Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Peter Hegedus

#226
Frank is ook bij mij langsgekomen in Rotterdam en het verschil is erg groot. Sprekende kleuren en de geometrie (wat gedaan kon worden ) is verbeterd. Mijn vriendin en een paar vrienden vonden het beeld heel mooi. Wat ik begrepen heb, is dat je de helderheid een paar tikjes omhoog mag gooien, toch? Het beeld is een tikje donker.
Frank, zou je de gegevens willen mailen  , de diskette kan ik niet uitlezen.

bedankt en groet,

Peter (die heel tevreden is)

J.A.F._Doorhof

Je moet met helderheid oppassen als je geen gecontrolleerde verlichting hebt.
Pak een 2.35:1 film en controlleer de zwarte balken, die horen zwart te zijn, zet je brightness iets omhoog totdat je ziet dat de balken grijzig worden, zet het nu net zolang terug totdat je ziet dat ze niet zwarter worden en dan 1 tikje omhoog.

Mail even de exacte gegevens naar info@hometheater dan zorg ik voor een kopie via de mail.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Pony Master

Hoi mensen,

Gistermiddag is Frank bij mij thuis geweest voor de calibratie van mijn Philips 32pw9618.

Door de invallende zon kon ik gisteravond pas goed zien wat de verschillen waren.
Wat betreft scherpte vind ik niet zoveel veranderd (als ik de scherpte weer op 3 zet, vind ik het mooier Frank, maar dat zal wel persoonlijk zijn).

Wat me wel erg opvalt is dat de kleuren veel natuurlijker zijn, het beeld straalt veel meer rust en er is inderdaad veel meer sprake van het 3D effect. Zelfs mijn vriendin zag het verschil  ;D

De geometrie is nu ook verbeterd, alles staat nu heel mooi recht.

Al met al dus zeer de moeite waard. Bovendien merk je waar Frank mee bezig is, hij heeft verstand van zaken en is ook nog eens zeer aardig persoon!

Erg bedankt Frank!

Mvg

B.J.

Zeer veel tevreden mensen lees ik zo.

Ik ga waarschijnlijk binnenkort een Loewe aventos 3781 bestellen. Ik sprak bij audio gallery (rotterdam) de verkoper ook over ISF calibratie en volgens hem was dat helemaal niet nodig. Wanneer het nodig was zou loewe het zelf al wel hebben gedaan. Tevens zei hij dat elke Loewe dezelfde chassis (binnenkant, electronica???) gebruikt. Hierdoor zou  de beeldkwaliteit van de goedkoopste tot de duurste gelijk zijn. De duurdere hebben alleen meer opties.

Julle ervaringen zijn dus anders?

Ik vind namelijk 120 euro best wel veel geld (student en 10% extra kosten (tv=1300)

bmateijsen


J.A.F._Doorhof

Ik zal vanavond even een grafiekje posten van een loewe, kun je lachen en hem dat onder zijn neus wrijven ;D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MarcoV

#232
Quote from: bac on April  8, 2004, 14:56:41
Zeer veel tevreden mensen lees ik zo.

Ik ga waarschijnlijk binnenkort een Loewe aventos 3781 bestellen. Ik sprak bij audio gallery (rotterdam) de verkoper ook over ISF calibratie en volgens hem was dat helemaal niet nodig. Wanneer het nodig was zou loewe het zelf al wel hebben gedaan. Tevens zei hij dat elke Loewe dezelfde chassis (binnenkant, electronica???) gebruikt. Hierdoor zou  de beeldkwaliteit van de goedkoopste tot de duurste gelijk zijn. De duurdere hebben alleen meer opties.

Julle ervaringen zijn dus anders?

Ik vind namelijk 120 euro best wel veel geld (student en 10% extra kosten (tv=1300)

als ik naar de adviezen van de verkoper kijk ga jij volgens mij bij de verkeerde winkel kopen... :-X ::)

Marco

B.J.

Quote from: J.A.F._Doorhof on April  8, 2004, 16:31:20
Ik zal vanavond even een grafiekje posten van een loewe, kun je lachen en hem dat onder zijn neus wrijven ;D.

Graag en dan daardoor korting afdwingen en daarvoor ISF laten calibreren  >:D

Kerstmanno

Lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat de beeldkwaliteit van de goedkoopste tot de duurste aan elkaar gelijk is. Die hangt toch echt niet alleen maar van het chassis af. En dat calibratie geen zin zou hebben... ehm... ik heb het zelf nog nooit gezien, het resultaat van een calibratie, maar de grafieken alleen al wijzen uit dat er in elk geval wel IETS verandert.
En de stelling dat als het zou helpen, dat Loewe het dan zelf wel zou doen, is natuurlijk totale onzin.
Als dat zo was, dan kan je ook wel gaan ontkennen dat de geomtrie vaak om te huilen is (niet perse bij Loewe, maar bij breedbeeld tv's in het algemeen). Immers, dat zouden ze toch dan ook wel goed doen?

J.A.F._Doorhof

Geometrie bij Loewe is fantastisch en hoef ik maar heel weinig aan te veranderen, maar de gemiddelde Loewe heeft 150-170% blauw.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kerstmanno

Quote from: J.A.F._Doorhof on April  8, 2004, 17:11:31
Geometrie bij Loewe is fantastisch en hoef ik maar heel weinig aan te veranderen, maar de gemiddelde Loewe heeft 150-170% blauw.

MvrGr.
Frank
Doelde eigenlijk niet op Loewe hoor, meer op sommige Sony's en Panasonics die ik heb zien staan. Maar het is goed dat je even aangeeft dat dat wel goed zit bij Loewe, anders krijgen mensen wellicht verkeerde gedachtes.

J.A.F._Doorhof

Geometrie van Sony is een absolute ramp, JVC, Thomson en Toshiba zijn matig, panasonic en Philips zijn REDELIJK, Loewe is vaak het beste (even om compleet te zijn).

Toch verschilt dit trouwens per model en per chasis.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

#238
Afgelopen woensdag heeft Frank ook mijn Loewe Xelos 5381 ZW gecalibreerd en mijn ervaringen komen wel overeen met veel andere berichten die ik hier gelezen heb.
Dat Frank een aardige vent is zoals anderen hier al schreven kan ik alleen maar beamen dus daar ga ik het verder hier niet over hebben :)
Mijn tv was qua afstelling blijkbaar een typische Loewe: blauw stond veel te hoog ingesteld, wat resulteert in te koele kleuren en te extreem wit. Als je daar echter zo'n vier jaar naar gekeken hebt, lijkt het beeld na calibratie in eerste instantie wat tegen te vallen, want je mist die overdreven felheid en hardheid waar je aan gewend was. Het beeld leek nogal wat aan de bruin/gele kant, wat met name bij ondertiteling in het oog springt: die leek eerst veel witter, maar in feite waren die ondertitels voorheen gewoon te fel.

Ik heb dan ook even een paar dagen gewacht met het posten van mijn reactie hier en alhoewel ik soms nog wel even moet wennen aan mijn nieuwe beeld, kan ik nu al zeggen dat ik er over het algemeen toch zeer tevreden meer bent. De kleuren van de tv zijn nu veel natuurlijker en bepaalde nuance verschillen die je eerst tussen verschillende kleuren niet of nauwelijks kon onderscheiden zijn nu veel beter zichtbaar. Met name bij een hoogwaardige bron, zoals een goede dvd, zie je dat het beeld nu als het ware echt 'klopt', waar het eerst toch een veel kunstmatiger plaatje was. Helaas zie je nu ook veel beter het verschil tussen een goede en een slechte bron, de kleuren van veel tv uitzendingen zijn werkelijk om te huilen. Dit valt me trouwens met name op bij studio opnames, doen ze daar vaak iets raars met de kleuren of zo?

Ik heb naar aanleiding van de calibratie nog wel wat vragen, maar daar zal ik om topic vervuiling te voorkomen een apart topic over openen. Al met al vind ik calibratie een aanrader, maar ik kan me voorstellen dat iemand het in eerste instantie toch vindt tegenvallen. Dit heeft naar mijn idee echter meer te maken met gewenning aan iets wat eigenlijk niet helemaal goed was dan aan de calibratie an sich.

Groeten,
Jeroen
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Smarron

Afgelopen woensdag is Frank ook mijn TV onderhanden komen nemen. Het ging om de Sony 32FX68. Zoals verwacht stond zo'n beetje alles verkeerd afgesteld. Veel teveel blauw, te weinig rood en de grijswaarden weken behoorlijk af. De temperatuur was ook 30x te hoog!  ;D

De gehele calibratie ging behoorlijk vlot, Frank is een gezellig vent om mee te kletsen, en na afloop zag ik al meteen de positieve veranderingen. Ik heb ook even een aantal dagen gewacht, want het beeld leek net als velen hier wat minder scherp, maar na het bekijken van een paar DVD's bleek dat het effect echt veel mooier was! Je zit echt naar 'film' te kijken en niet naar een docu.

Ik kijk ook veel sport en ik wilde zien hoe tenniswedstrijden en voetbalwedstrijden eruit zouden zien. Ik heb er niks op aan te merken! Het is zeer prettig om naar te kijken! Ik ben zeer blij dat ik voor een calibratie heb gekozen! Maar de TV is er zowieso gekomen voor films en elke film is tot nu toe een genot om naar te kijken! Gewoon TV kijken zal wellicht nog wat wennen zijn, maar films zijn erg mooi!

Ik wilde nog wel wat weten over de instellingen. Ik hoef niks te veranderen (en heb het hele huis al gewaarschuwd), maar kan ik nog wel profielen wijzigen, scherpte of is de calibratie dan meteen verpest ?

J.A.F._Doorhof

Maak even een snapshot van je settings, maar als het goed is kun je gewoon wisselen van profiel maar laat het profiel dat ik gecalibreerd heb (vaak user of film) zo staan.

De scherpte afname is schijn, er zit standaard bij veel tv's een zo hoge sharpness instelling dat alles niet scherp is maar HARD, met veel artifacts, wat je nu ziet is echt detail, waar je profijt van hebt zodat inderdaad alles wat meer film lijkt.

Veel succes ermee.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rsint

Gisteren is ook mijn sony KV-28FQ70B tv gecalibreerd, en ik moet mij ( hoe saai ook ) weer volledig aansluiten bij alle positieve reviews die er tot nog toe in dit draadje geweest zijn.
Ik had thuis zelf al de scherpte vrij laag staan en de kleur vrij hoog.
Dus het gevoel dat er (vooral met kabelsignalen)  in eerste instantie een soft beeld onstaat met veel te felle kleuren heb ik helemaal niet gehad, eigenlijk het tegenovergestelde.
Het mooiste argument is natuurlijk de partnerlijke goedkeuring, en daarin is de calibratie prima geslaagd.
In eerste instantie reageerde mijn vriendin een beetje lacherig toen ik haar vertelde dat ik mij voor een tour had ingschreven, zo van: "ach laat die gekke jongen maar met zijn speeltjes", jullie kennen hem wel die begripvolle glimlach ::).
Echter toen mijn vriendin thuiskwam van d'r werk was het eerste dat haar opviel in het beeld (nog wel bij het kabelsignaal dat in mijn huis erg slecht is) dat de achtergrond nu eigenlijk veel beter zichtbaar is, het was echt alsof er eerst een soort doorzichtig scherm tussen de voorgrond en de achtergrond zat dat nu is weggehaald, er is echt veel meer detail te zien.
Toen liet ik haar een stukje Finding Nemo zien, dit is een film die ik persoonlijk erg leuk vind maar waar ik visueel lang niet zo van onder de indruk was als van bijvoorbeeld Monster en Co.
Nou echt d'r kaak viel letterlijk op de grond, het beeld was echt veel gedetaileerder, prettiger om naar te kijken en veel overtuigender/realistischer.
Jullie snappen natuurlijk wel dat ik een welgemeende "ziejenouwel"niet kon onderdrukken.
Wat ik ook erg prettig vind is dat de "overscan" een stuk beter is geworden.
Vooral  met kabelkijken in de smartzoom stand wilde er nog wel eens of een stuk hoofd of een stuk ondertitels weg vallen, dat is nu dus ook verleden tijd.
ook de geometrie die echt drama was (mede doordat ik zelf heb geprobeerd deze te corrigeren), is nu nagenoeg perfect, ik snap niet hoe hem dat gelukt is.
Bij dvd kijken viel me vooral de weergave van spiegelende en metale oppervlakken op.
Zo bijvoorbeeld het THX-mannetje met die loei-beker die op zijn buik allerlei mooie reflecties heeft die mij nog nooit eerder zo waren opgevallen.
Ook het intro van Shrek waarbij er door het sprookjesboek gebladerd word, er zitten dus goude inlays rond de letters op die bladzijden die ik nog nooit had gezien.
Ook starwars Ep2 was een openbaring, het spiegelschip van amidale (schrijf ik dat goed ?), is gewoon prachtig om te zien en R2D2 ziet er niet meer uit alsof die van plastic is gemaakt.
De diepte en detailering van de achtergrond is echt ongelovelijk.
En zelfs JarJar en Yoda zien er veel overtuigender uit.
LOTR ziet er nu veel sprookjesachtiger uit en niet meer zo koud, en de donkere passages in Moria zijn nu moeiteloos te volgen.
Nou zo kan ik dus nog wel even doorgaan (het was een lange nacht), maar ik begin nu een beetje als een bekeerd sekte-lid te klinken dus laat ik maar ophouden.
Echt als je nog twijfelt of je het verschil ziet laat ik dan nog een laatste argument geven, ik ben echt zeer overtuigd van het effect van een ISF-calibratie en ik ben KLEURENBLIND dus.......

Oh ja Frank ik heb inderdaad toch de brightness 1 tikje teruggezet, omdat de balken iets te licht waren s'avonds.
Nog een vraagje: ik heb bij kabelkijken altijd mijn ruisonderdrukking aanstaan, is het verstandig om deze uit te zetten bij dvd lijken om maakt het niks uit?

Oke nog een keertje dan;
[ bekeerd sektelid-mode on]  En hij kwam..........................en ik zag dat het beter was.

Grtz Roel




J.A.F._Doorhof

1 tikje terug savonds is redelijk normaal maar voor overdag is dat veel te donker, erg rot als je geen gecontroleerde verlichting hebt, maar ook redelijk makkelijk opgelost.

Blij dat je tevreden bent.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rsint

En die automatische ruisonderdrukking maakt dat nog wat uit?
Ik heb zelf wel getest maar ik moet je zeggen dat ik niet zo een twee drie zie of het nou wat scheelt of niet.
Dus eigenlijk maakt het niet zo heel veel uit,........maar ik wil het toch wel graag weten ;D

Grtz Roel

J.A.F._Doorhof

Sorry,
Vaak werkt de ruisonderdrukking goed om troep van de digitale enhancements weer te onderdrukken maar voor een goede kabel exploitant en goede DVD is het totaal niet nodig.
Als het goed is heeft een Sony een dynamisch filter uit is beter.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rsint

Okelidokeli, dank je.

By the way, hoe is het met de database?
Doet ie het al weer of sta je op het punt om je computer uit het raam te gooien ;).
Dat gevoel heb ik zelf namelijk regelmatig met mijn PC als s'werelds meest succesvolle virus (windhoos) weer eens vastloopt.
Oke genoeg off-topic

Grtz Roel

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eppo1313

Een week of 2 geleden is er met mijn SONY kv28fx66 ook een callibratie gedaan.
Ben zeker wel tevreden. Het beeld met DVD is zekers mooier en ook tijdens "gewoon" kabel-tv kijken ook, mits de kwaliteit van de uitzending goed is.
Maar...
Aan de rechterkant van het beeld zit een soort transparante, verticale balk. Het is lastig uit te leggen. Het is geen rechte balk, bovenaan is het smaller dan onderaan. Transparant in de zin dat het niet 1 constante kleur is, maar het lijkt net alsof in die balk de helderheid/contrast een stuk hoger staat dan in de rest van het beeld.
Overdag valt het niet op door de lichtinval van buiten, maar 's avonds is het duidelijk te zien.
Het is overigens altijd aanwezig, ook bij het afspelen van DVD.
Hoe zwarter het beeld/uitzending, des te erger het is.
Enig idee wat dat is en hoe ik dat kan oplossen?

Nu dacht ik ergens op dit forum gelezen te hebben dat het iets is wat vaker voorkomt, maar ik kan het niet terugvinden.

Goed, hopelijk heb ik het duidelijk genoeg omschreven... Nu maar hopen dat het niks ernstigs is.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Mail me maar even.
In principe zou dat met een week of 4-5 minder moeten worden, zo niet dan is het makkelijk te verhelpen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eppo1313

Gezien de reactie niks ernstigs  :)
Zoals ik al aangaf, ergens in dit forum heb ik er iets over gelezen en ook dat het iets van tijdelijke aard zou zijn. Het is jammer dat ik om 1 of andere reden niet mag/kan zoeken op dit forum.

Wat moet ik zoal in de mail zetten? Of mail mij anders direct op: eppo1313(a)gmx.net

dank.

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview