Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Mark Schepp

Hallo,..

al weer een poos geleden mn loewe gecalibreerd. resultaat,...scherper beeld, kleurechter en veel meer diepte in het beeld. Zwart is zwart en wit is wit.  Ik heb nu een digitale tuner,..maar het beeld is nu minder als het analoge signaal met de tuner van de Loewe. Je krijgt nu echt het idee een 3d beeld te hebben.

Het is echt aan te raden voor mensen die prijs stellen op kwaliteit. Bovendien gaat je tv een stuk langer mee. Toch lekker als je een lcd of plasma schermpie heb voor een eurootje of 5000!!

myself

frank is net de deur uit, maar het beeld ziet er nu al beter uit  ;D goeie tweak !

Ik zie nu voor het eerst stof op de zwart gelakte piano liggen op mijn DVD van de Corrs  :P
Ik heb wat meer detail gekregen.
Verder heb ik nog snel wat andere ervaringen bekeken, maar frank komt tegenwoordig niet meer in het servicemenu van de pioneers. Schijnt niet meer nodig te zijn of mijn pio stond toevallig goed  ::)

vooral het omschakelen tussen de oude instellingen en nieuwe gaf goed aan wat de verschillen waren. Op naar de volgende upgrade  ;D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

J.A.F._Doorhof

Hi,
We komen nog wel in het servicemenu van de Pioneers maar niet bij deze toestellen.
Alles is perfect te calibreren qua grayscale in het prof menu onder de handmatige instellingen.
Het voordeel is dat je wezenlijk de waardes hebt die je voor eventuele andere inputs kunt overnemen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Paul Landsmeer

My two cents.

Frank heeft voor mij twee calibraties gedaan, van de Epson TW200 en van een Panasonic TX36PL30F televisie.

In de TW200 is heel goed te zien dat het beeld in de niet-gecalibreerde instelling ("dynamic") ook niet mooi is. Bij de wel gecalibreerde instelling daarentegen ("theater") spatten de kleuren bijna overdadig van je scherm.

De Panasonic vond ik een aardige televisie (hij is inmiddels verkocht) die qua kleuren wel iets te wensen overliet. Totdat Frank kwam met zijn apparatuur: de kleuren waren daarna zo mooi dat ik de neiging moest onderdrukken mijn hele DVD collectie er opnieuw op af te draaien. Het verschil vond ik echt enorm en een zeer prettige verbetering bovendien.

Om die reden raad ik iedereen altijd van harte aan zich in te schrijven voor een tour. Met een beetje TV of projector is het de investering zeker waard.

myself

nou, tot nu toe ben ik nog steeds erg tevreden en zie steeds meer scherpte en detail in het beeld. Nu alleen nog iets meer gaan verbeteren dmv stroomkabels, filters en mogelijk signaalversterker. Ben blij dat de instellingen nu optimaal staan. Ik heb lange tijd alles maar flink teruggeregeld om in het begin maar niet in te branden en nam de rode gezichten en onscherpte maar even voor lief. 

Na deze calibratie kan het grote genieten beginnen  8)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Allure

#330
Frank, waarom is het volgens jou niet zo zinvol om een 5 á 6 jaar oud toestel te laten calibreren?

Ik heb een paar maanden terug met behulp van de Video Essentials test DVD op mijn 5,5 jaar oude Philips (70cm / 4:3) de Brightness en Contrast goed afgeregeld, beide staan nu op zo'n 45 procent.

Ik kijk alleen via een digitale satelliet-ontvanger (de Echostar DSB-880) aangesloten met Monster Video 3 Series Scart en een Sony DVP-NS 930 DVD-speler, eveneens aangesloten met Monster Video 3 Series.

Daar mijn Philips-TV geen beeldverslechterende troep als Digital Scan, 100 Hz, Digital Noise Reduction e.d. heeft en ik goede bronnen/bekabeling gebruik, sta ik regelmatig versteld van de verbluffende beeldkwaliteit. Ik vraag me echter af of ik toch nog wat te winnen heb met calibratie. Ik zie bijvoorbeeld wel eens een soort blokvorming in kleine, kleurige vlakken. Bijvoorbeeld de oranje streep in het logo van de Duitse satellietzender Phoenix, die is niet egaal oranje, maar bestaat uit twee vlakken. Hetzelfde heb ik met het rode in het 3Sat-logo.

Ik ben overigens bepaald niet ontevreden over de kleurweergave, maar vraag me af of het nog beter kan. En wat ik wel mis, is het 3D-effect. Kan een calibratie dat verbeteren?

En nog een vraag, heb je wel eens de Philips 50PF9966 gecalibreerd, het 50 inch plasmascherm? Zo ja, wat zijn de ervaringen daarmee?
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

J.A.F._Doorhof

Ik heb de plasma zeker al eens gecalibreerd, ik vind het een mooie unit alleen heeft hij wel wat last van het solarizing effect (kleurdiepte tekort).

Ik heb volgens mij nooit gezegt dat je een toestel van 6 jaar niet moet calibreren ??
Meestal hou ik als stelregel dat als je er met plezier naar kijkt en je hem nog niet binnen een paar maanden wil vervangen je hem gewoon kan laten calibreren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Allure

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  8, 2005, 17:39:17
Ik heb de plasma zeker al eens gecalibreerd, ik vind het een mooie unit alleen heeft hij wel wat last van het solarizing effect (kleurdiepte tekort).

Zou dat ook nog het geval zijn bij een goede High Definition bron? Of is het echt een tekortkoming van dit toestel?

QuoteIk heb volgens mij nooit gezegt dat je een toestel van 6 jaar niet moet calibreren ??

Toch wel...:

"Een calibratie is altijd aan te raden.
Ik ben nog nooit een display tegen gekomen die er geen baat bij had, sommige wel duidelijk meer, en andere minder maar de winst is altijd boven de verwachting van de klant.

Het enige dat ik niet zo doen zijn oudere TV's van laat zeggen een jaar of 5-6 oud."



Heb ik nog een vraag: mijn Philips TV heeft als typenummer 28PT5001/02B. Heb je enig idee hoe je bij dit toestel in het servicemenu kunt komen? Ik wil er niet in gaan zitten prutsen, maar er wel eens in kunnen kijken. Daarnaast heb ik het probleem dat het beeld een ongeveer een centimer teveel naar rechts zit. Ik had al een jaar of twee het idee dat dit het geval was, en dat werd bevestigd door de test DVD.
Dat is in principe (met dat servicemenu) te corrigeren? Met gewoon tv en dvd kijken heb ik er eigenlijk geen last van, het is meer het 'idee'...
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

J.A.F._Doorhof

Hi-Def of SD maakt niet uit er is te weinig bitdiepte voor bepaalde kleurovergangen.

Het ligt er heel erg aan wat je wel of niet moet doen, als iemand echt nog plezier van die TV heeft en er dagelijks naar kijkt gewoon doen.
Het servicemenu van de oudere toestellen werkt niet met de standaard methode maar volgens mij via een speciale service AB die ik hier heb, bij de calibraties lopen we ook de geometrie na.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

boekhour

#334
Vanmiddag gecalibreerd.

Blauw zat er 20% naast, rood en groen waren al behoorlijk goed, niet slecht voor een standaard JVC TV uit 2000! De geometrie was echter niet optimaal, omdat ik daar zelf wel eens aan had lopen prutsen via het service- menu. Niet echt schokkende zaken dus, maar nadat Frank diverse handelingen heeft verricht en de boel gefinetuned heeft is er toch een behoorlijke verbetering waarneembaar. Ik heb het idee dat het beeld warmer, voller en natuurlijker is geworden. De kleuren lijken aan echtheid te hebben gewonnen. Zijn afstellingen mbt helderheid, contrast e.d. zullen hier ook aan bijgedragen hebben!

Kortom zeker de investering waard en eigenlijk voor elke serieuze kijker een must.
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

lekkerbek

Wat is over het algemeen de ervaring met de calibratie van een Philips (28)PW9509 ? Ik heb geen andere (duidelijke) reacties van mensen kunnen vinden.

Wat wordt precies uitgeschakeld? M.a.w. kan je nog wel de verschillende instellingen (pixel plus 2, movie plus, etc) instellen? Wat kan/mag je nadien nog aanpassen.

Ik vind de tv namelijk al superscherp en heb geen/zeer zeer weinig last van ghosting o.i.d.. De tv lijkt wel wat te veel blauw te vertonen. Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is.

Wat is de prijs bij een tour? Ik heb wel een beetje gekeken, maar ik zag bijvoorbeeld:

- in Emmeloord 80 euro
- via een tour 150 euro
- " mail me voor de prijs"

Dat een tour duurder is dan langskomen lijkt me duidelijk, maar bijna 2x zoveel is wel een hoop. Wat is dan de prijs als je een individuele afspraak maakt?

Verder heb ik nog een JVC AV28L2. Deze was laatst "kapot". De kleuren werden vanuit het niets heel erg "warm". Hele felle warme kleuren (veel rood en oranje) en vegen in de logo's (van rtl4 bijvoorbeeld). Op de een of andere manier is dat nu weg, maar er zit nog wel een gele magnetische vlek linksbovenin. Is dat ook weg te krijgen met calibratie? Heeft het bij die tv wel zin om te calibreren, of lijkt het dat de beeldbuis het binnen een aantal maanden echt gaat begeven?

J.A.F._Doorhof

Hi,
De gelevlekken zijn magnetische problemen en zijn niet weg te calibreren zoek even naar speakers of voedingen die in de buurt van de display staan.

De tour prijzen zijn € 125,00 voor direct view TV's dus deze, € 155,00 voor RPTV (die grote CRT units) en als u in Emmeloord langs komt zijn de kosten € 80,00.

Indivuele afspraak kan maar is zonde van het geld ik ben bijna maandelijks in alle windstreken (mits heel extreem).
Maar als je dat wilt dan zijn de kosten € 0,50 per kilometer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

sl1200

Frank heeft vanavond mijn Pioneer hde 435 gecallibreerd.In een woord fantastisch.
Een paar reviews terug staat ergens dat bij plasma's niet zoveel te halen valt,hier ben ik het dus helemaal niet mee eens.
Het beeld is scherper,veel meer detail,en blacklevel is enorm toegenomen om nog maar niet te spreken van de mooie kleuren die in een keer te voorschijn komen.
Dvd was al mooi maar is nu veel mooier,echt een heel natuurlijk beeld.
Ik vond persoonlijk dat de lichtintensiteit van de Pioneer veel te hoog stond,staat na de callibratie echt perfect.
Kabel tv was voor de callibratie redelijk,maar is nu echt goed te noemen, hier stond ik echt versteld van,de kleuren komen ook hier zeer natuurlijk over.Op sbs 6 waren voetbalsamenvattingen te zien,en die zagen er voor de callibratie echt niet uit,ik heb er nu met plezier naar zitten te kijken!
En dan nog iets:Er zat een vervelende bromtoon in het scherm die vooral bij heldere beelden goed hoorbaar was,deze is nu bijna niet meer waar te nemen.
Vooral later op de avond was dit zeer irritant.
Digitalisering is ook zo goed als verdwenen.
Nu nog een hdmi dvd speler en een sat.ontvanger,dat wordt helemaal genieten.
Ik ben echt 100% tevreden en had eigenlijk niet dit resultaat verwacht.
Frank is echt een vakman die weet waar ie over praat en ook nog eens een aardige gozer.Frank bedankt.


groeten uit Roermond

Nieuweling

8 februari j.l. heeft Frank mijn Pioneer 435HDE Plasma tv gecalibreerd.

Daar ik gewend ben om tv te kijken met een lage contrast en helderheid, was het beeld na de calibratie wel even wennen. Het leek allemaal wat te helder en te fel.

Pas 's avonds kwam het genot tot uiting. De kleuren spatten nu er echt eruit. Er is nu veel meer detail te zien.
De contouren van de beelden komen tot "leven".
Het is nu echt genieten om naar films e.d. te kijken. Gewoonweg geweldig!!!!!!

;D

EdoE

Even een paar eerste indrukken... Een wereld van verschil is het absoluut. Voordat ik het een duidelijke verbetering noem wil ik wel mijn vinger erop kunnen leggen wat er nou werkelijk verbeterd is. Ik moet duidelijk wennen aan de lagere kleurtemperatuur van het beeld, en ervaar het ook nog als wat groenig. Geen verrassing als er altijd te veel blauw in heeft gezeten natuurlijk... De algemene kijkervaring is als gezegd dus nog wennen, maar ik vind op een of andere manier al wel dat het aangenamer is lang naar een film te kijken. Ik ervaar een mooier gedefinieerd beeld, al duiken er in de echt donkere partijen ook wel wat meer artifacts op.

Wel een stukje opbouwende kritiek naar Frank (en daarom dus gewoon publiekelijk), misschien kun je wat meer uitstralen dat je je tijd neemt voor zo'n calibratie. EUR 125 is voor een particulier een fors bedrag, en het laatste wat je wilt is wel dat mensen het gaan ervaren als "effe instellen". Neem wat te drinken (pak het aan van de klant of neem het zelf mee), doe je jas op je gemak uit, misschien wat extra uitleg. Als duidelijker is dat het een zeer serieuze klus is zul je wellicht meer mond-tot-mond-reclame krijgen.

The bottom line? Gewoon doen die calibratie, al is het alleen maar voor de levensduur van je toestel. Je auto krijgt toch ook netjes ieder jaar onderhoud? Dan rijdt hij prettiger en gaat hij langer mee.

Cheers,

Edo

J.A.F._Doorhof

Ik leg normaal wel redelijk veel uit maar je wat zo druk met het glas in lood ik denk ik doe maar gewoon mijn werk en verdwijn weer zachtjes :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EdoE

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 23, 2005, 19:29:52
Ik leg normaal wel redelijk veel uit maar je wat zo druk met het glas in lood ik denk ik doe maar gewoon mijn werk en verdwijn weer zachtjes :D.
Joh, jij hebt me toch een bak lekkere koffie misgelopen, dat wil je niet weten! ;D

Om nog even op mijn eerdere potsje door te gaan... Nog steeds is het een kwestie van wennen, maar ik ben wel steeds meer overtuigd van het nut van de calibratie. Beelden worden beter gedefinieerd, genuanceerder wellicht. Om een voorbeeld te geven, een gezicht was voor de calibratie altijd sterk getekend: schaduwen in rimpels enzo. Diezelfde gezichten blijken nu meer nuances te herbergen: de oude schaduw is gewoon een iets donkerder deel in het geheel geworden. Al met al een beeld dat veel meer informatie overbrengt.

Tegen mensen die een calibratie overwegen zou ik dan ook willen zeggen dat ze geen verschil moeten verwachten zoals dat tussen een oude versleten tv met een grauw beeld en een nagelnieuw 100 Hz-apparaat. Wat ze moeten verwachten is gewoon een beeld waar ze veel meer informatie uit kunnen halen en waar ze vele malen langer en aangenamer films op kunnen bekijken. (Of Lingo, maar dat is een kwestie van smaak.)

Cheers,

Edo

J.A.F._Doorhof

Vergeet niet dat een Loewe al van nature een redelijk beeld heeft :D
Je wilt niet het verschil zien tussen een Philips PP uit de doos en na de calibratie :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

B.J.

Wat bij mij ook erg opviel is dat het beeld meer 3D lijkt en bij animatiefilms springen de kleuren van de TV. Nemo ed zijn nu nog leuker om te zien!

DaanV

QuoteVergeet niet dat een Loewe al van nature een redelijk beeld heeft
Je wilt niet het verschil zien tussen een Philips PP uit de doos en na de calibratie .

Ik heb t verschil gezien...   brrr

DaanV

pw9618

musclemacho

Een vriend van mij heeft het laten doen op zijn Pioneer 434 Plasma. Ik was niet echt onder de indruk. Heb zelf de Pioneer 435 HDE aangeschaft en ben met wat spelen met de instellingen minimaal net zo ver gekomen. Ik wil niet beweren dat het gen nut heeft, integendeel, maar ikzelf denk dat instellingen dermate persoonlijk zijn, dat je dat op gevoel met de afstandsbediening regelt.

luistervinkje

#346
Is er mischien hier iemand die er op wil reageren  :) :)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=26358.15
Ben hier gewoon nieuwschierig naar!!!!!

(dat kopieren en plakken lukt mij ook al ;D ;D)

Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

J.A.F._Doorhof

Of het zin heeft staat niet ter discussie het is net of JIJ het er voor over hebt.
Bij de plasma's halen we ondanks je goede instellingen nog rond de 25-30% winst bij een TV en projector ligt dat VELE malen hoger.
De grayscale bij een plasma van dit type is redelijk tot goed, maar er is ook op andere punten veel winst te halen, oa in Contrast Ratio.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

alfa156

Mijn plasma Hitachi 37PD5200 is vanmorgen onderhanden genomen. Ik moet zeggen dat het beeld zeker verbeterd is. Er is meer rust en dieptetekening, kleurechtheid is toegenomen, contouren zijn scherper. Het beeld is minder schreeuwerig. Met name tv-uitzendingen via de kabel lijken nu scherper te zijn, minder rafelig en blokkerig (rood heb ik wel teruggebracht in kleur want dit was wel wat teveel van het goede). Gelukkig kan ik deze kleur per binnenkomend signaal apart inregelen. Kortom het is een genot om er naar te kijken :) . Het is de investering meer dan waard. Frank, ontzettend bedankt ;).

J.A.F._Doorhof

Via de kabel kan er soms inderdaad vaak een enorme rood push zijn, zoals ik al aangaf.
Dit verschilt echter per kanaal, kijk naar de BBC en Discovery en je ziet vaak fantastische kleuren, kijk naar RTL4 en SBS6 en het is een ramp.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview