Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Aangezien veel mensen vragen naar "Hoe is het resultaat nu echt ?" mischien handig om jullie ervaringen te bundelen in deze thread.

Graag geen vragen, alleen ervaringen positief en negatief.

Ik maak deze ook STICKY zodat hij altijd boven aan kan blijven staan.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

The_Scratcher

#1
lavidjio

MrPink


B. Kuiper

Mijn Grundig MW82/150 is ISF gecalibreerd door Frank, het maakte met de eerste film al gelijk verschil. Dieper zwart, een meer driedimensionaal beeld. Mooiere kleur weergave. Mind you, did was met een Pioneer DV343 over svideo.

Nu met de Denon DVD1600 over RGB naar dezelfde TV is het resultaat inderdaad simpelweg geweldig.

Bas
"Always a little further"

jove


J.A.F._Doorhof

Die zijn er.
Maar er zit geen verschil tussen Belgische TV's en Nederlandse ;D.

Soms doe ik een tour waarbij ik ook België aan doe, vandaar.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jove


J.A.F._Doorhof

Da's inderdaad wel een eind weg.
Zat afgelopen maand er nog vlak bij (maar daar heb je nu niets aan).

Op zich kom ik niet vaak die kant op, maar je kunt je inschrijven en afwachten of er meer mensen in die omgeving geïntresseerd zijn.
Kosten bij minimaal 4 man moet je rekenen op € 135,00 op zo een afstand.

Mischien is het een idee om met de TV deze kant op te komen, kosten zijn dan € 75,00.

Open hier anders een ander topic over, dan blijft deze netjes.

MvrGr.
Frank

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Özkan

Yes! Frank is net bij mij geweest en heeft de tv gecalibreerd.

Op het eerste gezicht zie je inderdaad dat het beeld scherper is en je ziet echt veel meer diepte. De kleuren zien er veel echter uit en je ziet 100% verschil, het is voor mij alleen moeilijk uit te leggen wat het verschil is.

Het is nu een uur of 11 in de ochtend dus ik kan de kamer niet helemaal verduisteren. Vanavond ga ik zeker een aantal dvd's bekijken om het verschil te zien.

Ik heb net naar LOTR gekeken en zag echt veel meer detail en diepte, vooral in de donkere passages en passages met veel verschillende felle kleuren.

Ik zal over een paar dagen nog een keer verslag doen van mijn bevindingen als ik meer films heb gezien.


Maar voor nu: Het ziet er veel beter uit dan eerst. !

Marcel W

Gisteren is mijn Toshiba 42 inch projectie tv door Frank gecalibreerd.
Gewapend met zijn laptop, lichtsensor en een grote dosis ervaring en kennis wist hij mijn tv in een half uurtje tijd om te toveren van een projectie tv tot een mini-bioscoop.
Ik dacht van mezelf al, dat ik de instellingen qua contrast, brightness en kleur al aardig had verbeterd ten opzichte van de standaard instellingen, maar na de grayscale calibratie is het beeld werkelijk enorm veranderd. In positieve zin!
Kleuren zijn inderdaad veel mooier, echter, contrast-rijker, veel scherper en gedetailleerder. Een enorme vooruitgang.

Mijn hele beeld is sowieso veel scherper geworden, al was het alleen al maar omdat Frank's eerste woorden waren: "je dvd speler is niet goed aangesloten!" Ik was al anderhalf jaar in de veronderstelling, dat ik via scart een RGB aansluiting had, maar het bleek slechts composiet te zijn... Tja, en ik al die tijd maar denken dat ik al zo'n mooi beeld had, ik wist natuurlijk niet beter. Nu is het ineens dubbel zo mooi.

Vandaag dus meteen een andere dvd speler gekocht (denon dvd900) die dus wèl RGB via scart ondersteunt, en het verschil mag er wezen. Haarscherp beeld, geen "donkere vertikale balken" meer bij sommige donkere en contrast-arme scenes. Alles gewoon helemaal perfect.

Mochten er nog twijfelaars zijn onder ons (dat was ik zelf aanvankelijk ook, je moet zoiets eigenlijk toch echt een keer zien voordat je het kunt geloven): zo'n calibratie is zijn geld dubbel en dwars waard.

dave

Dinsdag was frank ook bij mij. Op het eerste gezicht leek het beeld inderdaad scherper, de kleuren zachter ( huidkleuren o.a. veel echter), meer diepte. En dit was bij daglicht. 's avonds echter was het verschil onbeschrijfbaar beter ( ondanks dat het al een heel goed beeld had (loewe vitros). Vooral bij monsters inc en hollowman waren de details nog scherper. Echt het geld waard. zelfs mijn vrouw die nogal sceptisch was vond het zeker het geld waard.

p.s. frank je hebt je kleurenfilters bij mij in nijmegen laten liggen. Als je je adres emailt zal ik ze opsturen.

J.A.F._Doorhof

Wist ik al, stuur het aub op naar:
ITC Home Theater
Constructieweg 8
8305 AA
Emmeloord

Verzendkosten worden vergoed.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Max Boost

Ervaringen Calibratie

De 7e is ook mijn 32PW9527 gecalibreerd. Het was meteen erg moeilijk om aan te geven of en hoe er iets veranderd was. Frank en ik vonden het beeld in eerste instantie te rood, maar dat zou ook aan de Twin Peaks dvd kunnen liggen. The Princess Bride gaf al een beter beeld en dus hebben we het hier bij gelaten. Ik ben nu twee dagen verder en heb de kleurinstelling toch heel flink terug moeten regelen (van 61 naar 51). Zeker bij tv uitzendingen waren de kleuren vaak te dominant waardoor het nogal onecht overkwam. Misschien dat er toch een foutje door het gebruik van een nieuwe kleurfilter is ontstaan? Wie weet.

Ik vind het wel prettig dat het contrast nog verder omlaag gezet is, waardoor gezichten wat natureller zijn, maar dat er nu veel verschil is met voorheen kan ik niet zeggen en mijn vriendin beaamt dat gelukkig. In de meeste tv uitzendingen lijkt de kwaliteit van het beeld na calibratie zelfs minder te zijn (overgangen naar zwarte beeldvlakken). Maar ik zeg met nadruk lijkt, want ik zal de komende dagen nog eens kijken in hoeverre aanpassingen van de menu-instellingen (service menu niet meegerekend) een beter /slechter beeld tot gevolg hebben.

Ik zal volgende week, wanneer ik ook een aantal goede dvd's heb kunnen bekijken en wat langer voor de tv heb gehangen, nog wat meer ervaringen posten.

Diederick

J.A.F._Doorhof

Hi,

Zodra je contrast aan gaat passen is het effect van de calibratie voor een gedeelte weg, hetzelfde geldt voor color.

Als je GOEDE bronnen gebruikt, dus bv DVD dan dien je echt je color te laten staan, het filter was gelijk aan mijn eigen filter dus daar ligt het niet aan.

Het is inderdaad een vast gegeven dat vooral de commerciele omroepen VEEL te veel kleur gebruiken, vooral de rood tinten die springen gewoon van je scherm af, schakel je over naar bv Discovery dan ontdek je wat de calibratie doet.
Voor de commerciele raadt ik dan ook vaak aan de kleur terug te zetten.
Het is te vroeg om een conclussie te trekken, ik zou er even rustig een week naar kijken en dan pas iets veranderen, ik weet zeker dat je niet meer terug wilt naar je oude instellingen.

Het feit dat TV uitzendingen slechter lijken is makkelijk te verklaren. Door het gebruik van scharpness en dynamic contrast en DNR wordt het slechte TV beeld vaak wat softer gemaakt en opgepept dit geeft een voor het eerste gezicht beter beeld. Als we echter de sharpness terug draaien en de DNR uitzetten krijg je ongelovelijk veel detail daarvoor terug (DNR brengt op sommige beeldbuizen het oplossend vermogen van 575 terug naar 525 !!!!) en dan ga je inderdaad de beperkingen van de kabel zien.

Test aub met DVD, de kleuren is even wennen, maar dit is hoe het hoort. Kijk bv maar eens naar Austin Powers alle kleuren horen daar echt van je scherm te spatten, en let dan vooral op de huidtinten deze blijven netjes roze. Als een calibratie niet zou kloppen zouden de huidtinten richting geel of kreeft rood moeten trekken.

DVD heeft VEEL kleur tot zijn beschikking, en dat zijn mensen niet gewend, neem even de tijd en ga na een week pas draaien, let maar op dat je binnen een uur weer de calibratie stand terug zet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HeavyMountain

Hoi,

Mijn Philips 32PW9527 is 9 januari gecalibreerd door Frank en ik ben echt onder de indruk van het resultaat.
Toen de TV net gecalibreerd was had ik niet veel tijd meer om te kijken, omdat ik nog moest werken, maar vanavond heb ik eens even kritisch naar DVD's gekeken.....
Wat een verschil, echt perfekt !!!
Neem bv. the Mummy Returns, deze zag er voor de calibratie altijd uit alsof je meekeek op de filmset (alles zag er erg onnatuurlijk uit) en nu is het gewoon zooooo mooi.   ;D
Ook zijn er een aantal andere zaken opgelost/verminderd door de calibratie, zoals de "verticale balken" op het scherm.
Je ziet inderdaad veel meer diepgang in de films en ook de kleur is vele malen mooier dan voorheen.

Kortom echt de moeite waard, ik kan het iedereen aanraden !!!

Marco (een tevreden klant)  ;)

searcher

Mijn projector is destijds geclibreerd door Frank het was ongeloofelijk hoe fout mijn kleuren stonden.

Blauw was groen ik vind een ISF calibratie absoluut een must.

De prijs is bijzonder laag als je ziet welke investering Frank heeft moeten maken en hoe hij doorgaat tot het optimum is bereikt.

Perfect dus...

Sorry voor mij veel te late reactie in dit topic.

                                                                           m.v.g searcher



The Luggage

Ik ben een van de Belgen die het geluk heeft gehad dat Frank kon langskomen (was het bier trouwens lekker Frank?  ;) )

Voor de calibratie merkte ik wel dat er iets scheelde met mijn tv, maar ik kon niet vinden wat, en met de instellingen prullen hielp niet.

Na de calibratie had ik gewoon een nieuwe tv. Het beeld is veel scherper, de kleuren zijn rijker, je ziet veel meer schakeringen tussen licht en donker, gezichten zien er nu uit zoals ze er moeten uit zien ...

Het is gewoon zonde een tv te kopen en hem niet te laten calibreren, je mist heel veel, ook op minder dure tv's.

J.A.F._Doorhof

 ;D
Bier was perfect, moet alleen daarom nog maar een keer naar België.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HeavyMountain

Frank,

Ik heb nog even een vraag, 9 januari heb je mijn TV gecalibreerd (32PW9527 in Hoofddorp).
Maar nu lijken alle zwarte beelden een erg rode gloed te hebben ?
Als ik bv. Teletext opvraag of zwarte beelden op DVD zie, dan zijn deze erg rood van kleur in niet zwart, kun jij dit verklaren?

Alle instellingen in het menu zijn nog exact hetzelfde als je had ingesteld (contrast,etc...)

Verder ziet het er nog perfekt uit hoor, maar ik vind dit een beetje vreemd...

Marco.

J.A.F._Doorhof

#19
Hi,

Vreemd, een andere pixelplus met hetzelfde probleem, alleen die was een paar maanden geleden gecalibreerd.
Verder heb ik het nog niet gehoord van de PP-en die ik gedaan heb.

Had je dit direct na de calibratie of na een paar dagen/uren ?
Is het alleen in diepzwart of ook in het wat donkere grijs ?

MvrGr.
Frank

PS.
Schrijf je even in bij de tour Amsterdam Alkmaar, ik zal het dan even voor je checken.
Zijn geen kosten aan verbonden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HeavyMountain

Frank,

Het was me gisteren niet opgevallen, dus ik weet niet zeker of het er toen ook al in zat.
Het probleem zit in ieder geval in diepzwart, donkergrijs durf ik zo niet te zeggen.
Vandaag viel het me eigenlijk direkt op, omdat ik me er nogal aan stoorde.
Hopelijk weet je een oplossing......


Marco.

J.A.F._Doorhof

Wat ik al aangaf, schrijf je even in voor de tour van Amsterdam Alkmaar.

Wat je wel nog even mag proberen is in het service menu de cathode even terug te zetten van 15 naar 9.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HeavyMountain

Sorry, ik had nog niet gezien dat je je post weer had bewerkt  :o

Ik zal me inschrijven voor de nieuwe tour, dank voor je snelle reaktie.

Mijn cathode staat volgens mij maar op iets van 7 of 8, dit had die service monteur van philips een paar maanden geleden gedaan, hij stond hiervoor op 13.

Marco.

J.A.F._Doorhof

#23
Hi,

Wat heeft de servicemonteur nog meer gedaan.
In principe hoort de cathode op 15 te staan, was jouw TV niet degene die standaard VEEL te veel lightoutput had ?

Zo ja, zet dan toch even je cathode terug op 15.
Meestal vindt ik waardes op 9 en 15 die perfect werken.
Check ook even voor de zekerheid of je lightsensor uit staat, deze calibratie moest nogal vlug kan ik me herineren mischien dat ik dat over het hoofd heb gezien.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HeavyMountain

#24
Ik zal het morgen eens proberen, heeft dit geen effect op het totale beeld i.v.m. de ISF calibratie.
Met andere woorden zijn mijn kleuren dan nog steeds 6500 Kelvin en goed afgesteld?

De service monteur zei toen alleen dat hij de cathode veel te hoog vond staan en heeft deze toen verlaagd.

De licht sensor heb je wel uitgezet, dat weet ik zeker, want je zei toen nog dat je niet begreep dat dit nog op TV's wordt geleverd.

Marco.

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview