Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

#200
Tjonge, dat is wel erg lullig wat je doet Leo.

De waarheid ligt totaal anders en dat weet je.....

Je hebt de BenQ bij mij besteld en ik heb op Dinsdag ochtend je unit binnen gekregen die ik dezelfde avond (in de AVOND) aan je heb afgeleverd gecalibreerd en al NA een tour, dus maw heb ik me gehaast om alles voor je in orde te krijgen, aangezien ik diezelfde avond ook nog weg moest, ik heb dus precies 20 minuten gehad om onder het calibreren te eten.

Ik heb HEEL DUIDELIJK aangegeven dat het beste is om je eigen DVD speler mee te nemen, helemaal als je DVI gebruikt, aangezien dit regelmatig verschilt. Aangezien je hem savonds wou ophalen heb ik geen keuze gehad als de component ingang voor je te calibreren.

De grayscale is stabiel op de andere inputs inclusief DVI.
Het ENIGE wat je moet doen (en dat heb ik je 2x gemailed) is je contrast en brightness + saturation in stellen op DVI en dit opslaan als geheugen 3.

Het feit dat ik niet bij je langs komt lijkt me niet meer dan normaal, ik heb die dag 7 calibraties dat betekend dat ik smorgens om 8:00 van huis moet en savonds rond 21:00 thuis ben.

Daarnaast is het zo dat ik geen huisbezoeken kan afleggen door heel Nederland als iemand de userinstellingen niet kan instellen.

Je mag altijd met je speler langskomen voor een gratis hercalibratie, IEDEREEN die een projector bij ons koopt heeft recht op gratis hercalibraties bij gebruik van nieuwe inputs, om de 1000 uur of bij het wisselen van een lamp.

Ik heb je dit ook gemailed en verteld, je moet alleen wel reeël blijven en snappen dat ik niet voor alles bij iemand maar aan huis langs kan komen.
Onze service is zeer goed en gaat HEEL ver maar dit kan natuurlijk niet.

Als je gewoon overdag had langsgekomen met je DVD speler had je op de calibratie kunnen wachten, dit is je eigen keuze geweest, dan moet je niet boos op mij worden.

@grindtegel.
De grayscale is onafhankelijk van de gebruikte DVD speler, alleen contrast en Brightness + saturation KUNNEN verschillen per speler, maar de Marantz die wij gebruiken voor de calibraties is een zeer goede gemiddelde speler, en in 90% van de gevallen hoeft niemand wat bij te stellen.
Bij sommige projectoren is het zo dat we ZOWEL S-video als composite als component als DVI apart moeten calibreren, voor grayscaling, bij de BenQ is dat niet zo die heeft een zgn globale grayscale instelling, dus 1 instelling is voor alle inputs.
De user instellingen van een sat receiver kan ik niet voor iemand doen, want juist bij DIE apparen zitten ENORME verschillen.

De grayscale is 100% GOED, die is gedaan met de analyzer en is gechecked op zowel S-video als composite dat heb ik Leo ook gezegt, ook heb ik hem gezegt EN gemailed dat hij even de user instellingen (3 stuks) zelf moet instellen voor zijn sat receiver en voor DVI.

Dat lijkt me toch niet moeilijk, dit doen AL mijn klanten en ik heb nog iemand daar over gehoord.
Normaliter heb ik de tijd om iets in orde te maken en neemt de klant zelf zijn DVD speler mee, als iemand om 19:30 zijn projector wil ophalen en ik kom zelf pas om 17:00 thuis en een meeting heb om 19:00 en dan ook nog mijn eten opoffer om een projector te calibreren dan snap ik deze post helemaal niet.
Volgende klant kan gewoon tot de volgende dag wachten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Grindtegel

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

J.A.F._Doorhof

Dank je wel.
Dit soort dingen zit me HEEL hoog, ik doe echt heel veel voor mijn klanten maar dit is gewoon onredelijk.

Daarnaast wordt ik ook nog eens verkeerd geciteerd, door de grote hoeveelheid mails die ik krijg heb ik jammer genoeg het origineel niet, maar de strekking van die ene zin was....

Ik heb me geconcentreert op het controleren of de grayscale calibratie globaal was, Leo heeft namelijk de ALLEREERSTE BENQ gekregen die ik kon calibreren, ik had dus nog nooit deze projector gedaan (ook dit was bij hem bekend).
Toen ik in tijdnood kwam heb ik dus wel alles gechecked op S-video en composite of de grayscale dus globaal was, maar ik had geen tijd meer om de projector naar mijn eigen HT te slepen om DVI te proberen.

Had ik meer tijd gehad had ik dat ZEKER gedaan, ik zie echter geen reden waarom als S-video en composite en component een globale grayscale hebben DVI daarvan zou afwijken, de menustructuur binnen het service menu wijst daar ook niet op.

Ik ben geen sukkel hoor ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

#203
Heeel duidelijk verhaal,

Maar er is aan mij nooit gevraagd of ik mijn DVD player wilde meenemen!!!
Ik hoorde pas voor het eerst van Grindtegel dat de calibratie pas goed uit gevoerd kan worden met je eigen DVD player !!!!
Als je in tijd nood was had dat dan gezegd,naar 3 keer uitstellen had ik echt wel 1 dagje extra kunnen wachten maar ook dat heb je mij niet gemeld.

Maar ja dat is jou woord tegen de mijne.....

Zo te zien kan je slecht tegen kritiek Frank, maar ik wil hier geen welles niettes verhaal van maken,het enige wat ik wil is dat mijn pj goed ingesteld/gecalibreerd  werd/of als nog wordt

Leo

p.s
Nog even je geheugen opfrissen Frank, Kermit(Brian) was de eerste met een BenQ 8700.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

Hi,

Even beter lezen aub (voorkomt veel misverstanden).
De GRAYSCALE is helemaal perfect gecalibreerd, hier hoef je je dus geen zorgen om te maken.
Ik heb vanaf het begin af aan en op dit forum ook meerdemalen aangegeven dat het te adviseren is om altijd je eigen DVD speler mee te nemen als je afwijkende inputs gebruikt.

Maar überhaupt is er helemaal niets aan de hand, als je een afspraak met me maakt kun je op je calibratie van de DVD speler wachten, ik kan je ook een DVD opsturen waarmee je hetzelf kan doen user instellingen stelt helemaal niets voor, maar dan nog zul je je sateliet receiver zelf op het oog moeten doen, aangezien hier geen testpatronen worden uitgezonden.

Je moet de calibratie loszien van wat je nu denkt.
De calibratie bestaat uit 3 delen.
De grayscale, wat de klant NIET zelf kan doen, en wat ook in principe het belangrijkste is.
Het tunen van de DLP engine van de BenQ (uniek aan deze projector), dit is input en bron onafhankelijk.
De userinstellingen, wat je wel zelf kan doen.

Die userinstellingen zijn contrast, brightness en colorsaturation.
Deze verschillen PER device, alleen bij DVD spelers mag je ervan uit gaan dat de instellingen die WIJ kiezen redelijk uniform zijn en in 90% van de gevallen zelfs deadon. Dit komt omdat DVD spelers gelukkig redelijk gestandardiseerd zijn.
Bij DVI speelt wat heel anders, sommige apparaten clippen eerder dan andere, en bij DVI moeten we dus de userinstellingen (contrast) echt per apparaat instellen, brightness kan ook iets afwijken.

Bij Satreceivers, video's, Laserdisc spelers etc. zit een ENORME verscheidenheid aan instellingen die moet je echt zelf op het oog doen.

Wat mij betreft maak je een afspraak met me voor bv zaterdag of vrijdag avond en loop ik de userinstellingen van DVI voor je na, dat duurt ongeveer 4-5 minuten.

Op tours kan ik dit ONMOGELIJK inplannen, of je moet als tourdeelnemer mee doen, ik reken dan wel gereduceert tarief.

Alle hercalibraties van projectoren (na 1000 uur, na lampwissel of wanneer je van speler wisselt en je wilt het zeker weten) zijn GRATIS in Emmeloord.
Ik kan die service niet uitbreiden naar huis aan huis service, of je moet € 6000,00 voor de projectoren gaan betalen ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kris dens

#205
Frank is vanavond ook bij me langs geweest voor een calibratie van mijn sony tv w32fq70.
Ik heb eerst lang getwijfeld om dit te laten doen.Maar ik kan het iedereen aanraden,het is echt een verbetering.
Het is even wennen,het beeld wordt wat softer maar er komt veel meer detail naar boven.

Bedankt  frank om helemaal naar belgie te komen en doe de groeten aan je vrouw en zoon van me.

kris dens.

jan willem

Frank.

je hebt mijn Loewe Planus gecallibreerd maar we vinden de kleuren wel HEEEEEEL erg bruin geworden. De scherpte en wijdte van het beeld is wel stukken beter geworden. Kan er wat aan de overmaat bruin gedaan worden????

gr.Jan Willem
Loewe Planus; Marantz SR 5400;Marantz DV 6400; 2xT+A TLR-1;2x T+A mini;1xTLW-2A sub

J.A.F._Doorhof

#207
Hi,

Loewe heeft standaard 160% blauw in het beeld je valt dus 60% terug dat is inderdaad een behoorlijke sprong.
Vooral als je je TV wat langer hebt gehad is dat even slikken.
Ik wil je graag een keer hier uitnodigen om naar een CRT systeem te kijken zodat je voor jezelf kan controleren wat je ziet ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jan willem

kan ik dan ook de tv meenemen om hem iets minder bruin te laten worden? Dit zal dan wel op jullie koopavond moeten worden, kan dat?

gr. Jan Willem
Loewe Planus; Marantz SR 5400;Marantz DV 6400; 2xT+A TLR-1;2x T+A mini;1xTLW-2A sub

J.A.F._Doorhof

Hi,
Je mag hem altijd meenemen maar als de grayscale meettechnisch klopt moet je daar niets aan veranderen, je bent dan direct je diepte en rust in het beeld kwijt.
Ik wil wel voor je nakijken of de meting nog steeds klopt, mischien dat daar iets niet klopt, maar dat lijkt me stug, kun je je testrapport hier even posten ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jan willem

ik zit op mijn werk, doe ik vanavond wel
Wanneer is er bij jullie koopavond?

gr. JW
Loewe Planus; Marantz SR 5400;Marantz DV 6400; 2xT+A TLR-1;2x T+A mini;1xTLW-2A sub

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

JAB

Een week geleden heeft Frank mijn 8 jaar oude Philips Matchline breedbeeld onder handen genomen. De RGB afstelling was niet extreem afwijkend, maar met name blauwintensiteit is verminderd. Daarnaast zijn kleurverzadiging en contrast hoger ingesteld, ik had het beeld wat te donker afgesteld.
Resultaat is inderdaad een beter en kraakhelder beeld, wat meer filmisch aandoet, met verbeterde indruk van scherpte en dieptewerking. Een nieuwe fase van filmkijken is hiermee aangebroken.
Moet wel zeggen dat bij gewoon televisie (niet DVD) kijken het wennen is. Kleuren en contrast zijn dan soms wat erg heftig.

Frank heeft ook de geometrie bijgesteld, maar hier bleek het later niet helemaal goed gegaan te zijn. Tussen de verschillende beeldformaten (16:9 en 4:3) bleek het beeld naar rechts te verschuiven. Hoe het kwam, maakt niet zoveel uit. Met de prima hulp van Frank heb ik zelf de correcties in het servicemenu door kunnen voeren. Via mail kreeg ik snel en adequaat antwoord op mijn vragen. Kortom ook de aftersales ondersteuning was prima.

Jo

 ??? Leuk lijkt me zo'n tour, daarom aangemeld, halve snipperdag genomen, en dat was het wel.
Geen telefoontje, e-mail of een ander technisch hoogstaand berichtje.
Niet erg netjes lijkt mij, maar ik ben dan ook een echte beginneling.
Jo Guntlisbergen.

P.S. sorry geen groetjes

J.A.F._Doorhof

Hi,
Dat snap ik niet helemaal.
Waar heb je je aangemeld, wanneer en heb je een bevestiging gekregen met een verzoek om je NAW door te mailen, stond je wel in de routeplanning ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FransDHT

#215
Frank is in februari bij ons in Groningen geweest voor onze Loewe Xelos.

Naast een correctie op de geometrie (er zat een driekleurig streepje boven aan het beeld) heeft hij contrast, kleuren e.d. aangepast (gecallibreerd dus).

In eerste instantie kwam het op ons wat fletser (en inderdaad ook bruiner) over dan we gewend waren, maar dat duurde maar kort. Heel tevreden over het resultaat: heel mooi gedetailleerd beeld en veel meer diepte. En mooie kleuren.

Het beeld van gewone televisie viel bij ons mee: De door anderen waargenomen overdreven kleuren e.d. (waar Frank ook voor waarschuwde) waren bij ons niet erg overheersend.

Groeten

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

J.A.F._Doorhof

Hi,

Die overdreven kleuren zijn HEEL erg verschillend per kabel aanbieder of per zender.
Als je bv schotel gebruikt is alles fantastisch, zit je in een gebied met een slechte kabelaar dan wordt je gek van het rood, de kleur 2 puntjes terug zetten is dan vaak de perfecte oplossing.

Jammer genoeg kan ik niet de aanbieder calibreren ;D.

De eerste indruk is vaak wat flets omdat mensen TV's gewend zijn die met 100-120ftlmb van het scherm afknallen dat wordt terug gebracht naar tussen de 45-60ftlmb dat scheelt nogal wat, toch wil je vaak na een dag of 2-3 niet meer terug, het beeld is een stuk rustiger en dynamischer dan je het eerste moment dacht.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rainer

Amici,

afgelopen woensdag heeft Frank mijn twee JVC breedbeeld tv's gecalibreerd en ik moet zeggen dat het resultaat heel erg goed is. Naar DVD's kijken is nu echt een 'home theatre experience' geworden: het beeld is heel erg scherp, natuurlijk en vloeiend.

Het kijken naar kabel TV vergde inderdaad enige gewenning omdat het beeld in eerste instantie wat fletser leek. Na een paar dagen ben ik echter volledig gewend en ik zou nu echt niet anders meer willen.

Ik kan jullie allemaal van harte deze ISF calibratie aanraden: voor een relatief klein bedrag maakt het beeld van je TV een relatief grote sprong in kwaliteit en natuurlijkheid.

Nogmaals van harte bedankt Frank!

Mvg,

Rainer 

Pony Master

2 Weken terug heb ik mijn Philips PW9618 gekregen. Bij het aanzetten, zag ik meteen dat er iets mis was met het toestel. Het beeld was op iedere plek krom (inclusief de menu's) en het bewoog ook nog eens mee met de kleur van het achtergrond. Dus hoe lichter het beeld hoe krommer. Daarnaast had dit exemplaar ook de bekende donkere vlekken. Na 2 keer een enorme knal gehoord te hebben besloot ik de tv maar uit te zetten. Als dank kreeg ik ook nog eens een flinke stroomschok via het aan en uit knopje............. :P

Vorige week een nieuwe gekregen en wat denk je???? Beeld wel recht, maar wel weer een donkere vlek helemaal links en helemaal rechts. En als toetje een heerlijke verticale lichte streep in het midden van de beeldbuis van boven helemaal naar beneden. Zowel bij normaal tv kijken als bij DVD en Xbox. Deze streep zie je (hinderlijk) het best bij lichte en bewegende achtergronden, zoals sportuitzendingen. Laat ik nou net een voetballiefhebber zijn.............bah.

Vandaag weer gebeld en woensdag krijg ik weer een nieuw exemplaar. Zal je zien dat het er een met 2 strepen zal zijn...................zucht...........

Zodra ik een goed exemplaar heb, zal ik me meteen aanmelden voor de tour. Ik hoop die van april nog mee te kunnen pakken (omgeving Arnhem).

Groetjes

PS: is er iemand die ervaring heeft met deze strepen, en hoe zijn deze na de calibratie?

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Pony Master

Die 2 donkere vlekken vallen ook helemaal niet op, maar die streep moet ik niet hebben. Helaas hebben bijna alle PP toestellen die. Op die van een kennis na dan, die heeft een 9617 en zijn beeldje is perfect.

Mvg,

Pony Master

Vandaag mijn nieuwe 32PW9618 gekregen. Er zit jammergenoeg weer een verticale streep in het midden van het beeld. Gelukkig is deze streep voor 3 kwart minder zichtbaar dan op het vorige toestel.  :D

Met dit exemplaar kan ik leven, tijdens een voetbaluitzending valt ie nog nauwelijks op. En misschien is ie na een calibratie nog minder zichtbaar, wie weet. Contrast heb ik in ieder geval al onder de 50 staan.

Ik denk dat ik me maar ga inschrijven voor de tour, dan haal ik tenmiste alles uit mijn toestel.

Greetings

MarcoV

Nou, mijn beurt voor een kleine lofzang  ;)

Vanochtend onze Loewe Vitros laten calibreren en ik ben erg tevreden. Frank, je hebt er een mooi filmisch beeld van gemaakt, vanavond ga ik eens uitgebreid kijken hoe het plaatje er in een verdonkerde omgeving uitziet! Ook tv-beeld is er op vooruit gegaan, iets waar ik een klein beetje bezorgd voor was gezien de kwaliteit van onze kabel.

Dus een welgemeend dank je wel van mijn kant  :)

Marco

PS die Balrog is nu bijna knap geworden  ;D

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Peppo

Gisteren is Frank bij mij geweest om mijn Thomson televisie te calibreren. Ik had van tevoren het idee dat de instellingen eigenlijk wel behoorlijk goed waren, maar die indruk werd na het afregelen van de grijswaarde al direct de grond ingeboord. Het blauwniveau was dusdanig hoog dat het niet eens meer in de grafiek werd afgebeeld!

Het resultaat is werkelijk adembenemend. Er zit veel meer diepte in het beeld, de kleuren zijn sprankelend en natuurlijk en het is werkelijk of ik een nieuwe tv heb, maar dan eigenlijk veel beter. Frank heeft de userinstellingen van de DVD ingang ook toegepast op de normale tv ontvangst en later heb ik die zelf overgenomen op de ingang voor mijn UPC Digital box. Na afloop ben ik nog even naar de Mediamarkt bij mij in de buurt (Alexandrium) gekuierd en als je dan die tv beelden daar in de winkel ziet en je weet hoe het er echt uit kan zien dan geeft dat toch wel een heel erg prettig gevoel. Gisterenavond ook nog even een stukje van een voetbalwedstrijd gezien: normaal al een indrukwekkend visueel spektakel, maar na de calibratie zie je werkelijk ieder grassprietje individueel in plaats van een egaal groen vlak.

Frank blijkt ook nog eens een erg gezellige vent te zijn en voordat ik het wist was hij klaar met zijn calibratie. Duidelijk een bewijs van zijn professionaliteit.

Frank, vanuit Rotterdam nogmaals heel hartelijk bedankt! En beste lezers: die 120 euro die zo'n calibratie tijdens een tour kost is de beste investering die je in je home theater of gewoon in een "gewone" televisie kan doen.

Groeten,
Peppo
Marantz SR 8001
Marantz DV 9500
Kef Q7 (2x) front
Kef Q9c Kef Q4 (2x) rear Kef PWS2500

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview