Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

KHunt-er

@ FrankD,

Ik lees niet zo heel veel van jou kant m.b.t. RPTV's.
Hoe was/is jouw ervaring met deze Sony 3LCD, nu jij deze gedaan hebt ?
(Calibratie, plaatje voor en na?)

Gr,

KHunt-er
Pioneer VSX-919AH-K | Denon DVD-1920 | Pioneer DVR-530H-S |  Mission M53 | Mission M5C | Mission M51 op Mission Stance | Tannoy TS8 Sub | Sony KDL-40W4500 | Apple iPad2 16Gb Wifi | Playstation 3 Slim 160GB| Popbox V8 | Amino M540 HD Settopbox | Epson TW-10 | Onkyo DX-C390S| Apogee | Oehlbach | Harmony One

J.A.F._Doorhof

Ik vond de Bravia op zich een zeer leuk toestel, ik kom alleen niet zo heel vaak RPTV's meer tegen, vroeger wel.
De laatste tijd is eigenlijk 80% plasma, 10% LCD, 10% CRT.

Projectoren is even buiten beschouwing gelaten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

#477
RPTV's worden pas weer interessant als ze een betaalbaar en plaatsbaar alternatief voor 1080P zijn, zoals het laatste half jaar in de VS het geval is. Wil(de) je onder de 65" en 10000 dollar een 1080P scherm, dan kwam je op een RPTV uit.

Of in geval van relatief kleine en goedkope single-chip (LCoS) toestellen, zoals onlangs aangekondigd, als vervanging van de dan niet meer verkrijgbare CRT's. Maar ik verwacht niet dat veel van die kopers 150 Euro (inflatie;-)) neer gaan tellen voor een calibratie.

Hanky Panky

Denk niet dat RPTV's dan pas weer interessant worden. Een 50" 3LCD model (native 720P) zit op ca 1.800 euro. Dat is minder dan de helft dan een 50" Plasma van een beetje kwaliteit. Daar zit je (met marketing gekl**t voor extra's die geen extra's zijn) met speaker en voet op ca. 4.500 euro. Dan zijn je zwartwaardes idd wat beter, maar zoveel prijsverschil? Die 1080 schermen van Sony en andere merken komen trouwens vlot op de markt in Europa. Pas als HD als algemene bron wordt aangeboden zal de strijd echt losbarsten lijkt me.

Ik heb zaterdag een XBOX 360 op mijn scherm aangesloten en ben voor de 2e keer verliefd geworden op deze TV  ;D ;D ;D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

donaldk

Dan kiezen veel mensen toch voor plat en dan maar wat minder groot en wat minder resolutie (kunnen ze met gelijke kijkafstand met kleiner scherm toe). Je hebt het hier ook al kunnen lezen dat mensen het toch te diep en te grof vinden en dus een kleinere plasma of zelfs lcd hebben genomen.

Als hd echt mainstream is dan maakt rptv minder kans, want plasma (en LCD) price per inch niveau is dan minimaal gehalveerd.

Alleen het crt deel van de markt valt (helaas) weg, dus daar is een gat om opgevuld te worden.

KHunt-er

#480
 :-[

EDIT; Vraag opnieuw gesteld in juiste topic.
Pioneer VSX-919AH-K | Denon DVD-1920 | Pioneer DVR-530H-S |  Mission M53 | Mission M5C | Mission M51 op Mission Stance | Tannoy TS8 Sub | Sony KDL-40W4500 | Apple iPad2 16Gb Wifi | Playstation 3 Slim 160GB| Popbox V8 | Amino M540 HD Settopbox | Epson TW-10 | Onkyo DX-C390S| Apogee | Oehlbach | Harmony One

J.A.F._Doorhof

Out of the box kijk ik nooit.
Ik vind ze allemaal goede en slechte punten hebben, je moet voor jezelf beslissen waar je zwaarte punt ligt, maar dit is niet echt de thread ervoor :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Joris1971

Frank is vorige week dinsdagmiddag bij mij geweest voor het callibreren van mijn Pioneer Plasma.

Mijn beeld bevatte teveel groen en blauw en ook de scherpte stond bij mij veel te ver.
Na een half uurtje was de job done en ik heb nu een perfect gecalibreerd toestel, het oogt natuurlijker en rustiger.

Ik ben er tevreden over maar niet zo lyrisch als een aantal mensen hier, ligt natuurlijk ook welk toestel je laat calibreren en hoeveel zo een toestel afwijkt.

groet Joris

peterb1969

Afgelopen dinsdag heeft Frank mijn Samsung 32m51 gecalibreerd. We moesten in eerste instantie wat wennen aan "fletser" beeld maar bv gisteren heel goed te zien bij de uitzending van de dodenherdenking op de dam dat huidtinten zijn zoals ze horen te zijn (ipv meestal toch wat roodgetinte gezichten). Ook is beeld op 1 of andere manier rustiger geworden.

Athome

Ik heb een Sony Bravia KLV-V32A10. Deze wilde ik ook graag gecalibreerd hebben. Helaas heeft Sony de software aangepast. Hierdoor is niet mogelijk om in het service menu te komen. Weg calibratie mogelijkheid. Maar wat wil het toeval. Ik had interesse in een Plasma Enhancer Pro (PEP). Ik met mijn TV naar Emmeloord. Ik wilde de PEP op mijn eigen TV zien. De vriendin ook mee. We waren nog al verrast over het resultaat.  Nu bleef het calibratie probleem nog staan. Echter de PEP  biedt zo veel instelmogelijkheden zodat het mogelijk om de PEP zo in te stellen zodat het effect van calibratie toch gehaald word.
We hebben een nieuwe afspraak gemaakt om TV te calibreren en de PEP mee te nemen.

In eerste instantie in Emmeloord zagen we het verschil niet zo, het was dan ook een gezellige boel daar, en heb niet echt opgelet.
Toen we thuis kwamen hebben de boel aangesloten. Dit had nog al wat voeten aarde. Een DVD in de speler (LOTR deel 1). Toen zagen we het verschil wel. Enorm wat een verschil. De kleuren zijn nu veel natuurlijker. Nu geeft de TV beeld zoals het zou moeten zijn.

De Bravia heeft een calibratie echt nodig. Helaas werkt Sony niet echt mee De Bravia heeft een RedPush en dat zie zeker als de TV calibreert is (wat dus niet kan).
Frank heeft hier weer een topwerk geleverd. Maar dat is niets nieuws. Zoals hij zelf zegt. Frank is de goeiste.

J.A.F._Doorhof

LOL dat is in een ander verband gezegt, voordat mensen denken dat ik hoog in mijn bol krijg LOL.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

tiptop

Hoi Frank,

Ik had mijn plasma ook laten callibreren door jou. Erg mooi beeld daarna.

Maar toen ging mijn DVD-speler stuk en leende ik een 50 euro apparaat van mijn ouders voor zolang.
Prutbeeld, maar beter dan niets. Ik dacht: met een goede DVD-speler wordt het weer fantastisch.

Ik heb een paar dagen geleden 2e hands een Denon DVD-2900 op de kop getikt.
Deze speler moet een fantastisch beeld geven zegt men. Maar in de speler zit ook een beeld-afstelmenu.
Na uren proberen heb ik het beeld redelijk goed gekegen, alleen blijft er iets in zitten wat niet klopt. Of het een of het ander. Ik ben op een gegeven moment afgeweken van het advies de instelling van de plasma niet te veranderen en het is daardoor uiteindelijk weer een stukje beter geworden.

Moet mijn scherm nu toch opnieuw gecallibreerd worden. Wat denk je?
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Athome

Quote from: J.A.F._Doorhof on May  6, 2006, 23:24:40
LOL dat is in een ander verband gezegt, voordat mensen denken dat ik hoog in mijn bol krijg LOL.

Klopt maar het geeft wel aan dat ik erg tevreden ben met het resultaat

J.A.F._Doorhof

Mail me even wat je precies veranderd hebt.
Vaak is het bij Denon alles neutraal en alleen contrast een paar tikken terug.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Wim van Stein

Hallo Frank,

Ben zeer tevreden over mijn nu echt nieuwe Panasonic buis, scherper, meer detail en vooral een rustiger beeld door een meer evenwichtige kleurbalans!

P.S   Frank, zou je mij nog even de pdf met de resultaten willen mailen?

Groet Wim.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

echo22!

Quote from: Athome on May  6, 2006, 19:07:08
Ik heb een Sony Bravia KLV-V32A10. Deze wilde ik ook graag gecalibreerd hebben. Helaas heeft Sony de software aangepast. Hierdoor is niet mogelijk om in het service menu te komen. Weg calibratie mogelijkheid. Maar wat wil het toeval. Ik had interesse in een Plasma Enhancer Pro (PEP). Ik met mijn TV naar Emmeloord. Ik wilde de PEP op mijn eigen TV zien. De vriendin ook mee. We waren nog al verrast over het resultaat.  Nu bleef het calibratie probleem nog staan. Echter de PEP  biedt zo veel instelmogelijkheden zodat het mogelijk om de PEP zo in te stellen zodat het effect van calibratie toch gehaald word.
We hebben een nieuwe afspraak gemaakt om TV te calibreren en de PEP mee te nemen.

In eerste instantie in Emmeloord zagen we het verschil niet zo, het was dan ook een gezellige boel daar, en heb niet echt opgelet.
Toen we thuis kwamen hebben de boel aangesloten. Dit had nog al wat voeten aarde. Een DVD in de speler (LOTR deel 1). Toen zagen we het verschil wel. Enorm wat een verschil. De kleuren zijn nu veel natuurlijker. Nu geeft de TV beeld zoals het zou moeten zijn.

De Bravia heeft een calibratie echt nodig. Helaas werkt Sony niet echt mee De Bravia heeft een RedPush en dat zie zeker als de TV calibreert is (wat dus niet kan).
Frank heeft hier weer een topwerk geleverd. Maar dat is niets nieuws. Zoals hij zelf zegt. Frank is de goeiste.

maximus79

Frank heeft vandaag mijn pana 42"pv60 onder handen hebt genomen. En heb de film die ik aan het kijken was verder gekeken toen weg was.(last samurai in HD) ongelooflijk wat een verschil! alles is veel beter te volgen zeker bij drukke stukjes. ook het ghost effect wat ik had is        minder geworden.(was al niet veel hoor). bedankt frank!

ps: frank, heb je de queen cd/dvd nog gevonden bij de frs?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

J.A.F._Doorhof

Heb de frs even overgeslagen (bang voor files) maar ga direct morgen even shoppen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

konniekip

Ben ik nou de enige CRT-er geweest recentelijk?  ;D

Mijn thuisbioscoopje draait fantastisch! Wat een levensechte kleuren nu; nadat ik de G2 had opgepept was er wel al wat verbetering opgetreden, maar 720P lijkt nu van het scherm af te spatten. Wat wel een ultieme voorwaarde nu is, is een volstrekt verduisterde kamer om het beeld tot zijn recht te laten komen.

grid8400

Quote from: Joris1971 on April 14, 2006, 08:14:01
Frank is vorige week dinsdagmiddag bij mij geweest voor het callibreren van mijn Pioneer Plasma.

Mijn beeld bevatte teveel groen en blauw en ook de scherpte stond bij mij veel te ver.
Na een half uurtje was de job done en ik heb nu een perfect gecalibreerd toestel, het oogt natuurlijker en rustiger.

Ik ben er tevreden over maar niet zo lyrisch als een aantal mensen hier, ligt natuurlijk ook welk toestel je laat calibreren en hoeveel zo een toestel afwijkt.

groet Joris


Hier sluit ik mij bij aan. Franks is afgelopen dinsdag hier geweest.

Mijn persoonlijke kanttekening / aanvulling / ervaring:

Optimale afstelling was niet mogelijk door lichtinval. En verduistering moest ik zelf regelen, waar ik op voorhand geen rekening mee had gehouden omdat ik dit niet wist en hier ook niet over geinformeerd ben. Anyways, al met al vind ik 145 euro voor minder dan  half uurtje werk redelijk aan de hoge kant. Gezien het resultaat niet 100% is. Beetje easy money verdienen vind ik het  persoonlijk op deze manier. Ik zou het dus ook niet zo snel aanraden aan mensen, en eerst zelf maar eens met een calibratie DVD aan de slag gaan.

(krijg ik nu een ban op het forum omdat ik kritisch ben? :) hehehehe
Samsung LED UE55D8000 - Denon 2807 - KEF front iQ9 / center iQ6c / surround iQ1 - BD6500 - macmini PLEX

J.A.F._Doorhof

We geven duidelijk aan dat er geen direct zonlicht op een scherm mag vallen, en laten we reeël zijn dit was wel heel erg :D

Meestal zijn we tussen de 45-60 minuten bezig, zo ook bij jouw toestel, een half uurtje lijkt me stug.
Easy money wil ik radicaal tegen spreken.
We dragen 19% BTW af, en we komen voorrijden, gemiddeld per klant kost dit een uur reistijd en een uur binnen.
Feitelijk betaal je dus 145,00 voor 2 uur werk (en dan vergeten we de reiskosten even).

Easy money is 350,00 voor een calibratie vragen wat de vastgestelde prijs is.

Dingen waar ik niets aan kan doen, kunnen niet ten nadele van de calibraties gebruikt worden.
Ik neem buiten het feit aan dat het online staat dat je zelf ook snapt dat er als er zoveel licht op een toestel valt het onmogelijk is om een goede calibratie uit te voeren.
Het hoeft niet pikdonker te zijn voor displays (behalve projectoren) maar er zijn grenzen :D

Daarnaast is het heel simpel.
Ook al duurt een calibratie 10 minuten het gaat om de verbetering uiteindelijk.
Maar goed dat is echt iets Nederlands :D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Attie

Frank,

grid8400 gaf in een ander topic ook nog aan over deze calibratie dat alleen de gebruikersinstellingen onder handen waren genomen en dat je niet -zoals hij had verwacht- aan de slag bent geweest in het servicemenu. Is dat altijd zo, of verschilt dat per tv en zo ja, waarom?

J.A.F._Doorhof

#498
Het verschilt per TV.
We doen bij de calibratie de grayscale en gamma correctie + User settings en waar mogelijk colormanagment en geometrie/convergentie.
Bij dit toestel is dit allemaal gewoon te doen vanuit het user menu, dus ook de grayscale.
Het rapport geeft ook gewoon een nette rechte grayscale aan.
Het heeft dan geen zin om het service menu te gebruiken.

Daarnaast vond ik dat sowieso erg link ook al zou het nodig hebben aangezien er een HTPC gebruikt werd waar de instellingen van de DVD player niet deden wat ze moesten doen, maw als ik dan WEL iets in het service menu verander en het blijkt achteraf niet goed te zijn is dit niet meer corrigeren voor de klant.
Op deze manier is het volledig veilig en kan er altijd afgeweken worden in noodgevallen.

En nogmaals, als de grayscale RECHT is zie ik geen noodzaak om in een service menu de calibratie te doen.
Wil het de volgende keer wel doen als dat interessanter overkomt, of als ik dan minder easy money over kom :D

Ik lever gewoon mijn werk goed af, al ruim 6 jaar de manier waarop of de tijd die je ermee bezig bent is inrelevant, het enige dat geldt is de uiteindelijke kwaliteit, en geloof me ik haal het maximale uit je toestel.
Maar in dit geval werkte er gewoon teveel tegen.
Een bak licht op het scherm, een bijna continue vastlopende TT2, niet werkende contrast/brightness settings in TT2.

Aan de ene kant kun je mij daar de schuld van geven, maar ik heb na ongeveer 20 minuten duidelijk aangegeven dat dit niet 100% kon worden door al deze factoren, ik ga ervan uit dat als iemand 145,00 betaald voor een calibratie hij/zij zorgt dat alles werkt als ik kom, klinkt heel hard maar zo bedoel ik het niet.
Ik ben echter niet gestopt, maar heb zeker nog een half uur geprobeerd om er het beste van te maken, wat uiteindelijk ook gelukt is zover ik weet, het enige wat me niet lukte was de brightness correct in te stellen en ik heb dat ook netjes uitgelegt en ook hoe hij dit zelf kon doen, met een THX optimizer.
Ik heb alleen binnen de tours geen tijd om te gaan kijken of met een nieuwe installatie van Windows het misschien wel draait :D.

Dus nogmaals, als je een calibratie laat doen zorg dat je spullen werken.
Zorg dat er geen bakken met licht op het scherm vallen.
Eigenlijk dingen die ik niet zou hoeven te zeggen.

En ja, ik verdedig mijn werk nu :D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Attie

En dat om 2 uur in de nacht  ;D

bedankt voor je uitgebreide reactie. Voor alle duidelijkheid: mijn vraag kwam niet voort uit twijfels over de kwaliteit van je werk. Ik vroeg me dat van het servicemenu gewoon af.

Slaap lekker zo  ;)     

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview