Collectieve ervaringen met onze ISF calibraties.....

Started by J.A.F._Doorhof, December 12, 2002, 14:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

In principe moet een goede plasma door een HTPC aangestuurd kunnen worden via HDMI of DVI (met verloop) het probleem zit vaak in de aansturing zelf (van de PC), neem een ECHTE 720P timing met bijbehorende refresh en het zou moeten werken (zelfde voor 1080i).

De schaduwen kunnen veel oorzaken hebben, het meeste zit gewoon in de bron of uitzending.
Vaak ook door electronische enhancements zoals auto dit en auto dat :D
Of een te hoge sharpness.
Of matige bekabeling.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ole_ole

Gisteren ben ik naar Emmeloord gereden voor een hercalibratie op de 200 uur van de Epson TW700.
Het ging allemaal erg snel en goed, want ik stond zo weer buiten  :)
Frank heeft me een aantal grafieken laten zien met de verschillen van voor en na en die waren best behoorlijk.
Nu is alles weer zoals het hoort en ik kan er weer tegen aan.

Gisteravond Untraceable gekeken en telkens dacht ik, Wow wat heb ik toch een goede aankoop gedaan.

Frank wederom bedankt.

J.A.F._Doorhof

Hercalibraties zijn soms zeer snel en soms wat langer, maar ze zijn ERG belangrijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mar811031

Hallo allemaal;

Ik ben al wat langer lid van het forum; zodat ik gebruik kon maken van de zoekfunctie. Nooit heb ik echter iets gepost; ik ben een newbie, heb veel van jullie hiero geleerd... maar nu is het toch echt mijn beurt ook iets bij te dragen.

Even iets over mijn HT: Ik heb een aparte kamer (3 bij 5m ) waar ik projecteer met een Hitachi PJ TX300.
Daarnaast wordt dat ondersteund door een Klipsch 5.1 set uit de Synergy serie, aangestuurd door een 'instapmodel' Marantz receiver.
Ik gebruik 'ouderwets' een DVD speler welke RGB Scart is aangesloten... (foei! ja ik weet het... centen zijn op)

Nu hadden mijn partner en ik deze week vrij en zijn wij dus afgereisd naar Emmeloord.
(tot grote sceptici van onze vrienden.... je geeft zoveel geld uit om een beetje met je instellingen te laten klooien?)
Maar goed... het is gelukkig niet hun beamer.

Woensdag gebeld; zaterdag een afspraak. Mooi.
Na anderhalfuur rijden komen we aan. Een klein zaakje eigenlijk... "thuis" gewend aan Alternate e.d.
Nou hebben we over het algemeen meer positieve ervaringen met 'kleine' zaakjes dan met ´grote' dus het stemt ons alleen maar beter.

Annemiek neemt ons mee naar de demo kamer en we sluiten onze beamer vast aan. Dan komt Frank binnen, maakt kennis met ons en begint met de calibratie. Ik zie nu die rapporten over mijn 'eigen' beamer... 
We kletsen wat ondertussen.

Als uit eindelijk alles is opgeslagen en ingesteld is het al na sluitingstijd. Testen doen we thuis wel; alles staat zo goed. Voor mij een enorme bevestiging; ja, Mar, alles staat te rood!  (Eindelijk mijn gelijk; mijn partner zei de hele tijd dat ik niet moest zeiken  >:D  )

Eenmaal thuis de boel weer aangesloten.
Ik las ergens dat iemand een calibratie vergeleek met het kopen van een betere kabel. Daar sluit ik me bij aan.

Ik had een 'shock en ah!' effect van gelijke waarde toen ik mijn Gamecube aansloot op component ipv composiet een aantal jaren geleden alweer. Dat zelfde effect heb ik nu met de calibratie.

* Zwart is zwarter... VEEL zwarter. (het zwart van de balken net zo zwart als het zwart in de film!)
* Wit is witter... VEEL witter. Strakker wit. Maar ook juist kleurschakeringen kunnen zien in wolken e.d.
* kleuren zijn ECHTER...  ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven; realistischer.

Ik heb meer licht opbrengst; zichtbaar.
In donkere stukken is mijn kamer ook echt donker nu en niet grijs verlicht.

Het hele plaatje is veel 'filmischer' geworden. Het beeld is ook rustiger, het kijkt prettiger. Ook zit er meer 'diepte' in het beeld. Denk bijvoorbeeld aan vogelvlucht scenes, dan 'voel' je het meer.

Even Finding Nemo er in gedaan... prachtig!

Ik kan een calibratie bij Frank iedereen aan raden.
De kosten? tja; een keer uit eten kost net zo veel.  :)

chantal74

Quote from: Peppo on April  1, 2004, 23:21:08
Gisteren is Frank bij mij geweest om mijn Thomson televisie te calibreren. Ik had van tevoren het idee dat de instellingen eigenlijk wel behoorlijk goed waren, maar die indruk werd na het afregelen van de grijswaarde al direct de grond ingeboord. Het blauwniveau was dusdanig hoog dat het niet eens meer in de grafiek werd afgebeeld!

Het resultaat is werkelijk adembenemend. Er zit veel meer diepte in het beeld, de kleuren zijn sprankelend en natuurlijk en het is werkelijk of ik een nieuwe tv heb, maar dan eigenlijk veel beter. Frank heeft de userinstellingen van de DVD ingang ook toegepast op de normale tv ontvangst en later heb ik die zelf overgenomen op de ingang voor mijn UPC Digital box. Na afloop ben ik nog even naar de Mediamarkt bij mij in de buurt (Alexandrium) gekuierd en als je dan die tv beelden daar in de winkel ziet en je weet hoe het er echt uit kan zien dan geeft dat toch wel een heel erg prettig gevoel. Gisterenavond ook nog even een stukje van een voetbalwedstrijd gezien: normaal al een indrukwekkend visueel spektakel, maar na de calibratie zie je werkelijk ieder grassprietje individueel in plaats van een egaal groen vlak.

Frank blijkt ook nog eens een erg gezellige vent te zijn en voordat ik het wist was hij klaar met zijn calibratie. Duidelijk een bewijs van zijn professionaliteit.

Frank, vanuit Rotterdam nogmaals heel hartelijk bedankt! En beste lezers: die 120 euro die zo'n calibratie tijdens een tour kost is de beste investering die je in je home theater of gewoon in een "gewone" televisie kan doen.

Groeten,
Peppo

Hoi Peppo,

Zou je willen zeggen welk type (rptv) het is. Frank komt als alles goed gaat ook nog bij mij langs om mijn Thomson 44CW412 te calibreren en ik hoop natuurlijk ook op heel mooi beeld, het beeld wat ik nu heb is overigens heel aardig.

Groetjes,
Chantal

tiptop

Dag chantal,

Welkom op het forum :)


Kijk eens naar de datum ;)
Das 4 jaar terug.
De kans bestaat dat er geen antwoord meer op komt.

gr.
Fabian
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

chantal74

Quote from: tiptop on June 28, 2008, 21:24:24
Dag chantal,

Welkom op het forum :)


Kijk eens naar de datum ;)
Das 4 jaar terug.
De kans bestaat dat er geen antwoord meer op komt.

gr.
Fabian

Oeps! Ben nieuw hier  :P Anyway, hierbij roep ik iedereen op die ervaring heeft met de Thomson 44CW412 voor en na de calibratie, wieowie?

Groetjes Chantal

chantal74

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 30, 2008, 21:32:37
Hercalibraties zijn soms zeer snel en soms wat langer, maar ze zijn ERG belangrijk.

Nog maar s off topic: Ik wil een dvd recorder aanschaffen, heb je nog een advies welke het beste zijn? ik ga de recorder wel 2e hands aanschaffen  hoor ;)

Chantal

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chantal74


Eric S

Vandaag ISF calibratie laten toepassen op mijn Pioneer PDP-LX508D en PDP-428XD. Beeld van beide plasma's vond ik voor de calibratie al top, maar na calibratie is het beeld helemaal waanzinnig!  :o Veel scherper, natuurlijker van kleur en vooral veel meer diepte/ 3D-effect. Ik kan het dan ook iedereen die enigszins twijfelt meer dan aanraden. Als je het maximale uit je tv wilt halen qua beeld en levensduur, dan heb je maar één optie: gewoon een ISF calibratie doen en zo snel mogelijk!

ferry34

Frank, ik lees net op een forum van iemand die een nieuwe LG plasma heeft en hij heeft m op de volgende manier ingesteld:

eerst heeft hij het contrast op 100% gezet (jawel), omdat hij dat vroeger ook deed bij zn pc monitor. Vandaaruit heeft hij de helderheid enz zó ingesteld dat volgens hem de gradaties enz wel goed te zien zijn.

Zijn beredenering is: waarom geen gebruik maken van het hoge contrast en dus niet het volledige potentieel benutten.

Het lijkt mij niet de juiste manier, maar welke argumenten zou je moeten aanhalen om dit duidelijk te maken?
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

J.A.F._Doorhof

Tja,
Ik ken iemand die rijdt altijd eerst met een nieuwe auto tegen een boom om zeker te weten dat de airbag werkt.

Wat moet ik hier op antwoorden ?
Het is alom bekend dat je een plasma NOOIT met contrast op 100% moet laten draaien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

weerman

Hallo,

Afgelopen donderdagavond (10 juli 2008) is Garmt van der Zel langs geweest van Beter Beeld & Geluid voor een ISF calibratie van een Philips 28PW9551 crt tv. Zoals jullie weten was ik zelf ook al aan het meten geweest met een Spydertv sensor en HCFR software. Toch kon het beeld nog beter ;) Dus heb ik Garmt een PM gestuurd met mijn verzoek. Rond 20.00 uur arriveerde hij en toen hij m'n kamer binnen liep met z'n spullen, herkende hij meteen de Linn Ninka speakers ;D Mooi spul he ;D

Ik had ruim van te voren de boel al aangezet zodat alles op bedrijfstemperatuur functioneerde. Vervolgens Garmt achter de labtop en ik met de AB in het service menu en het normale beeldmenu ;D Als bron functioneerde een Samsung 1400 blu-ray speler via de HDMI ingang. Garmt gebruikt de Gretag Eye-One sensor met Colorfacts 7.0 software. Al snel bleek na de pre-calibratiemeting dat het e.e.a. niet optimaal stond. De Gain voor RGB stond te hoog en de offset black voor GB te laag, alsmede het contrast, helderheid en kleurverzadiging. Na een periode van ca. 1,5 uur trial en error kregen we goede resultaten. Handig dat het e.e.a. real time gemeten wordt en je meteen ziet wat er gebeurt. Echter wat wel een beetje tegenvalt van de Philips zijn de vrij grove instellingen. Hele kleine tussenstapjes kun je niet maken. Maar uiteindelijk hadden we de goede balans gevonden tussen gain, offset, cathode, contrast en helderheid. Het contrast, helderheid en kleurverzadiging is afgesteld met de PAL Avia DVD. Pas bij een contrastinstelling van 55 (max 100) en hoger ging de boel bloomen. Bij een helderheid van 45 was zwart nog zwart maar zag je wel nog de bewegende balkjes. De kenners weten wat ik bedoel ;D. Leuk ook dat de gray-scaling niet veranderende bij een contrastinstelling tussen de 45 en 55, dus kan er voor de overige bronnen, waaronder een SD tuner (component ingang) waar ik veel naar kijk, nog gespeeld worden met deze waarde.

pre-instellingen
Gain R: 56
Gain G: 45
Gain B: 32
Offset black RB: 8
Offset black BG: 5
Cathode: 9
Contrast: 39
Helderheid: 42
Kleur: 36
Scherpte: 0

post-instellingen
Gain R: 44
Gain G: 30
Gain B: 23
Offset black RB: 8
Offset black BG: 8
Cathode: 8
Contrast: 52
Helderheid: 45
Kleur: 40
Scherpte: 0

Wat ik nu te zien krijg is een zeer natuurlijk, kleurrijk, helder en gestoken scherp beeld met veel diepte en met diep zwart.  Gisterenavond "The Fifth Element" (vrij matige downloadversie 480i uploading naar 480p) gekeken en dat zag er zelf prima uit.
Wel de instellingen voor contrast en helderheid voor de SAT tuner wat teruggezet naar 49 en 42.

Kortom ik ben erg tevreden :-*

Ik heb de ISF instellingen ook nog nagemeten met de Spyder en ook toen weer een afwijkend Gamma en Cie diagram maar de RGB levels waren min of meer vergelijkbaar.

Groet Robin

JAB

Quote from: weerman on July 13, 2008, 12:50:00
.... Pas bij een contrastinstelling van 55 (max 100) en hoger ging de boel bloomen. Bij een helderheid van 45 was zwart nog zwart maar zag je wel nog de bewegende balkjes. De kenners weten wat ik bedoel ;D. Leuk ook dat de gray-scaling niet veranderende bij een contrastinstelling tussen de 45 en 55, dus kan er voor de overige bronnen, waaronder een SD tuner (component ingang) waar ik veel naar kijk, nog gespeeld worden met deze waarde.
Ik heb eens gelezen dat dit niet de aanbevolen methode is om het contrast in te stellen. Niet iedereen scherm vertoont het effect van blooming bij te hoge waarde. Als blooming zelfs bij max. waarde contrast niet gebeurd, hoe bepaal je dan de 'ideale' waarde? Bij veel testen staat een gemeten maximale lichtwaarde in Ft.L of cd/m2 vermeld. Wat is gemiddeld genomen de aanbevolen waarde voor normaal filmkijken (dus in gedempt verlichte kamer)? 

EDIT: ik lees op het Engelse hdtvtest.co.uk de test van de Pioneer 5090, waarin staat:
"In a dark room suitable for critical viewing, assuming we peg peak brightness (100% stimulus white) of a TV to SMPTE's recommendation of 30 foot-Lamberts (too much brighter would look uncomfortable... remember it's a dark room)".
Klopt het dat de genoemde 30 Ft.L de aanbevolen waarde is? Ook als dit betekent dat je dan de de contrastwaarde op een hoge waarde met instellen?

weerman

Quote from: JAB on July 13, 2008, 23:26:25
Ik heb eens gelezen dat dit niet de aanbevolen methode is om het contrast in te stellen. Niet iedereen scherm vertoont het effect van blooming bij te hoge waarde. Als blooming zelfs bij max. waarde contrast niet gebeurd, hoe bepaal je dan de 'ideale' waarde? Bij veel testen staat een gemeten maximale lichtwaarde in Ft.L of cd/m2 vermeld. Wat is gemiddeld genomen de aanbevolen waarde voor normaal filmkijken (dus in gedempt verlichte kamer)? 

EDIT: ik lees op het Engelse hdtvtest.co.uk de test van de Pioneer 5090, waarin staat:
"In a dark room suitable for critical viewing, assuming we peg peak brightness (100% stimulus white) of a TV to SMPTE's recommendation of 30 foot-Lamberts (too much brighter would look uncomfortable... remember it's a dark room)".
Klopt het dat de genoemde 30 Ft.L de aanbevolen waarde is? Ook als dit betekent dat je dan de de contrastwaarde op een hoge waarde met instellen?

Elke crt vertoont zeker wel blooming bij een te hoog contrast. Met een lcd scherm heb je daar geen last van inderdaad. De ideale waarde is de waarde net voor het punt dat de boelgaat bloomen, je hebt dan immers het maximale witniveau te pakken.

Robin

JAB

Quote from: weerman on July 14, 2008, 12:16:31
Elke crt vertoont zeker wel blooming bij een te hoog contrast. Met een lcd scherm heb je daar geen last van inderdaad. De ideale waarde is de waarde net voor het punt dat de boelgaat bloomen, je hebt dan immers het maximale witniveau te pakken.

Robin
Mijn Panasonic plasma vertoont geen blooming bij 100% contrast. Panasonic heeft bij de standaard instelling het contrast als default op 100% staan, bij de stand Cinema is dat 50%. Nu heb ik een test gezien waarin staat dat de max. Ft.L waarde van de Panasonic met een 100% IRE window testpatroon ongeveer 37 Ft.L is. Als vervolgens de aanbevolen instelling voor hometheater volgens SMPTE 30 Ft.L is, dan levert een eenvoudig rekensommetje op dat je het contrast op ongeveer 80% moet zetten.
Mijn vraag is nu, kan het kwaad om het contrast op die waarde te zetten en is 30 Ft.L inderdaad de "ideale" waarde?

weerman

Quote from: JAB on July 14, 2008, 14:46:14
Mijn Panasonic plasma vertoont geen blooming bij 100% contrast. Panasonic heeft bij de standaard instelling het contrast als default op 100% staan, bij de stand Cinema is dat 50%. Nu heb ik een test gezien waarin staat dat de max. Ft.L waarde van de Panasonic met een 100% IRE window testpatroon ongeveer 37 Ft.L is. Als vervolgens de aanbevolen instelling voor hometheater volgens SMPTE 30 Ft.L is, dan levert een eenvoudig rekensommetje op dat je het contrast op ongeveer 80% moet zetten.
Mijn vraag is nu, kan het kwaad om het contrast op die waarde te zetten en is 30 Ft.L inderdaad de "ideale" waarde?

Verder dient voor een crt een afweging worden gemaakt tussen maximaal witniveau en geen koppijn beeld ;D

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

erwinh

Vorige week dinsdag heb ik bij mijn Pioneer 428XD een calibratie laten uitvoeren door Frank. Frank gaf aan dat mijn plasma met de Bumtious instellingen vooraf redelijk goed stond ingesteld. Echter het verschil na de calibratie is erg indrukwekkend :o. Het geheel oogt veel helderder, kleuren meer in balans. Huidtinten op gezichten mooier, meer nuance in zwart en wit. Zit regelmatig vol verbazing naar het beeld te kijken ipv de DVD oid die op staat 8). Kortom van goed beeld voor naar top beeld na calibratie! Echt een must voor een ieder die nog mocht twijfelen.
Neem dan wel je afstandsbediening mee want zonder dat ding kan Frank echt nix (ik kon een extra ritje van 300 km maken om dat ding nog effies op te halen ::))

Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

chantal74

#820
Quote from: erwinh on July 15, 2008, 12:29:56
Vorige week dinsdag heb ik bij mijn Pioneer 428XD een calibratie laten uitvoeren door Frank. Frank gaf aan dat mijn plasma met de Bumtious instellingen vooraf redelijk goed stond ingesteld. Echter het verschil na de calibratie is erg indrukwekkend :o. Het geheel oogt veel helderder, kleuren meer in balans. Huidtinten op gezichten mooier, meer nuance in zwart en wit. Zit regelmatig vol verbazing naar het beeld te kijken ipv de DVD oid die op staat 8). Kortom van goed beeld voor naar top beeld na calibratie! Echt een must voor een ieder die nog mocht twijfelen.
Neem dan wel je afstandsbediening mee want zonder dat ding kan Frank echt nix (ik kon een extra ritje van 300 km maken om dat ding nog effies op te halen ::))




chantal74

Goed dat je het zegt, Frank je komt op 5 Aug. langs om mijn Thomson rptv te calibreren maar ik kom tot mijn grote schrik erachter dat ik een universele ab heb volgens mij althans, er staat universal op met nr.rct615tdm1. Is dit een probleem??
::)

J.A.F._Doorhof

ja,  voor bepaalde toestellen moet ik via toestcombinaties in het servicemenu dus ik moet echt de originele AB's hebben, anders durf ik het niet aan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chantal74

Het is wel een ab van het merk Thomson.. Volgens mij is het bijna zo goed als onmogelijk om weer de originele ab te krijgen zeker aangezien Thomson allang uit NL vertrokken is. Anyway betekent dit nu dat je niet meer mijn tv kunt calibreren? dat zou zonde zijn  :'(

Chantal

Ghosty J

misschien dat frank een toetsen combinatie kan geven zodat jij kan testen of je in het service menu kan komen met die vervangende ab... anders heb je dikke pech :D
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview