Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

p.willemse

Frank, wanneer is er een tour in het zuiden? (om precies te zijn, vlakbij eindhoven?) Mijn Pioneer LX5090 staat nu een maand of 3 hier, kan me indenken dat inmiddels die 200 uur er wel op zitten...
Pioneer PDP LX-5090 - Denon AVR 2309 - Denon DVD-1800BD - Denon ASD-11R - B&W 684/686/HTM62 - Rel Strata 5 - Linksys DMA 2100 - Sagem ICAD-81 HD - Nintendo WII- Logitech 895

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

p.willemse

Pioneer PDP LX-5090 - Denon AVR 2309 - Denon DVD-1800BD - Denon ASD-11R - B&W 684/686/HTM62 - Rel Strata 5 - Linksys DMA 2100 - Sagem ICAD-81 HD - Nintendo WII- Logitech 895

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ed 7635

#979
Hallo Frank,

Ik heb zojuist een stucked pixel (rood/roze van kleur) bijna MIDDEN :'( op het scherm aangetroffen op mijn KRP-500A, weet jij of hier iets aan te doen is? Heb jij hier vaker van gehoort bij de Pioneer plasma's? Hoor het graag,

Vriendelijke groet,

Ed

J.A.F._Doorhof

Heb je hem al eerder gezien ?
Zo nee, check dan morgen nog even of hij er nog zit, zo ja dan kun je een screenwash patroon runnen maar ik denk dat je het er niet mee wegkrijgt.
Beste is dan garantie te claimen, probleem is SOMS dat ze moeilijk doen als het 1 pixel is, en andere keren worden ze wel weer omgeruild.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ed 7635


MarkD

Vorige week onze Pioneer PDP-4280XD laten calibreren door Frank en ik moet zeggen dat we zeer tevreden zijn. Eigenlijk op de gebruikelijke punten:
- meer diepte in het beeld, 3D-effect  O0
- meer detail in zwarte en witte vlakken  :bigsmile:
- meer kleurechtheid  :smile:
- groter verschil tussen SD en HD  8)

Ik moet zeggen dat de wat blekere koppies van de nieuwslezers e.d. in het begin wel even wennen waren. Vroeger gingen ze bij ons in de huiskamer meer zonnebankbruin door het leven... Nu valt het me al niet eens meer op. Als je kritisch kijkt is het een stuk natuurlijker geworden.

Het was wel grappig om te horen dat Frank gelijk al constateerde dat ik de TV op de Bumtious settings had staan! Verder is het wonderbaarlijk om te zien hoe snel hij al pratende door de menu's heen flitst. Door de uitleg ben ik weer wat wijzer geworden (hoewel mijn beperkte kennis af en toe tekort schoot om alles meteen goed mee te krijgen :huh2:).

Ook leuk: ik vertelde mijn vriendin dat er "iemand van htforum" langs kwam voor de calibratie. Nu is zij nogal in de fotografie en verkondigde fluisterend toen Frank even van de WC gebruik maakte: "dat is gewoon Frank Doorhof, die daar onze TV aan het instellen was!". Zij kende het fotowerk van Frank en was onder de indruk om zo'n celebrity aan huis te krijgen... :alien:

Al met is de calibratie zeker een aanrader en niet duur voor het gebodene. Zo'n kwaliteitsverbetering ga je  echt niet redden met dure kabels o.i.d.!

Nog even een off topic vraag (iets verkleind, jij leest toch van een 24 inch scherm):
Frank, jij vertelde dat om onze woonruimte van voldoende laag te voorzien een flinke subwoofer vereist is. Ik meen uit mijn hoofd dat je het had over een exemplaar met een inhoud van zeker 200 liter. Nu heb ik nog wel een keer upgradeplannen wat de huidige sub betreft en blijft deze opmerking een beetje door mijn hoofd spoken. Kun je dat van die 200 liter bevestigen (of ontkrachten) en eventueel een aanbeveling doen in het voor "normale" mensen financieel nog haalbare segment (een Velodyne DD18 lijkt me prachtig, maar valt ver buiten budget). Is een SVS PB13 Ultra dan bijvoorbeeld wat?
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Ghosty J

Quote from: MarkD on May 27, 2009, 16:28:31

Nog even een off topic vraag (iets verkleind, jij leest toch van een 24 inch scherm):
Frank, jij vertelde dat om onze woonruimte van voldoende laag te voorzien een flinke subwoofer vereist is. Ik meen uit mijn hoofd dat je het had over een exemplaar met een inhoud van zeker 200 liter. Nu heb ik nog wel een keer upgradeplannen wat de huidige sub betreft en blijft deze opmerking een beetje door mijn hoofd spoken. Kun je dat van die 200 liter bevestigen (of ontkrachten) en eventueel een aanbeveling doen in het voor "normale" mensen financieel nog haalbare segment (een Velodyne DD18 lijkt me prachtig, maar valt ver buiten budget). Is een SVS PB13 Ultra dan bijvoorbeeld wat?

ik gok dat frank jou een sub wil verkopen van z'n eigen merk :)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

J.A.F._Doorhof

@Ed,
Screenwash patronen zijn als het goed is te downloaden van internet, mail me anders even ik heb er ook wel 1 liggen namelijk.

@Markd,
Op dit moment hebben we geen eigen merk subs dus maak je geen zorgen.
Op zich is velodyne of SVS een goede optie maar je kan ook eens mailen met de mensen van RA subs, ik denk dat die ook wel iets hebben voor je.
Nadeel is dat de ruimte behoorlijk groot is en dan vreet letterlijk bas.

En doe je vriendin de groeten :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MarkD

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 27, 2009, 20:25:29
Op zich is velodyne of SVS een goede optie maar je kan ook eens mailen met de mensen van RA subs, ik denk dat die ook wel iets hebben voor je.

Ga ik wel doen, maar nu nog even niet (eerst op vakantie en daarna de keuken verbouwen).

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 27, 2009, 20:25:29
En doe je vriendin de groeten :D

Heb ik zojuist gedaan. Groeten terug! :hehe:
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

D-san

Een paar weekjes geleden 2 Samsung lcd tv's laten calibreren.

Die op de slaapkamer is goed opgeknapt! Tot nu toe geen verspringen van het beeldformaat en verspringen van het kleur meer, dus daar ben ik zeker blij mee! Ook al kijken we daar nog simpel analoog, het beeld is toch zeker mooier geworden!
(Frank, van UPC een antenne verterker "moeten" kopen en de ruis is daar nu veel minder geworden, SBS6 is nu wel te bekijken)

Het lcd scherm in de woonkamer is ook een heel stuk mooier geworden, rustiger en meer diepte en de kleuren kloppen nu veel meer.
Alleen het zwart zou van mij iets mooier mogen. Er zijn toch nog nacht opnames in films waar oa de gezichten toch niet goed te zien zijn zeker als ze zwart haar hebben... Maar goed misschien is dat zo met deze lcd, met mijn vorige Panasonic (bak beest) was dat deel mooier.
Maar het is nu echt genieten om een Full hd filmpje te kijken!

groeten.

jasjenl

Quote from: D-san on May 29, 2009, 12:18:28
Een paar weekjes geleden 2 Samsung lcd tv's laten calibreren.

Die op de slaapkamer is goed opgeknapt! Tot nu toe geen verspringen van het beeldformaat en verspringen van het kleur meer, dus daar ben ik zeker blij mee! Ook al kijken we daar nog simpel analoog, het beeld is toch zeker mooier geworden!
(Frank, van UPC een antenne verterker "moeten" kopen en de ruis is daar nu veel minder geworden, SBS6 is nu wel te bekijken)

Het lcd scherm in de woonkamer is ook een heel stuk mooier geworden, rustiger en meer diepte en de kleuren kloppen nu veel meer.
Alleen het zwart zou van mij iets mooier mogen. Er zijn toch nog nacht opnames in films waar oa de gezichten toch niet goed te zien zijn zeker als ze zwart haar hebben... Maar goed misschien is dat zo met deze lcd, met mijn vorige Panasonic (bak beest) was dat deel mooier.
Maar het is nu echt genieten om een Full hd filmpje te kijken!

groeten.
Welke Samsung heb je in je woonkamer staan? Mijn Samsung gaat binnenkort ook gecalibreerd worden, vandaar.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

D-san


Ed 7635

Hallo Frank,

Ik laat de stucked pixel maar voor wat het is, ik heb zo'n programma gevonden op internet, maar het werkt niet, het is jammer, maar echt zien doe je het ook niet van mijn kijkafstand van 2 meter. Nu ik een poosje naar de plasma heb gekeken, moet ik zeggen dat het beeld mij zeer goed bevalt, wel heb ik het idee dat in vergelijking met mijn vorige LCD van Sony, het beeld op de plasma wat statischer/ruiziger lijkt, hoort dit bij plasma en is dit een punt wat verbeterd wordt met de kalibratie?

Met vriendelijke groet, Ed

J.A.F._Doorhof

Plasma is iets onrustiger maar wel mooier en ook weer rustiger (klinkt vreemd ik weet het :D)
Bij de calibratie word het beeld vaak een stuk rustiger.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ed 7635

Ik begrijp wat je bedoeld, plasma is hoe dan ook zeker veel mooier, zeker na 4 jaar LCD te hebben gekeken, LCD is feller en het lijkt scherper, maar het is soort nep scherpte, weet niet hoe ik het moet omschrijven. Heb zonet Bolt op Blu-ray zitten bekijken, film is te bezichtigen zonder zwarte balken in volledig 16:9, dat was genieten!!! ;D

dalmvis

#992
Hallo allemaal,

Ik reageer ERG laat   :o (calibiratie van Pio PDP-SX 428) in februari dit jaar , maar het resultaat is HEEL GOED te noemen.
Inderdaad toch even wennen, Frank vertelde het e.e.a over z'n werk en terwijl ik naar allerlei streepjes enzo zat te kijken, dacht ik nog: mmm, wat gaat dat worden?  ::) .... Na de calib. is het even wennen, het LIJKT allemaal wat flets, maar als ik NU na maanden terug spring naar de originele instellingen, geloof ik bijna niet meer dat ik de hele tijd heb zitten kijken (toch ruim 1 jaar) naar DAT beeld... Beeld is rustiger, veeeeeel natuur getrouwer (kleur) en meer diepte.
Anyway,,,het kost wel wat maar levert je ook wat op! Dus...toppie en ik ben tevreden  ;D. Bye, Arthur

Spkrs: Martin Logan Aerius
Pwr-amp: Parasound A-52
Pre-amp: Lexicon MC-8
Samsung UHD5500
Cables: MT,vdHull.

Ed 7635

Hallo Frank,

Er is mij vandaag toch nog iets opgevallen aan de KRP-500A, het viel mij op bij de film Bolt, er zit daar een vuurwerkscene in, eerst komt dan het vuurwerk in beeld en daarna wordt het beeld zwart, wat mij opvalt is dat er daarna als het beeld zwart is er nog wat gekleurde flikkeringen (te vergelijken met die flikkeringen die je ook vaak op het grote doek in de bioscoop ziet) op het scherm te zien (1 of 2 keer in 5 seconden ongeveer) zijn, dit zie je ook wanneer je naar een film zit te kijken en je drukt op STOP en het beeld wordt hierna dus zwart, zie je ook 1 tot 3 flikkeringen, hierna blijft het beeld wel mooi zwart. HEEL soms valt mij ook wel eens een flikkering in het beeld op gewoon tijdens een film zonder een zwarte achtergrond, dit hoort toch niet???

Hoor graag een reactie,

Ed

J.A.F._Doorhof

Ik durf daar geen 100% antwoord op te geven zonder dat andere dit bevestigen.
Soms zijn er dingen waarvan je denkt "dat hoort niet" maar dat alle toestellen hebben.
Ik zou zeggen dat het niet hoort als ik mijn gevoel volg maar het kan best iets zijn dat als ik het zie herken als iets wat normaal is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ed 7635

Hallo Frank,

Ik kan er een filmpje van maken en het over de mail sturen, naar welk email adres moet ik het dan sturen?

Groeten Ed

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ed1989

#997
@ Frank,

Ik heb vandaag scherp opgelet en de vuurwerk scene meerdere malen bekeken, maar krijg geen flikkeringen meer op het beeld... Gelukkig :blush:

Groeten Ed

Ed1989

Nou mijn eerste Pioneer ervaring loopt niet echt van een lije dakje, vandaag nog 2 nieuwe luie pixels ontdekt, dus 3 rode puntjes in mijn scherm, ABSOLUUT ONAANVAARDBAAR voor mij >:( >:( Gelukkig mijn TV bij een goede Pioneer-dealer gekocht (Overgaauw Leiden) en dus krijg ik godzijdank een nieuwe, het kan even duren voordat die binnen is, maar tot die tijd zing ik het wel uit met mijn huidige scherm.

jasjenl

Inmiddels is het al weer bijna 3 weken geleden dat Frank mijn Samsung UE40B7020 LED LCD tv heeft gecalibreerd dus tijd voor een kort verslagje van de ervaringen tot nu toe. Allereerst: het resultaat is weer onovertroffen, want alhoewel ik zelf al wel een tijdje had zitten 'pielen' met de instellingen had ik qua kleuren toch nog steeds geen echt bevredigend resultaat gekregen. Gezien mijn ervaringen met ISF calibratie bij m'n vorige Loewe tv (dat was nog een crt) wist ik natuurlijk wel ongeveer wat me te wachten stond, maar toch stond ik er weer van te kijken wat een verschil zo'n calibratie kan opleveren: de kleuren zijn nu weer goed in balans en het beeld toont overall veel meer diepte en correctheid. Al met al heeft Frank op dat punt weer puik werk afgeleverd, ik kan het wat dat betreft iedereen aanraden!

Echter ben ik er sinds de calibratie wel op één punt op achteruit gegaan en dat is het absolute blacklevel in donkere scenes, maar dat is niet aan Frank te wijten maar aan een zwakheid van deze tv. Eén van de 'truukjes' die deze tv namelijk vertoont om een dieper zwart te faken is de zogenaamde auto dimming feature. Dit houdt kort gezegd in dat de tv de backlight automatisch dimt naarmate het overall beeld donkerder wordt. Het grote minpunt hiervan is dat lichte delen van het beeld dan ook zichtbaar (te) donker worden, wat bijvoorbeeld zeer storend zichtbaar is bij elementen die altijd even helder zouden moeten blijven zoals zenderlogos en ondertiteling: die zie je dan, afhankelijk van de helderheid van een bepaalde scenes, steeds donker en licht worden. Dit 'truukje' is alleen volledig uit te zetten via het service menu en dat heeft Frank op mijn verzoek gedaan. De helderheid van het beeld is nu altijd constant, maar bij donkere scenes zie je nu wel dat het native blacklevel een stuk beroerder is geworden en ook typische LCD zwakheden als backlightbleeding en clouding zijn nu veel zichtbaarder geworden bij een zwarte achtergrond. Tja, blijkbaar heeft deze tv dat auto dimming truukje nodig om andere zwakheden te verbergen...

Binnenkort wil ik nog een uitgebreidere review van de tv zelf hier op het forum schrijven waarin ik dan dieper op o.a. bovenstaande issues in zal gaan, want dat hoort in dit topic verder niet thuis. Al met al ben ik met de calibratie zeer tevreden en kan ik het iedereen alleen maar aanraden. De tv zelf blijf ik gemengde gevoelens over houden, hij zet bij niet-donkere scenes een prachtig plaatje neer maar als je veel donkere films in een matig verlichte omgeving kijkt, vind ik het geen aanrader.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview