Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tiptop

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  5, 2006, 21:50:49
Marantz DV7600 ben ik redelijk weg van.

Ok, dank je. Ik zal eens wat info zoeken op het net.

groeten,
Fabian
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

qapla

Vandaag, 15-02-2006, heeft Frank onze Loewe Aventos 3770zw onder handen genomen en het resultaat is werkelijk ongelooflijk. Hij kwam met regen aan en nadat hij wegging kwam het zonnetje door. Toeval? Maar goed, nu even de verlopige conclusie: het beeld is een stuk rustiger, details zijn nu duidelijker aanwezig, huidskleuren en haarkleuren zijn beter. Wat ik daarmee bedoel? Je ziet nu het verschil tussen verschillende huidskleuren en haarkleuren voorheen was het allemaal een beetje hetzelfde. Wat ons nu met daglicht al opvalt is dat je met kleding ziet wat voor soort stof/materiaal het is. In witte kleding zit meer detail. Kleuren zijn heel anders, mooier en sprankelender. Het algehele beeld is een stuk warmer. Ook de diepte in het beeld is veel beter, soms lijkt het of je iets of iemand zo kan aanraken.

We hebben er diverse dvd's bekeken zoals: LOTR deel 1, Finding Nemo, Michael Flatley's Lord of the Dance, die in HydePark. Vooral die laatste is wat kleur gebruik echt een aanrader. Ik wist niet dat er zoveel verschillende kleuren in die show gebruikt werden. De hele regenboog word van voor tot achter en van achter tot voor gebuikt.

Zelfs het beeld via de kabel, Multikabel, analoog en digitaal is goed. Het haalt het natuurlijk niet bij dvd maar het is geen straf om er naar te kijken. Oké, het wit lijkt wat grijzer en bij sommige zenders neigt het naar roze maar dat kan ook aan de Loewe liggen. We kijken toch al niet veel gewone tv dus maakt dat niet uit.

Conclusie:

Om een kort verhaal lang te maken:
Ik kan het iedereen die nog twijfeld aanraden om je tv door Frank onder handen te laten nemen. Gewoon doen dus, het is het geld meer dan waard.

Groet,
Raymond.

ps. Ik hoop dat het pdf-je er ook bij zit. Kunnen jullie kijken hoe het was en hoe het nu is.

TornadoGo

Wow! Als ik het .pdf'je zo bekijk is het niet zo gek dat je beeld 'warmer' is geworden. In de eerste meting ging blauw zó hoog dat hij niet meer in de grafiek past.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

qapla

Quote from: TornadoGo on February 15, 2006, 16:35:56
Wow! Als ik het .pdf'je zo bekijk is het niet zo gek dat je beeld 'warmer' is geworden. In de eerste meting ging blauw zó hoog dat hij niet meer in de grafiek past.

Inderdaad belachelijk hoe hoog dat blauw stond. Nu het avond is nog eens goed het beeld bekeken en het is nu nog duidelijker dat zo'n calibratie z'n geld meer dan waard is. Het is jammer dat ik geen goede foto's van het beeld kan maken want het is moeilijk vertellen wat het nou precies is na de calibratie maar geloof me, het is gewoon veel beter.

Groet,
Raymond.

bladerunner.nl

#454
Raymond,

Ik was al een 'gelovige' en Frank heeft mijn nieuwe Loewe ook weer gekalibreerd.

Zoals mijn vorige Loewe had ook deze een 'blauwtje' gelopen en als ik jouw pdf'je bekijk lijkt Loewe inderdaad een voorkeur aan de kleur blauw te hebben.

Sommige mensen zijn moeilijk te bekeren en er wordt ook wel eens mee gelachen maar na een bezoekje voor een 'demonstratie' krabbelen ze al snel terug.

Richard


J.A.F._Doorhof

Seeing is believing :D

Niet alleen loewe heeft een voorkeur voor blauw, bijna ALLE toestellen hebben minimaal 20-40% teveel blauw.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankB

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 16, 2006, 00:23:19
Niet alleen loewe heeft een voorkeur voor blauw, bijna ALLE toestellen hebben minimaal 20-40% teveel blauw.

Mijn Samsung inderdaad ook, blauw ging ook sky-high. Na calibratie echt vele malen beter :D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

henkdeelen

Hoi Frank,

afgelopen vrijdag ben ik met mijn vader (iemand moet die zware TV toch tillen  ::) ) in Emmeloord op bezoek geweest bij je. Mijn JVC had afwijkingen van rond de 35 procent en dat zit nu allemaal onder de 6 procent. Pas thuis gekomen en naar het resultaat kijkende met mijn vrouw ( die eerst nogal sceptisch was over de calibratie), hebben we nu al een paar opmerkelijke verschillen voor je.

Het beeld is rustig.
De kleuren zijn echt.
Sommige scenes tonen ineens meer achtergrond beelden die er eerst niet waren.
Volgens mijn kids zijn de kleuren op de PS2 veel echter.
We hebben de meeste verandering gezien bij de DVD de Lion King 3 in de extras waar ineens een ritje door een grot ineens in een ijsgrot bleek te zijn verandert. Dit was ons nog nooit opgevallen en dus is ook mijn vrouw overtuigd dat het de moeite waard was.

Jammer alleen dat je een volle agenda had en er niet uitgebreid tijd was voor uitleg van alle zaken die je deed. Maar het resultaat is er niet minder om. Kun je ook uitleg geven in het engels ? Een kollega zit er inmiddels over te denken om zijn plasma te laten calibreren naar aanleiding van de resultaten bij mijn TV.

Tot zover even de eerste berichten. Als ik meer verschillen zie de komende tijd dan zal ik die nog een keer melden.

Groet vanuit Ede,
Henk

J.A.F._Doorhof

Hi,
Engels is geen enkel probleem, ik geef regelmatig seminairs en workshops in het engels.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

koffieleut

Hallo Frank, ik wil je wat vragen over de ISF calibratie.

Ik ben door dit onderwerp gebladerd en lees reacties van mensen die schrijven, in een half uurtje had Frank onze...  gecalibreerd en wat een verschil.

Als ik de verhalen lees over een ISF calibratie van een Pioneer 436 of 506, duurt de ISF calibratie uren.

Ben jij dan zo verschrikkelijk snel en behendig dat je dat veel sneller kan dan een ander, of vereist een Pioneer een ander soort calibratie?

Mijn tweede vraag.

Ik heb laatst ergens een ISF gecalibreerde Pioneer 536XDE gezien.

Beeld was mooi, zonder meer, de overwaarde aan blauw was er inderdaad uit, maar ik vond eerlijk gezegd de overwaarde naar groen/geel  een tikkeltje aanwezig.
Niet groot, maar toch, ik vond het wit niet melkwit maar iets teveel richting het geel.

Kan zon ISF kalibratie dan ook nog fout gaan, of kijk ik niet goed met mijn ogen?

J.A.F._Doorhof

Hi,
De calibratie van de Pioneers duurt langer dan een half uur.
Daarnaast is een toestel dat ik de eerste keer doe altijd moeilijker dan één die ik al een tijd ken.
Vergeet niet dat ik dit nu 6 jaar doe op een bijna dagelijkse basis en dan krijg je steeds meer snelheid.
In ben gemiddeld met een toestel tussen de 30-45 minuten bezig en met de pioneers soms iets langer.
Ik weet gewoon precies waar de opties zitten en wat ze doen, vergeet niet dat de pioneer dealers op dit moment de calibraties voor de EERSTE keer doen en dat er behoorlijk veel valkuilen bij de units zitten, als je niet goed geroutineerd werkt dan kun je er inderdaad wel eens een uurtje of 2 mee bezig zijn.

Als het wit richting geel gaat staat hoogstwaarschijnlijk het contrast te hoog, maar ik zou dat zelf moeten zien was het een unit die ik gecalibreerd had ?
Meestal is het even wennen na een calibratie het wit is namelijk niet wit maar enigsins roodwit (erg overdreven).
Groen geel mag het beeld in principe niet zijn (maar dit is weer afhankelijk van de film die je afspeelt, Fifth element is wel bv wat gelig)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

koffieleut

Nee, het was geen unit door jou gecalibreerd.
Een overwaarde in rood in het witte gedeelte spreekt me trouwens ook geenzins aan.
Ik ben gek op echt wit (melkwit) . In principe moet je toch de kleurintensiteit toch oneindig hoog kunnnen draaien en moet het wit toch wit blijven als tie goed staat, of zie ik dat te eenvoudig?

Doe je trouwens de ISF calibratei van de Pioneer plasma op dezelfde manier als Pioneer het de mensen leert, of doe je het uitgebreider of anders?

Misschien stel ik veel vragen, maar ik heb geen bal verstand van calibraties maar wel een zeer geoefend oog is gebleken in de loop der jaren.

Als ik een Plasma koop ( in de nabije toekomst) zou ik me scheel gaan ergeren aan de overwaarde van een bepaalde kleur.

Ik heb tot nu toe altijd mijn CRT-tje op het oog bijgeregeld via het service menu.
Maar ik ga er zonder meer vanuit dat een ISF calibratie meer kan.


J.A.F._Doorhof

Hi,
Ik kan geen uitspraken doen over calibraties die niet door ITC gedaan zijn maar je kan ervan uit gaan dat als ik de calibratie doe deze het maximale uit je toestel haalt.

Als wit gelig is bij TESTPATRONEN staat het contrast te hoog en kun je dus je display beschadigen, Pioneer heeft een bepaalde standaard waarde voor contrast ik zit daar vaak 5-6 punten onder en heb dan een perfecte gamma curve en grayscale.
Het enige wat bij Pioneer niet 100% goed te krijgen is zijn de primaries het kan wel maar dan kost het je grayscale tracking. Ik bepaal PER toestel wat belangrijker is, maw ik bepaald hoeveel afwijkingen waar te tollereren is. MAW alle toestellen die ik calibreer zien er aan het eind hetzelfde uit, en zover ik weet ZONDER kleurzweem.

Dat melkwit verhaal is iets wat ik vaker hoor als mensen nog geen calibratie hebben gezien, gewoon laten doen en je zult zien dat je angst TOTAAL ongegrond is.
Wit heeft een wat rodige wit uitstraling omdat als je van 9000 graden Kelvin naar D6500 gaat dit volledig logisch is, na een half uur ben je hier echter zo aan gewend dat wit gewoon wit is.
Schakel maar eens je PC monitor van 9300 naar 6500 ga een uurtje weg en kom terug, wit is weer gewoon wit, terwijl op het moment dat je omschakelde wit volledig rood geinfecteerd bleek te zijn.
Deze test is een beetje gevaarlijk aangezien sommige monitoren met 6500 graden meer richting de 5000 gaan maar je krijgt wel een goed idee hoe bedriegelijk onze ogen werken :D

D6500 is DE standaard voor video en film, alleen bij D6500 is wit zoals het hoort. Zit je hoger is wit te wit, zit je lager is wit te rood.
Heb je je tv verkeerd afgesteld kan wit alle kleuren krijgen, maar gelig is zonder twijfel niet goed en duidt op een te laag blauw gehalte of teveel groen, ik zou gewoon eisen dat de plasma opnieuw gecalibreerd word.

Waar je wel even mee moet oppassen is het volgende.
Voor plasma's word vaak (uit budget overwegingen) een zgn gel meter gebruikt dit is een rond pod die op de TV word geplakt, ik ben daar zelf GEEN voorstander van, voor plasma's gebruik een eyeone van Gretag dat is een spectrum radio meter in mijn optiek is deze techniek de enige juiste om een plasma en LCD af te stellen, de pods zijn perfect voor CRT's en bepaalde front projection systemen maar voor plasma en LCD display's gebruik ik alleen maar de gretag.

Als laatste (pfff wat een verhaal).
We gebruiken de officiele pioneer software en Pioneer kent ons bedrijf ook als calibrateur, dus ja je krijgt bij ons de VOLLEDIGE ISF calibratie volgens de officiele pioneer methode. Ik denk alleen wel dat mijn calibraties afwijken van wat de dealers doen, dit puur en simpel omdat ik nu al een kleine 6 jaar pioneers calibreer en bepaalde dingen weet uit ervaring die ik ondervang waar de software dit vaak niet aangeeft.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Davey

Gisteren heeft Frank mijn Panasonic TX-36PB50 gecalibreerd. Je leest hier natuurlijk heel veel ervaringen die eigenlijk allemaal positief zijn. Ik heb dan toch altijd zoiets dat de mensen die dat hebben laten doen niet snel toe zullen geven dat het niet zo heel erg veel verschilt en dat het eigenlijk wel allemaal meevalt. Ik kan jullie bij deze (als zoveelste dus) vertellen dat ik spijt heb dat ik dit niet meteen na aanschaf van mijn tv hebt laten doen. Hij is drie jaar oud en de hoge temperaturen hadden het beeld al lichtjes vervormd (kromde wat in de hoeken) waardoor contrast iets is teruggezet.

Als je rustig gaat zitten om eens goed te gaan kijken is het echt wel even wennen aan het beeld. Lord of the rings erin gedaan met de bekende scene dat Gandalf het Hobitdorpje komt binnenrijden. DAN GA JE DUS ECHT ZIEN WAT ER IS GEBEURD!!! en dat is echt een hele aparte ervaring. Er vallen ineens allerlei zaken op die er eerst natuurlijk ook waren maar gewoonweg met minder indruk. Voorbeeld is dat Gandalfs' loop/toverstok zo mooi is gemaakt. Al het detail in de stok viel heel erg op. Het gras is gras en de bloemen zijn bloemen. Het ziet er allemaal uit zoals het bij mij in de tuin er ook uit ziet (niet te kleurig, niet te flets maar zoals het is). Mijn vrouw had het goede woord voor de verandering en dat is "natuurlijk". Alles is natuurlijker om te zien.

Het is even wennen maar naarmate je eraan gewend raakt wordt je steeds enthousiaster. Ik ben er heel, heel blij mee.

Frank, hartstikke bedankt. Vond het heel leuk om je te ontmoeten en ben een zeer tevreden klant. Zou je mij nog het rapport kunnen mailen? Het is zo moeilijk uitleggen aan andere mensen en het rapport laat dus ECHT de verschillen zien.

PS   Mijn vrouw vond je foto's heel erg mooi en is nu druk aan het oefenen om maar een klein beetje bij jouw kunst in de buurt te komen  ;)

GTDesign

Ook heeft Frank vandaag het zonnige zuiden aangedaan met zijn Tour.

Frank heeft uit mijn Pioneer 506 plasma net wat meer winst uit weten te halen dan wat me tot nu toe zelf gelukt was met verschillende calibratie tools. Mede natuurlijk dat Frank gewoon een berg meer ervaring heeft op dit vlak.

De grootste winst kon ik vinden in een "gladder" beeld met iets meer rust en minder "korrel"

Frank bedankt.

bijlage het calibratie raport.

donkey

Nou, Frank en zijn vrouw zijn net de deur uit (ja het is 23.15 uur op zondag!!) en al zag ik niet meteen verbetering, nu ik een dvd in de player heb gelegd ben ik overtuigd. Dit beeld is superstrak, zo hoort ie te zijn. Kleur, contrast, diepte, alles klopt.  :o

Frank (en je vrouw) bedankt voor je afdaling naar het diepe Limburg!  :-*

Genoeg geschreven, ik ga nog wat films kijken. wauw.
. horen . zien . zwijgen .

FivePack

Bij mij waren ze iets vroeger weg (rond 10.00uur, ja in de ochtend), maar heb net even 2 filmpjes zitten kijken en ondanks dat frank het jammer vond dat mijn toestel al redelijk goed was waardoor de veranderingen dus minder spectaculair zouden zijn, wauw!!!! Petje af wat een verschil zeg!

Echt elke euro waard deze calibratie!
Rotel RSP-1068 | Rotel RMB-1075 | Rotel RT-1080 | Rotel RCD-1072 | Panasonic DVD-S97| Vifa Premium 33 , 22 centre , Monitor 30 | 2 * UCD400AD monoblock | Kabelzooi...  | Panasonic 42PE55 | Cayin A-88 EH-KT88 buizen | Epson TW-3500

GTDesign

#467
Als ik nog iets mag aanvullen:

Frank ik weet niet wat en hoe je het gedaan hebt maar ik ben verbaasd.

Voor de Calibratie had ik last van een bepaald effect op snel lopende tekst op het scherm, zoals aftiteling enz.
Nou weet ik niet precies de benaming van dat effect maar het lijkt op een soort scanlines waar je bijvoorbeeld duidelijk zag dat een Letter A bijvoorbeeld uit verschillende lijntjes is opgebouwd.

         ----
       -------
     ---     ---
    -----------
   -------------
  ---            ---
 ---              ---
---                ---

    A


Dit effect is dus na de calibratie totaal verdwenen  :D

Zelf had ik dit effect al proberen te verhelpen met verandering van scherpte, contrast, en noem het maar allemaal op maar ik kreeg er geen verbetering in.
Frank wat heb je gedaan ? Nieuwe elektronica ingestopt ? ;D

Overigens had ik dit heuvel met de Digitale kabel tuner op ingang 1  en de DVD player aangesloten via HDMI op ingang 3

Frank adviseerde me wel om de uitsturing van de DVD niet op 1080i maar op 720p te zetten wat inderdaad rustiger overkwam.

Rest me nog één vraag: Wat is precies het verschil in de ISF nacht en dag stand ? is dit puur de lichtopbrengst van het scherm welk bij daglicht wat feller is of is er nog een ander verschil ?

J.A.F._Doorhof

We kunnen de ISF dag en nacht stand zelf invullen.
Bij de meeste toestellen geef ik iets meer brightness op de dag stand.
Bij jou heb ik het kleurenspectrum aangepast zoals uitgelegt :D

De lijntjes zijn deïnterlacing fouten (combing) dat is redelijk makkelijk op te lossen en is vaak een combinatie van de sharpness welke in het service menu volledig uit gezet kan worden en de DNR en dynamic contrast (bij andere toestellen vaak de boosdoener).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kroetie

Verleden jaar September mijn Panasonic pv500 laten Calibreren. Na wat problemen met het toestel later dat jaar, hadden de mensen van panasonic het een en ander veranderd in het service menu. Ik balen want dat gaat toch ten koste van de kalibratie. MAAR,,, door de goede service van frank, mocht ik gisteren naar Emmeloord komen en heeft hij mijn Panasonic weer helemaal tiptop afgesteld!
En dat allemaal voor helemaal noppes, nada, niks.
Waar vind je tegenwoordig nog zo'n service??
Nou ik ga weer genieten!
Dank je Frank
LG OLED65E6-Naim UQ2-Naim NAP100-B&W CM5-B&W PV1-B&W M1-B&W CMC-MARANTZ SR6004-MINIX-Popcorn hour A500

Henksat

Op 15 maart is Frank ook hier geweest om mijn 107 cm Plasma te calibreren. En eerlijk is eerlijk: Geweldig.
Het beeld is rustiger, meer details, betere kleuren.
Echt de moeite waard dus, een echte aanrader.

Jukie

Afgelopen dinsdag is Frank ook bij mij bezig geweest (aardige gozer trouwens!).

Een voor hem blijkbaar bekend type tv: Philips PP(1e gen) 32" CRT.

Eerste indrukken:

- Meer scherpte door minder scherpte. De scherpte is wat terug gezet, waardoor niet meer elke pixel scherp zichtbaar is, maar het beeld als geheel dus wel scherper is/lijkt. Ik had ongeveer 30 minuutjes nodig om hier goed aan te wennen, maar daarna is het duidelijk beter/rustiger.

- Beter waarneembaar onderscheid tussen voorgrond en achtergrond, oftewel, meer diepte.

- Kleuren zijn ook eerlijker.

Alles bij elkaar valt mij dus vooral op hoeveel rustiger het beeld is.

Alles bij elkaar na 3 dagen dus al zeker zijn geld waard!




Hanky Panky

Het was een gewone zondagvoormiddag. De regen had zijn pogingen om ons dorp van hemelwater te voorzien gestaakt en had terrein moeten prijsgeven aan de zon die haar best deed de aardkost te verwarmen teneinde onze stooknota beperkt te houden. Katten zaten soezend op de vensterbank, kerkgangers kwamen zojuist terug van de tweede dienst, kinderen reden met hun skelters rondjes op het dorpsplein....in de verte blafte een hond.

Plots werd ons dorp opgeschrikt door een geluid dat niet bij de zondag thuishoorde. Het geluid van een auto ! De auto werd subtiel uit het zicht achter onze woning geparkeerd. De deuren gingen open en vanuit de schaduw stapte een rijzige gestalte naar voren gevolgd door ...een wat minder rijzige gestalte  ;D

Het waren Frank en zijn vrouw !

Na een korte analyse van 'het slachtoffer' (een Sony 3LCD RPTV model KDF-E11) ging Frank aan de gang. Helaas bleek mijn TV de eerste in zijn soort die Frank calibreerde en was het ding ook nog eens uiterst weerbarstig om toegang tot het servicemenu te geven. Frank zou Frank niet zijn als hij daar geen oplossing voor had en aldus geschiedde. De kleur blauw was bij de eerste meting gewoon compleet off scale en het rood was iets te zuunig. Dat de TV veel te blauw was zei ik al voordat Frank aan de slag ging en het werd dus bevestigd door hem. Na een serie van pogingen met af en toe was giswerk omdat het DVD-beeld niet tegelijk met het service menu vertoond kon worden (we bleven aan en uit schakelen om te wisselen..pfff arme lamp) kreeg Frank hem uiteindelijk waar hij hem hebben wilde.

Na een tweetal avonden gekeken te hebben zijn een aantal dingen heel duidelijk verbeterd:
- Er zit meer diepte in het beeld. Afstanden zijn duidelijker zichtbaar, verschillen tussen dichtbij en ver weg zijn groter/beter/evidenter
- Er is in donkere scenes veel meer schaduwwerking te zien, het lijkt alsof mijn TV met Robijn Black is gewassen  :D
- Ondanks de zwakte van deze schermen (zwartwaardes) is het beeld toch een stuk zwarter en zijn donkere kleuren veel beter van elkaar 
  te onderscheiden. Het lijkt alsof ik er 128 extra grijswaardes bij heb gekregen.
- Kleuren zijn veel beter gedefinieerd en doen zeer natuurlijk aan. Als ik nu gras zie op TV (bijv bij de formule 1 race van zondag) en ik kijk
  naar buiten dan zie ik eigenlijk geen kleurverschil terwijl eerder het gras eruit knalde en onnatuurlijk aandeed, mede door het hoge
  blauwgehalte
- Asfalt (om bij de F1 te blijven) ziet er uit als.....asfalt !!

Maar wat ons nog het meest opvalt is dat het complete beeld zeer rustig en natuurlijk kijkt. Eerder was ik constant als Arendsoog op zoek naar imperfecties. Die zijn er (niks is perfect) nog steeds maar storen een enorm stuk minder dan voorheen omdat het hele plaatje nu klopt en echt als één geheel op je af komt. Ik denk dat hiermee de max wel uit dit scherm is getoverd. Nu nog wachten tot HDTV wat beter beschikbaar wordt in Ollanda zodat we PAL vaarwel kunnen zeggen.

Natuurlijk nog even mijn referentie disk erin:
De openingsscène van Star Wars Ep. 3 is veel subtieler. Als de 2 vliegtuigen langs de grote stardestroyer vliegen is zelf op de romp van de destroyer nog schaduwwerking te zien. Diepte is daardoor nog meer aanwezig (het was al geen slechte TV) maar vooral: alles klopt en het beeld is een genot om naar te kijken.

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

kippekop

Quote from: hanky panky on April  4, 2006, 01:23:46
Het was een gewone zondagvoormiddag. De regen had zijn pogingen om ons dorp van hemelwater te voorzien gestaakt en had terrein moeten prijsgeven aan de zon die haar best deed de aardkost te verwarmen teneinde onze stooknota beperkt te houden. Katten zaten soezend op de vensterbank, kerkgangers kwamen zojuist terug van de tweede dienst, kinderen reden met hun skelters rondjes op het dorpsplein....in de verte blafte een hond.

Plots werd ons dorp opgeschrikt door een geluid dat niet bij de zondag thuishoorde. Het geluid van een auto ! De auto werd subtiel uit het zicht achter onze woning geparkeerd. De deuren gingen open en vanuit de schaduw stapte een rijzige gestalte naar voren gevolgd door ...een wat minder rijzige gestalte  ;D

Het waren Frank en zijn vrouw !

Na een korte analyse van 'het slachtoffer' (een Sony 3LCD RPTV model KDF-E11) ging Frank aan de gang. Helaas bleek mijn TV de eerste in zijn soort die Frank calibreerde en was het ding ook nog eens uiterst weerbarstig om toegang tot het servicemenu te geven. Frank zou Frank niet zijn als hij daar geen oplossing voor had en aldus geschiedde. De kleur blauw was bij de eerste meting gewoon compleet off scale en het rood was iets te zuunig. Dat de TV veel te blauw was zei ik al voordat Frank aan de slag ging en het werd dus bevestigd door hem. Na een serie van pogingen met af en toe was giswerk omdat het DVD-beeld niet tegelijk met het service menu vertoond kon worden (we bleven aan en uit schakelen om te wisselen..pfff arme lamp) kreeg Frank hem uiteindelijk waar hij hem hebben wilde.

Na een tweetal avonden gekeken te hebben zijn een aantal dingen heel duidelijk verbeterd:
- Er zit meer diepte in het beeld. Afstanden zijn duidelijker zichtbaar, verschillen tussen dichtbij en ver weg zijn groter/beter/evidenter
- Er is in donkere scenes veel meer schaduwwerking te zien, het lijkt alsof mijn TV met Robijn Black is gewassen  :D
- Ondanks de zwakte van deze schermen (zwartwaardes) is het beeld toch een stuk zwarter en zijn donkere kleuren veel beter van elkaar 
  te onderscheiden. Het lijkt alsof ik er 128 extra grijswaardes bij heb gekregen.
- Kleuren zijn veel beter gedefinieerd en doen zeer natuurlijk aan. Als ik nu gras zie op TV (bijv bij de formule 1 race van zondag) en ik kijk
  naar buiten dan zie ik eigenlijk geen kleurverschil terwijl eerder het gras eruit knalde en onnatuurlijk aandeed, mede door het hoge
  blauwgehalte
- Asfalt (om bij de F1 te blijven) ziet er uit als.....asfalt !!

Maar wat ons nog het meest opvalt is dat het complete beeld zeer rustig en natuurlijk kijkt. Eerder was ik constant als Arendsoog op zoek naar imperfecties. Die zijn er (niks is perfect) nog steeds maar storen een enorm stuk minder dan voorheen omdat het hele plaatje nu klopt en echt als één geheel op je af komt. Ik denk dat hiermee de max wel uit dit scherm is getoverd. Nu nog wachten tot HDTV wat beter beschikbaar wordt in Ollanda zodat we PAL vaarwel kunnen zeggen.

Natuurlijk nog even mijn referentie disk erin:
De openingsscène van Star Wars Ep. 3 is veel subtieler. Als de 2 vliegtuigen langs de grote stardestroyer vliegen is zelf op de romp van de destroyer nog schaduwwerking te zien. Diepte is daardoor nog meer aanwezig (het was al geen slechte TV) maar vooral: alles klopt en het beeld is een genot om naar te kijken.

Klinkt goed :) Nu tenminste geen gepruts meer aan de instellingen, het belangrijkste vind ik nog steeds de natuurlijkheid, het beeld klopt gewoon en dat is een zeer rustige gewaarwording :)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Attie

Quote from: hanky panky on April  4, 2006, 01:23:46
alles klopt en het beeld is een genot om naar te kijken.

Gefeliciteerd met een nog mooier plaatje...geniet ervan!!!

Groet,
Attie

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview