Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

chris00

Zaterdag zijn we even bij frank langs geweest en even een calibratie uit laten voeren,bij thuis komst direct even gekeken hoe het er uit zag,moet zeggen even wenen op de samsung,wat mij op valt frank ik heb de gegeven niet van de beeld optie's,waar ik in vind hdmi optie en waar die op moet staan op normaal is het beeld flats en op laag is het beter,maar moet zeggen heb veel meer kleur en betere huidtinten soms wel veel rood op de gezichten,maar naar deze samsug een calibratie heb laten doen is de tv op geknapt,maar om eerlijk te zijn kan het niet tegen mijn philips die ik vier jaar geleden heb laten doen,dat is echt een natuurlijke plaatje geworden......



Chris

J.A.F._Doorhof

HDMI moet op laag staan anders klopt het zwart niet.
Het rood in de gezichten is dit ook op BD en DVD of op TV uitzendingen ?

Een CRT is nog steeds een natuurlijker beeld dan de beste LCD's, daar kan ook de calibratie niets aan doen jammer genoeg, dat duurt nog wel een paar generaties voordat ze CRT echt voorbij gaan, plasma is daar iets beter in.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chris00

kijk nu op mpeg2 via kpn,de gezichten zijn wat flats kreeft rood de instellingen staan goed zou als in het raport,via hd zijn ze ook rood, om eerlijk te zijn rood springt er uit,maar begrijp mij niet verkeer je weet dat het zaterdag erg blauw was en daar ben ik van af,maar wat ik al eerder zijn in de vorige posting de philips van vier jaar kan niet tegen deze op,maar kijk morgen even de bluray uit proberen dan hoor je het wel even,kan nu niet de vrouw is even aan het kijken......

J.A.F._Doorhof

Tv ziet er eigenlijk nooit stabiel uit. Verschilt per zender. Denk dat bd een totaal ander beeld geeft. En inderdaad je had enorm veel blauw in het beeld.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Ik moet wel zeggen dat ik dat lichtelijk overdreven rood van een Samsung na calibratie wel een beetje herken, gezichten op mijn vorig jaar gecalibreerde Samsung 7020 (dat is zo'n model met edge LED verlichting) zien er ook altijd wat 'zonniger' uit dan op mijn eveneens gecalibreerde Epson TW5000. Dat het rood bij sommige tv uitzendingen wat 'too much' is weet ik, maar ik zie het ook bijv. als ik een blu-ray eerst op m'n tv afspeel en daarna op de Epson: op de Epson ziet de huid er natuurlijker uit, op de Samsung wat meer alsof iemand onder de zonnebank heeft gelegen. Is dat niet gewoon een beetje een eigenschap van deze tv's? Of zou er eigenlijk niet een dergelijk verschil na calibratie tussen m'n beamer en tv mogen zijn?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Nadeel is dat je van de primaries bij de Samsung het net niet helemaal goed krijgt door het gebruikte colormanagment, dit verschilt een beetje per toestel, maar rood zien we direct als dit iets afwijkt. De Epson is nagenoeg picture perfect dus een afwijking met een TV zie je dan al zeer snel.

TV uitzendingen kan ik heel kort over zijn, die zijn gewoon slecht.
Pak een zender als de BBC of Discovery en vaak zie je direct dat het daar wel klopt, vooral de commerciële omroepen hebben een enorme rood zweem op bepaalde uitzendingen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chris00

Zou als jasjenl het verteelt kan ik helemaal in komen,het lichaam is net dat het verbrand is,maar wat ik wel merk frank voor die tijd had blauw de overhand en nu vind ik dat kreeft rood de overhand heeft, en is het beeld slecht van kleur dan is het blauwig,maar heb even een bd en dvd geprobeerd maar dan heb ik het zelfde kreeft rood alleen het beeld is schoner dan mpeg2,en wat de zweem aan gaat is rood bij voetbal b.v fijenoord met rode schirts zwemen na,maar goed weet ook niet of dit te verhelpen is,anders moeten we er maar mee leren leven.

J.A.F._Doorhof

Mail me even, ik heb iets ondekt bij de local dimming engine, ik zal je dan even wat doorgeven wat je moet uitproberen.
Op rood gaat er wat mis met het local dimming systeem.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

NewHT

Twee weken geleden mijn KRP500A door Frank laten calibreren. Naast het feit dat we onze ervaringen konden uitwisselen over de I-pad, NY city en aswolken, heeft het me uiteindelijk ook nog een calibratie opgeleverd.

Het was eigenlijk wel even wennen. Frank gaf aan dat er nogal wat in het wit aangepast moest worden. Het leek in eerste instantie wel alsof er bij lichtere scènes een soort melkwitte waas over het scherm hangt. Alsof het contrast wat te hoog staat maar met een zacht licht of zo...Tegelijkertijd begon ik een scherpte te ervaren die ik nog niet eerder gezien had. E.e.a. Lijkt af en toe zo veel scherper en de kleuren natuurlijker als voorheen.

Ik ben er inmiddels helemaal aan gewend. Ik ervaar het als een grote vooruitgang. Ik zou het zeker weer doen. Ik ga het steeds meer waarderen..... 

Snowmaster

Quote from: NewHT on May 25, 2010, 22:37:57

Ik ben er inmiddels helemaal aan gewend. Ik ervaar het als een grote vooruitgang. Ik zou het zeker weer doen. Ik ga het steeds meer waarderen..... 


Een Pioneer KRP 500 hoort ook gecalibreerd te zijn  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

NewHT


chris00

@frank heb even wat veranderd wat niet hoort,ik heb blauw in het witbalans tereug gezet naar 12 was voorheen 26 kleur in het menu van 60 naar 36 geen zweem meer prefect kleur zou als gezichten moeten zijn,maar ja het klopt nu niet meer de afstelling van jou,maar lees net dat ik je even moet mailen.

J.A.F._Doorhof

Niet doen inderdaad.
Door blauw weg te draaien maak je rood niet minder.
Door de kleur weg te draaien zit je in de buurt maar lopen de rest van de kleuren niet goed.
Local dimming gooit rood regelmatig. Naar beneden waardoor er wat fout gaat als het beeld niet meer dan 20% rood bevat of daar in de buurt.
Het is wat apart, doe even eat ik je gemaild heb en je moet een goede oplossing hebben, local dimming blijft niet mijn ding helemaal na dit.
Nadeel is dat als een kleur donkerder word hij meer verzadigd word weergegeven en dit doet local dimming niet gedurende de calibratie maar wel in somige zenders.
Ik zal daar dus een compromisse moeten maken en die heb ik nu denk ik. 
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chris00

Wat je gemaild hebt heb ik gedaan,jou ook een mail tereug gestuurd dat een wereld van verschil was,maar nu kijk ik vanmorgen weer tv weer aan na de instellingen die jij stuurde,maar nu is het weer een klote beeld blauw rood blijft spelen,snap het niet meer,ben altijd de warme kleuren gewend na de calibratie,was wel altijd even wenen,maar op een gegeven moment wil je niks anders meer,maar de samsung blijft een probleem.nu heb ik het even standard gedaan, en kon ik zel even in het menu een kleur maken die mij aan stond en dicht bij de philips die jij al gedaan hebt voor mij,heb in witbalans rood 25 blauw heb ik op 0 gedaan en doe heb ik wat groen er bij gedaan en dan kreeg ik warme kleuren en de tv is veel duidelijker geworden,weet het is goed zou wat ik doe maar nu kan ik wat genieten van de tv.

J.A.F._Doorhof

Witbalans moet je echt niets aan veranderen wat ik al heb aangegeven.
Het probleem met de local dimming ligt in de aansturing van de primaries en vooral rood, die wisselt gewoon enorm afhankelijk van de scene, dat is niet zoals het hoort en ik heb het ook nog nooit eerder meegemaakt.
Als ik van groen naar rood switch heb ik bv een andere meting (en die is stabiel) als dat ik van blauw naar rood switch (ook die blijft stabiel) en dat scheelt enkele procenten (duidelijk zichtbaar).

Het probleem zit in het CMS en NIET in de grayscale, laat die aub zo staan.
Als je wild dat ik hem nameet maak dan even een afspraak met me, in Emmeloord doe ik dit sowieso gratis en kan op korte termijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chris00

Even een laate reactie,maar heb even in kleurruimte een reset gedaan en even de gegeven op nieuw in gesteld,verder heb ik dynamisch contrast op laag gezet en scherpte op 50 wat een beetje vertekening geef maar dat is nauwelijks te zien,na dit te hebben gedaan blijft het stabiel nu,of laat ik zeggen je kunt nu een avond rustig kijken voor die tijd was dat niet mogelijk,maar ok je geeft het zelf al aan waar het aan ligt,wat ik wel lees gooien ze de software van de 7000 in de 6000 waarom weet ik niet of het heeft er mee temaken met de local dimming.

J.A.F._Doorhof

Zou kunnen zoals aangegeven ben ik hier nog niet zo lang achter.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chris00

Voor het nameten kan ik wel even langs komen,maar heb ik het severs menu een reset gegeven foutje van mij want de usb stick werkte niet wegens foto's bekijken,maar de instellingen van het menu had ik en die heb ik tereug gezet,weet niet of jij ook gegevens ik het severs menu veanderd hebt,maar heb nog een nieuwe tv er bij die moet ook even,en is dat goedkoper dan de eerste head het wel wat later maar ok hoor het wel,en met de samsung ben ik niet om getreud hoor kijk er met plezier naar het probleem er van kan jij ook niks aan doe,en daar om heb je wel goed werk geleverd.....

J.A.F._Doorhof

Service menu reset is niet verstandig, dat kan zelfs heel erg mis gaan.
Hij moet dan sowieso helemaal opnieuw gedaan worden.

Kleurruimte is trouwens geen fout van mij, maar van het toestel, dit even voor de goede orde.
Het toestel doet het namelijk nog steeds niet goed, bij deze aanpassing zit je namelijk in 50% van de gevallen te kijken naar een onderverzadigd rood, maar dit is vaak plezieriger als 50% naar een overzadigd rood.

Calibraties in Emmeloord kosten 100.00 voor elk toestel, het aanbod geldt natuurlijk nog wel voor het eerste toestel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chris00

@Frank jij heb je werk goed gedaan geef jou ook geen schuld,dat wil ik even uit de wereld helpen,maar ik moet maar even weer langs komen, want de andere tv moet ook even, en heel erg bedankt dat de aanbod nog geld van de vorige posting voor de samsung,en dan bespreek ik wel even met jou wat mijn ervaring zijn met dit toestel,en kijk ook even op het net in de forum's wat het probleem is van het toestel,samsung maakt een grote fout door die local dimming weg te laten wat veel problemen geeft,ik hoor van jou waneer het mogelijk is om even langs tekomen liefst op een zaterdag.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

xystus

Afgelopen dinsdag is Frank bij me geweest voor de calibratie van mijn Pioneer KRP-500a. Ik heb de tv nu bijna een jaar en gebruik em veel.

Ik had last van een "gele zweem" in het beeld in de pure mode, waardoor ik altijd het idee had dat t wit niet klopte. Ook dacht ik wat blackcrush te zien. Deze 2 zaken bleken inderdaad te kloppen; er was afwijking in het magenta en het blauw. Ook heb ik geleerd dat ik apparaten op 16-235 moet zetten, ipv de 0-255 setting. Ik dacht altijd "meer is beter", maar dat blijkt niet zo te zijn :angel:

Ik heb flink wat materiaal getest en bekeken & kan zeggen: ik ben erg tevreden! Na de calibratie is de "gele zweem" compleet verdwenen; hiermee is het wit veel natuurlijker. Ook zit er meer kleur in beeld, terwijl het nergens onnatuurlijk "bont" is.

Let wel: aanvankelijk schrok ik 's avonds van mijn zwartwaarden na de calibratie. Het diepste zwart was namelijk uit mijn beeld verdwenen! In het donker zag ik duidelijk dat het beeld niet zo zwart was als vóór de calibratie. En aangezien ik een Kurogekocht heb o.a. voor de diepe zwartwaarden, was ik helemaal niet blij. De brightness stond voor de calibratie op +1, na de calibratie op +3. En inderdaad, toen ik de brightness wijzigde in +1 had ik het diepste zwart weer terug.. MAAR.. daarmee had ik beduidend minder schaduwdetail. Dit had ik nooit eerder geprobeerd, maar was overduidelijk zo.. In bepaalde scenes vielen heel belangrijke details op +1 brightness compleet weg! Effe schrikken dus.

Na veel wikken en wegen heb ik uiteindelijk gekozen voor een brightness van +2. Hiermee bereik ik dus niet het diepste zwart, maar heb hierdoor wel meer schaduwdetail. Daarbij kwam uit de THX test die ik zelf gedraaid heb dat +2 brightness nog prima was; het THX logo was nog te zien, terwijl het op +1 bijna verdwenen was.

Ik weet dat ik enorm kritisch ben, maar anders zou ik sowieso geen 225 euro uitgeven aan de calibratie van een tv  ::) Daarom vind ik het een hele prestatie dat ik nu écht tevreden kan zijn met de calibratie. HD materiaal via de Popcorn mediastreamer, Hddvd speler of Xbox360 ziet er fantastisch uit. Games op de Xbox360 speelde ik eerst met de game-preset, maar die is nu voorgoed verbannen. Het ziet er nu zóveel beter uit in de ISF puremode! Voor digitale TV heb ik een andere preset (movie), die wast minder kleur heeft & een aantal filtertjes - vanwege het waardeloze bronmateriaal.

Ofwel Frank: goed gedaan & bedankt voor de snelle replies op al mijn vragen & opmerkingen. Ik heb 2 vrienden van me geadviseerd het ook te doen.
"I have to return some videotapes"

J.A.F._Doorhof

Op zwart niveau kunnen we een forum vol schrijven.
Er is geen ABSOLUTE waarheid, behalve wat mensen prefereren vind ik PERSOONLIJK.

ZELF vind ik het belangrijk dat ik een balans vind tussen zwart en detail, als ik kijk hoe vaak ik in een film 100% zwart zie zonder verdere achtergrond of bijverlichting is dat minimaal vergelijken met het verlies aan schaduw detail.
Vandaar dat ik dus vaak calibreer voor de mensen op de +2 en vage +4 dit geeft wel een iets hoger zwart niveau dan bv alleen -2 en -4, ECHTER je krijgt er wel meer detailiring bij.

Nadeel is dat het menselijk oog snel verlies heeft van schaduw detail, zodra er ook maar iets van licht bij komt verlies je vaak het schaduw detail. Door te kiezen voor de +2 en vage +4 is het vaak een perfecte tussen oplossing.
Nadeel is dat de moderne displays zoals oa plasma en LCD simpelweg dan hun echte zwart verliezen, het gaat te ver om te zeggen dat ze een truukje gebruiken om het echt diepe zwart te bereiken maar feitelijk komt het er wel een beetje op neer.

Tot we displays krijgen die minimaal 2-3x de CR (echt gemeten) hebben van wat we nu hebben zul je dit probleem van blackcrunch enigsins houden.
Oplossing is dan inderdaad een iets hoger zwart level te accepteren of het terug te zetten.

LET WEL !!!
iets hoger zal voor 90% van de mensen niet opvallen, de kritische kijker zal dit echter wel opvallen.
Nadeel van de calibratie is dat je zoveel detail gaat zien dat je je juist aan dit soort dingen gaan storen, maw ik haal het maximale uit je toestel en je gaat letterlijk dan ook de fouten zien :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

xystus

:) Ik heb geen problemen met detail hoor Frank: hoe meer hoe beter! Maar als dit ten koste gaat van de zwartwaarde, dan is het een "trade-off". De +3 brightness was voor mij te veel vh goede, ook al is er max. schaduwdetail te zien. Een "leeg zwart scherm" wordt er in een donkere ruimte donkergrijs van ipv zwart. Vandaar de stap naar +2.

Maar je hebt gelijk, we zijn er simpelweg gewoon nog niet. Absolute zwart is nog iets vd toekomst.. en met Pioneer uit het veld en de nadruk op al die 3D meuk... is t maar de vraag wanneer we dat gaan bereiken :(
"I have to return some videotapes"

Snowmaster

Quote from: xystus on June 10, 2010, 20:49:13
:) Ik heb geen problemen met detail hoor Frank: hoe meer hoe beter! Maar als dit ten koste gaat van de zwartwaarde, dan is het een "trade-off". De +3 brightness was voor mij te veel vh goede, ook al is er max. schaduwdetail te zien. Een "leeg zwart scherm" wordt er in een donkere ruimte donkergrijs van ipv zwart. Vandaar de stap naar +2.

Hierboven beschrijf je het precies goed. In een (bijna) volledig verduisterde ruimte gaat ook een Kuro lichtgeven of beter gezegd : je ogen gaan het waarnemen.  Het is dus ook een keuze maken in hoeverre je de ruimte verduistert.
Maar je scherm is na een calibratie van Frank zeker niet minder zwart. Hij heeft alleen de schaduwdetails zichtbaar gemaakt en hierdoor ga je juist meer zien. Je kijkt nu naar een beeld dat niets meer verdoezelt en dat lijkt minder zwart maar je contrastratio is echt niet afgenomen. Afhankelijk van de lichthoeveelheid in je ruimte kun je hem inderdaad een tikje meer of minder helderheid geven. Maar het is goed om te horen dat je meer geniet van de potentie van je Kuro ;D.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview