Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Aurora13

Quote from: Snowmaster on December 27, 2010, 20:18:12
Gisteren heb ik bij mijn zwager naar zijn nieuwe Samsung zitten kijken, precies dezelfde als jij hebt gekocht.
Mijn eerste gedachte was : "neem hem groter" want hij heeft een enorme muur.
Het beeld maakte vervolgens indruk door zijn heftigheid met veel licht, kleur en hardheid. Als je daar eens goed naar kijkt, mis je achtergronddetails en diepte. Het zwart was zo zwart dat alle details verdwenen waren, ditzelfde gold voor veel gezichten die een lichte neiging naar wassen beelden hadden.
Al deze zaken zie je pas als je probeert eerlijk te kijken naar het TV beeld.  Toch twijfelde ik lichtjes aan mijn eigen gecalibreerde TV beeld of deze nu wel zo veel beter was.
Thuisgekomen drukte ik op de knop en schrok onverwacht toch behoorlijk......zoveel beter had ik het niet verwacht  :o.
Ik ben blijkbaar zo gewend aan een gecalibreerd beeld dat ik direct bij mijn zwager alle bewegingen op de achtergrond en de details in beeld miste. Wat je dan doet is naar de hoofdpersonen kijken die op de voorgrond zijn, maar dat geeft een verkeerde beeldindruk.
Door een calibratie is het TV beeld veel beter in balans en ga je veel meer zien in beeld. Dit vraagt soms even gewenning omdat het anders wegkijkt en sommigen dit moeten leren herkennen en waarderen.
Maar één ding weet ik zeker : ik wil nooit meer zonder calibratie en voor het geld behoort het tot de beste verbeteringen op beeldgebied.  Een calibratie ? Altijd doen !

Amen! :clapping:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

HiFi gek

Quote from: Snowmaster on December 27, 2010, 20:18:12
Gisteren heb ik bij mijn zwager naar zijn nieuwe Samsung zitten kijken, precies dezelfde als jij hebt gekocht.
Mijn eerste gedachte was : "neem hem groter" want hij heeft een enorme muur.
Het beeld maakte vervolgens indruk door zijn heftigheid met veel licht, kleur en hardheid. Als je daar eens goed naar kijkt, mis je achtergronddetails en diepte. Het zwart was zo zwart dat alle details verdwenen waren, ditzelfde gold voor veel gezichten die een lichte neiging naar wassen beelden hadden.
Al deze zaken zie je pas als je probeert eerlijk te kijken naar het TV beeld.  Toch twijfelde ik lichtjes aan mijn eigen gecalibreerde TV beeld of deze nu wel zo veel beter was.
Thuisgekomen drukte ik op de knop en schrok onverwacht toch behoorlijk......zoveel beter had ik het niet verwacht  :o.
Ik ben blijkbaar zo gewend aan een gecalibreerd beeld dat ik direct bij mijn zwager alle bewegingen op de achtergrond en de details in beeld miste. Wat je dan doet is naar de hoofdpersonen kijken die op de voorgrond zijn, maar dat geeft een verkeerde beeldindruk.
Door een calibratie is het TV beeld veel beter in balans en ga je veel meer zien in beeld. Dit vraagt soms even gewenning omdat het anders wegkijkt en sommigen dit moeten leren herkennen en waarderen.
Maar één ding weet ik zeker : ik wil nooit meer zonder calibratie en voor het geld behoort het tot de beste verbeteringen op beeldgebied.  Een calibratie ? Altijd doen !


Dan moet je maar eens een keer aan je zwager vragen of zijn tv nog steeds op de fabrieks instellingen staat ingesteld .
Daar klopt echt helemaal niets van kan ik je melden .

Kontrast staat standaard op 100 , die heb ik terug gesteld naar 70 ( zo heb je tenminste weer details in het wit , zonder dat overdreven heldere )
Helderheid staat standaard op 45 , hierdoor kijk je enkel naar een gitzwart vlak zonder enig detail te kunnen zien , ik heb die op 57 gezet waardoor er wel duidelijk details in zwart zijn te zien .
De kleuren staan standaard ook te fel op stand 50 , bij mij is dat nu 45 .
De Backlight van de Leds staat ook standaard te hoog waardoor het beeld overdreven veel licht geeft .

Probeer dit maar eens uit als je bij hem thuis ben .

Dat je veel licht , kleur en hardheid ziet op zijn tv komt hoogstwaarschijnlijk omdat vooral zijn kontrast nog steeds op 100 zal staan , dat is de maximum waarde en dat de backlight te hoog staat .

Ik heb hier namelijk helemaal geen last meer van , ik bedoel de problemen van je zwager zijn tv .




Groeten  EDWIN  B



Snowmaster

Quote from: HiFi gek on December 28, 2010, 10:52:17
Dan moet je maar eens een keer aan je zwager vragen of zijn tv nog steeds op de fabrieks instellingen staat ingesteld .
Daar klopt echt helemaal niets van kan ik je melden .

Ik heb hier namelijk helemaal geen last meer van , ik bedoel de problemen van je zwager zijn tv
Groeten  EDWIN  B

Quote from: Aurora13 on December 28, 2010, 10:25:14
Amen! :clapping:

Jongens, ik geef alleen maar een vluchtige indruk van het scherm weer en...
ik ben nu eenmaal een calibratiefan  ;)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

HiFi gek

Quote from: Snowmaster on December 28, 2010, 22:43:33
Jongens, ik geef alleen maar een vluchtige indruk van het scherm weer en...
ik ben nu eenmaal een calibratiefan  ;)


Sorry , ik dacht juist behulpzaam te wezen .


Groeten  EDWIN  B

Snowmaster

Quote from: HiFi gek on December 29, 2010, 12:29:48
Sorry , ik dacht juist behulpzaam te wezen .


Groeten  EDWIN  B

Dat waardeer ik van je.
Misschien kwam mijn post wat naïef over, maar mijn zwager is gelukkig met zijn scherm en weet niet eens wat calibreren is  ;).
Dat laten wij ook zo, want hij heeft die behoefte niet en ik heb geleerd mij daar niet in te mengen.
Ik heb al meerdere gecalibreerde schermen gezien en de echte liefhebbers willen ook nooit meer iets anders.
Moderne schermen worden wel steeds beter en ook de aangeleverde signalen zijn enorm veel beter dan 3 a 4 jaar geleden.
Hierdoor zijn mensen sneller tevreden of geneigd te denken dat het al top is.
Liefhebbers laten hun scherm dan toch calibreren en weten de veel natuurlijker weergave te waarderen.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

HiFi gek

Quote from: Snowmaster on December 29, 2010, 23:07:19
Dat waardeer ik van je.
Misschien kwam mijn post wat naïef over, maar mijn zwager is gelukkig met zijn scherm en weet niet eens wat calibreren is  ;).
Dat laten wij ook zo, want hij heeft die behoefte niet en ik heb geleerd mij daar niet in te mengen.
Ik heb al meerdere gecalibreerde schermen gezien en de echte liefhebbers willen ook nooit meer iets anders.
Moderne schermen worden wel steeds beter en ook de aangeleverde signalen zijn enorm veel beter dan 3 a 4 jaar geleden.
Hierdoor zijn mensen sneller tevreden of geneigd te denken dat het al top is.
Liefhebbers laten hun scherm dan toch calibreren en weten de veel natuurlijker weergave te waarderen.




Ik ben benieuwd wat de kalibratie voor mijn tv nog extra gaat opleveren .

Ik heb hem namelijk al zo goed als mogelijk is afgesteld , ben daar dus echt serieus mee aan de gang geweest met speciaal hiervoor bedoelde testbeelden .

Gisteren heb ik als proef mijn tv / blue ray speler / upc hd decoder aangesloten via mijn aparte audio stroomgroep bedoeld voor mijn stereo set , dat maakt ook behoorlijk wat uit qua beeldweergave van mijn tv .
En ik had al een netfilter van PS-Audio --Quintet Power Center op mijn tv installatie staan , en ik gebruik goed afgeschermde bedrading  .

Binnenkort ga ik ook proberen wat het opleverd als ik mijn tv en blue ray speler voorzie van hoogwaardige netsnoeren , ik heb namelijk nog een ongebruikte " Van den Hull - The Mainstream " over die niet in gebruik is .
Een netsnoer voor de Blue Ray speler leen ik wel even van een vriend om even tijdelijk mee te kunnen testen .




Groeten  EDWIN  B

kismet

Beste forumleden,

Mijn scherm (Pioneer 4280XA) is in de zomer van 2009 gecalibreerd door de heer Doorhof. Ik ben nog steeds happy.
Vandaag heb ik iemand geholpen met het uitkiezen van een tv (budget 1000 eur). Het is een Samsung LED TV (40 inch) geworden.

Ik had een blu-ray film (Inception) meegenomen om het beeld van 2 LED TV's te bekijken. Het viel mij op dat het beeld op beide LED TV's "snel" verliep.
Dit komt wellicht omdat beide schermen uitgerust waren met 200 Hz techniek, maar ik irriteerde mij eraan. Het leek alsof de film versneld verliep.

Op mijn eigen scherm heb ik de film minstens 3x gezien en daarop leek alles in "gewoon tempo" te verlopen.

Ligt dit aan mij of zie ik iets over het hoofd?


HiFi gek

Een vreemd iets inderdaad , ik heb er geen idee van hoe dat zou komen .

Op welk type Samsung LED tv gebeurde dat voorval ?



Groeten  EDWIN  B

kismet

Het was een Samsung UE40C6740, maar ik zag het later ook op een Sony LED LCD. Zodra de film startte dan was het alsof de beelden in een soort opeenvolgende "flow" verliep.
Ik vroeg aan de verkoper of het op 24p staat en beide schermen lieten netjes 1080p/24 Hz zien maar vergeleken met mijn eigen scherm verliep allemaal "te gladjes" en dit beeldgedrag zie je niet in de bios of op een Pioneer scherm. Vandaar dat ik even nieuwsgierig raakte waardoor dit komt want het leek erop dat ik de enige was in de zaak die het opviel.

Quote from: HiFi gek on December 30, 2010, 20:04:02
Een vreemd iets inderdaad , ik heb er geen idee van hoe dat zou komen .

Op welk type Samsung LED tv gebeurde dat voorval ?



Groeten  EDWIN  B

J.A.F._Doorhof

Lijkt op een soort van frame interpolatie.
Check eens op de toestellen wel op cinema staan en alle digitale opties op off.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

screw

Gisteren is Frank langs geweest om mijn pana V10 een ISFje te geven en wat een verschil! genieten en nog eens genieten BEDANKT!

gr

George
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

Mario D

Frank is hier ook langs geweest voor mijn Z11 Panasonic.
Voor de kalibratie ging ik er voor mezelf vanuit dat het verschil erg klein zou zijn dit om niet al te erg teleurgesteld te zijn achteraf.

Het was dus zeker wel de moeite waard om te laten doen, de zwartwaarde er er echt op vooruit gegaan alsook het detail in de zwartweergave.

Ook alle andere kleuren komen beter tot hun recht en het filmplaatje klopt nu meer dan voorheen.

Juist 1 puntje dat ik wil aanhalen is dat mijn plasma nu sneller inbrand dan voorheen, nogthans had ik de instellingen zoals helderheid/scherpte/kontrast mooi op 30 (Van de 60)  gezet vanuit de doos.
Nu staan deze instellingen op 20 dus nu zou dit toch niet zo snel mogen gebeuren. ??

J.A.F._Doorhof

Ligt eraan, soms wil de retentie wat langer worden omdat er meer dynamiek in het beeld komt.
Dit is echter ook zo weer weg, inbranden zal geen issue zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

screw

Quote from: kalimero on February  2, 2011, 08:35:29
Juist 1 puntje dat ik wil aanhalen is dat mijn plasma nu sneller inbrand dan voorheen, nogthans had ik de instellingen zoals helderheid/scherpte/kontrast mooi op 30 (Van de 60)  gezet vanuit de doos.
Nu staan deze instellingen op 20 dus nu zou dit toch niet zo snel mogen gebeuren. ??

Hier ook het geval maar idd het is zo weg, en ik heb er geen probleem mee want elke keer als het set of de tv aan gaat is het GENIETEN!

LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

francois

Afgelopen zondag is Frank langs geweest voor een calibratie van m'n Philps 42PFL9803,
Ik was dol enthousiast want weet nog goed hoe m'n vorige PES0001 er op vooruit was gegaan.

Helaas ben ik toch iets té enthousiast geweest.

Op zich was het een verbetering maar wat me direct opviel bij de eerste film die we na de calibratie op hadden gezet, was dat
backbleeding tevoorschijn was gekomen.
Vóór de calibratie was dit nihil maar totaal niet storend tijdens de filmavondjes.
Nu valt het me al op als ik van tv zender switch.

Ook kan ik nog niet helemaal wennen aan de soms ietwat felle kleuren.
Het wit in sommige programma's (of tv reclames) doet bijna pijn aan m'n ogen en dat is toch wel een nieuwe ervaring.
M'n vorige tv was na de calibratie werkelijk perfect en dat vergeet je niet zo snel ;)

Tja, wat kunnen we hier nog aan doen.......................

Ik zit zelfs al te dubben om maar weer terug te gaan naar de fabrieksinstellingen om in ieder geval weer tv te kijken zonder
lichtvlekken, die vind ik n.l toch wel het meest storend, vooral omdat ik die voorheen niet had.


Al vond Frank m'n tv niet goed afgesteld, (welke staat dat wel) ik was zeer content met het plaatje van voor de calibratie
maar wilde graag meer


edit :
Het is/was gewoon ff wennen ;)

J.A.F._Doorhof

Hi,
Zoals ook al aangegeven in de PM.
De bleeding van de backpanels is een bekend probleem bij LCD en word door bepaalde digitale opties opgelost.
Nadeel is echter dat dit ook ten koste gaat van het beeld.
Het is dus een afweging.

Als je de lichtoutput te hoog vind kun je of de backlight terug draaien (bv naar 0), of als je geen backlight hebt het contrast 20 punten naar beneden, een LCD heeft enorm veel lichtoutput, realiseer je wel dat dit ten koste gaat van de contrast ratio, bij een digitale display word dit vast bereikt, maw zwart word niet zwarter maar wit dus wel minder helder.
Vandaar dat vaak een backlight instelling beter is daarmee gebeurt dat niet.

Voor de backbleeding kijk eens naar de setting autobackground instelling.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

francois

Hier s o.a een 9803 te zien zonder backlightbleeding

Wel eventjes naar beneden scrollen ;)

J.A.F._Doorhof

In feite is het enige wat ik doe in dat geval is de digitale opties uit zetten.
Bij de grayscale calibratie kun je geen backlightbleeding krijgen.
Dus als je de digitale opties 1 voor 1 aanzet kun je kijken bij welke het effect weg is.
Je vindt deze onder Perfect pixel HD.

ECHTER.... je doet daarmee wel een concessie in je beeld.
Vaak is het de autobackground dimming en die zorgt voor een offer in de gamma curve.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

francois

Okay, ik heb een en ander gecheckt en kom tot de volgende conclusie.

Onder dynamische achtergrond heb je :
uit (geen verschil)
basic (nagenoeg geen verschil)
optimaal stroomverbruik (backlightbleeding helemaal weg)
optimaal beeld (backlightbleeding helemaal weg)

Weke van de onderste 2 zou je adviseren en is dit nog enigszins aantoonbaar mooi te krijgen
bij deze onderste 2 settings ?

Autobackground dimming is toch niet in te stellen ?

J.A.F._Doorhof

Autobackground dimming = dynamic achtergrond.

Ik gok op stroomverbruik.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

francois


Mario D

Quote from: francois on February  2, 2011, 23:41:31
Heb ik al gezegd dat je geweldig bent ?

Je bent geweldig Frank :thumbs-up:

Ben ik het mee eens.  ;D

Bij deze ook Positieve Feedback aan Frank.   :pompom: :worship:  :D

katwax

Zondag is Frank mijn tv (pioneer 5090) komen calibreren.
Mijn verwachtingen waren dat er subtiele verbeteringen merkbaar zouden zijn. Zelf was ik namelijk altijd gelukkig dat na het bekijken van een andere tv ik bij thuiskomst mijn toestel kon aanzetten en vaststellen dat de concurrentie nog veel werk heeft.

Ik kan nu reeds melden dat het beter is dan ik dacht, wat mij eerst opviel was de ondertitels die duidelijker zijn, zwart is beter, wit is beter, meer scherpte, ... . Na het bekijken van enkele films kan ik enkel maar zeggen dank u Frank.
Als ik tv ooit vervang zal zijn opvolger direct Frank over zich heen krijgen :p
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

erwinh

Quote from: katwax on February  3, 2011, 15:05:50
Als ik tv ooit vervang zal zijn opvolger direct Frank over zich heen krijgen :p
En dat is nogal wat......... :-X
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

Snowmaster

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview