Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Bart S.

Afgelopen woensdag Frank op bezoek gehad voor een calibratie van onze Nemos 32. Frank heeft ongeveer een half uur werk gehad en gaf bij alle handelingen netjes uitleg. Wat mij met name verbaasde, is het effect van scherpteinstellingen etc. op het beeld. Hoe hoger de instelling, des te onrustiger het beeld.
Het beeld is aanmerkelijk anders dan de fabrieksinstelling zoals ik had, vooral minder blauw en licht/fel. Als je door de veranderingen heen probeert te kijken (je zit immers nog in een periode van gewenning), valt met name op dat het beeld meer detail/nuances bevat en daardoor meer dieptewerking heeft. Wat ook opvalt is dat digitale bijeffecten zoals schokken bij bewegende beelden etc. een stuk minder zijn dan voorheen.
Ik heb helaas nog niet de tijd gehad om uitgebreid een dvd te bekijken, maar de eerste indrukken zijn zeker positief. Later meer, dus.
Er zit een horizontale geometriefout in het toestel die m.n. bij ingezoomd 4:3-beeld en teletekst opvalt. Die viel er helaas door Frank niet uit te halen. Daar ga ik denk ik de dealer / Loewe toch maar eens op aanspreken.

J.A.F._Doorhof

Het is inderdaad jammer dat we horizontaal vaak niets kunnen doen (op geen enkel toestel trouwens) terwijl verticaal de kleinste fouten weg te halen zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

NissanRulez

bij voorbaad excuses als ik een dubbele vraag post (pfff 26 paginas!! heb er 15 gelezen)

Zeg frank, ik heb een pioneer PDP-435HDE die nog niet gecalibreerd is, ik heb m ook pas
en hij is nog niet in gebruik (w8 op oplevering nieuwe huis), is het dan zo dat indien er bij
bv een kennis die hetzelfde scherm heeft of via bv internet in iedergeval iemand die wel
een gecalibreerde versie van exact hetzelfde dit toestel heeft, dat ik daar dan gewoon de
instellingen van over kan nemen? ik bedoel de schermen zijn toch identiek?

- als dit wel het geval is, waarom is er dan geen databank met instelgegevens voor?

- als dit niet het geval is, is het dan zowiezo niet verstandig om wel die instellingen over
  te nemen, dan heb je misschien niet het perfecte beeld waar jij voor kan zorgen maar
  je bent dan wel een eind in de goede richting, of zie ik het nu verkeerd?

overigens geloof ik direct in het nut van calibreren hoor maar waarom doen ze dat in
godsnaam niet in de fabriek, ook begrijp ik dat de nieuwe generatie van pioneer (6de)
reeds wel ISF gecalibreerd is, kan het nu dan wel opeens?!?

J.A.F._Doorhof

NOOIT doen.
ELKE TV/display is anders.
Ik hou vaak wel bij hoe toestellen staan om later klanten weer hun settings te kunnen geven, en ik ben nog NOOIT een projector of toestel tegengekomen die dezelfde settings gebruikte.

Sterker wij zijn importeur voor Epson projectoren en ik moest een keer 12 nieuwe units calibreren, met opeenlopende serienummers, de waardes schommelde zo enorm dat ik er bijna eng van werdt :D.

Als je waardes overneemt van een ander begin dan met de Warm stand en stop daar :D.
Dat is vaak de stand die het dichst bij 6500 graden komt maar ook die zit er vaak nog 500-2000 graden vanaf (varieerd per fabrikant).

Pioneer roept al jaren dat hun toestellen niet gecalibreerd hoeven te worden, en bij elk nieuw type roepen ze dat hij NU echt gecalibreerd is zucht.
Het enige toestel van Pioneer dat ik OOIT ben tegengekomen die binnen een marge van 250 graden op D6500 zat was een pro panel, maar daar was in de user settings nog meer dan genoeg te halen aan winst.

Dus altijd laten doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EdoE

Quote from: J.A.F._Doorhof on July  8, 2005, 15:10:59
Het stomme is dat we ENORM gewend zijn aan het blauwe beeld en dat je ogen heel veel compenseren.
Als echter het beeld helemaal goed staat zul je van veel mensen horen dat het beeld een stuk rustiger is (minder compenseren) en dat er enorm veel meer diepte in het beeld zit, dit omdat het beeld nu natuurlijk is.

Echter wit is zonder twijfel minder blauw (wat veel mensen beschouwen als minder wit).
Het probleem is dat "zwart" en "wit" in werkelijkheid ook maar grijstinten zijn. Of je deze grijstinten respectievelijk als zwart en wit ervaart is maar afhankelijk van omstandigheden. Houd een vel kopieerpapier overdag naast een wit beeld op je TV, en je TV lijkt wel grijs. Doe het 's avonds in het donker, en das is je papier ineens grijs.

Een wit beeld wordt vaker als wit ervaren als het witte beeld gewoon meer licht opbrengt. Blauw opregelen, en je hebt meer licht. We hebben een natuurlijke aanleg om dat als wit te ervaren: bij "Hollands weer" wordt het licht ook blauwer, sneeuw in de schaduw is stiekum ook knalblauw, en toch noemen we dat allemaal wit.

Of fabrikanten bewust het blauw te hoog instellen durf ik niet te zeggen, winkeliers zullen het soms best bewust doen. Aan het minder blauwe beeld na een calibratie zal menigeen moeten wennen, maar de wereld is toch echt veel groener dan onze TV ons zo uit de doos wil doen geloven. Hetzelfde geldt ook een beetje in de fotografie. De meeste huis-tuin-en-keuken-foto's worden genomen zonder de werkelijke kleurtemperatuur van het licht te meten. In de praktijk komt dat erop neer dat heel veel foto's veel te blauw zijn, maar daar kijken we niet meer van op.

Cheers,

Edo

J.A.F._Doorhof

In principe correct.
Waar je alleen met papier rekening mee moet houden is dat je praat over afstraling en weerkaatsing.
En dat is altijd anders.
Je kunt nog zo goed je gehele keten kleurprofielen in de PC maar je prints zullen er altijd ANDERS uit zien dan de monitor.
Maar dat is logisch :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EdoE

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 27, 2005, 17:21:11
In principe correct.
Waar je alleen met papier rekening mee moet houden is dat je praat over afstraling en weerkaatsing.
En dat is altijd anders.
Het ging mij er slechts om, om aan te geven dat zwart en wit slechts grijstinten zijn, en dat hoe we ze ervaren afhankelijk is van omstandigheden.

Calibratie van scherm met afdruk is weer een heeeeel ander metier...

Cheers,

Edo (nog steeds zeer tevreden over de calibratie)

Bart S.

Het is nu zo'n twee weken na de calibratie en het beeld is er absoluut op vooruit gegaan. Het beeld is minder hard en vooral "rustiger". Wat ook opvalt is dat de bijeffecten van 100 Hz veel minder zijn (Frank, is dit het gevolg van het verlagen van de scherpte-instelling?). Bij witvlakken, die bijvoorbeeld nogals eens in reclames worden gebruikt, is het beeld een stuk minder vlekkerig. Wat mij betreft, aan te bevelen!!! :)

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

A-M

Ik heb ook mijn tv laten calibreren door Frank,

Ik vind dat het beeld er niet op vooruit gegaan is ik moet volgens mij op scherpte veel inleveren.
Ik heb een pixel plus tv van philips,ook op pp heb ik het gevoel dat ik moet inleveren.
Veel te veel kleur vooral veel rood,ook had frank het beeld te ver naar rechts verplaatst dit heb ik zelf terug moeten zetten.

Ik zeg dit niet om Frank slecht te praten maar zo ervaar ik het.

Dus jammer voor mij heeft het GEEN zin gehad.

GR A Mulder

wittenberg

wie heeft er ervaring met de pl;asma loewe concept l 42


met vriendelijke groet
peter wittenberg]

kippekop

Ik heb mijn JVC Lcd tv op 10 augustus laten calibreren, en heb dus inmiddels ruimschoots de tijd gehad om de verschillen te zien. Ik zal meteen zeggen dat dat bij deze tv namelijk wel nodig is, de verschillen zijn niet enorm groot of meteen duidelijk.

De eerste avond was zelfs een erg slecht begin, gladiator in de dvd-speler en het beeld was verschrikkelijk, veel en veel te licht, waardoor het zwart enorm grijs was. Ik was al een beetje bang 125 euro weggegooid te hebben, maar ik moest de volgende dag de instellingen nog even opschrijven dus dat maar eens gedaan, maar raar genoeg stonden de instellingen totaal anders dan Frank ze had ingesteld. Backlight stond op zo'n 80%, de rest allemaal precies in het midden...een stand die ik zelf nog nooit heb gehad en Frank zeker niet had ingesteld?? Nou ja, toen maar de THX optimizer gebruikt om dit opnieuw in te stellen...dat zag er al een hele hoop beter uit!!

Wat mij inmiddels het meeste is opgevallen is dat ik niet elke seconde de instellingen wil veranderen en verbeteren, je weet gewoon dat het zo hoor te zijn maar daarnaast is de kleurechtheid het meeste toegenomen van alles. De kleuren kloppen gewoon en er niks meer wat er echt uitspringt. Verder is het contrast in zwarte vlekken iets toegenomen...

Was het het waard? Tja, 125 euro is een relatief hoog bedrag, maar het feit dat je misschien wel 10 jaar met zo'n tv doorgaat, vind ik het erg belangrijk dat ik weet dat mijn tv goed afgesteld staat en is de toegenomen kleurechtheid en contrast in het donker het mij zeker waard.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

J.A.F._Doorhof

Hi,
LCD TV's zijn altijd een beetje ondankbaar om te doen, de techniek is niet gebouwd op pure beeldkwaliteit (de nieuwere toestellen zijn al een stukje beter), de winst die we halen is zeer zeker aanwezig zoals je al aangeeft maar het worden nooit echte film toestellen :(
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kippekop

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 20, 2005, 13:51:08
Hi,
LCD TV's zijn altijd een beetje ondankbaar om te doen, de techniek is niet gebouwd op pure beeldkwaliteit (de nieuwere toestellen zijn al een stukje beter), de winst die we halen is zeer zeker aanwezig zoals je al aangeeft maar het worden nooit echte film toestellen :(

Toch vind ik het beeld vanaf dvd'tjes nog een stuk mooier dan mijn oude crt en de plasma die ik even had, ondanks dat die misschien een iets filmischer uiterlijk hadden. En daarnaast, zoals je wel gemerkt had, is het enorm licht bij ons in huis, ik kan vandaag tenminste lekker zonder moeite formule 1 kijken op de lcd. Het is jammer dat de veranderingen niet al te groot zijn inderdaad bij de lcd techniek, maar ik ben tevreden dus...daar gaat het om :)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

J.A.F._Doorhof

In jouw situatie inderdaad niet, je gaat de kwaliteit van een calibratie vooral zien als het wat donkerder word.
Bij fel invallend zon op een scherm is het sowieso erg moeilijk om film te kijken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kippekop

Ik bedoelde dat ik tevreden was met de calibratie, niet de lcd an sich (ook...maar dat terzijde), stond er wat knullig!!
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

DVDGuy

Gisteravond is Frank geweest om mijn Samsung PS-42S4S te calibreren en ik kan niet anders zeggen dat dat het de moeite waard was.

Na een half uur bleken de signalen rood, groen en blauw zich in een marge van 5% rond de "ideale" lijn te bevinden.
Omdat Frank echter geen genoegen neemt met "zomaar", heeft hij e.e.a. nog een keer gedaan, waarbij hij uiteindelijk binnen een bandbreedte van 3% uitkwam.

De kleuren zijn helderder (= in mijn ogen "echter") en er is sprake van meer detail.

Zojuist Ajax - Feyenoord gekeken en dat, los van de uitslag, een hele ervaring.

Ik kan het iedereen aanraden
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

Caput

Hoi,

Hierbij mijn ervaring met de isf calibratie. Ik ben vorrige week bij Frank geweest om mijn televisie te laten calibreren maar het is in één woord, GEWELDIG.

In het begin even wennen maar dat mocht niet lang duren. Nu heb ik verschillende dvd's gekeken en ik kan alleen maar beamen wat hiervoor genoemd is. Meer detail en zeker wat betreft de kleuren echt realistisch.

Frank, bedankt.

Erik.   ;)

zipster

Oké mensen, Frank was vanmiddag bij mij om mijn Panasonic TH-42PV500E plasmatelevisie te calibreren, (Ik moet eerlijk bekennen dat ik sceptisch was , maar onder het motto "Baat het niet , dan schaad het niet " toch toegehapt) na wat parkeerproblemen naar binnen en de labtop uitgepakt.
Schijf in de DVD-speler geduwd, meetinstrument op de televisie gehangen en vrolijk babbelend aan het meten gegaan.
Nadat hij zo'n dik half uur bezig was geweest , kreeg ik te zien dat mijn nieuwe televisie af fabriek toch behoorlijk fout was afgesteld , grayscale niet goed en de kleuren totaal verkeert .
Na correctie zag alles er goed uit meettechnisch gezien.
Ik speel met een Denon 3910 , vdHul HDMI kabel , progressive scan op 1080i.
Eerst een paar DvD´s voor de kleuren geprobeerd , LOTR , Monsters Inc. , Wild South America(BBC) , en toen wat zwart-wit films , Sin City en Raging Bull.
Wat meteen op valt is dat de huidskleuren levensecht zijn , bij de BBC documentaire zien de beesten en planten er zo echt uit en zit er een ongeloofelijke diepte in het beeld, verder is de detaillering met wel 100% op vooruit gegaan , bij kleding kun je de draden van de stoffen zien en bij Monsters Inc. is de beharing van Sully individueel te tellen.
Bij de zwart-wit films valt op dat zwart ook echt zwart is en wit ook echt wit , ook hier geldt het punt van detaillering.
Al met al , Ik kan iedereen met een liefde voor films aanraden om de calibratie uit te laten voeren , je krijgt er geen spijt van.

M.vr.gr.
Nico ;D

Allure

Quote from: zipster on September  7, 2005, 22:46:58
Wat meteen op valt is dat de huidskleuren levensecht zijn , bij de BBC documentaire zien de beesten en planten er zo echt uit en zit er een ongeloofelijke diepte in het beeld, verder is de detaillering met wel 100% op vooruit gegaan , bij kleding kun je de draden van de stoffen zien en bij Monsters Inc. is de beharing van Sully individueel te tellen.
Bij de zwart-wit films valt op dat zwart ook echt zwart is en wit ook echt wit , ook hier geldt het punt van detaillering.

Dat is me nog eens een positive review! :-)

Voor mij extra interessant, omdat Panasonic voor mij op dit moment bovenaan staat voor als ik (waarschijnlijk volgend jaar zomer) een plasma ga kopen. Al zal het dan wel om een 50inch gaan (ja ik weet dat resultaten voor één type niet automatisch ook voor een andere gelden).

Eens zien wat de kwaliteit van het nieuwe Philips scherm wordt, bij de oude 9966 wordt je toch gek van het false contour effect, ondanks andere sterke punten.
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

kippekop

Quote from: Allure on September  8, 2005, 15:26:56
Dat is me nog eens een positive review! :-)

Voor mij extra interessant, omdat Panasonic voor mij op dit moment bovenaan staat voor als ik (waarschijnlijk volgend jaar zomer) een plasma ga kopen. Al zal het dan wel om een 50inch gaan (ja ik weet dat resultaten voor één type niet automatisch ook voor een andere gelden).

Eens zien wat de kwaliteit van het nieuwe Philips scherm wordt, bij de oude 9966 wordt je toch gek van het false contour effect, ondanks andere sterke punten.

Je bedoelt bij pixel plus aan? Ik zou die altijd uitzetten...
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Allure

#396
Quote from: kippekop on September  8, 2005, 19:46:48
Je bedoelt bij pixel plus aan? Ik zou die altijd uitzetten...

Hij stond niet op Pixel Plus, maar bij op Movie Plus.

Dit toestel is van mijn baas, ik had de Burosch test-dvd meegenomen om contrast/brightness en scherpte in te stellen en mijn satellietontvanger met harde schijf, met wat 'test'opnamen. Dit voor een beoordeling op zicht.

Ik had een opname van de serie Shameless erop staan, en je zag het effect meteen toen het gezicht van Frank Gallagher close-up in beeld was en langzaam door het beeld bewoog. Je ziet het beeld dan als het ware uit focus, met een roodgroen contour erom heen. Erg jammer, dat verpest het hele scherm, dat verder wel lekker rustig keek (goede de-interlacer kennelijk) en het formaat (50 inch) is natuurlijk schitterend.

Het toestel heeft ook een progressive stand, maar daar werd het beeld via kabel nogal wazig van. Tussen Movie Plus en Pixel Plus zag ik in eerste instantie geen schokkende verschillen, hoewel om de één of andere reden MP mij toch net iets beter beviel.

Frank stipte trouwens ook al aan dat dit type solarisatieproblemen heeft. Hopelijk is de nieuwe beter, anders valt Philips voor mij af en staat Panasonic met stip bovenaan...


Wat overigens wel duidelijk te merken was, is dat je schermen op dit formaat echt niet op de analoge kabel moet aansluiten. Met mijn Echostar erop knapte het beeld, afgezien van false contour, echt enorm op. Mijn baas, niet zo kritisch in dit soort dingen, was ook hogelijk verbaasd over het grote verschil. Een goed bronsignaal = minder complexe bewerkingen = beter resultaat op scherm. Een open deur natuurlijk, maar het geeft nog maar eens aan hoe schandalig slecht analoge kabel in veel gevallen is...
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

kroetie

#397
Vandaag is Frank hier in Schiedam geweest om mijn plasma: Panasonic TH- 42pv500E te calibreren en ik moet zeggen ik ben ook onder de indruk.Ik kan alleen maar beamen wat er hier allemaal geschreven word wat betreft diepte , kleuren en grijswaardes en dergelijke.
Precies zoals Zipster omschrijft.
In 1 woord: GEWELDIG
Wel heb ik nog 1 vraagje Frank. De plasma is gecalibreerd op de hdmi ingang, en zo ook het menu waar de "gewone" man zoals ik nu vanaf moet blijven, op eventueel enkele functies na.
Ik heb zoals je zei alle instellingen opgeschreven, maar moet ik dit nu instellen op alle ingangen of mag ik daar wel aan het contrast zitten en helderheid? De tv slaat namelijk iedere ingang apart op.
Ik vraag dit omdat mijn sateliet tuner via de scart (rgb) ingang gaat en dat natuurlijk een ander signaal is.
Als ik die hetzelfde instel is het beeld namelijk waziger (minder hard) als Hdmi.
Alvast bedankt voor de service!!
LG OLED65E6-Naim UQ2-Naim NAP100-B&W CM5-B&W PV1-B&W M1-B&W CMC-MARANTZ SR6004-MINIX-Popcorn hour A500

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Z3R0-P4R4DOX

#399
Op verzoek van Frank (en tevens ook voor mezelf omdat ik een zeer tevreden klant ben die graag nog even zijn verhaaltje doet  8)) hieronder mijn bevindingen na de calibratie :

Frank heeft dus vandaag mijn Samsung LE26R51 LCD TV gecalibreerd, en ik ben (net als vele anderen hier) ook zeer te spreken over het resultaat  :)
Voorheen had ik een soort van "waas" over mijn hele beeld, de oorzaak hiervan was een absurd hoge blauwtint die op mijn TV afgesteld stond. Ook was er in zwarttinten weinig tot zelfs geen detail te herkennen, zwart was gewoon zwart en niet meer dan dat. Deze twee dingen zijn allebei aanzienlijk verbeterd na de calibratie : geen rare "waas" meer over mijn beeld, en meer details in zwarte/donkere beeldstukken. En voor de rest een veel scherper, en vooral ook natuurlijker beeld.

Topwerk Frank, ik ben echt supertevreden !!  ;D
En ik vond het trouwens ook best gezellig, onze babbel over games  ;)

Nog even voor de zekerheid nogmaals de vraag die ik je vanmorgen al stelde : Mocht er dus nog een monteur aan mijn TV te pas moeten komen (vanwege het "tearing" probleem wat zich eventueel nog kan voordoen als ik straks op 720p @ 60 Hz ga zitten gamen) om een firmware update te installeren, dan moet ik hem na de update dus even vragen offie wil controleren of alle waardes nog precies zo zijn ingesteld zoals jij ze in mijn calibratieverslag hebt gezet ? Of zal ik tegen die tijd voor de zekerheid nog maar even contact opnemen met je ? Bijvoorbeeld als zeker is dat de monteur moet komen omdat ik dus last heb van "tearing", dat ik dat hier via het forum dan even laat weten ?

M.v.g.
Leroy Belzer

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview