Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

JAB

Toch jammer dat nu een negatief beeld wordt geschetst over alle andere ISF kalibratiemensen, althans zo komt het mij over. Natuurlijk zitten er rotte appels tussen. Dat heb je bij elk vak. Maar er zijn ook enthousiaste ISF kalibrateurs (of hoe dat ook in goed NL heet), die goed zijn opgeleid, en zeer serieus en met liefde voor het vak echt wel goed bezig zijn. Met de negatieve beeldvorming die hier wordt geschetst is het voor hen wel erg lastig nog het vertrouwen van een potentiele klant te winnen.

erwinh

Vind het niet zo'n negatief beeld hoor. Frank heeft wel gelijk denk ik. Valt niemand af, waarschuwd voor onzinverhalen en knutselaars. That's all folks  ;)
Ik ben er voor naar Emmeloord gereden (en nog een keer want was m'n afstandbediening vergeten  >:() Dus waarschijnlijk heeft niemand in Nederland zoveel kilometertjes gemaakt als ik voor z'n calibratie  ;D, maar het was het dubbel en dwars waard.
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

Snowmaster

#852
Quote from: JAB on October 16, 2008, 15:35:18
Toch jammer dat nu een negatief beeld wordt geschetst over alle andere ISF kalibratiemensen, althans zo komt het mij over. Natuurlijk zitten er rotte appels tussen. Dat heb je bij elk vak. Maar er zijn ook enthousiaste ISF kalibrateurs (of hoe dat ook in goed NL heet), die goed zijn opgeleid, en zeer serieus en met liefde voor het vak echt wel goed bezig zijn. Met de negatieve beeldvorming die hier wordt geschetst is het voor hen wel erg lastig nog het vertrouwen van een potentiele klant te winnen.

Tot nu toe is Frank Doorhof de enige echt geroutineerde calibratiedeskundige die ik ken.
Hij heeft gewoon kennis van zaken en kent veel toestellen als zijn broekzak.
Natuurlijk heb ik om mij heen gekeken naar andere adressen, waaronder o.a. twee Pioneerdealers die hun ISF certificering hebben. 
Tijdens mijn gesprek met de deskundige van de eerste dealer begon de man letterlijk te zweten en te hakkelen en het eindigde in autoverkoperspraat. Binnen twee uur kon hij een Pioneer niet calibreren en er kwam letterlijk prietpraat uit de man. Wijselijk hield ik maar mijn mond.
De andere dealer zei heel eerlijk tegen mij :  "ik weet welke eisen jij stelt, wij kunnen het nog niet zo goed, je kunt het beter bij ons niet doen". Kijk, dat is eerlijk en waarschijnlijk gaan zij daarom mijn volgende scherm leveren. 
Maar eerst doe ik nog een calibratie bij Frank met mijn huidige scherm  :D.

   

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

J.A.F._Doorhof

Het is zeker niet negatief bedoeld, begrijp me goed.
Maar het is JAMMER genoeg wel de realiteit.
Natuurlijk zijn er ook wel goede calibrateurs, maar die zijn op 1 hand te tellen ben ik bang.
Wat ik PERSOONLIJK mee maak en hoor is meestal niet iets waar ik vrolijk van word, sterker in veel van die verhalen word nog steeds beweert dat ik als calibrateur altijd eerst bij mensen de TV helemaal verkeerd zet, dan de klant laat kijken en dan alles weer terug zet zodat het weer normaal is.

Mensen die de calibraties kennen weten dat dit onzin is, ik laat nooit wat zien en raak het toestel niet aan voor de eerste meting.
Hij word LETTERLIJK gemeten zoals ik hem vind, of wel EXACT zoals de klant op dat moment keek.

Dan word de calibratie gedaan en weer gemeten, en dan pas na de uitleg van het rapport mag de klant vaak zelf nog een stukje kijken om het verschil te zien.

Kijk dat vind ik dan jammer, als je het niet kunt geef dat dan toe, daar is niets mis mee, maar maak dan niet de wel serieuze calibrateurs belachelijk.

Dat was meer de strekking van mijn verhaal.
Daarbij komt dat ik er erg slecht tegen kan als een klant 350.00 betaald voor een calibratie en het dan niet het resultaat die het hoort te hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sjeiz

Afgelopen vrijdag mijn LG 42PG6000 plasma laten calibreren door Frank.
Na het herinstalleren thuis was de eerste reactie van mijn vrouw "WOW!!!"
Ik denk dat daar wel alles mee gezegd is  ::)
De kleuren spatten werkelijk van het scherm af, de veelkleurige kinderprogramma's op JimJam dienen voortaan met een zonnebril bekeken te worden  8).

Ik heb nog wel een vraagje aan Frank:
In de calibratiesettings staat dat de scherpte naar 17 moet.
Op deze stand vind ik echter het (SD) beeld van mijn (upscaling 720p) HD sat receiver erg soft (HDMI). Tis net of er kaarsvet op het scherm zit. Nog geen kans gehad om een DVD (ook upscaling naar 720p, DVI->HDMI)) te bekijken.

Kan het voor de calibratie kwaad om de scherpte wat hoger te zetten (heb hem nu op 45 staan)?
Ik geloof niet dat dit gevolgen heeft voor greyscale en/of colortracking, maar correct me if I'm wrong?

Op welke basis wordt de instelling voor de scherpte eigenlijk bepaald?

Verder vind ik het beeld ietsje aan de rode kant, maar ik las al eerder in deze thread dat de commerciëlen (te) veel kleur in het beeld gooien.
Discovery en NGC (HD) zien er geweldig uit.


Mvrgr - Sjeiz
Erik

Mitsubishi HC900E Fed-Cup Edition (www.cine4home.de/Specials/HC900Cinema/HC900CREdition.htm)
Beamax M-Series High Contrast (244x142) Oppo Faroudja DCDi DV-971H-E Player (www.hometheaterhifi.com/cgi-bin/shootout.cgi?function=search&articles=122) Bandridge DVI-D 10m cable

J.A.F._Doorhof

De commerciele gooien inderdaad veel te veel rood in het beeld, daar kan ik niets aan doen jammer genoeg.

De scherpte word zo ingesteld dat er geen artifacts in het beeld te zien zijn (dingen die er niet inhoren).
Als je hem hoger zet dan verander je feitelijk wat aan de calibratie, maar met scherpte is dat wel te doen voor slechte bronnen als je dat wilt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ferry34

Frank, ff een off topic vraag maar ik weet echt niet wie dit anders kan weten.

Ik hoor veel over lipsync problemen, maar als al je apparatuur hdmi1.3 is dan moet dat toch automatisch worden opgelost (of is het 1.3a?). Dat zit toch in de specs?

Hoe kan ik eigenlijk weten of mn hdmi kabel 1.3 is? Ik heb goedkope van €9 en heb perfect 1080p doorgifte, maar ik vraag me af of deze wel dolby true hd doorgeven.
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

J.A.F._Doorhof

De lipsync kan op zoveel plekken gebeuren dat het nooit in een kabel op te lossen is.

Denk aan:
Scalers, projectoren, display's etc.

Overal waar gedeinterlaced word treedt lipsync op, de vraag is wanneer stoor je je eraan.
Feitelijk zit je bijna altijd wel naar lipsync problemen te kijken, zelfs als je het heel strak afstelt met test patronen kan het tussen film en video verschillen.

Daarbij als je TV kijkt kun je het helemaal vergeten, sommige zenders hebben standaard al lipsync in de uitzending.

In de praktijk moet je gewoon een goed gemiddelde maken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ferry34

LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

jasjenl

Frank, heb je misschien inmddels al eens een keer één van de nieuwe Pioneer LCD tv's gecalibreerd? Ik ben wel benieuwd wat jouw mening over die tv's is, met name in vergelijking met andere LCD's en ook met Plasma's.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Even uit mijn hoofd volgens mij 2 of 3 maar ze zijn niet 123 blijven hangen sorry.
Dat is trouwens positief :D als ik me direct voor de geest haal dat ik ze heb gedaan is dat meestal negatief.
Maar ik durf geen waarde oordeel te geven.

Wat ik wel weet is dat de Samsungs met LED techniek erg mooi zijn maar prijzig.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

De LED techniek heeft misschien inderdaad wel wat pluspunten, maar een tv van het merk Samsung zou ik toch niet gauw kopen, het blijft naar mijn mening toch een beetje een B-merk dat in de klasse van merken als LG, Sharp e.d. valt. Daarnaast heeft volgens mij die LED techniek ook wel wat conceptuele minpunten, aangezien je niet per pixel de helderheid goed kunt regelen maar per relatief groot gebied, waardoor zo'n scherm bijv. een sterrenhemel nooit echt goed zou kunnen weergeven.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

Heb je ze zelf al gezien ?

Over dat Samsung een B merk is kunnen we strijden tot je een ons weegt.
We kennen Samsung niet zo goed van TV's omdat ze pas met de platte techniek echt goed mee zijn gaan doen maar ik kan je vertellen dat als ik LCD's calibreer Samsung er toch echt niet als een B merk uitkomt.
Sterker op dit moment prefereer ik de nieuwe generatie Samsungs boven philips en Sony.
Samsung is in mijn optiek zeker geen B merk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Paul Landsmeer

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  3, 2008, 08:33:40
Sterker op dit moment prefereer ik de nieuwe generatie Samsungs boven philips en Sony.

Beetje offtopic, maar bij zo'n intrigerende uitspraak wil ik toch graag weten waarom.

J.A.F._Doorhof

Waarom intrigerend ?
Ik vind dat de led generatie een verassend goed plaatje neerzet, daarnaast is de snelheid van het paneel van de Samsung ook interessant natuurlijk.
En dan tel je daarbij op de kleurdriehoek en Samsung doet het gewoon heel goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Paul Landsmeer

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  3, 2008, 10:39:35
Waarom intrigerend ?
Ik vind dat de led generatie een verassend goed plaatje neerzet, daarnaast is de snelheid van het paneel van de Samsung ook interessant natuurlijk.
En dan tel je daarbij op de kleurdriehoek en Samsung doet het gewoon heel goed.

Intrigerend omdat ik Samsung ook altijd een B merk vond en per definitie de mindere van Sony of Philips waar het televisies betreft. Blijkbaar moet ik mijn mening herzien.

Overigens meende ik uit je bericht op te maken dat je het over LCD had:

QuoteWe kennen Samsung niet zo goed van TV's omdat ze pas met de platte techniek echt goed mee zijn gaan doen maar ik kan je vertellen dat als ik LCD's calibreer Samsung er toch echt niet als een B merk uitkomt. Sterker op dit moment prefereer ik de nieuwe generatie Samsungs boven philips en Sony.

Blijkbaar had je het over LED. Blijft de vraag of je voor LCD ook een voorkeur hebt voor Samsung boven Sony of Philips.


J.A.F._Doorhof

#866
volgens mij noemen ze zelf de led ook LCD :D
Alleen de backlight is nu geen lamp maar een led.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Paul Landsmeer

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  3, 2008, 12:12:32
volgens mij noemen ze zelf de led ook LCD :D
Alleen de backlight is nu geen lamp maar een led.

My bad, ik dacht dat LED schermen van een geheel andere techniek gebruikmaakten dan LCD schermen. Weer wat geleerd.

Dus, voor alle duidelijkheid: de LED LCD's van Samsung schat jij momenteel hoger in dan de LED LCD's van Sony of Philips, correct?

J.A.F._Doorhof

Op dit moment vind ik de Samsungs inderdaad de edge hebben.
Maar begrijp me goed, het verschil is tegenwoordig amper meer dag en nacht.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

#869
Quote from: J.A.F._Doorhof on December  3, 2008, 08:33:40
Heb je ze zelf al gezien ?
Yep. Qua zwart heel mooi, maar kijkhoek blijft wat mij betreft een issue, ook/juist bij de Samsungs.
Quote
Over dat Samsung een B merk is kunnen we strijden tot je een ons weegt.
We kennen Samsung niet zo goed van TV's omdat ze pas met de platte techniek echt goed mee zijn gaan doen maar ik kan je vertellen dat als ik LCD's calibreer Samsung er toch echt niet als een B merk uitkomt.
Sterker op dit moment prefereer ik de nieuwe generatie Samsungs boven philips en Sony.
Samsung is in mijn optiek zeker geen B merk.

Jij beoordeelt denk ik alleen puur het beeld, maar als ik Samsung een b-merk noemt, heb ik het ook over zaken als: hoe degelijk is de behuizing? Hoe handig en snel werkt de menu bediening van het apparaat? Als je dat soort aspecten ook meeneemt in de beoordeling, scoort Samsung overall wel degelijk minder dan menig ander merk. Ik heb zelf een Samsung monitor op mijn werk, een Samsung HDD/DVD recorder thuis en een Samsung telefoon. Mijn ervaringen op diverse gebieden met die apparaten plus wat ik over andere usability aspecten van Samsung tv's in reviews heb gelezen zijn voor mij genoeg reden om het een b-merk te noemen waarvan ik niet gauw een tv zou willen kopen. Puur alleen een mooi plaatje neer kunnen zetten is niet de enige voorwaarde om iets een a-merk te noemen.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

verkoop cijfers delen daar ook in mee en natuurlijk reviews.
Ik ben niet de enige die de displays van samsung goed vind gelukkig
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dennistattoo

Nou heb naar veel denken en lezen ook me Samsung 50A450 laten calibreren bij Frank. Had 2 weken terug mijn calibratie helaas had Frank 2 afspraken gemaakt dus konden we even meekijken met iemand anders.

Nou 1maal aan de beurt was het ook snel gedaan, even wat uitgelegd en gepraat. Snel naar huis want wou meteen het verschil zien natuurlijk ;D Ik samen met me pa thuis aangekomen snel de plasma aangesloten en schok me kapot :-X Ik dacht calibratie  :o dit is 10x slechter geworden dan wat ik had. Me details waren weg, scherpte en me kleuren en diepte ::) Ik dacht dat ik gek werd, me pa meteen ''als dat calibreren is dan doe ik het nooit!''. Lekker dacht ik heb ik weer

Maar meteen Frank even een PM gestuurd en het verhaal uitgelegd, en heb afgelopen zaterdag weer een afspraak gehad met Frank en hebben alles even nagekeken. Hij zei dat er niet veel mis was, metingen waren goed, maar ik dacht echt dat er wat fout was. Na veel uitleggen en foto's gekeken te hebben op de plasma zag ik eindelijk wat hij bedoelde

Ben nu tevrede alleen die waas kan ik nog niet echt aan wennen, en donkere delen in een film vind ik nog steeds erg donker. Maar huidskleur enz is echt verbeterd

Bedankt Frank, volgende keer een betere Plasma kopen en dan kom ik weer terug ;D
Epson TW7200 - iVisions 100 inch - Onkyo TX-NR809 7.2 - Klipsch r-110sw - Klipsch RP-250C - Pioneer staanders - Samsung 52 inch LCD

J.A.F._Doorhof

Is ook te verwachten als je van een topmodel pioneer naar een samsung plasma gaat :D
We halen eruit wat erin zit.
Probleem is/was dat je toestel er wel veel uit kan gooien maar alleen met dingen als dynamic contrast voluit open en scherpte op 75%.
Je hebt hier gezien wat je dan mist aan wit detail.....

Gewoon volgende keer weer een Pioneer of Panasonic plasma kopen, of een LCD van Sony, Samsung :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dennistattoo

jaja weet het hahaha, mijn vrouwtje zei al: Word het toch tijd voor een 63inch LCD :o Die vind hem alweer te klein, ach een ''projector'' is beter ;D Een beamer kunnen we altijd later kopen ;D
Epson TW7200 - iVisions 100 inch - Onkyo TX-NR809 7.2 - Klipsch r-110sw - Klipsch RP-250C - Pioneer staanders - Samsung 52 inch LCD

erwinh

Quote from: Denniskoi on December  8, 2008, 21:57:03
jaja weet het hahaha, mijn vrouwtje zei al: Word het toch tijd voor een 63inch LCD :o Die vind hem alweer te klein, ach een ''projector'' is beter ;D Een beamer kunnen we altijd later kopen ;D
Bepaald geen last van de WAF  :o
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview