Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

dat soort dingen zitten vaak in het toestel zelf en zullen iets verbeteren waarschijnlijk.
De calibratie kun je niet zelf doen, we werken met een coloranalyzer om de grayscale/gamma etc. helemaal goed te krijgen, op het oog is dat eigenlijk niet te doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Batsu

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  8, 2009, 16:03:39
dat soort dingen zitten vaak in het toestel zelf en zullen iets verbeteren waarschijnlijk.
De calibratie kun je niet zelf doen, we werken met een coloranalyzer om de grayscale/gamma etc. helemaal goed te krijgen, op het oog is dat eigenlijk niet te doen.

dus jij denkt dat het zeker loont om een calibratie uit te voeren?

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Batsu

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  9, 2009, 09:02:29
Lijkt me wel, anders zouden we de calibraties niet doen :D

haha ja het was ook een beetje een domme vraag.

Wat ik eigenlijk bedoelde, in de samsung kan je behoorlijk veel zelf instellen, beduidend meer als in het standaard menu van de panasonics.
Ga jij ook het service menu in of hou je het bij de "standaard" instellingen in het menu'?

ps heb je nog tips om banding/posterization te vermidneren? waar heeft dit mee te maken? een bepaalde instelling wellicht?

J.A.F._Doorhof

Het maakt tegenwoordig niet meer uit WAAR de calibratie gedaan word, veel toestellen hebben de opties tegenwoordig in het user menu zitten.
Wat blijft is dat je als particulier zonder coloranalyzer de calibratie simpelweg zelf niet kunt doen (en zelfs met een analyzer is het niet 123 gedaan voor de particulier).

De instellingen om artifacts tegen te gaan zijn eigenlijk altijd:
Alles met de naam dynamic uit, alle digitale opties uit, noisereductie uit, sharpness rond de 0 waarde.

Of wel lees :
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=82686.0
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Batsu

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  9, 2009, 09:27:38
Het maakt tegenwoordig niet meer uit WAAR de calibratie gedaan word, veel toestellen hebben de opties tegenwoordig in het user menu zitten.
Wat blijft is dat je als particulier zonder coloranalyzer de calibratie simpelweg zelf niet kunt doen (en zelfs met een analyzer is het niet 123 gedaan voor de particulier).

De instellingen om artifacts tegen te gaan zijn eigenlijk altijd:
Alles met de naam dynamic uit, alle digitale opties uit, noisereductie uit, sharpness rond de 0 waarde.

Of wel lees :
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=82686.0


bedankt, ook voor de link!
Ik ga vanavond nogmaals uitgebreid testen!

Ik vermoed zo dat ik na de inspeelperiode ik je wel eens contacteer voor een calibratie!

Snowmaster

#906
CALIBRATIE PIONEER 508XD.

Dinsdag is Frank Doorhof bij mij geweest voor een ISF calibratie.

Afgelopen jaren heb ik allerlei settings geprobeerd en natuurlijk ook de beroemde "Bumtious settings".
Vooral deze laatste settings deden altijd mijn wenkbrouwen fronzen. Op mijn scherm wordt het daarmee altijd ietswat bruinig en verdwijnt er diepte en detail.
Altijd was ik op zoek naar het beste beeld en daarom heb ik stiekem ISF settings opgespaard van andere Pioneerbezitters. Helaas levert ook dat geen goed resultaat op want ieder scherm is anders.
Van de beste ISF instellingen heb ik toen de middenweg genomen om te komen tot het beste beeld.
Als voorbeeld gebruikte ik een andere door Frank Doorhof gecalibreerde Pioneer.
Maar mijn oog kan natuurlijk nooit een echte calibratie evenaren en dat kon ik toch aan mijn beeld zien.
Daarom werd het tijd dat Frank een echte calibratie zou doorvoeren. Bij het zien van mijn settings twijfelde hij direct of ik het verschil wel zou gaan waarnemen met echte ISF settings. Dat was een hele eerlijke opmerking van hem, maar volledig onnodig want ik ben helemaal happy met zijn verrichtingen.

WELK VERSCHIL BRENGT DE ISF CALIBRATIE BIJ MIJ ?

Binnen 2 seconden viel het verschil mij al op met TV beelden. Dus 's avonds heb ik eerst gewoon lekker TV gekeken en het was opvallend om te zien hoe natuurlijk het scherm nu TV beelden weergeeft. Je kunt ook makkelijker zien dat een uitzending niet klopt of dat er filters gebruikt zijn.

's Avonds mijn favoriete "testdvd" van Nemo erin gestopt. Diepte, detail, kleurscheiding e.d. zijn hiermee goed te beoordelen. Er zwemmen plotseling vissen rond met een "andere" kleur en bepaalde koralen lijken eerlijker van kleur. Er is nu zelfs diepte tussen de koraaltakjes van één plant zichtbaar.
Geel is nu frisgeel geworden, blauw (Dori) is dieper en feller, de sponsbedjes met visjes kennen betere scheiding in de contouren en details. Het ruim in het wrak heeft meer kleuren groen gekregen en details op de haaien zijn makkelijker en sneller waarneembaar. De achtervolging door Bruce heeft meer diepte en detail en is makkelijker te volgen.  Het aquarium bij de tandarts is nu een verzameling van nog bontere kleuren met ietsje meer details en doet "haast zeer aan de ogen" en het oogt nu nog mooier.  De binnenvliegende Pelikaan lijkt ietsje echter en natuurlijker. 
Dan de diepzeescene met de achtervolgende wraatzuchtige "lichtvis". De transparantie van deze vis is toegenomen en het weerkaatsende licht tegen het water lijkt nu meer alsof je zelf in de mist rijdt.
Deze prachtige scene is één van mijn lievelingsscenes, ook in het geluid. Nog steeds komt er dan adrenaline in mijn bloed vrij als het geluid door mijn AK-DL1 knalt (via de CAT6 geeft het minder spanning).   

HOE IS HET BEELD MET  TV?
Ook een makkelijk antwoord : natuurlijker, met bij sommige beelden ietsje toename van diepte.
De huidskleur van nieuwslezers is bleker (lees: winterhuidje) en natuurlijker met meer detail en vleeskleur. De nagelriemen en ook de halve maantjes op de nagels zijn zichtbaar geworden.
Ik heb gewoon geen op- en aanmerkingen meer op mijn beeld. As je er naar kijkt dan zie je gewoon dat alles klopt. Het scherm heeft nu een eerlijke en natuurgetrouwe weergave bij goede opnames.
Als scenes veel kleur hebben, dan zie ik ook veel kleur. Als er geen kleur aanwezig is, dan zie ik nu dat kleuren ontbreken en dat wit, witter is geworden.
Het is een genot om het scherm weer aan te zetten. Technisch gezien was er bij mijn scherm maar weinig te verbeteren omdat ik zelf al erg goede settings had volgens Frank. Maar ik ben met die "kleine" verbetering erg blij omdat alles nu klopt in het beeld en dat is toch wel enorm genieten.

Hiermee is mij één ding echt duidelijk geworden :
Een goed scherm verdient absoluut een calibratie en tegen het werk van een echte professional kan een amateur nooit op.

Frank, reuze bedankt voor het perfecte werk !
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Brimme

Mooi om te horen !

ben ook van plan om snel met mijn panasonic 42PZ80 en die van een vriend van mij langs te gaan bij frank!

Denon AVR-3808A , Monitor Audio RS6 ,Monitor Audio Silver 3i , Playstation 3, Panasonic Th42pz80.

Thijs van den Boomen

#908
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik uitermate tevreden ben. Doordat ik de TV (een Pioneer PDP 427) vooraf zelf nog niet in gebruik had gehad, had ik geen vergelijkingsmateriaal. Nieuwsgierig als ik ben, of misschien in dit geval wel hoor te zijn, heb ik de TV in een van de andere beeldmodi gezet om te kunnen vergelijken. Wat met name opvalt is de kleur-echtheid van de TV en de rust. Dat de trillingen uit het beeld verdwijnen in de 'Film' modus, had ik bij u direct na de calibratie al gezien. Maar nu thuis valt het pas echt op. Zeker als je een paar minuten (in mijn geval) naar het beeld in de standaard-modus hebt gekeken. Dat is het mij alleen al waard geweest.
Wat betreft de kleuren ben ik helemaal tevreden. Ik heb geen last van opgefokte kleuren of overheersend rood bij de commericiele omroepen. Het beeld is heel naturel, gezichten zijn zoals ik ze op straat ook zie en ook in een donkere omgeving heb ik geen last van te fel beeld.
Helaas heb ik nog steeds geen dvd-speler met HDMI om er eens echt fatsoenlijke plaatjes op te kunnen weergeven. Maar als ik het beeld nu zo al zie met mijn standaard Philips SD-TV schotelontvanger (wel met fatsoenlijke scartkabel aangesloten), kan dat bijna niet mis gaan.
Ik raad dus ook iedereen aan om de TV te laten 'fine-tunen', dus wellicht dat je nog wel eens naar de regio Eindhoven mag voor een calibratie. En anders meldt ik me over ongeveer anderhalf jaar weer voor de calibratie.
Wat betreft dat poetsmiddel ook niets van lof. Die hoogglans rand die om deze Pioneer TV heen zit blijft echt lang stofvrij met dat spul. Gewoon even het doekje nat maken en je TV rustig afstoffen en je bent minstens een paar weken van stof op je TV (behuizing en scherm) verlost!!! Tenminste, bij mij is dat zo. Ook daar ben ik echt tevreden over.

Oftewel, niets dan goeds vanuit het zonnige zuiden...

Tozz

Ik val wat uit de toon gezien de overige reacties, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet "blown away" ben zoals de rest van de reacties hier na calibratie van mijn Pana 508XD. Het valt wel direct op dat er meer rood in het beeld zit (of minder blauw). In de EPG van de Samsung STB vind ik het zelfs wat paars worden.

Verder kan ik me niet zo goed vinden in de overige reacties als "Veel meer diepte", "scherpte", ed. Een andere reactie was al overdonderd bij het Disney kasteeltje. Die heb ik dan ook maar even opgezocht bij de Wall-E BD, op pauze gezet en wat geswitched tussen de beeldmodi (film, sport, optimaal, etc) en hoewel er natuurlijk duidelijk verschil in het beeld zit qua contrast, felheid van kleuren en dergelijke weet ik niet of ik de juiste mode nou het mooist vind. Nou is dat natuurlijk een kwestie van smaak (of gewenning), maar waar het mij vooral aan ontbreekt is datgene waar iedereen hier zo positief over is: scherpte, diepte en detail. Ik zie eerlijk gezegd het verschil niet.

Nou moet ik wel bekennen dat ik alle digitale enhancements al heb uitgezet, contrast al had teruggeschroeft en dergelijke bij aanschaf. Dus misschien was mijn TV al redelijk in orde. Misschien kan iemand hier een lichtje op schijnen? :)

Snowmaster

Quote from: Tozz on January 22, 2009, 21:13:57
Nou is dat natuurlijk een kwestie van smaak (of gewenning), maar waar het mij vooral aan ontbreekt is datgene waar iedereen hier zo positief over is: scherpte, diepte en detail. Ik zie eerlijk gezegd het verschil niet.
Nou moet ik wel bekennen dat ik alle digitale enhancements al heb uitgezet, contrast al had teruggeschroeft en dergelijke bij aanschaf. Dus misschien was mijn TV al redelijk in orde. Misschien kan iemand hier een lichtje op schijnen? :)

Ook mijn toestel zat al heel dicht bij de ideale waarde, maar dat wist ik omdat het mijn hobby is.
Juist daarom was ik aangenaam verrast door de verbetering die Frank realiseerde door mijn scherm helemaal perfect af te stellen.
Inderdaad komt er dan nog meer diepte, nog meer (achter)grond detail, nog meer rust in beeld en alles wordt natuurlijker.
Maar ieder mens ervaart verbeteringen anders of heeft andere verwachtingen.
Het kan ook afhangen van de kwaliteit van je aansluitingen of persoonlijke voorkeur dat het voor jou minder uit de verf komt. Aan mijn scherm kan ik in ieder geval zien dat het de perfectie benadert bij de weergave en dat het niet beter kan.  Sterker nog : door dit mooie beeld overweeg ik de aanschaf van een nog groter scherm  :) 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Tozz

Kan je me dan een concreet voorbeeld geven waar ik die diepte/detail verschillen dan moet zien? (bepaald shot, bv het eerder genoemde Disney kasteel)? En wat ik dan moet zien?

Snowmaster

Quote from: Tozz on January 22, 2009, 22:43:07
Kan je me dan een concreet voorbeeld geven waar ik die diepte/detail verschillen dan moet zien? (bepaald shot, bv het eerder genoemde Disney kasteel)? En wat ik dan moet zien?


Vergeet dat Disneykasteel, dat plaatje vind ik veel te "primitief" met al dat blauw en die vlaggetjes  ;).
Je moet ook niet proberen iets te zien of te zoeken in je beeld maar gewoon lekker kijken.
Het beeld maakt dan een bepaalde indruk op je.
Bij de ISF settings ga je veel makkelijker naar zaken kijken die zich op de achtergrond afspelen omdat deze door de calibratie beter waarneembaar zijn.
Je ziet ook dat voorwerpen of mensen achter elkaar staan. Het beeld heeft meer 3D. Bij goede buitenopnames is dit makkelijker zichtbaar.


Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

J.A.F._Doorhof

@Tozz,
Als je de calibratie door ons hebt laten uitvoeren heb je een rapport gekregen waar alles in staat (wat er afweek en hoeveel).
Kun je die eens hier posten aub.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Aurora13

Quote from: Snowmaster on January 22, 2009, 22:57:45
Vergeet dat Disneykasteel, dat plaatje vind ik veel te "primitief" met al dat blauw en die vlaggetjes  ;).
Je moet ook niet proberen iets te zien of te zoeken in je beeld maar gewoon lekker kijken.
Het beeld maakt dan een bepaalde indruk op je.
Bij de ISF settings ga je veel makkelijker naar zaken kijken die zich op de achtergrond afspelen omdat deze door de calibratie beter waarneembaar zijn.
Je ziet ook dat voorwerpen of mensen achter elkaar staan. Het beeld heeft meer 3D. Bij goede buitenopnames is dit makkelijker zichtbaar.

Je moet dat Kasteeltje inderdaad vergeten (dat was ik trouwens ;)), want het viel mij meteen op, maar dat kwam dus omdat ik last had van het zogenaamde 'black crush' en dus weinig detail had in de donkere passages. Dus het is inderdaad persoonlijk en hoe je scherm daarvoor was.

Overigens is het slechtste wat je kan doen, om de verschillende modi (normaal, video, dynamisch, etc.) met een animatiefilme te testen. Je weet namelijk niet hoe de echte kleuren horen te zijn. Doe je het met een film met een close up van iemands gezicht dan weet je wel hoe het eruit hoort te zien, want dat zie je dagelijks om je heen.

Als ik bv. Cars kijk en zet deze op pauze en zet mijn tv op dynamisch dan spat het van het scherm en heeft iedereen het WOW effect das veel mooier. Dan pak ik de poster die ik heb van Cars erbij (niet heel representatief, maar toch :)) en dan zie je dat de kleuren in dynamisch totaal niet overeenkomen met de poster. In de gecalibreerde Movie setting komt het wel overeen.

Als ik een film bekijk in dynamisch dan lijkt iedereen alsof ze iets te lang in de zon hebben gezeten. :D

Just my 2 cents. :)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

J.A.F._Doorhof

Het is sowieso niet verstandig om te switchen tussen dynamisch en movie standen.
Dynamisch pompt er VEEL meer licht uit als je dan switched en weer terug passen je ogen zich niet aan en komt bijna altijd dynamisch er als beste uit.
Kijk een paar MINUTEN naar movie, zet hem dan op dynamisch en neem even 2 minuten rust (ga naar de WC of zo :D) en ga dan weer kijken, en herhaal dit.
Er zijn dan HEEL WEINIG mensen die dynamisch preferen boven de movie standen.

Bij de calibraties halen we uit die movie standen nog meer detail voornamelijk in black/white crunch, gamma en grayscale tracking etc.

Als je heen en weer switched wint bijna altijd de stand die het meeste licht geeft, ondanks dat die stand totaal niet klopt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

#916
Ik kan me de reactie van Tozz wel een beetje indenken: ik weet nog dat ik destijds ook heel erg moest wennen toen mijn Loewe Xelos CRT door Frank gecalibreerd was. De eerste indruk was dat het beeld wat soft en de kleuren wat dof c.q. mat waren geworden t.o.v. wat ik gewend was. Mijn Loewe stond echter fabriek af veel en veel te blauw, te fel en te contastrijk afgesteld. Toen ik echter na een week weer eens terug ging naar de oorspronkelijke instellingen, zag ik pas hoe onrealistisch en opgefokt die originele settings eigenlijk waren. Sindsdien weet ik dat ik nooit meer naar een ongecalibreerde tv zou terug willen, het plaatje dat je door een calibratie kunt krijgen is zoveel mooier en natuurgetrouwer dan wat je uit de doos krijgt (althans, dat was bij mij het geval). Eigenlijk het enige dat ik heb aangepast na Frank's calibratie waren de scherpte (die had hij helemaal op 0 gezet maar dan worden beelden naar mijn mening met name bij gewone tv uitzendingen gewoon te soft op mijn tv, ik prefereer dan een beetje verscherping, ten koste van een beetje detailverlies) en de helderheid (ik vond deze net één tikje te helder staan waardoor diep zwart net niet zo diep zwart meer was, dus die heb ik één tandje lager gezet, ten koste van wat black crush).

Mijn volgende tv (als ik er ooit nog eentje kan vinden die me net zo goed bevalt als m'n huidige Loewe :() gaat dan ook zeker weer door Frank gecalibreerd worden!
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Ed 7635

Hallo Frank,

Ik ben van plan binnen een paar maanden een pioneer KRP-500A aan te schaffen, ik ben momenteel 1½ jaar in het bezit van een Sony KDL-40X3500, maar vooral over het zwartniveau en de niet egale verdeling van de backgroundverlichting (lichtvlekken in donkere scenes dus) van de tv ben ik niet heel erg te spreken. Nu wilde ik de Pioneer KRP-500A tegen die tijd graag door u laten calibreren, nu was mijn vraag, zogouw ik die televisie heb, moet die eerst 200 uur gedraaid hebben voor de calibratie, maar op welke instellingen kun je de tv dan het beste laten draaien tot de calibratie? Alvast bedankt voor het antwoord en u zal van mij horen zogouw ik de tv kan calibreren.

P.S.
Is het na de calibratie nog nodig om de kleurensensor te gebruiken die bij de Pioneer KRP-500A geleverd is?

J.A.F._Doorhof

Beste is de film stand te gebruiken met contrast op 32.
Kleurensensor niet gebruiken na de calibratie.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielvm

Onlangs heb ik tweedehands een JVC HD1 projector gekocht en meteen laten calibreren door Frank.

Heb er nog maar een paar uurtjes op gekeken, maar het beeld is buitengewoon geweldig. Voor mij is zo'n
calibratie vanaf een bepaalde prijsklasse onontbeerlijk. Als je al meer dan 2000 euro uitgeeft aan een tv/projector,
dan is een calibratie van 80 euro niet overdreven. Bovendien is een calibratie voor mij nodig om met plezier een film te kijken. Mocht ik de projector zelf calibreren, dan zou ik me telkens afvragen "staat die brightness wel goed, is het beeld niet te rood,..." waardoor je niet meer rustig kan genieten van je film.

Ik vind trouwens dat je veel meer dan een calibratie krijgt voor die 80euro. Je mag (ik mocht toch) kijken hoe hij de unit calibreert en hij geeft overal uitleg bij. Dankzij dit forum en de goede aftersales van ITC kan je overigens nadien nog vragen stellen over de calibratie die zonder morren zeer snel beantwoord worden.

Voor de calibratie ben ik helemaal uit België naar Emmeloord moeten komen (3uur rijden). Voor mij was iedere kilometer het waard.


Frank, mij mag je ooit nog eens verwachten voor een (her)calibratie!



Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

soebo

Gisteren is mijn scherm gekalibreerd... en ik ben een tevreden man!

In het begin moest ik wennen, omdat het beeld flets leek... maar na wat minuutjes kijken merkte ik dat het beeld nu veel natuurlijker is.

Huidskleur lijkt nu op huidskleur ipv zon(nebank)gebruind... en het kijkt rustiger

Heb nog geen HD-beeldmateriaal bekeken, maar daar hebben we vanavond voor (testen icm met mijn zojuist opgehaalde BK XLS300/PR)

pioneer kuro lx5090 ISF calibrated | sc lx71 | bdp lx51
focal chorus 826v | 806v | cc 800v | bk xls300/pr
upc hd dvr | ps3 | xbox360 | wii | harmony 1100 | iphone 4 32GB | ipad1 3G 64GB

Tube-freak

#922
Ik heb mijn projector laten hercalibreren.  Hij is nu zowel op Primaries als Secondaries gecalibreerd.  Echt geweldig nu.   Geen over verzadiging meer (dat was voorheen wel het geval, ook al was het een ISF calibratie maar dan op een andere manier....).  Hij was bijna perfect.  Het was alleen een Heeeeeeel klein beetje te flets dus heb ik zelf gecorrigeerd door de  color saturation iets omhoog te schroeven (heeeeeel klein beetje maar).

Mensen als je een ISF doet vraag dan of ze zowel de Primaries als secondaries willen calibreren dit scheelt namelijk ENORM met alleen primaries calibreren (iK weet niet of dit met elke projector kan maar met mijn Epson wel in elk geval).  Ik heb er verder zelf geen verstand van maar ik weet wel wat ik zie op mijn scherm ook al begrijp ik geen drol van die grafieken (wel een heel klein beetje nu...).

Verder zijn de Hue, Brightness en Saturation "per kleur" ook nog aangepast door de ISF calibratie.   Als hier aandacht aan word besteed dan heb je dus echt het ultieme beeld.   De calibratie duurde bij elkaar wel een uur denk ik maar dat was meer omdat ik zowel op low lamp als high lamp mode heb laten calibreren plus ik zat de hele tijd te ouweneelen omdat ik altijd alles wil weten/begrijpen wat er gebeurt en dus 20 keer een vraag stelde....  (Een half uur zal dus wel eerder normaal zijn denk ik).

Ik vond het uiteindelijke beeld iets te flets maar ik weet niet of dit door mijn scherm komt of omgeving of wellicht zelfs mijn blu ray speler, of gewoon mijn smaak...  In elk geval door een zeeeeeeeeeer minieme aanpassing van mijzelf  is mijn beeld nu dus echt  ultiem.

Ik heb een paar van die JVC topics gelezen waarin ik las dat de Edward Scissorhand blu-ray rare kleuren zou hebben.  Nou ik heb echt nergens last van.  Nu moet je die film ook wel als een sprookje zien dus het zal wellicht niet 100% hetzelfde zijn als andere films maar naar mijn mening is dat dus gewoon wat de regisseur bedoelt heeft en heeft weinig met de calibratie te maken.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

Hi,
Het is normaal dat je bij de calibratie zowel de primaries als secondaries calibreert als die mogelijkheid er is.
High lamp en low lamp modus calibreer ik normaliter niet los van elkaar (alleen als de klant erom vraagt).
Meestal draaien de klanten namelijk op low lamp modus tot de 1000 uurs calibratie en gaan dan over op highlamp modus.
Word het gevraagd word het natuurlijk gedaan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

Ik probeerde alleen mijn ervaring op te schrijven verder geen kritiek naar wie dan ook.  Indien het als kritiek wordt gezien doe er iets positiefs mee zou ik zeggen.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview