Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Tja, als je geen zwart niveau hebt kun je het niet kwijtraken :D

Nee zonder gekheid, ALLES wat beeld geeft heeft last van invallend licht, ook LCD.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dipswitch


J.A.F._Doorhof

Ik gebruik 2 analyzers waaronder een gretag.

Zelf kopen is leuk maar als je echt denkt dat het zo simpel is als testdvdtje draaien en klaar heb je het mis :D
Een calibratie is een STUK ingewikkelder dan dat.
Je moet sowieso je metingen kunnen interpreteren en bij de metingen begint het pas, veel doen we zonder meters maar wel met goede testpatronen, je moet fouten herkennen en weten waardoor ze veroorzaakt worden.
Alleen een grayscale calibratie is nog geen 20% van de gehele calibratie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dipswitch


J.A.F._Doorhof

Was het maar zo makkelijk :D
Calibraties leer je doen door ervaring op te bouwen, en VEEL ervaring.
Ik heb er ondertussen een kleine 5500 gedaan en leer nog elke dag bij, daarnaast ben je bezig met een toestel van een klant in een menu waar je de hele boel met een verkeerde handeling om zeep kan helpen en dan kun je als niet gecertificeerd bedrijf fluiten naar garantie (dat geldt sowieso voor mensen die het laten doen door een niet gecertificeerd bedrijf).

Voor het logo ISF moet je inderdaad een ISF training volgen, deze kosten in Europa rond de 2200,00 euro.
En daar leer je zeer weinig over het calibreren zelf, wel krijg je een goede commerciele training over het NUT van het calibreren, maar het calibreren zal je moeten leren door het te doen.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar als je echt denkt met een analyzer meteen hetzelfde te kunnen doen als bv ITC dan heb je het jammer genoeg helemaal verkeerd.
Sterker we worden regelmatig door klanten ingeschakeld bij calibraties door andere "gecertificeerde" bedrijven waar we nog steeds tussen de 50-100% meer winst halen.

Het moet je liggen en je moet het snappen/zien, als je het allemaal uit boekjes en docs wilt leren dan strand je bij een leuke poging maar jammer genoeg niet meer.

Als je het serieus wilt zou ik eerst eens inschrijven voor een ISF cursus en zien je diploma te halen, en vanuit daar door te bouwen, maar wil je het goed doen moet je rekenen op een kostenpost van rond de 5000,00 voordat je kan starten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dipswitch


donaldk

Nou hij had eerst htforum actiedagen van 50/60 euro per toestel. Ook de aan huis service was tot nog niet zo lang geleden iets van 120,- euro. Dus de omzet zal beduidend lager liggen.

Maar ligt dat Franse project stil, ik lees er hier op het forum niks meer over, misschien moet je Ruben of Ruben eens vragen, die waren er allebei mee bezig?

J.A.F._Doorhof

Daarnaast worden alle projectoren die via ons verkocht worden gratis gecalibreerd (gemiddeld 4x per klant).
Daarnaast zijn er inderdaad veel meer mensen die naar Emmeloord komen dan in de tours zitten.
Daarnaast zitten er heel veel projectoren bij voor fabrikanten, reviews etc.
Het is over 6.5 jaar en je moet het in perspectief zien, maw ik klaag niet maar het is niet zoals je voorstelt jammer genoeg.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dipswitch


J.A.F._Doorhof

Op dit moment doen we alleen nog grayscaling voor CRT's omdat het anders een dag kost en dat word te duur, ik moet dan andere dingen laten vallen.

Een scherm scheelt ENORM veel, dus ik zou daar zeker in investeren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dipswitch


J.A.F._Doorhof

Bij een calibratie word gewoon naar veel meer gekeken.

1. Contrast optimalisatie
2. Grayscale
3. Primaries / secondaries
4. overscan
5. geometrie
6. focus
7. user settings
8. gamma
9. kleurdecoder

Afhankelijk van het toestel kunnen bepaalde dingen wel/niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

speedmetal

Frank, doe jijzelf de calibraties in emmeloord of heb je nog andere collega's die het ook doen?

groetjes Jasper.

dipswitch


J.A.F._Doorhof

Ik doe alle calibraties zelf.

Scherm type matwit, best een spanscherm, bv beamax.

Met alle respect maar gamma en primaries en secondaries kun je ONMOGELIJK beoordelen zonder analyzer.
Kleurdecoder heeft te maken met hoe de primaries/secondaries liggen maar ook met de verzadiging en hue per kleur en aanverwante kleur.

Het is allemaal niet 123 materiaal :D
Waarom denk je dat er zo weinig mensen ECHT actief mee zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dipswitch


J.A.F._Doorhof

#641
Het is niet de bedoeling een welles/nietes strijd aan te gaan, maar je doet de calibraties een beetje af als simpel.
Het is trouwens geen trukendoos, was het maar waar :D
Je kan altijd met een toestel inschrijven voor een tour en het aan de lijfe meemaken wat ik doe, ik leg altijd alles netjes uit, of kom met een display naar Emmeloord, dat scheelt ook weer een hoop geld.


Om de primaries en secondaries van een projector te meten heb je een analyzer nodig die dat kan, een spectrum radio meter is daar het beste voor, heb je die niet dan kun je dus niet weten of de primaries/secondaries goed zijn.

Waarom ik dat aanhaal is simpel, ik verdien een gedeelte van mijn brood met calibraties, en neem dit vak ZEER serieus.
Jammer genoeg zie ik steeds meer dealers en particulieren/kleine bedrijfjes die een analyzer kopen of zelfs een installatie DVD en beweren ISF calibraties te doen.
Ik sprak laatst bv over de telefoon met een GROTE speciaal zaak en daar kwam calibraties ter sprake, hun opmerking was dat hun ook de ISF calibraties meeleverde op alle projectoren. Ze wisten niet wie ik was :D, ik vroeg ze toen of ze dat volgens de ISF normen deden, antwoord was ja.
Toen ik aangaf dat ik dat vreemd vond omdat ik ze niet kende als ISF gecertificeerd bedrijf kwam de aap uit de mouw, ze stelde de projectoren af met een DVE DVD en aangezien die DVD door het ISF aangeprezen word gingen ze ervan uit dat dit goed was, toen ik ze vertelde over grayscaling en afstellen van de primaries was het even stil .......

Dat gaat veel te ver, dat zien de klanten toch niet direct, we maken ze echt veel beter dan uit de doos hoor....

Op zo een moment zakt mijn broek dus letterlijk af.
Mensen denken gewoon veel te licht over een calibratie, ik koop een analyzer en ik doe dat even, jammer genoeg is dat gewoon niet zo.

Dat is meer mijn strekking, ik probeer je dus niet te kleineren of wat dan ook.
Maar je praat met iemand die al ruim 6 jaar calibraties doet en nog elke dag wel iets tegen komt waarvan ik denk, hummmm vreemd gedrag van een toestel en dat moet oplossen.

Als ik dan lees dat er wat licht over gesproken word, als op inet wat zoeken en wat ebooks lezen en ik kom er wel dan schrik ik daar inderdaad wat van.
Voor mij is een calibratie een zeer fragile samenhang tussen ALLE instellingen die je doet op een toestel, elke kleine fout maakt de calibratie in zijn totaal niet optimaal, en om alles goed te krijgen moet je gewoon bijna kunnen dromen wat alles doet en hoe ze verband met elkaar houden.

Misschien komt het verkeerd over hoe ik het zeg, maar mijn bedoeling is wel degelijk legit en eerlijk.
Ik ben niet zo bang dat iemand mijn boterham zou afnemen, we zijn met ITC als eerste begonnen met de calibratie en hebben een enorm goede naam opgebouwd, daarnaast zijn de prijzen die we hanteren ZEER laag voor de calibraties (in vergelijk met de omringende landen) als iemand wil concureren zullen ze voor een afbraakprijs moeten leveren, voor 100,00 minder denk ik toch dat de meeste klanten liever de ervaring kiezen dan de lagere prijs.

Dus nogmaals ik bedoel het niet negatief maar denk er gewoon niet te licht over, helemaal niet met CRT projectoren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Even over je vraag van de optical comparitor.
Daar heb je heel weinig aan.

Het is een apparaat waar je doorheen kijkt en die je een D6500 stukje grijs laat zien (vaak donker en licht).
Je zult dan op het OOG de instellingen moeten doen op je projector zodat de 2 vlakjes die je ziet gelijk zijn aan wat je op het scherm ziet.

Ik kan ermee werken maar vind het een absolute onnauwkeurige manier, het werkt wel maar het is een beetje een appel schillen met een strijdbijl :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mattao

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 12, 2002, 14:11:04
Aangezien veel mensen vragen naar "Hoe is het resultaat nu echt ?" mischien handig om jullie ervaringen te bundelen in deze thread.

Graag geen vragen, alleen ervaringen positief en negatief.

Ik maak deze ook STICKY zodat hij altijd boven aan kan blijven staan.

MvrGr.
Frank


Gisteren is Frank bij mij geweest.
Hij heeft bij mij de Hitachi 42pd7200 gedaan.
Kon niet wachten totdat hij kwam, maar uiteindelijk was het wel de moeite waard.
Ik vind persoonlijk dat je wel degelijk verbetering merkt in je scherm, die kleuren lijken nu beter.
En er zit meer diepte in het scherm.

Alleen vind ik het jammer dat de nederlandse zenders de kleuren niet goed uitzendt.
Maar gelukkig kan ik op mijn tv, per input kanaal de instelling instellen.
Dat heeft Frank ook gedaan.

Het is echt een mooi beeld, vooral op dvd.

Frank,

Bedankt, en misschien tot 1,5 jaar.


Groeten

Mattao

waaijop

Getwijfeld of ik het moest doen, het is toch een aardig bedrag wat je moet neerleggen.Maar ik schreef me in en Frank kwam (ondanks falende tomtom), zag en overwon. De beeldkwaliteit is echt een klasse of misschien wel twee hoger na calibratie. Meer kleurnuance, scherpte en diepte. Overigens het gaat hier over een gewone 32 inch toshiba lcd van 1100 euro. Mijn advies: laat de kosten voor calibratie deel uit maken van je budget. Je zult er geen spijt van krijgen want het is zijn geld dubbel en dwars waard. Zo en nu ga ik spinnenman kijken of toch maar James Bond...

myself

Quote from: dipswitch on April 17, 2007, 23:05:40
als je ooit in de buurt bent, dan laat maar 's zien wat er allemaal in je truckendoos zit. ik ben ondertussen erg benieuwd. eerst maar 's sparen voor een spanscherm.
het is indrukwekkend om de truckendoos van frank te zien. Hij doet het allemaal zo simpel voorkomen maar ik heb diverse ISF 'opgeleiden' gesproken die hun handen MEER dan vol hebben aan een calibratie en er ook uren mee bezig zijn om het goed te doen.

Alleen door de vele ervaring doet Frank het zeer snel en ook zeer goed. Ondertussen legt hij alles uit wat hij doet en laat je ook nog eens dmv A-B vergelijking zien wat de verschillen zijn (als je TV dat aan kan).

En als laatste heeft hij een superservice. Hij heeft de klant echt hoog in het vaandel staan en laat die nooit de dupe worden van problemen die je ondervind met je leverancier, fabrikant, reparateur etc etc. Dat kost hem dan weliswaar tijd om eea op te lossen en hij verdient er dan niets aan (op dat moment) maar de goodwill en mond-op-mond (of forum-posting op forum-posting :-) ) reclame is er des te beter op.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

J.A.F._Doorhof

Even iets rechtzetten.

De eerste calibratie die ik doe van een nieuw toestel ben ik ook rond de 2-3 uur bezig.
Ik moet dan alles uitproberen, checken wat wat doet etc.
Als ik er een stuk of 10 van dezelfde heb gedaan dan gaat het steeds sneller.
De pioneers bv ken ik volledig uit mijn hoofd, maar de eerste die ik calibreerde zat ik rond de 2 uur.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Varadero

Goeiedag,

Afgelopen vrijdag in Emmeloord geweest met m'n JVC LT37M60Z (LCD). Frank heeft het toestel onder handen genomen en na een half uur was het resultaat goed zichtbaar: m'n tv kan zwart weergeven!!! (natuurlijk geen CRT- of plasma zwart maar wel VEEL zwarter dan ik ooit uit m'n schermpie heb zien komen).

Thuisgekomen zag ik het verschil nog beter, de kleuren zijn een stuk beter geworden. Ik heb wel de helderheid (2)iets opgeschroefd (2 tikjes naar rechts) omdat ik het beeld toch iets te donker vond. Hierna was ik helemaal dik tevreden.

Het enige wat nog roet in het eten gooit is dat wan-produkt van Samsung (DCB H360R), deze blijft blokkend beeld weergeven (ik wist dat een calibratie dit niet zou oplossen dus eigenlijk is dit een beetje off-topic).

Frank, bedankt! Je hebt er een tevreden klant bij  :D

Vlearmoes

Hoi

Ik was er vrijdagavond ook met mijn CRT (philips 32PW9551)

Helaas bleek mijn toestel de nieuwe settings niet op te slaan....??? (nog nooit meegemaakt)

Frank heeft me naar Philips verwezen (dus de reis van de achterhoek naar emmeloord was voor niets)......vandaag komt er een serviceman die er naar gaat kijken!

Hopelijk kan het in dit toestel worden verholpen...zodat ik niet weer een tijd (evt ander toestel en 200 uur spelen) moet wachten om opnieuw naar Emmeloord te rijden !

Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

Varadero

Dat is zwaar balen Vlearmoes... Hopelijk kan Philips het snel fixen.

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview