Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Soms blijven ze bewaard maar soms niet.
Beste is geen update te doen of de update te doen en in emmeloord te laten hercalibreren dat die ik vaak gratis.

Hoe ziet de BBC eruit ?
Nl zenders hebben vaker kleur problemen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kalkhoven

#1051
Excuses voor de wat verlate reactie.

De waargenomen violette waas/gloed is niet zender of omroep specifiek. Ja, sommige zenders vertonen het duidelijker dan andere. Het wordt meer bepaald door de lichtomstandigheden.

Overdag vertoont het beeld deze waas nauwelijks tot niet. Is het echter avond en dus donkerder in de woonkamer, dan wordt het zichtbaar. Wanneer ik een televisieopname vanaf de harddiskrecorder 's middags dan wel 's avonds bekijk is dit duidelijk verschillend. De auto-dimming lijkt mij hierin de meest bepalende factor. Nu is mij niet duidelijk wat dit allemaal aanpast qua beeldinstellingen. Loewe spreekt van het reduceren van het contrast. Maar ook de helderheid lijkt te verminderen.

Als ik de dimm-functie bij een vergelijkbare daglichtsterkte zoals ten tijde van de kalibratie uitschakel, zie je dat het beeld omhoog wordt bijgeregeld. Hoe ga je normalerwijze om met displays waarbij een vergelijkbare functie wordt gebruikt. Elke vorm van automatische beeldverbeteraar/aanpassing lijkt mij bij voorkeur vermeden te moeten worden. Graag je advies om tot een constant en "violetloos" beeldresultaat te komen.

J.A.F._Doorhof

Normaliter schakel ik dit soort instellingen inderdaad uit, juist om de reden die je hier geeft.
Bij Loewe had ik het echter nog niet gehoord, en zou hem dus ook adviseren uit te zetten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kalkhoven

Aangezien het scherm nu is gekalibreerd met een ingeschakelde dimm-functie, verschuiven de instellingen zodra ik deze functie uitzet. Het scherm wordt feller en neigt naar overstralen. Ook als de lichtomstandigheden gelijk zijn aan het moment van kalibreren, zoals afgelopen dinsdag rond het middaguur. Dit los ik niet op met het louter verlagen van de contraststerkte.

Voor het beste resultaat lijkt mij kalibratie met uitgeschakelde dimm-functie wenselijk. Hoe lossen we dit op?

J.A.F._Doorhof

Ik wil hem gratis hercalibreren in Emmeloord, neem aub even contact met me op.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

piratezz

Frank is gisteren bij me geweest,en ik heb mezelf naar de slaapkamer moeten dwingen, ;D ;D, kon gewoon niet stoppen met kijken, het is net of ik een andere televisie heb, zo duidelijk is het beeld. Frank vertelt een heleboel, en het meeste zegt mij als leek helemaal niets, maar het resultaat is geweldig, heb er geen groter woord voor, ben absoluut tevreden met het resultaat, nu nog een hd settopbox, en dan is het verhaal compleet

dus, iedereen die twijfelt over een callibratie, niet twijfelen gewoon doen, het resultaat liegt er niet om.
Sony 40 KDL W2000, samsung settopbox, en ps3
groeten toineke

Geert

#1056
Betreft calibratie Pioneer LX 5090

Hierbij dan uiteindelijk mijn ervaring van de calibratie die naar ik meen op de 25e augustus plaatsvond. Het was inmiddels de vierde calibratie voor mij en tevens ook de calibratie waarbij ik het meeste moest wennen. Ook mijn vriendin moest hier erg aan wennen. Zij had inmiddels ook al de effecten van een eerdere calibratie gezien waarbij zij in eerste instantie ook de calibratie (Loewe Mimo) een hele verbetering vond.

In eerste instantie viel de calibratie mij een beetje tegen. Dit had ongetwijfeld te maken doordat de  Pioneer zijn kleuren af fabriek vrij fel heeft staan. Nadat ik de helderheid echter op 2 had gezet in plaats van 4, werd het al een stuk beter en minder flets. Helderheid was namelijk ten tijde van de calibratie moeilijk in te stellen in verband met invallend licht. Ondertussen heb ik natuurlijk ruim de tijd gehad om alles eens op mijn gemak te bekijken en een beetje uit te vinden waar de verschillen een beetje vandaan komen. Als ik nu zit te kijken is ook net als de andere keren mijn conclusie dat het beeld nu klopt en het zuurstok gehalte van de tv is door de calibratie verdwenen. Grappig detail is echter dat niet iedereen de calibratie beter vind. Ik wou namelijk aan iemand laten zien dat het beeld toch wel een stuk was opgeknapt waarbij de ander een compliment wou maken en de opmerking maakte dat het beeld toch wel een stuk scherper was geworden. Hierbij had deze echter niet in de gaten dat hij deze opmerking maakte met betrekking tot de ongecalibreerde stand. De stoppelbaard waar het in dit geval over ging oogde namelijk een stuk scherper in de ongecalibreerde stand. Ik neem aan dat dit te maken heeft met de DRE die op de oude stand nog ingeschakeld stond. Hierbij heb ik de indruk dat de tv de lichte en donkere vlakken versterkt weergeeft waardoor beelden scherper lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Een en ander heeft tevens tot gevolg dat bij met name donkere kleuren het beeld een beetje dichtloopt en de kleurnuances een beetje verdwijnen in de donkere vlakken.

Het grote voordeel van de calibratie zit hem dan ook met name in het feit dat de kleuren er nu uit zien zoals ze moeten zijn. Gezichten zien er natuurlijk en niet meer verbrand uit zoals dat in eerste instantie het geval was. Ook zijn de kleurnuances in de donkere vlakken beter geworden. Ik zie bijvoorbeeld ruitjes te voorschijnen komen in een flatgebouw bij de film Darknight daar waar deze eerst nauwelijks zichtbaar waren omdat de donkere vlakken nagenoeg dicht liepen. Ook een verschil is natuurlijk dat het beeld er een stuk zachter uitziet. Het harde kunstmatige is verdwenen.

Kortom........Frank is de volgende keer weer van harte welkom. O ja Frank, voordat ik het vergeet. Ik zal je er tegen die tijd wel geestelijk op voorbereiden dat het op de 6e verdieping is die bereikbaar is via een fraaie loopbrug waarvan het lijkt dat die een beetje in het luchtledige hangt.  :D
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

J.A.F._Doorhof

:D
Probleem met vergelijken is dat mensen vaak snel switchen en dan wint vaak de ongecalibreerde versie het juist door dingen als DRE en verscherping.
Nadeel is echter dat inderdaad zwart dichtloopt maar erger je hebt een flinke S curve in de gamma waardoor ook kleuren wisselen per scene.
Verscherping is ook een rot verhaal, stoppels lijken scherper maar als je dan naar de achtergronden en haren kijkt zie je weer dat het rommelig word en dat je zelfs fijn detail gaat verliezen.

Beste is een vergelijk te maken met eerst ongecalibreerd en een minuut of 3 kijken dan even zwart beeld opzetten en switchen en hetzelfde kijken.
Dan is het vaak heel duidelijk, zelfs voor de grootse scepticus.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Geert

#1058
Het snel kunnen switchen zal er bij mij ook voor het grootste deel debet aan zijn dat het wenningsproces beduidend langer duurde dan de voorgaande keren. Bij de voorgaande calibraties had mijn tv die mogelijkheid namelijk niet. Feit is dat als een derde bij mij tv aan het kijken is dat al snel termen als rete strak en gelijksoortige benamingen gehoord worden.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

Nn3m3s1sS

Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van één van de laatste LX5090H Pioneer plasma's. Aangezien de betreffende plasma twee maanden als showroommodel heeft gediend ben ik al over de 200+ uur heen.

Zelf heb ik natuurlijk al het nodige zitten spelen met de instellingen. In het begin gewoon de Optimum Mode gebruikt maar deze is in mijn ogen verre van Optimum. Het leek wel of overal en altijd de zon fel sheen, zelfs onder bruggen en in donkere steegjes. En iedereen had voortdurend een roodverbrande kop.

Er staan vele settings op Internet en ik heb al van alles geprobeerd (bijv. Bumtious settings) maar ik vind het beeld eigenlijk nogal tegenvallen. Het is donker, grauw, zonder detail en diepte en weinig light output. Ik snap dat het overnemen van settings van Internet niet te vergelijken is met een professionele calibratie maar is het normaal dat ik dit zo ervaar? Moet ik hier gewoon aan wennen?

Wil mijn scherm namelijk graag laten calibreren over een tijdje (nog even wachten aangezien er een hoop geld uit is gegaan deze maand aan nieuwe plasma, receiver en home cinema ;)). Ik lees allerlei ervaringen als 'het lijkt wel 3-D', meer diepte, veel schaduw detail, mooie natuurlijke kleuren etc. Maar ligt zo'n calibratie dan zo'n mijlen ver af van gecalibreerde 'standaard' settings van Internet waar iedereen mee lijkt te dwepen?

Lees bijvoorbeeld dat het geadviseerd wordt alle noise reductie uit te zetten maar met de gewone DVD's die ik kijk zit het er dan behoorlijke 'ruizerig'.

Sorry voor al deze vragen maar ben gewoon benieuwd of deze ervaringen normaal zijn en of ik niet bang hoef te zijn dat een calibratie van mijn scherm mij tevens teleur zal stellen.

Alvast bedankt. 

   
Pioneer LX5090H, Onkyo SR-507, Canton Movie 80 CX, Xbox360

J.A.F._Doorhof

Lees de reviews van dit topic en je hebt antwoord denk ik.
En probeer vragen aub in het gewone board te plaatsen, zodat we hier alleen de reviews hebben :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maximus79

Kom net bij Frank vandaan voor me 200 uurs hercalibratie van me TW5000 projector. :thumbs-up:
Zo als altijd weer perfecte service.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

M:iNdO

Hallo,

Zijn er hier ook mensen die hun Samsung LE-46A656 lcd televisie hebben laten calibreren?
Het is een mooi toestel maar ik kan maar niet wennen aan vooral de kleuren (en dan heb ik het nog niet eens over contrast e.d.). Met name de (huids)kleuren bij tv uitzendingen (SD) vind ik erg rood/onnatuurlijk en krijg ik niet mooi (bijvoorbeeld bij een uitzending van Pauw en Witteman of de Wereld draait door). Heb al diverse settings geprobeerd maar de (huids)kleuren worden dan te geel of te groen, dan weer te blauw (noem maar op).

Het gekke is dat bij HD tv uitzendingen de kleuren een stuk beter/realistischer zijn (bv. bij de serie Dexter of bv. discovery channel hd) maar ook hier geldt dat het gehele plaatje naar mijn gevoel toch aardig wat gefinetuned kan/moet worden. Ook bij andere bronnen zoals bv. mijn Apple Mac Mini en Playstation vind ik het gehele plaatje niet echt super (heb constant het gevoel dat het totale plaatje niet klopt en dan weer met name de kleuren). Ik ben sowieso kritisch en misschien ben ik wel een zeikerd  :nowink:.

Worden bij een dergelijke calibratie alle bronnen meegenomen/afgesteld of moet je hier weer afzonderlijk voor betalen? Ik weet niet hoe dat gaat....
Valt er uberhaupt wel veel uit dit toestel te halen qua verbetering van beeldkwaliteit?

Graag hoor ik jullie reacties.

Alvast bedankt.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

Rednaxela

Quote from: M:iNdO on January 13, 2010, 00:52:21
Hallo,

Zijn er hier ook mensen die hun Samsung LE-46A656 lcd televisie hebben laten calibreren?
Het is een mooi toestel maar ik kan maar niet wennen aan vooral de kleuren (en dan heb ik het nog niet eens over contrast e.d.). Met name de (huids)kleuren bij tv uitzendingen (SD) vind ik erg rood/onnatuurlijk en krijg ik niet mooi (bijvoorbeeld bij een uitzending van Pauw en Witteman of de Wereld draait door). Heb al diverse settings geprobeerd maar de (huids)kleuren worden dan te geel of te groen, dan weer te blauw (noem maar op).

Het gekke is dat bij HD tv uitzendingen de kleuren een stuk beter/realistischer zijn (bv. bij de serie Dexter of bv. discovery channel hd) maar ook hier geldt dat het gehele plaatje naar mijn gevoel toch aardig wat gefinetuned kan/moet worden. Ook bij andere bronnen zoals bv. mijn Apple Mac Mini en Playstation vind ik het gehele plaatje niet echt super (heb constant het gevoel dat het totale plaatje niet klopt en dan weer met name de kleuren). Ik ben sowieso kritisch en misschien ben ik wel een zeikerd  :nowink:.

Worden bij een dergelijke calibratie alle bronnen meegenomen/afgesteld of moet je hier weer afzonderlijk voor betalen? Ik weet niet hoe dat gaat....
Valt er uberhaupt wel veel uit dit toestel te halen qua verbetering van beeldkwaliteit?

Graag hoor ik jullie reacties.

Alvast bedankt.

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 13, 2009, 17:35:59
En probeer vragen aub in het gewone board te plaatsen, zodat we hier alleen de reviews hebben :D
Wie A zegt moet ook BX zeggen.

M:iNdO

Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

Dergert

Afgelopen Dinsdag was het dan zover, Frank kwam mijn Plasma een calibratie geven.
Kan er kort over zijn, toffe gast..ook Annewiek is erg aardig.
Je ziet dat het een echte pro is. Heb er geen seconde spijt van. Wat is het beeld er op vooruit gegaan zeg  :headbanging:

Het lijkt met de dag mooier te zijn wat je ziet, ongeloofelijke diepte in het beeld, echte natuurlijke kleuren.
Kortom als je nog twijfels hebt, DOEN.

Frank en Annewiek nog bedankt...


stevefilmfreak54

Frank is pakweg een dag of 14 geleden bij mij over de vloer geweest. Hij heeft mijn Panasonic TX-P50V10 een belangrijk en nodige calibratie beurt gegeven, in het begin moest ik even wennen.......weer aan het toestel, mijn eega vond dat de gezichten wat rozig waren, dus ff de kleur bijstellen en alles was weer goed, dit verandering heb ik aan Frank gemaild, gelijk kwam het antwoord terug van "Ja, dat dacht ik wel" ongelofelijk he!! de man is een echte professionaal.

Ik kan alleen maar zeggen als je in twijfel ben doe dat dan niet en gewoon laten calibreren, het is goed voor je toestel, goed voor jou omdat je hoef niet meer over te piekeren, daarna heb je echt geen spijt van.

Frank nogmaals bedankt he!! :headbanging:

groetjes Steve
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

J.A.F._Doorhof

Bij TV uitzendingen zijn de kleuren vooral bij de NL zenders en RTL vaak wat te rozig.
Buitenlandse zenders en BD/DVD moeten perfect zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Attie

Quote from: stevefilmfreak54 on January 23, 2010, 13:04:13
dus ff de kleur bijstellen en alles was weer goed, dit verandering heb ik aan Frank gemaild, gelijk kwam het antwoord terug van "Ja, dat dacht ik wel" ongelofelijk he!! de man is een echte professionaal.
:notify: begrijp ik je nu goed Steve....je laat je tv calibreren om vervolgens zelf de kleuren weer te hebben bijgesteld?!

( ik bezit zelf ook de 50V10)

J.A.F._Doorhof

@Attie,
Je kan niet calibreren voor de fouten van de tv zenders.
Neem dezelfde commercial maar eens op van TMF, RTL en bv SBS en je schrikt je dood van de kleurverschillen.

Een calibratie werkt PERFECT voor DVD/BD en de juiste zenders (bv BBC, Discovery etc.) voor zenders die zelfs binnen het journaal al minimaal 3-4 kleurschema's laten zien is er niets aan te doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Attie

Weet je dat ik daar na al die jaren nu een duidelijk antwoord op heb: calibreren dvd/br en voor tv is het dus schipperen. Ik dacht echt dat calibratie voor iedere bron kon. Weer wat geleerd!

J.A.F._Doorhof

Hi,
Het kan voor ELKE bron.
ECHTER (en je moet iets beter lezen daarvoor denk ik) dan moet de bron wel goed zijn.
En dat is TV dus niet.

Neem alleen al het journaal.
De binnen opnames hebben een andere kleurtemperatuur als de buitenopnames.

Neem nu CNN en bv de BBC daar zie je dat de kleurtemperatuur wel stabiel blijft bij binnen en buiten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Attie

Ik drukte me iets verkeerd uit! Ik bedoel hetzelfde wat jij ter aanvulling zegt. Dus de bron tv is te divers met uitzendingen om altijd bij iedere zender het perfecte plaatje te hebben.

Snowmaster

Quote from: Attie on January 23, 2010, 21:11:29
Ik drukte me iets verkeerd uit! Ik bedoel hetzelfde wat jij ter aanvulling zegt. Dus de bron tv is te divers met uitzendingen om altijd bij iedere zender het perfecte plaatje te hebben.

Maar met een calibratie wordt alles wel verschrikkelijk veel mooier. Alle uitzendingen ogen natuurlijker en komen beter overeen met de werkelijkheid omdat je scherm gewoon goed staat. Als een uitzending afwijkt, zie je dat meteen, maar dat geeft niets omdat het toch beter oogt dan voorheen.
Ik heb al meerdere calibraties met meerdere schermen achter de rug en kan maar één ding zeggen : maak een afspraak met Frank en je wordt een gelukkige kijker  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)


Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview