Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Allure

Quote from: cyberson on August 28, 2006, 21:23:29
Ik vroeg mij eigen af wat doet u met deze instellingen als u bij iemand thuis komt .

Digital nature motion
Dynamish contrast
mpeg artifact reduction
pixel plus
DNR digital noise reduction.
Scherpte 1 t/m 10 of zo

Ik kan bij al deze instellingen minimum,medium of maximum,of uit selcteren.
Graag u advies?.de tv is een 107 cm plasma philips


Digitale opties zoveel mogelijk uit zetten, PixelPlus aanlaten (kun je vaak niet eens uitzetten), anders experimenteren tussen PixelPlus, Movie Plus en 'dubbele lijnen' (mits mogelijk).

Scherpte op nul zetten, wel even controleren of je hierdoor geen wazige ondertitels krijgt. Is dit niet het geval dan de scherpte op nul laten. (voorkomt ruis, strepen)

Contrast en helderheid (brightness) beide op 50% zetten.

Waarschijnlijk zul je nu al een veel rustiger beeld hebben met minder artifacts. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar zenderlogo's: die zullen nu veel scherper en rustiger afgetekend staan dan met alle opties aan of op maximumstand.

Denk eraan dat bij veel tv's de instelling per ingang apart opgeslagen moeten worden, dus niet alleen voor de kabelaansluiting maar ook de ingang voor de DVD-speler enz.

Bovenstaande instellingen zijn overigens niet meer dan indicaties; bij calibraties worden ook zaken als kleurmanagement en geometrie onder handen genomen. Hiervoor moet je in het service menu kunnen komen en precies weten wat je doet. In geen geval mee lopen prutsen als je een leek bent - je kunt je hele dure plasma ermee naar de klØten helpen...
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

cyberson

ok bedankt voor de info die calibiratie DVD (frank) op de door u door gelinkte site is die goed voor hobbyisten???????????

Allure

The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

michel1969

Vanochtend is onze Tv gecalibreerd door Frank en alles ziet er nu veel natuurlijker uit, zelfs een DVD waarop de olifanten blauw waren zien er nu eindelijk weer grijs uit. Tevens vind ik dat er ook meer diepte in is gekomen.

Panasonic DVD-S97, Sony STR-DE875,
JVC DR-M10S, Philips 32PW9551, XBOX360,
XBOX, Gamecube, PS2, Monster Control Centre AV3,
Yamaha SW015, Mission 731 fronts, Wharfedale rear's + center, Harmony 525

kindval

Mijn Samsung plasma is gisteren gecalibreerd door Frank. Resultaat heeft mijn verwachtingen overtroffen. Meer diepte, rust, details en natuurgetrouwe kleuren. Het is nu een genot om in het beeld "rond te kijken". Eea zorgt bij mij voor een grotere emotionele betrokkenheid bij het kijken naar films. Een aanrader dus.
Robert

EdRaket1

Vandaag heb ik mijn Panasonic TXW28f3R in Emmeloord laten calibreren. De televisie was al 6 jaar oud en dus was ik benieuwd wat en hoe groot het verschil zou zijn. Het beeld is een stuk rustiger geworden inde vorm van kleur en diepte. Ik had niet verwacht dat dit nog kon.

Verder vraag ik mij alleen af of ik de calibratie verstoor (te niet doe) als ik een of meerdere parameters
zoals Contrast,Helderheid, Scherpte ,Kleur ed. verander.


RaketEd1

J.A.F._Doorhof

Ja, je verstoort dan niet de gehele calibratie maar wel een gedeelte.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EdRaket1


J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

Ik vraag me trouwens eigelijk af of je een televisie anders calibreert dan een projector.  Ik bedoel met projector zit je eigelijk altijd in het donker terwijl als je tv kijkt je meestal met dag en/of kunstlicht aan kijkt.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

In principe is de calibratie gelijk.
Bij een TV is alleen de brightness veranderbaar, dat vertel ik er ook meestal bij.
Overdag's brightness 2 puntjes omhoog (verschilt per toestel) savonds zoals ik hem ingesteld heb.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Iwan Morren

Van de week heeft Frank onze Pioneer Plasma gecalibreerd ... het resultaat mag er wezen ... kleuren zijn veel natuurlijker geworden in vergelijking met hoe hij was ... DVD en HDTV (National Geographic) is verbluffend mooi ! EN ook gewone SDTV mag er zijn !

Bedankt Frank !!

hetraybona

Hoi Frank, Vorige week ben je bij mij geweest voor calibratie van de hitachi 42pd7200.
Nu blijkt dat mijn denon dvd niet goed werkt, is het dan mogelijk om zonder problemen een andere dvd-speler neer te zetten of heeft dat te veel invloed op de calibratie?

even over de calibratie zelf: geweldig, moest in het begin even wennen maar zie nu toch echt veel meer kleur, diepte en detail!
Ben er heel blij mee!

Groet,
Raymond van Kampen
Den Haag

J.A.F._Doorhof

In principe kun je de speler wisselen, het enige wat je even moet checken is de instelling van contrast/brightness.
Bij de Hitachi moet vaak de contrast setting van de speler iets naar beneden worden aangepast.
Als je me even mailt help ik je daar door heen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

hetraybona

Hoi Frank,om er even op terug te komen, op dit moment gebruik ik mijn xbox 360 als dvd-speler, die loopt al via component, is het misschien handig om die voortaan als speler te gebruiken ipv een oudere dvd-speler via RGB?
En zo ja, moet de instellingen dan ook iets aangepast worden?

Alvast bedankt,
Raymond van Kampen

J.A.F._Doorhof

Hi,
In principe geeft de Xbox een mooi beeld, je kan dat overwegen totdat er een goede HD-DVD/BR speler op de markt komt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

TearS


speedmetal

Hoi Frank,

De grayscale is dat iets wat ik zelf ook in kan stellen of gaat dat via het service menu van de tv?

groetjes Jasper.

J.A.F._Doorhof

Als je een coloranalyzer hebt van het spectrum radio meter type kun je het zelf (als je weet hoe het moet).
Ga er AUB niet zelf aan rommelen, ik ken niemand die het beeld beter kreeg alleen maar slechter.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Athome

Is er ondertussen al een mogelijkheid om de Sony Bravia LCD TV's te calibreren.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mr_Parker

Gister zijn mijn beide Philips CRT tv's (oudere 24" en een nieuwe 32") gecalibreerd geworden.
Het was (gelukkig voor mij) wat laat op de dag dat Frank aankwam bij mij, hier door kon de tv gecalibreerd worden met het licht zo als het normaal is op het moment dat ik het meest tv / dvd kijk. Natuurlijk wel helaas voor Frank en zijn vrouw daar ze toch wat laat weer thuis waren maar daar gaat het niet om in dit draadje.

Vooral bij mijn nieuwere tv had ik dat donkere fragmenten nogal een wat blauwe waas hadden. Direct na de calibratie was al te merken dat deze nu volledig weg was. Nadat Frank huiswaards keerde heb ik even een stukje dvd gekeken, wat me daar bij opviel dat niet aleen de blauwe waas weg was maar dat er ook veel meer detail zichtbaar was geworden op / in die donkere gebieden.

Een poosje daarna ben ik uiteindelijk tv gaan kijken (digitale tv van @Home). Daar ik zaterdag niet thuis was moest ik 24 maar even in herhaling kijken op RTL7.
Tijdens het tv kijken begon het beeld me steeds meer aan te spreken, de kleuren kwamen fijner / prettiger over dan voorheen en de zwarte kaders er om heen waren ook strakker zwart en minder storend.

Het bereikte resultaat op beide tv's is zeer prettig, ben blij dat het gedaan is.

Wat ik wel kwijt wil is dat het eigenlijk schandalig is dat een dergelijke calibratie nodig is.
Wat ik bedoel is dat het eigenlijk onzinnig is dat de fabrikanten de tv's zo "slecht" uitleveren als ze nu doen. Een dergelijke calibratie, of op z'n minst een afstelling die beter is dan de nu gangbare bij uitlevering mag je toch eigenlijk wel verwachten.
Als je een nieuwe auto koopt krijg je toch ook volledig op spanning gebrachte banden en een goed afgestelde motor etc?

Zolang de fabrikanten zo "slordig" omgaan met hun produkten zullen we aangewezen zijn op bedrijven als ITC en gelukkig maar dat die er zijn.
Voor mijn tv's was het een goede actie om te laten doen en gezien de reacties hier mag je toch wel aannemen dat dit voor het gros geldt.

tijdens de calbratie bleek al gauw dat het niet alleen een kwestie is van de juiste apparatuur hebben is, maar vooral ook een kwestie is van veel / heel veel ervaring erin hebben is.

Frank hartstikke bedankt!

Het zal even duren voor ik weer echt goed de tijd om een dvd'tje op mijn gemak te kijken, dus een diepgaandere analyse van het effect zal nog even uitblijven.

spotmatic

Quote from: Mr_Parker on October 16, 2006, 14:20:56
Wat ik wel kwijt wil is dat het eigenlijk schandalig is dat een dergelijke calibratie nodig is.
Wat ik bedoel is dat het eigenlijk onzinnig is dat de fabrikanten de tv's zo "slecht" uitleveren als ze nu doen. Een dergelijke calibratie, of op z'n minst een afstelling die beter is dan de nu gangbare bij uitlevering mag je toch eigenlijk wel verwachten.
Als je een nieuwe auto koopt krijg je toch ook volledig op spanning gebrachte banden en een goed afgestelde motor etc?

Eigenlijk beschuldig je nu de fabrikanten, maar in feite moet je dit op het bordje van de leveranciers leggen. Om het bij jouw voorbeeld te houden: jouw auto wordt afgeleverd door de dealer. Deze zorgt voor de afleverbeurt, het op spanning zijn van de banden, een goedlopende motor, etc. Het is dankzij de dealer dat je uberhaupt met je nieuwe auto weg kunt rijden.

Mijns inziens hoort de dealer van je beeldweergever ervoor te zorgen dat deze een goed beeld geeft op jouw bron. Helaas zijn ze vrijwel allemaal dozenschuivers. Je koopt een TV, en je krijgt een doos die nooit open is geweest. Frank en nog wat andere leveranciers zijn hier een prettige uitzondering op.

Er hangt overigens een hele mythe om calibraties heen, zoals projectoren en TV's die "gecalibreerd" verkocht worden. Echter een calibratie is mijns inziens pas een calibratie als het hele traject onder handen wordt genomen, dus van bron naar weergever. Je hebt dus niets aan het feit dat een projector gecalibreerd is, als die calibratie niet met jouw bron (jouw DVD speler of HTPC) is uitgevoerd. Uiteraard zal een losstaande calibratie van de weergever het algemene beeld wel verbeteren, maar perfectie is alleen mogelijk als de bron er ook in meegenomen wordt. En ELKE bron is anders.

Dus als een advertentie zegt dat een weergever gecalibreerd is, sta er dan ook op dat je de bron ook meegeleverd krijgt  :D
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Mr_Parker

Quote from: spotmatic on October 16, 2006, 14:31:25
...

Je hebt uiteraard gelijk, althans grotendeels.... De auto wordt immers bij de fabriek reeds op de / een trailer gereden...

Nee even serieus, een calibratie heeft mijn inziens inderdaad pas z'n volste nut wanneer deze met je eigenbron wordt gedaan en 100% vanuit de doos kan / zal het nooit worden. Vandaar ook dat ik toevoegde dat het op z'n minst mogelijk moet zijn om iets betere standaard settings in de tv te krijgen dan nu het geval is. Nu is er immers veelal (naar ik begreep bij haast alle merken en types) te veel blauw en iet wat te weinig rood. Daarnaast is het niet zo dat de settings die nu in mijn tv staan zomaar zonder wijziging in elke andere tv van hetzelfde type gezet kunnen worden met het zelfde resultaat. Elke tv heeft zijn eigen fijn afstemming nodig.
Maar ja met de optimalere standaard settings, om ze zo maar even te noemen, vallen de tv's niet direct op bij de dozen schuiver op de uitstallingsplank. Bij het kijkken op het eerste oog valt juist een bepaalde kleur afwijking eerder in de smaak. Net zoals felrode lippenstift eerder aanlokkelijk werkt dan wat donkerdere zal ik maar zeggen... Dus helaas zal het er niet van gaan komen dat de standaard kwaliteit verbeterd.

kimone66

#549
Afgelopen zondag is mijn tv gecalibreerd (Panasonic TH-50PX600).
Het resultaat na calibratie was duidelijk zichtbaar.Natuurlijkere kleuren en niet meer zo donker.Het enige wat me een beetje zorgen baart zijn de instellingen van contrast en helderheid.Deze staan na calibratie nl. op bijna 100% cq ca.75%.
Samsung 65JS9500,Onkyo TX-NR616,Panasonic DMP-UB900,Dune HD Smart D1,Klipsch reference 5.1,Xbox-one,PS4

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview