Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Kijk, we zijn een bedrijf dat enorm veel waarde hecht aan klant tevredenheid.
Ik doe daar alles voor, maar soms kun je er met de beste wil van de wereld niet meer van maken.

In principe haal je niet met elk toestel een vooruitgang die WOW, dag en nacht is.
Er is ALTIJD verbetering op bepaalde punten maar je kan nooit van te voren aangeven of het de moeite waard is.
Ik heb bv al zeer veel panasonics gecalibreerd en nog nooit één tegen gekomen die maar in de buurt zat van D6500.
In deze zelfde tour meteen de eerste die ik bezoek, op 5% na helemaal recht op D6500 tja....
Gelukkig clipde de gamma curve en stonden de user settings verkeerd (klant toch nog tevreden) maar dit KAN gebeuren.
Als zoiets in Emmeloord gebeurt ben ik in staat (is gebeurt) om de klant naar huis te sturen zonder te betalen, mensen kunnen dit beamen, als IK persoonlijk vind dat de winst marginaal is hoeven ze vaak niets of minder te betalen.

De tours echter zijn ronduit spotgoedkoop en kunnen alleen maar uit omdat we er meerdere op een dag calibreren.
buiten dingen als tijd kost een auto je gemiddeld tegenwoordig 0,50 cent per kilometer.
Een gemiddelde tour heeft 3-4 mensen op gemiddeld 400km dus de eerste 200 euro ben je gewoon kwijt aan auto kosten maw bij de 3e ga ik pas verdienen (19% BTW). Als ik dan een situatie tegenkom zoals deze waarbij ik in Emmeloord zou zeggen ga maar naar huis en kom terug als alles werkt moet ik binnen de tours gewoon toch er het beste van maken.

Lukt het zelfs dan niet (en ook dit kunnen mensen beamen) omdat een TV bv kapot is betalen mensen vaak alleen de voorrijkosten die ik ter plekke bereken aan de hand van de KM's die ik voor ze gereden heb, zat ik dicht in de buurt betalen ze vaak niets.

Dat iemand niet tevreden is kan ik mee leven, immers je kunt niet iedereen happy maken, maar dat de tours worden afgedaan als easy money dat kan ik heel slecht verkroppen om eerlijk te zijn.
Tijd die ik bezig ben bij een klant is altijd tussen de 30-60 minuten daar heb ik nooit een geheim van gemaakt.
Helemaal met de nieuwere generatie displays zijn de calibraties gewoon enorm makkelijk geworden helemaal als je een toestel voor de zoveelste keer doet.

De eerste nieuwe uit een serie ben ik altijd ruim een uur mee bezig, de 2e korter en na een stuk of 10 zit je gemiddeld op 30-40 minuten. Nogmaals ik hoef dan niet meer te zoeken ik ken de problemen en de oplossingen.
En sommige toestellen zoals bv de Hitachi's en de Pioneers hebben HEEL veel instellingen zoals colormanagment en dan ben je standaard langer bezig dan een LG waar je de grayscale op één punt kunt instellen (wat ook meteen goed is) en waar de rest ook gewoon simpel in te stellen is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Attie

#501
Volstrekt duidelijk.

grid8400

#502
Quote from: J.A.F._Doorhof on August 24, 2006, 01:55:41
Dus nogmaals, als je een calibratie laat doen zorg dat je spullen werken.
Zorg dat er geen bakken met licht op het scherm vallen.
Eigenlijk dingen die ik niet zou hoeven te zeggen.

En ja, ik verdedig mijn werk nu :D

MvrGr.
Frank

Oei, dit is idd wel erg verdedigend joh. En het lijkt er nu op alsof het aan mij ligt dat jij dus blijkbaar je werk niet kon uitvoeren omdat er teveel licht was. (anders zeg je niet wat je zegt). Maar allah, mij zal je verder niet horen klagen, ik heb alleen aangegeven dat ik het resultaat minder vind, en dat ik hetgeen wat gedaan is (of gedaan kon worden) nogal mager vind, in verhouding tot de prijs. Dat je bij andere wel langer bezig bent omdat ze meer instelmogelijkheden hebben op hun plasma, en dat je bij andere wel een beter resultaat haalt e.d. staat natuurlijk los van mij. Dat zal mij niet boeien. Ik geef puur aan wat mijn ervaring is, waar deze topic ook voor bedoeld is, en ik zeg nergens dat jij je werk niet goed doet, ik stel alleen dat het resultaat minder is dan verwacht in mijn situatie en ik zet alleen mijn kritische ?? bij de uurprijs (want deze komt in mijn geval dan uit op: half uurtje werk 2x145euro = 290euro p/u) en dat is in mijn ogen nogal hoog. Thats all.

PS. Het beeld is wel wat mooier dan voorheen qua kleuren.
Samsung LED UE55D8000 - Denon 2807 - KEF front iQ9 / center iQ6c / surround iQ1 - BD6500 - macmini PLEX

J.A.F._Doorhof

Hi,
Nogmaals je betaald geen uur prijs, je betaald een prijs voor een calibratie.
Als je een uurprijs betaald kom je echt een stuk duurder uit.
Je vergeet de voorrijkosten, reistijd etc.
zoals eerder uitgelegt rij ik op een dag gemiddeld 400km en bezoek ik 3-4 klanten dat is dus grofweg 100km per klant.
Dus een uur reistijd per klant, combineer dat met gemiddeld een uur binnen kom ik toch echt op 72,50 per uur en niet 290,00.

Daarbij komt dat het niet gaat om de tijd die je bezig bent maar om het resultaat.
Had je het resultaat beter gevonden als ik 3 uur aan het werk was geweest met hetzelfde resultaat ??

Ik vind dat echt Nederlands (met alle respect).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

grid8400

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 24, 2006, 11:10:36
Hi,
Nogmaals je betaald geen uur prijs, je betaald een prijs voor een calibratie.
Als je een uurprijs betaald kom je echt een stuk duurder uit.
Je vergeet de voorrijkosten, reistijd etc.
zoals eerder uitgelegt rij ik op een dag gemiddeld 400km en bezoek ik 3-4 klanten dat is dus grofweg 100km per klant.
Dus een uur reistijd per klant, combineer dat met gemiddeld een uur binnen kom ik toch echt op 72,50 per uur en niet 290,00.

Daarbij komt dat het niet gaat om de tijd die je bezig bent maar om het resultaat.
Had je het resultaat beter gevonden als ik 3 uur aan het werk was geweest met hetzelfde resultaat ??

Ik vind dat echt Nederlands (met alle respect).

Dat is jouw perspectief :) en niet de mijne, ik bekijk het vanuit mijn perspectief (klant). Wat jouw overhead kosten e.d. zijn is vanuit de klant(ik) zijn ogen niet van belang, en klant kijkt naar wat hij uiteindelijk voor een product of dienst krijgt voor zijn geld.

Dit is overigens niet Nederlands, maar gewoon een klant die kritisch kijkt naar of hij waar krijgt voor zijn geld, ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, en ik betaal liever extra of meer, maar dat iets goed gedaan wordt dan dat ik iets goedkoop wil hebben, en zo'n opmerking (ondank met alle respect gemaakt) vind ik nogal kort door de bocht, en getuigd van het niet serieus nemen van kritische signaal van een klant, maar een klant afschilderen als "echt nederlander".

Anyways, ik denk dat we redelijk offtopic raken hier, het gaat hier om de ervaring m.b.t. ISF calibratie, en niet hoe jij tot je prijsstelling komt, of dat een klant uberhaupt de prijs ter discussie stelt. Ik ben het met je eens, dat het niet om tijd/prijs gaat, maar om het uiteindelijke resultaat.

Dus bij deze laatste opmerking zal ik het maar laten, zodat er weer positievere ervaringen besproken kunnen worden, want die zijn er genoeg. (gezien alle reacties op het forum ben ik volgens mij de enige met een kritisch noot. En in mijn ogen heb je daar meer aan dan alleen maar halleluja reacties. Er is altijd ruimte om service te verbeteren lijkt mij voor een ondernemer).

Samsung LED UE55D8000 - Denon 2807 - KEF front iQ9 / center iQ6c / surround iQ1 - BD6500 - macmini PLEX

J.A.F._Doorhof

#505
Er is altijd ruimte voor kritiek natuurlijk maar dan zet ik dus wel mijn mening erbij :D.
Als klant moet je rekening houden met overhead, had je liever gehad dat onze rekening gespecifieerd was als 65,00 voorijkosten, 80,00 calibratie kosten ?
Als dat beter overkomt heb ik daar ook geen moeite mee, sterker zal dat vanaf nu doen.
Voorkomt misschien dat andere mensen zich zo voelen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

guitarman

Nou Frank, Ik heb laatst mijn philips 26PF7321 bij je laten callibreren en ben echt tevreden met het resultaat.
mijn 720P geupscalede dvd'tjes zien er prima uit en zelfs mijn analoge kabel weergave is beter te pruimen.

ik wil niet meedoen aan de duur/goedkoop discussie. het is best veel geld, maar als je 800-1000 (of meer) euro voor en tv neertelt is het relatief niet heel veel extra.
Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

J.A.F._Doorhof

Wat is veel geld ?
Het is de prijs van een duurdere scart kabel, maar ik haal meer winst dan die duurdere kabel (zucht)......
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

#508
Ik denk dat de frustratie bij sommige mensen is, dat er "aleen maar een half uurtje met de instellingen is gespeeld" en als ze dat geweten hadden, ze het "net zo goed zelf hadden kunnen doen" Je laat inderdaad geen tastbaar product achter zoals een SCART kabel, maar alleen een beter beeld als resultaat.

Maar i.d.d. 60 euro voorrijdkosten, laat 80 euro arbeid over. Laat iemand maar een voor 80,00 proberen het materiaal te kopen dat nodig is voor een gedegen calibratie en dan hebben we het nog geeneens over de benodigde kennis + productkennis om het beste uit het toestel te halen.

Dat menen met een fletser beeld minder tevreden zijn is eerder een kwestie van smaak (is mis m'n volle diepe kleuren) dan een slechte calibratie.



JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Volle diepe kleuren zijn er meestal na een calibratie :D
Alleen sommige displays hebben dermate cartoon kleuren als ik langskom dat het inderdaad minder heftig word.
Maar wel natuurlijker :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hanky Panky

Quote from: Raphie on August 24, 2006, 12:36:50
Ik denk dat de frustratie bij sommige mensen is, dat er "aleen maar een half uurtje met de instellingen is gespeeld" en als ze dat geweten hadden, ze het "net zo goed zelf hadden kunnen doen" Je laat inderdaad geen tastbaar product achter zoals een SCART kabel, maar alleen een beter beeld als resultaat.

Maar i.d.d. 60 euro voorrijdkosten, laat 80 euro arbeid over. Laat iemand maar een voor 80,00 proberen het materiaal te kopen dat nodig is voor een gedegen calibratie en dan hebben we het nog geeneens over de benodigde kennis + productkennis om het beste uit het toestel te halen.

Dat menen met een fletser beeld minder tevreden zijn is eerder een kwestie van smaak (is mis m'n volle diepe kleuren) dan een slechte calibratie.





Het product dat je achterlaat is nmm wel degelijk tastbaar/waarneembaar, je kunt het alleen niet in de hand houden. Je moet aardig kippig zijn om het verschil niet te zien. Nu zal het verschil bij de ene TV groter zijn dan bij de andere maar dat wéét je van voren als je je beetje inleest in de materie en de ervaringen (die staan hier tenslotte ook als Frank's etalage). Ik was goed te spreken over het resultaat en met mij meer mensen. Mijn Sony RPTV heeftie ook 5 kwartier mee zitten 'prutsen' ;) maar daar kreeg ik achteraf ook geen hogere rekening voor.

Daarnaast is het in deze goedkoop-goedkoper-goedkoopst internet consumentenwereld natuurlijk bijna standaard om te drammen over de prijs en bij voorkeur onder het roepen van de kreet "bij een ander is het goedkoper" wat korting trachten te krijgen. Maar die prijs weet je van te voren. Die Volvo rijdt nu eenmaal op brandstof en niet op koeienpis en jouw tijd is niet van blik. Kan me voorstellen dat Frank er wel eens moe van wordt. Reden voor mij om niet voor mezelf te beginnen...
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

guitarman

ja, daarom kom ik ook altijd gefrustreerd terug van de tandarts....
Kies gevuld in een kwartier en ook 100 euro afrekenen  ;D
Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

J.A.F._Doorhof

Tja,
Om dat even door te trekken naar aantal.
Er zijn HEEL HEEL veel tandartsen en maar HEEL HEEL weinig ISF techs en zover ik weet geen één die bij je aan huis komt, dus als we die prijzen dan doortrekken mag ik rond de 1000,00 vragen :D

Maar goed zo zitten we hier niet in elkaar.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 24, 2006, 18:06:50
Tja,
Om dat even door te trekken naar aantal.
Er zijn HEEL HEEL veel tandartsen en maar HEEL HEEL weinig ISF techs en zover ik weet geen één die bij je aan huis komt, dus als we die prijzen dan doortrekken mag ik rond de 1000,00 vragen :D

Maar goed zo zitten we hier niet in elkaar.

MvrGr.
Frank

Als ik dan weer 75% vergoed krijg...

J.A.F._Doorhof

Geen enkel probleem maken we er 250,00 van als je een ISF verzekering neemt.
één voordeel van wat ik doe is dat het pijnloos is.

Trouwens om even het absurde door te trekken, ik ga goed met verschillende tandartsen om en wist je dat ook daar gewoon om korting gezeurd wordt, het moet niet gekker worden :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 24, 2006, 18:10:51
Geen enkel probleem maken we er 250,00 van als je een ISF verzekering neemt.
één voordeel van wat ik doe is dat het pijnloos is.

Trouwens om even het absurde door te trekken, ik ga goed met verschillende tandartsen om en wist je dat ook daar gewoon om korting gezeurd wordt, het moet niet gekker worden :D


LOL "Ja tandards u mag hem vullen, maar dan wil de verdoving gratis, anders gaat het feest niet door  ;D "
JBL PRX Power!

guitarman

nog effe off topic. Ik liet een verstandskies trekken....... E 12.50 incl verdoving!!!!
Maar ik heb werkelijk waar minder dan 2 minuten op de stoel gezeten:
zit - lig - verdoving - naar de wachtkamer
effe intrekken.......
zit - lig -trek - en weer naar buiten met een doekje voor het bloeden!
:-)
Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

Hanky Panky

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 24, 2006, 18:10:51
Geen enkel probleem maken we er 250,00 van als je een ISF verzekering neemt.
één voordeel van wat ik doe is dat het pijnloos is.

Trouwens om even het absurde door te trekken, ik ga goed met verschillende tandartsen om en wist je dat ook daar gewoon om korting gezeurd wordt, het moet niet gekker worden :D

Als je zelf een flinke bijdrage moet leveren en er moet veel gebeuren dan is 'shoppen' geen onbekend iets hoor. Gezien de prijzen en het feit dat enkele tandartsen nog wel eens een rustige tijd meemaken kan het je flink schelen. Kijk maar eens wat een paar kronen oid tegenwoordig kosten. Daar koop je een knappe projector voor  ;D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

donaldk

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 24, 2006, 18:10:51
Trouwens om even het absurde door te trekken, ik ga goed met verschillende tandartsen om en wist je dat ook daar gewoon om korting gezeurd wordt, het moet niet gekker worden :D

Helemaal niet zo gek, als het om niet vergoede handelingen gaat staat de prijs niet vast en zelfs als het wel om vastgestelde tarieven gaat, dan betreft het een vaststelling van de maximale vergoeding die gevraagd mag worden. Tandartsen zitten eigenlijk bijna allemaal op de maximale tarieven. In het nieuwe zorgstelsel moeten de verzekeraars nog meer het toatle vergoedingenbedrag verminderen, veel tandartsen hadden eerder dit jaar zelfs nog geen nieuwe contractvoorstellen ontvangen en de enkel die ze hadden ontvangen, was lachwekkend, hoorde/las ik.

Vooral in de cosmetische praktijk is het soms wat een gek der voor kan vragen. Dat komt dan naar voren als er weer een triest geval naar voren komt wier tandarts op vakantie was, pijn had en naar de goudengids greep. Met een minder gebit en een rekening van duizenden euro's dan weer naar buiten stapt en op tv haar beklag mag doen. Er zijn dus ook plaatsen waar ze net als bij de high-end audio gewoon xx procent korting al in de vraagprijs meenemen;-).

Attie


Joris1971

@Frank: dit jaar in april heb je mijn Pioneer plasma 505 gecalibreerd, is het raadzaam om dit ieder jaar te laten doen?
Nu heb ik sinds korte tijd een nieuwe Arcam dvd speler (dv137) voorheen had ik de dv79.
Is door de nieuwe/andere dvdspeler de callibratie weer nodig?

Wat zijn trouwens goede ragmenten/films om callibratie te beoordelen ? (graag films buiten LOTR svp)

Groet Joris

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cyberson

Ik vroeg mij eigen af wat doet u met deze instellingen als u bij iemand thuis komt .

Digital nature motion
Dynamish contrast
mpeg artifact reduction
pixel plus
DNR digital noise reduction.
Scherpte 1 t/m 10 of zo

Ik kan bij al deze instellingen minimum,medium of maximum,of uit selcteren.
Graag u advies?.de tv is een 107 cm plasma philips

Tube-freak

#523
ALs ik mijn epson tw600 vergelijk met de ISF gecalibreede stand en een aantal van de standaard settings dan is het echt een wereld van verschil.  Ik word erg verdrietig van de "standaard"  instellingen, van sommige krijg ik zelfs na een aantal minuten al lichte hoofdpijn of pijn in de ogen door de brightness die helemaal verkeerd staat.

ISF was echt een goede keuze voor mij.  Mijn vorige beamer Panasonic AE500 heb ik niet laten calibreren maar die was standaard volgens mij al redelijk goed afgesteld maar ook daar had ik waarschijnlijk nog wel lichte winst kunnen behalen.

Donderdag reis ik weer af naar het noorden voor de hercalibratie,  ff kijken of ik me pasport nog wel geldig is...  ;D ;D ;D

Groeten
Marc
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

Veel van de digitale opties gaan uit, scherpte ook.
PP blijft vaak aan.

@Tube-freak,
Ook de 500 is veel winst te halen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview