuwstorm (voor het calibreren natuurlijke huidskleuren), het zag er echt niet uit. HD-TV en Bluray leken op een goedkope VHS-videoband. Ondanks Frank zijn advies gaat het er bij mij niet in om hieraan te wennen.

Totslot namen we samen het calibratieoverzicht door op zijn laptop. Frank legde de gamma-curven van voor-de-calibratie uit en na-de-calibratie. Frank overhandige mij een floppydisk waar het rapport op zou moeten staan. Toen Frank weg was, wilde ik het rapport op mijn gemak nog eens rustig doornemen. Helaas stond er niks op de diskette. Even een belletje naar kantoor en zijn vrouw zou dit 'savonds naar mij doormailen, helaas is dit niet gebeurd waardoor ik vandaag weer kon bellen.

Ondanks alle positieve reacties en de bereidwilligheid van Frank wil ik bijdeze ook een minder positieve ervaring posten. Ik vind 200eu teveel geld voor de werkzaamheden die gedaan zijn waarbij het eindresultaat helemaal NIET verbluffend is.

Ik wil niet als zeikerd overkomen, maar ik had voor mijn 200eu een nog mooier beeld verwacht ipv een minder mooi beeld.

Hopelijk hebben andere mensen niet dezelfde ervaring als ik.  :-[

mvg

Rogier

J.A.F._Doorhof

Rogier, ik was gisteren avond laat pas thuis en mijn laptop sluit ik dan niet meteen aan om rapporten te verzenden.
Dit heb je vandaag ook netjes gekregen, we vergeten echt geen klanten.

Over je ervaringen kan ik kort zijn, en ik heb je dit ook uitgelegt.

Je hebt in je instellingen die je had, dingen als dynamic contrast en instellingen voor automatische scherpte aan staan.
Deze zorgen ervoor dat je beeld onnatuurlijk opgepept word, in technische termen je gamma curve word vervormd naar een Svorm ipv de normale glooiende curve die hij hoort te zijn.
Verder had je alle noisereducties aan staan.
In combinatie met alle scherpte instellingen en dynamic contrast en de autosharpness geeft dat inderdaad een schoner beeld, sterker ALLE source noise, of filmgrain worden weggefilterd en ervoor terug komt een kunstmatige scherpte die alleen de voorgronden scherp maakt en de ondertitels maar de kleine details in de achtergronden volledig vernietigt.
Ik heb je dit ook laten zien aan de hand van de demoreel met de stad op de achtergrond (china).
Met jouw instellingen was het beeld inderdaad dynamischer, opgepomt, MAAR was je in mijn optiek aan het kijken naar een olieverf schilderij omdat alle fijne detail vervaagde en wat er voor terug kwam was een onnatuurlijk scherp plaatje met groot detail maar geen klein detail.

In de gecalibreerde instellingen was er inderdaad ruis te zien, maar zoals je ook kon zien was dit per scene anders, iets wat duidelijk aantoont dat het in de bron zit en niet in je scherm.
Tevens was er veel meer klein detail te zien, maar de ondertitels waren inderdaad minder wit, wat ook logisch is aangezien het wit niet geclipt word bij de calibratie en wel bij dynamic contrast.

De rode hoofden van de nederlandse zenders is normaal, jammer genoeg snappen ze in hilversum nog steeds niet helemaal hoe het allemaal werkt :D
Pak de BBC, DLD of willekeurig een zender als filmnet, sport1, Discovery of National Geographic en je zult zien dat de kleuren daar wel kloppen.
Voor TV uitzendingen adviseer ik dan ook meestal om voor de NL zenders de kleur een paar punten terug te zetten.

Er is altijd een keerzijde van de medaille.
een calibratie laat je het EXACTE beeld zien zoals het HOORT te zijn.
MAW als er ruis is dan zie je ruis.
Als het beeld niet helemaal scherp is, dan zie je dit.

De digitale opties die je op toestellen vind kunnen een user volledig om de tuin leiden door er iets "mooiers" van te maken dan het feitelijk is, maar waar je feitelijk naar kijkt heeft bijna niets meer te maken met de originele source.

Het is een beetje als naar het stedelijk museum gaan met een kleurpotlood en overal waar je de kleuren niet mooi vind bij te gaan kleuren :D

De metingen liegen niet, je gamma voor de calibratie was een ENORME S curve, met een heel vlak midden gebied en bijna geen doortekening in het zwart en piek wit.
Na de calibratie kwam het toestel in een mooie gladde curve uit met dezelfde lightoutput als daarvoor.
ECHTER dat beeld is inderdaad VEEL vlakker als een S curve, echter het is wel zoals het hoort.

Het is jammer dat je het na 1 dag al opgegeven hebt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rotsebok

Frank,

Laten we onze correspondentie verder per mail voeren ipv op het forum om welles-nietes posts te vermijden.

Als nog dedank voor je reactie.

groet

Rogier

EdoE

Ik vind het wel degelijk zinnig om de bevindingen van iemand, voor wie een calibratie tegenviel, te lezen. En ik zou toch proberen om het minstens een week aan te zien; en vergeet het journaal, Lingo en Tel-Sell, dat hoeft er ook niet goed uit te zien. Kijk een paar serieuze films met goede beeldkwaliteit en kijk ze niet "effe", maar dwing jezelf om een week te kijken, te wennen. Overigens heb je na een week natuurlijk nog steeds het volste recht om die calibratie zonde van je geld te vinden, het gaat immers om iets subjectiefs.

Frank, misschien is het goed om de dingen die je in je reactie omschrijft eens in een sticky topic te illustreren met wat afbeeldingen (in Photoshop is dat een eitje). Dat geeft een en ander wat meer handen en voeten voor diegenen die twijfelen.

HTip

Ben ik het volledig mee eens. Als het alleen maar positieve reacties oplevert wordt het topic zo saai ;D

Wij kijken via de satelliet en voor de gein ook dat beeld op onze projector bekeken. Op onze TV zie je al duidelijk dat het bagger is wat de Nederlandse zenders uitzenden, maar op de PJ werd dat nòg duidelijker. ARD, ZDF zenden gewoon uit in DVD-kwaliteit (!), daar wordt niet bezuinigd op apparatuur en bandbreedte en dat resulteert in een schitterend plaatje 8). Het signaal van Canal Digitaal (is geen aanval ;D) is tot 4 keer meer gecomprimeerd en dan kàn er ook geen fatsoenlijk beeld verschijnen.

Moraal van dit verhaal:
De bron bepaalt uiteindelijk hoe het beeld eruit ziet (hoe goed je apparatuur ook is).
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Ghosty J

ik heb ook mijn tv laten calibreren ik moest ook wennen aan de kleuren heeft me een paar dagen gekost om er aan te wennen. zodra ik nu ergens anders ga kijken vindt ik de kleuren te fel of te veel rood of blauw.
ben nu zeer te vreden met mijn tv al was het in ut begin zeker wennen.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

J.A.F._Doorhof

Moraal van het verhaal is meer dit :

hedendaagse toestellen gebruiken dingen als dynamic contrast en active control etc. om dynamisch instellingen aan het beeld te veranderen, dit betekend ALTIJD een verlies aan detail in bepaalde gebieden, maw de schaduwen worden beter maar het midden gebied word vlak, of het wit clipt.

Voordeel is dat ondertitels scherper lijken omdat ze ipv bv 80% wit naar 100% wit worden gedrukt (ook fijn voor inbranden).
Zelfde geldt voor de sharpness, hoewel dit zorgt voor een ogenschijnlijk scherper beeld is het gewoon met de test patronen DUIDELIJK te zien dat er witte lijnen langs zwarte lijnen word gezet waardoor je feitelijk veel detail verliest.

Zet je al je enhancements aan word inderdaad de transfer volledig gefilterd en door de sharpness erbij te zetten krijg je wonderbaarlijk weer wat detail GEVOEL terug, echter het is en blijft een schilderij zonder structuur.
Bij de calibratie zie je LETTERLIJK wat de bron laat zien, stop een slechte bron in een 50" plasma en de tranen lopen je over je wangen, zet er een BD in en je ziet pas echt de impact.

ECHTER, als je van een toestel komt met een hoge dynamic contrast instellingen en een hoge sharpness instelling LIJKT de calibratie inderdaad vlak, maar lees LIJKT !!!
De gamma curve loopt bij de calibratie goed en netjes, bij de standaard instellingen loopt de gamma curve als een Svorm, dat is simpel weg NIET correct, het beeld lijkt dan dynamischer maar je zult zien dat je bijna alle detail in het zwart en wit kwijt raakt.

Natuurlijk heeft een ieder zijn voorkeur, maar om na een paar uur al te zeggen ik vind het niets vind ik jammer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview